IPCC:s senaste rapport

Ibland är det förstås terrorister också förstås…. Nej, det är klart att det ibland är någon variant av utbrytargrupp som påverkar också. Men som exempel kommer inget parti som skulle vilja fortsätta kunna sitta i regeringen i dagsläget tex gå med på Miljöpartiets utspel om att förbjuda försäljning av fossila bränslen om fyra år utan det blir kompromisser som den breda majoriteten kan samsas om och då är det gradvis utfasning det handlar om.
Och som vanligt när det kommer till radikala reformer som inte har brett stöd hos befolkningen kommer alla vilja att det blir någon senare regerings problem eftersom de aldrig får sitta kvar efter ett val om de blir för impopulära.
Snarare kommer MP helt bli överkörda, och det kommer inte komma några förändringar, eftersom som du säger, för få människor inser inte vad som krävs, och alltså kommer ingen politiker våga komma med de förslag som krävs, då de inte blir omvalda.

I vissa fall skulle diktatur kunna vara bra... Demokrati är konstruerat för att det inte ska gå att göra ändringar snabbt.
 
Jag tror absolut att det kommer ske en naturlig utveckling åt det hållet. Om inte annat i samband med att grön teknik blir bättre och billigare än annan om marknaden styr allting åt det hållet. Men det är fortfarande någonting som sker för långsamt för att det ska få effekt tillräckligt snabbt för att det inte ska påverka levnadsförhållandena i världen enormt. Antagligen så går det då att stanna vid kanske en ökning på 2,5-3 grader eller så, jag kommer inte ihåg exakt vad den modellen sa, men det är ju fortfarande absolut något som kräver att man tänker på hur man själv ska klara sig eftersom man annars kommer få stora problem.
Och om det sker för långsamt varför ska du inte göra något för att skynda på utvecklingen?
 
Ok, där ser man. Har mest kollat på tidigare undersökningar och det kan ju också ha uppdaterats med tiden. Jag förstår lite oviljan och känner den själv till viss del. Det är lite krasshet för min del. Skiten kommer antagligen träffa fläkten, och först när det blir ekonomiskt ohållbart att låta bli så kommer de med makt/utsläpp/inflytande osv att agera. Den som lever får se hur det går.
Och vi kan göra det ekonomiskt ohållbart långt innan klimatkrisen gör det. Varför inte försöka?
 
Snarare kommer MP helt bli överkörda, och det kommer inte komma några förändringar, eftersom som du säger, för få människor inser inte vad som krävs, och alltså kommer ingen politiker våga komma med de förslag som krävs, då de inte blir omvalda.

I vissa fall skulle diktatur kunna vara bra... Demokrati är konstruerat för att det inte ska gå att göra ändringar snabbt.
Men om alla sitter och säger "det går inte" är det såklart att det inte går. Varför inte försöka?
 
Och om det sker för långsamt varför ska du inte göra något för att skynda på utvecklingen?
Jag lever redan mer miljövänligt än de flesta jag känner utan att ”göra någonting” och tror faktiskt inte klimatet tar i beaktande hur mycket man anser att sina livsval är uppoffringar när det kommer till nyttan det gör.

Så jag håller mig till att lägga min energi på sådant som jag tror faktiskt hjälper mig och de jag bryr mig om och som jag gillar att göra.
 
Väntade bara på den där terroristkommentaren:rolleyes: Demonstrationer, blockader, och andra fredliga metoder är centrala för en väl fungerande demokrati och kan leda till mycket snabba förändringar.

Tråkigt att du har en sådan cynisk bild av politik. Men det svarar fortfarande inte på frågan om varför du tycker att vi inte ens ska försöka förändra saker.
Jag har aldrig pratat om att inte förändra saker. Förändringar kommer alltid oavsett om man vill eller inte. Det jag inte tänker kämpa för är att förändra saker till något precis som DU verkar vilja ha det eftersom jag som jag skrev tidigare hellre lägger energin på sånt som jag tror gör nytta.
 
Jag lever redan mer miljövänligt än de flesta jag känner utan att ”göra någonting” och tror faktiskt inte klimatet tar i beaktande hur mycket man anser att sina livsval är uppoffringar när det kommer till nyttan det gör.

Så jag håller mig till att lägga min energi på sådant som jag tror faktiskt hjälper mig och de jag bryr mig om och som jag gillar att göra.

Jag har aldrig pratat om att inte förändra saker. Förändringar kommer alltid oavsett om man vill eller inte. Det jag inte tänker kämpa för är att förändra saker till något precis som DU verkar vilja ha det eftersom jag som jag skrev tidigare hellre lägger energin på sånt som jag tror gör nytta.
Jag talar inte om personliga livsval utan även försök att förändra på större skala. Och om du vill hjälpa dig själv och de du bryr dig om, varför ingår inte att försöka förmildra klimatkrisen då?

Jag vill endast att klimatkrisen inte ska förstöra våra liv. Är det inte värt att lägga din energi på alls? Du som vill att du själv och de du bryr dig om ska ha det bra? Värderar du inget i livet som inte är precis er överlevnad, det finns ingen mat, inga nöjen, inget vackert som du vill kämpa för utom just det? Liksom, ni kan överleva, men vad gör livet då värt att leva i längden...?
 
Jag talar inte om personliga livsval utan även försök att förändra på större skala. Och om du vill hjälpa dig själv och de du bryr dig om, varför ingår inte att försöka förmildra klimatkrisen då?

Jag vill endast att klimatkrisen inte ska förstöra våra liv. Är det inte värt att lägga din energi på alls? Du som vill att du själv och de du bryr dig om ska ha det bra? Värderar du inget i livet som inte är precis er överlevnad, det finns ingen mat, inga nöjen, inget vackert som du vill kämpa för utom just det? Liksom, ni kan överleva, men vad gör livet då värt att leva i längden...?
Det som jag tror ska till för att det ska bli någon större skillnad på klimatet är någon form av miljödiktatur och jag är faktiskt inte riktigt beredd på att försöka bli diktator. Utan jag har stor respekt för demokrati som fenomen men också insikt i att människor som grupp är dåliga på att inse sitt eget bästa ur ett långsiktigt perspektiv och skulle jag engagera mig politiskt så skulle det absolut inte bli för Miljöpartiet eftersom jag tycker deras politik är fullkomligt orealistisk och saknar förutsättningar.


Ungefär allting som jag värdesätter på riktigt kommer jag att kunna fortsätta göra oavsett de klimatförändringar som rimligtvis kan ske under min livstid även under värsta tänkbara scenario så tycker det är ett konstigt argument att man ska vilja rädda "sina nöjen". När jag tänker efter så kanske till och med en rejäl kollaps av samhället skulle tvinga mig att göra mer av många saker som jag tycker om. Visst finns det många naturvärden som jag absolut vill se att de bevaras men mycket lite av det tror jag kommer lösas med den typen av klimatradikala lösningar som du diskuterat i tråden. Det kan säkert vara bättre som motivation för någon som bor i en stad i en lägenhet, gillar att gå på krogen och vill att barnen ska få en bra framtid och framgångsrik yrkeskarriär eller känner stort personligt ansvar för det man lämnar till eftervärlden men för mig låter det som ett konstigt argument.
 
Jag vill endast att klimatkrisen inte ska förstöra våra liv.
Det vet vi inte. Det är väl känt att en högre koldioxidhalt ger ökad växtlighet och högre temperatur ger också mer vattenånga som sedan bildar moln och ger nederbörd, det kan bli så att vi istället får "bättre" livsbetingelser på jorden.
 
Jag tror absolut att det kommer ske en naturlig utveckling åt det hållet. Om inte annat i samband med att grön teknik blir bättre och billigare än annan om marknaden styr allting åt det hållet. Men det är fortfarande någonting som sker för långsamt för att det ska få effekt tillräckligt snabbt för att det inte ska påverka levnadsförhållandena i världen enormt. Antagligen så går det då att stanna vid kanske en ökning på 2,5-3 grader eller så, jag kommer inte ihåg exakt vad den modellen sa, men det är ju fortfarande absolut något som kräver att man tänker på hur man själv ska klara sig eftersom man annars kommer få stora problem.

Just att tänka på hur man kommer kunna att klara sig själv tror jag kommer bli allt viktigare, dessvärre. Nu tänker jag inte göra om detta till nån form av prepper-tråd men man blir ju smått skärrad både över hur oförberedda människor är (oavsett typ av kris) och även hur sårbart det snabbt kan bli.

I och med att utvecklingen har gått så långt som den har gjort så handlar det ju mer om förberedelse för klimatkatastrof än undvikande av densamma. Det är ju liksom redan här. Därmed inte sagt att vi ska sluta jobba för mer hållbara och resilienta samhällen.
 
Det som jag tror ska till för att det ska bli någon större skillnad på klimatet är någon form av miljödiktatur och jag är faktiskt inte riktigt beredd på att försöka bli diktator. Utan jag har stor respekt för demokrati som fenomen men också insikt i att människor som grupp är dåliga på att inse sitt eget bästa ur ett långsiktigt perspektiv och skulle jag engagera mig politiskt så skulle det absolut inte bli för Miljöpartiet eftersom jag tycker deras politik är fullkomligt orealistisk och saknar förutsättningar.


Ungefär allting som jag värdesätter på riktigt kommer jag att kunna fortsätta göra oavsett de klimatförändringar som rimligtvis kan ske under min livstid även under värsta tänkbara scenario så tycker det är ett konstigt argument att man ska vilja rädda "sina nöjen". När jag tänker efter så kanske till och med en rejäl kollaps av samhället skulle tvinga mig att göra mer av många saker som jag tycker om. Visst finns det många naturvärden som jag absolut vill se att de bevaras men mycket lite av det tror jag kommer lösas med den typen av klimatradikala lösningar som du diskuterat i tråden. Det kan säkert vara bättre som motivation för någon som bor i en stad i en lägenhet, gillar att gå på krogen och vill att barnen ska få en bra framtid och framgångsrik yrkeskarriär eller känner stort personligt ansvar för det man lämnar till eftervärlden men för mig låter det som ett konstigt argument.
Men politik är ju mer än partipolitik. Demokrati är inte bara att rösta. Det finns så många andra sätt att påverka och engagera sig i samhället, både stort och smått. Är allt det värdelöst i din värld?

Nöjen är inte vad jag skulle kalla det, men jag sörjer att inte ha ordentliga vintrar längre, och alla problem det medför. Jag sörjer att träden i min skog är stressade av värme och torka. Jag sörjer att många av de underbara arter som lever här inte kommer finnas i min omgivning längre. Jag sörjer somrar som går att leva i utan att låsa in sig inomhus och vänta på att värmeböljan ska gå över. Det är här och nu, mitt liv. Vill inte att de sakerna ska bli värre, och mitt hjärta värker. Sen kommer sånt som att kunna dricka varm choklad, gott vin från mina vänner kring Medelhavet, att inte behöva lida med alla klimatflyktingar och alla som dör i naturkatastrofer (människor och andra varelser). Det är här och nu. Mitt liv. Inte eftervärlden.
Det vet vi inte. Det är väl känt att en högre koldioxidhalt ger ökad växtlighet och högre temperatur ger också mer vattenånga som sedan bildar moln och ger nederbörd, det kan bli så att vi istället får "bättre" livsbetingelser på jorden.
Jo, det vet vi. Det är för snabba förändringar för att ekosystemen ska hänga med. Det du talar om är lokaliserade fenomen som på sin höjd förändrar förutsättningarna på delar av jorden men det gör ingen större skillnad för de stora mönstren. Instabilitet leder till extremväder, förändrade klimatzoner, och som sagt, livet som lever där hänger inte med. Det blir inte bättre livsbetingelser för det liv som är anpassat till andra betingelser, helt enkelt.

Sen ger inte ökad co2-halt automatiskt ökad växtlighet, det är massor med andra faktorer som spelar in. Vattenånga är också en växthusgas, till exempel, beroende på var i atmosfären den ligger. Träd som är utsatta för torka får avsevärt försämrad fotosyntes och högre temperaturer leder i de flesta fall till längre perioder av torka med starka regnfall mellan: återigen, ekosystemen är inte anpassade för detta och där de är anpassade blir torkan längre och regnfallen färre eller tvärtom (exempelvis Californien). Där ekosystemen är anpassade för torka och det istället kommer mer regn blir det också problem.

Den typen av tankar du har fanns för 40-100 år sedan. Vi vet bättre nu.
 
Jo, det vet vi. Det är för snabba förändringar för att ekosystemen ska hänga med. Det du talar om är lokaliserade fenomen som på sin höjd förändrar förutsättningarna på delar av jorden men det gör ingen större skillnad för de stora mönstren. Instabilitet leder till extremväder, förändrade klimatzoner, och som sagt, livet som lever där hänger inte med. Det blir inte bättre livsbetingelser för det liv som är anpassat till andra betingelser, helt enkelt.

Sen ger inte ökad co2-halt automatiskt ökad växtlighet, det är massor med andra faktorer som spelar in. Vattenånga är också en växthusgas, till exempel, beroende på var i atmosfären den ligger. Träd som är utsatta för torka får avsevärt försämrad fotosyntes och högre temperaturer leder i de flesta fall till längre perioder av torka med starka regnfall mellan: återigen, ekosystemen är inte anpassade för detta och där de är anpassade blir torkan längre och regnfallen färre eller tvärtom (exempelvis Californien). Där ekosystemen är anpassade för torka och det istället kommer mer regn blir det också problem.

Den typen av tankar du har fanns för 40-100 år sedan. Vi vet bättre nu.
Så är det inte. Det finns en mycket stor osäkerhet kring vad den ökade koldioxidhalten kommer att medföra, inte ens temperaturökningen kan vi bestämma men någorlunda precision eftersom systemen är så komplexa, än mindre hur temperaturökningen kommer påverka.

Det du ser som deterministiska scenarios är i huvudsak hypoteser och obekräftade teorier som kan inträffa, inte något som säkert kommer bli följden.
 
Så är det inte. Det finns en mycket stor osäkerhet kring vad den ökade koldioxidhalten kommer att medföra, inte ens temperaturökningen kan vi bestämma men någorlunda precision eftersom systemen är så komplexa, än mindre hur temperaturökningen kommer påverka.

Det du ser som deterministiska scenarios är i huvudsak hypoteser och obekräftade teorier som kan inträffa, inte något som säkert kommer bli följden.
Har du några källor på det, av det jag läst så verkar forskningen ense om vad som kommer att ske med klimatet och ungefär vilka konsekvenser det har på väder/naturkatastrofer etc.
 
Just att tänka på hur man kommer kunna att klara sig själv tror jag kommer bli allt viktigare, dessvärre. Nu tänker jag inte göra om detta till nån form av prepper-tråd men man blir ju smått skärrad både över hur oförberedda människor är (oavsett typ av kris) och även hur sårbart det snabbt kan bli.

I och med att utvecklingen har gått så långt som den har gjort så handlar det ju mer om förberedelse för klimatkatastrof än undvikande av densamma. Det är ju liksom redan här. Därmed inte sagt att vi ska sluta jobba för mer hållbara och resilienta samhällen.
Ja, så resonerar jag också. Vi äger nog mark för att kunna odla, vi har vattenreservoar och sätt att ta hand om regnvatten för att kunna vattna, vi bor tillräckligt högt beläget för att inte drabbas värre av översvämningar, har egna köttdjur som enkelt kan skalas upp osv osv. Nu ska bara solceller och elbil och en omkopplare till så vi kan gå of grid ifall det finns behov. Jag räknar med att det är business as usual i några år till, så det ska det också hinnas med hoppas jag.
 
Har du några källor på det, av det jag läst så verkar forskningen ense om vad som kommer att ske med klimatet och ungefär vilka konsekvenser det har på väder/naturkatastrofer etc.
Media är ense om vad som kommer ske, man måste skilja på vad forskningen faktiskt säger och medias rapportering av densamma.
 
Nä, du har absolut inte missförstått. Och det är lite hela min poäng i att det inte går att få till en tillräckligt snabb vändning i en värld till stor del bestående av demokratier. Anledningen till att det inte går åt andra hållet är ju då därför att människor som majoritet inte vill förändra det. Och då får man anpassa sig efter den verkligheten. Mår man bättre av att cykla till jobbet och tro att det gör någon skillnad så ska man förstås göra det men inte kompenserar det för några miljarder billiga plastprodukter som samtidigt produceras i Kina eller det nya köket man just satt in för att byta ut det gamla men fullt fungerande.

Då ser jag hellre till att lägga energin på att täcka upp för mina egna eventuella framtida problem så bra som möjligt genom att anpassa mitt eget boende och livsstil istället för att försöka göra skillnad för klimatet med alla till buds stående medel.
Om det funnes ett parti som kämpade för miljöfrågorna på riktigt, skulle du då vilja rösta på det alls? Eller anser du att det är så kört att det är bäst att suga det gottaste ur jorden medan den finns? Och gärna som land vara sist på bollen? Bara nyfiken.

Sverige ligger ju lite efter här på väldigt många områden, efter Norge på infrastruktur för elbilar och efter många länder i Europa när det gäller infrastruktur för cykel och cyklande och vi ligger en bra bit efter i engagemang och intresse hos befolkningen.

Så vad tycker du? Hur ska Sverige agera?

Ska vi försöka komma ikapp andra länder i Europa?
Ska vi försöka sträva emot så hårt det går och så länge det går och suga ut jorden så mycket vi kan innan andra länder hindrar oss?
Skulle du om det funnes ett parti att rösta på för det, försöka gå om och hitta nya lösningar tillsammans med de länder som är bäst?
 
Senast ändrad:
... och efter många länder i Europa när det gäller infrastruktur för cykel och cyklande och vi ligger en bra bit efter i engagemang och intresse hos befolkningen.
Jag trodde snarast det var tvärtom men det kanske är som du skriver? Jag reser inte så mycket och har inte riktig koll på hur man ser på de här frågorna i andra länder.
 
Jag trodde snarast det var tvärtom men det kanske är som du skriver? Jag reser inte så mycket och har inte riktig koll på hur man ser på de här frågorna i andra länder.
Nej jag har blivit mer och mer förvånad när jag följt cykelgrupper på nätet. Men det är chockande. Cyklandet sjunker år efter år i Sverige.

Runt 50% av varje stads befolkning hade kunnat cykla till jobbet på runt 5 km tydligen. Vilket skulle lätta på biltrafiken något oerhört och ge plats i kollektivtrafiken för de som behöver den bäst.

Men cyklandet sjunker och sjunker, det är snart bara äldre som cyklar. Bland ungdomar är det tydligen oerhört lågt cyklande.

Cyklande i Danmark och Holland och vissa städer i Tyskland kan däremot räknas mycket högre
Cykling i Nederländerna. Landet har cirka 17 miljoner invånare och nästan 23 miljoner cyklar. Runt en fjärdedel av alla resor görs med cykel. I Amsterdam var 2013 fördelningen: 32 procent kollektivtrafik, 25 procent cykel, 23 procent bil, 20 procent gående.21 sep. 2019

63 procent av alla invånare i Köpenhamn cyklar dagligen till och från jobbet/utbildningen. 74 procent av cyklisterna känner sig trygga på cykelbanan. 70 procent av köpenhamnare tycker att cykelturen påverkar stadslivet och atmosfären positivt

Räknat i antal cykelresor har cyklandet minskat från 2,8 miljoner till 1,9 miljoner cykelresor per dag (– 34 procent). Samtidigt har befolkningen ökat med 8 procent. Räknat per invånare har alltså antalet cykelresor minskat med hela 38 procent.

Rapport 2015:14 Cyklandets utveckling i Sverige 1995-2014https://www.trafa.se › globalassets › rapporter › ra...
PDF
26 juni 2015 — Barns och unga vuxnas cyklande har minskat med över 40 procent under perioden, mätt i färdlängd per invånare.

(Kanske har antalet cyklande unga ökat lite lite igen under 20 talet)

Elbilar i Norge (I Sverige slutade precis kollegor med elbil i ren frustration och magont, gick inte att ladda någonstans) Norge ska ha ett nätverk av snabbladdare så det går att köra genom hela landet.
För helåret 2020 landade de helt batteridrivna personbilarna på 54,3 procent av den norska nybilsmarknaden, framgår av siffror från branschorganet OFV. Det kan jämföras med 42,4 procent 2019. Bilar med bensin-, diesel- och hybriddrift får nu alltså dela på en minoritet av marknaden.

Köpare av avgasfria bilar gynnas av lägre skatter plus andra förmåner i Norge, i hopp om att uppnå målet att försäljningen av fossilbilar ska ha upphört till år 2025.

Trenden accelererade dessutom under året, och i december var två av tre sålda bilar – 66,7 procent – helt eldrivna.
 
Senast ändrad:
Nej jag har blivit mer och mer förvånad när jag följt cykelgrupper på nätet. Men det är chockande. Cyklandet sjunker år efter år i Sverige.

Runt 50% av varje stads befolkning hade kunnat cykla till jobbet på runt 5 km tydligen. Vilket skulle lätta på biltrafiken något oerhört och ge plats i kollektivtrafiken för de som behöver den bäst.

Men cyklandet sjunker och sjunker, det är snart bara äldre som cyklar. Bland ungdomar är det tydligen oerhört lågt cyklande.

Cyklande i Danmark och Holland och vissa städer i Tyskland kan däremot räknas mycket högre








(Kanske har antalet cyklande unga ökat lite lite igen under 20 talet)

Elbilar i Norge (I Sverige slutade precis kollegor med elbil i ren frustration och magont, gick inte att ladda någonstans) Norge ska ha ett nätverk av snabbladdare så det går att köra genom hela landet.
De två senare citaten om minskande cykling gäller alltså Sverige.

(Sedan enligt cykelgrupperna är ju tex cykelvägarna i Stockholm fyllda av parkerade bilar, hål, betongsuggor, grävarbeten, skyltar osv. De tar kilometerlånga omvägar jämfört med biltrafiken till samma mål. Vid ombyggnader leds om än mer osv. Och bidrar till en stor andel av de ganska få olyckorna som sker med cykel.)

Tydligen räknar cykelrapporter med ökad cykling i staden framåt i tiden och regeringen siktar mot att minska bilåkande i teorin. Samtidigt som Trafikverket inte agerar på den enligt regeringen målet på ökad cykling och minskad bilism utan bygger för minskad cykling och en massivt ökad bilism som totalt går emot målen.

Här är om oro

58 procent av befolkningen i G20 länderna är mycket oroade över tillståndet på jorden, men i Sverige är siffran bara 40 procent.

Det visar en stor internationell enkätundersökning från Ipsos/MORI. I utvecklingsländer är människor ofta mer angelägna om stora förändringar för miljön än de som bor i rikare länder.

Oron för naturförstöring och klimatförändringar är enligt rapporten störst i Turkiet, Mexico och Brasilien. I Sverige svarar 74 procent att man borde göra mer för att ta hand om planeten, men i Sydafrika och Indonesien är siffran 94 respektive 95 procent.
(Samtidigt gör ju deras regeringar kanske mindre.)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-undersokning-svenskar-mindre-oroade-for-klimatet-an-andra
 
Senast ändrad:
Jag trodde snarast det var tvärtom men det kanske är som du skriver? Jag reser inte så mycket och har inte riktig koll på hur man ser på de här frågorna i andra länder.
Varför blev Köpenhamn en utpräglad cykelstad men inte Stockholm, trots att andelen cyklister var lika stor ännu vid 1900-talets mitt? Enligt en ny avhandling hade Stockholms stadsplanerare tidigt en stark tro på bilismen, som först på senare år börjat rubbas.

https://www.svd.se/nar-stockholm-byggde-bort-cyklisterna

Häromåret skulle jag ta mig från Stockholms innerstad till Kista. Min vana trogen övervägde jag att cykla dit. Avståndet var inget problem. Men vilka vägval hade jag? Det naturliga vore att ta den snabbaste vägen, det vill säga Uppsalavägen, men på den får man inte cykla sedan länge. Alternativ två: att nyttja den cykelbana som väl i så fall borde gå intill samma väg. Men där finns ingen. Om jag till slut ändå hade funnit någon snirklande väg hade jag knappast mött särdeles många cyklister.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 172
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 761
Senast: mackan
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 979
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp