Bukefalos 28 år!

IPCC:s senaste rapport

Om man vrider på frågan lite, vilken data har vi och med vilken rätt bestämmer vi att just vi, den 100003:e generationen av en lång rad människor är den som måste vara den sista och att tillhöra en generation till (nästa) måste innebära ett lidande som inte gör livet värt att leva? Det verkar på något sätt ganska egoistiskt och maktfullkomligt, som om vi visste att det inte går att hitta lösningar. Som de där militärerna på 1800-talet som visste att människor inte kommer att kunna flyga.
Eh. För att detta inte är någon påhittad idé utan vetenskap som prövar sig själv om och om igen, och där verkligheten just nu överträffar alla vetenskapares försiktiga prognoser. Flyga var heller aldrig nödvändigt för människors överlevnad, det som står på spel nu är överlevnad och välfärd.

EDIT: Och att få ett fungerande flygplan tog årtionden av försök och envishet. Tror du verkligen att lösningen är att vi rycker på axlarna nu?
 
Demokrati är förödande för miljökrisen. Alla skriker på att politiker inte gör något. Men vilka politiker kommer att vinna val på att höja skatterna för att dra ner på konsumtionen (för att det ska konsumeras mindre måste det kosta mer) och allmänt försämra livskvaliteten.

Det är val nästa år. Kommer svenskarna att rösta på partier som gör att individen får det bättre ställt nu och bidrar till miljöförändringar eller på politiker som lovar en sänkt levnadsstandard för att motverka något som kommer hända om en generation eller så.

Jag tror nog alla vet vad som kommer att hända. Vi får den värld och de politiker vi förtjänar som medborgare i en av världens rikaste demokratier. Det jag kan göra som individ är att rösta fram en politik som aktivt arbetar mot miljöförändringar även om det slår mot mig privat ekonomiskt. Vilket inte många kommer göra. Utan svenskar kommer fortsätta sopsortera i evighet, amen.

Amen to that.
 
Jag tror inte att det finns tillräckligt incitament för att lösa miljöproblemen förrän de drabbar personer med pengar och makt och blir riktigt dyra. Så gör vi med alla problem i princip, väntar tills det träffat fläkten ordentligt innan vi agerar.
Den som lever får se ifall det är försent att vända på skutan eller inte. Jag är ju optimist, så jag hoppas att med de ekonomiska resurser och den potential i teknikutveckling som finns idag ska vi kunna få ordning på det inom några generationer. Men det kan förstås vara fel och allt kan gå åt pipsvängen också.

Är du beredd att rösta på ett parti som kommer att fatta beslut som innebär att du får sänkt levnadsstandard?
 
Inte längre. IPCCs nya rapport fastslår att extremväder är här för att stanna på grund av klimatförändringarna och vetenskapare fastslog att värmeböljan i Canada var omöjlig utan klimatförändringarna med i beräkningarna.
Men varför ser jag då bilar, flygplan och annat köra på som aldrig förr? Allt som inte är absolut, absolut nödvändigt borde väl stoppas ögonaböj?
 
Om bilar, lasbilar och andra motorfordon försvann från vägarna skulle det inte vara en sänkning av levnadsstandarden enligt mig.
 
Eh. För att detta inte är någon påhittad idé utan vetenskap som prövar sig själv om och om igen, och där verkligheten just nu överträffar alla vetenskapares försiktiga prognoser. Flyga var heller aldrig nödvändigt för människors överlevnad, det som står på spel nu är överlevnad och välfärd.

EDIT: Och att få ett fungerande flygplan tog årtionden av försök och envishet. Tror du verkligen att lösningen är att vi rycker på axlarna nu?

Jag tror du missförstår hela mitt inlägg gravt. Det är en call for action därför att det kommer att spela roll för kommande generationer, vars liv vi inte ska ta oss rätten att ovärdigförklara på förhand och har ingenting med ”rycka på axlarna” att göra. Vi bör helt enkelt inte tänka ”vi är ändå sista generationen med liv värda att leva”, för det i sig skapar en bild av att inget kan göras.
 
Om bilar, lasbilar och andra motorfordon försvann från vägarna skulle det inte vara en sänkning av levnadsstandarden enligt mig.

Det är en grav förenkling. Såvida du inte är helt självförsörjande på precis allt redan och trivs med att fixa allt själv och skiter i att alla inte har samma privilegierade situation.

Men på lång sikt kan man ifrågasätta varför vi fortfarande prioriterar den typen av infrastruktur i investeringar.

Det krävs alltså en omfattande omställning för att på riktigt reducera vägtrafikens betydelse för livskvaliteten för 99,99 % av oss människor. Jag menade inte att det är omöjligt och att vägtrafik som den ser ut idag är fundamenta för framtida livskvalitet.
 
Senast ändrad:
Ja, det är min fråga också, och jag delar din åsikt. Dags att dra i nödbromsen direkt.

Jag får ont i magen när jag hör Ekonomiekot rapportera om när flygbolagen räknar med att vara tillbaka på 2019 års nivåer igen, med ett frejdigt och optimistiskt tilltal. För helvete tänker jag. Nu har vi fått chansen, med hjälp av en otäck pandemi, att se hur det går bra att reducera utsläppen från resandet och så bara skiter vi i det så fort vi kan.

När jag dessutom vet att flygbolagen hållits och hålls på fötter av oändliga mängder offentliga medel får jag spel. Samma regeringar som dagen innan presenterat satsningar för att minska fossilberoendet och utsläppen. Samma regeringar som så fort det kostar litegrann, ger förnyade tillstånd till verksamheter som inte klarar att driva bra verksamhet, för att det finns en risk att den klimathotande tillväxten naggas i kanten.
 
Ja, det är min fråga också, och jag delar din åsikt. Dags att dra i nödbromsen direkt.
Jag tror det är enormt naivt att tro att det på något sätt går att "dra i nödbromsen" så mycket att det kommer påverka utan det enda man kan göra som privatperson är att försöka räkna ut hur man själv blir drabbad och försöka anpassa sig och leva så man klarar sig ändå. Det som behöver göras är ju inte att elektrifiera fordonsparken eller annat som låtsas vara miljövänligt utan att i princip återgå till stenåldern för att det ska hända någonting tillräckligt snabbt.

Håller mest tummarna för att det inte blir riktiga klimatkrig när andra länder försöker påverka Kina och liknande länder som sätter sin ekonomiska tillväxt först eller storskaliga problem med ekoterrorism också förutom klimatförändringar.
 
Nu har jag tagit en promenad med man och hund och pratat om klimatutmaningen. Han som levde i en riktig kapitalistbubbla när vi träffades har blivit en mycket mer medveten individ med åren, vilket är trevligt att se, jag tar all cred för utbildningen :angel: :D Hur som helst pratade vi en del om vilken konsumtion vi ska se över så det kändes kul. Jag sa att det måste vara stimulerande, ser man det bara som uppoffringar så skapar man inget hållbart. Så nu har vi pratat om strategier för matvanor, recepthantering, inköp samt hållbar konsumtion av annat såsom kläder. Jag själv har alltid varit en jävligt ängslig individ så att få med mig på banan när jorden brinner upp är ingen utmaning. Men att se den resan min man har gjort de senaste åren är imponerande. Jag vidhåller min känsla av hopp för att mänskligheten, att även de vuxna kan förändras.
 
Jag tror det är enormt naivt att tro att det på något sätt går att "dra i nödbromsen" så mycket att det kommer påverka utan det enda man kan göra som privatperson är att försöka räkna ut hur man själv blir drabbad och försöka anpassa sig och leva så man klarar sig ändå. Det som behöver göras är ju inte att elektrifiera fordonsparken eller annat som låtsas vara miljövänligt utan att i princip återgå till stenåldern för att det ska hända någonting tillräckligt snabbt.

Håller mest tummarna för att det inte blir riktiga klimatkrig när andra länder försöker påverka Kina och liknande länder som sätter sin ekonomiska tillväxt först eller storskaliga problem med ekoterrorism också förutom klimatförändringar.
Jag tycker inte det är naivt, så länge en är medveten om och beredd på vad det faktiskt innebär. Vi kan, om vi vill. Men då måste vi verkligen, verkligen vilja.

Mitt eget liv är redan omlagt till "stenålder" och fortsätter den utvecklingen. Jag är inte mindre lycklig för det. Så jag hoppas att fler ska inse att det inte är så farligt att "minska sin levnadsstandard" (kanske behöver vi bättre ord för det där, som beskriver den positiva förändring det faktiskt är?).
 
Är du beredd att rösta på ett parti som kommer att fatta beslut som innebär att du får sänkt levnadsstandard?
Det beror på. Men jag tror inte vi kan bromsa oss ur denna uppförsbacke, för jag tror inte tillräckligt många är villiga att sänka sin levnadsstandard på det viset. Jag tror snarare på annat sätt att uppnå (nästan) samma levnadsstandard.
 
Jag tycker inte det är naivt, så länge en är medveten om och beredd på vad det faktiskt innebär. Vi kan, om vi vill. Men då måste vi verkligen, verkligen vilja.

Mitt eget liv är redan omlagt till "stenålder" och fortsätter den utvecklingen. Jag är inte mindre lycklig för det. Så jag hoppas att fler ska inse att det inte är så farligt att "minska sin levnadsstandard" (kanske behöver vi bättre ord för det där, som beskriver den positiva förändring det faktiskt är?).
Om du bara räknar de saker du använder varje dag som är gjorda av petroleumprodukter så tror jag väl ändå inte att det är så stenåldersaktigt? Du har uppenbarligen en dator eller telefon till att börja med.
Vilken form av levnadsstandard är det vi ska sänka oss till för att det ska räcka anser du?
 
Hur tänker du att livsmedel, möbler, kläder och andra varor ska transporteras?

Mina första tankar var tillgång till akut sjukvård, hovslagare - förutom då att alla logistikkedjor faller samman direkt och inga produkter längre finns att tillgå. Värdet av en helt utrustningstom ambulans och en hovslagare utan hästskor och söm är lite mindre än vad jag vant mig vid i min ”livskvalitet”. Alltså om de ens skulle kunna trolla sig hit utan att använda vägen.

Men det är läskigt hur beroende vi gjort oss av vägtrafik för att samhället alls ska fungera. Ens på en extremt basal nivå.
 
Senast ändrad:
@Nahar @Voeux

Jag kan förstå att det låter som att jag är en av de som drabbats av totalt mörker och att allt är kört så varför bry sig osv. Men jag är inte där. Jag hoppas ju såklart att jag har fel i min känsla av att det är kört och jag fortsätter jobba med mitt eget liv för att leva så hållbart jag kan, jag stoppar inte huvudet i sanden. Har gått en del kurser på en folkhögskola här i Skåne med miljö- och hållbarhetsfokus så jag vet att det finns en "rörelse" med personer som verkligen kämpar för och vill ha förändring, och att den rörelsen blir starkare och starkare. När jag gick första kursen där var det ingen riktig folkhögskola, nu några år senare är det en riktig skola med flera olika kurser och den fortsätter växa. Så jag har ju sett det med egna ögon. Men för mig har det infunnit sig ett lugn i att jorden kommer finnas kvar även när vi inte gör det. På vilket sätt och med vilka varelser är det ingen som vet, men jag det ger mig ändå en känsla av hoppfullhet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 060
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 189
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 905
Senast: mackan
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 462
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp