ALLT du gör kan påverka även andra och att använda konsumentmakt och sluta missbruka/skita i allt minskar en efterfrågan. Om inte folk hade propagerat mot burhöns skulle de fortfarande finnas här i landet. VemSnacka om otrevligt svar.
Jag försökte belysa hur många resonerar kring klimatförändringarna och varför det är svårt att nå förändring. Det är inte detsamma som att stoppa huvudet i sanden. Jag har inte förnekat vad som sker, bara svårigheterna i att nå en förändring.
Men förklara gärna hur jag har fel. Varför skenar uppvärmningen när vi nu har varit medvetna om problematiken så länge? Varför har vi inte stoppat, eller för den delen ens minskat, utsläppen? Varför görs inget åt skogskövlingen eller att Kina bygger nya kolkraftverk? Det räcker inte att skriva om det.
Förklara gärna hur det hjälper att jag sluta resa, inte äger hund (och tävlar) eller sopsorterar? Eller om hela Sverige skulle göra det. Det. Räcker. Inte.
Vet vad som inte gör någon skillnad? Jo, att sitta och gnälla om att det inte spelar någon roll vad jag gör, att det är regeringarnas sak. Tror du på fullt allvar att Kina skulle sälja så mycket skit hit om folk slutade köpa skit? Om jag inte klickar hem billigt krafs, om jag köper kvalité och tar hand om det, lagar om något går sönder istället för att kasta fullt användbara saker/mat/kläder så minskar skövlandet och avfallet i världen.
Om jag ensam gör en förändring kommer det inte att märkas, men om jag, du, våra grannar, våra familjer och vänner och i sin tur deras vänner gör förändringar kommer det faktiskt att göra skillnad. Inte idag, inte i morgon, men det är en positiv snöboll som sätts i rullning.
DET är bättre än att sitta och tycka att det inte spelar ett skit vad den enskilde personen gör. Ensam är inte stark, men många tillsammans är det.