Bukefalos 28 år!

Iq test och iq nivå

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men du vet ju att dom blir chockade av det faktum att du är smart? Att du känner dej "fejk" hela tiden pga att du är smart, därför så undrade jag. Hur vet du att dom blir "chockade" av det? Har dom sagt det? Eller menar du att du ser dum ut och att det är därför dom blir chockade? Eller hur vet du liksom?
Det är väl inte helt okänt att folk ofta har fördomar mot människor med funktionsnedsättning? Tycker man hör det rätt ofta från människor som använder olika typer av hjälpmedel - folk pratar med deras assistenter istället för med personen det gäller, om de pratar med den funktionsnedsatte använder de ett enklare språk osv.. Det är väl inte heller helt ovanligt med fördomar mot autistiska personer.

Jag tror många överlag har lite svårt att "läsa" personer som inte har tillgång till samma kroppsspråk och/eller mimik som de är vana vid. Då är det lätt att man lägger sig på en lägre nivå, för säkerhets skull. Och då kan det också bli lite pinsamt när man inser att man t.ex. pratat bebisspråk med en normalintelligent vuxen.

(Jag kan tycka det är lite jobbigt när man pratar med äldre damer och herrar som inte riktigt verkar förstå, och jag inte vet om det är hörseln eller intellektet som brister. Det blir ju fel både om man börjar prata högre med någon som helt enkelt inte förstår, och om man börjar prata på dagisnivå med någon som är superintelligent men behöver ny hörapparat)
 
Ja det är väldigt ovanligt att någon blir bortvald på grund av resultat på IQ-test, jag gissar att det är så ovanlig att det inte ens är mätbart. En gissning eftersom ingen vet, det går inte att föra statistik på det.

Dels är det i sig inte vanligt att göra IQ-test vid rekrytering. Det kan vara vissa typer av jobb, långt ifrån alla. För det andra så om en arbetsgivare lägger vikt vid IQ-test så lägger arbetsgivaren också vikt vid andra egenskaper och meriter, mycket större vikt. Finns ingen arbetsgivare som bryr sig ensidigt om IQ.

IQ-tester vid rekrytering är en mycket liten detalj som har fått alldeles för stor betydelse i den här diskussionen.
Ja det är ju bra isåfall!
Jag tycker somsagt att det är dåligt att välja bort nån bara pågrund av för hög iq som nån skrev om nåt före tag som gjorde. Och jag tycker att det är fel o avsett om det är ett före tag eller hundra tusen. Men det är ju bra om det inte är vanligt iallafall.
Och ja jag håller med att det har fått för stor be tydelse i disskutionen.
 
Ja jag HOPPAS att det är väldigt o vanligt att nån blir bort vald bara pågrund av för domar om hur den är pågrund av dens iq!
Och ja själv klart så finns det jobb med lång ut bildning som själva jobbet be visar att man är smart eller har rätt egen skaper eller vad det är. Men det är ju bara i hög ut bildade jobb och det är heltenkelt inte för alla för o lika andledningar.
Jag tror fördomar om andra egenskaper är mycket vanligare och ett mycket större problem än fördomar om iq!
I lågutbildade jobb tror jag inte heller det är supervanligt att man efterfrågar iq-test. Där är det nog vanligare att man får jobb via kontakter, eller att man börjar på en tjänst där intelligensen inte spelar jättestor roll och arbetar sig uppåt.
 
Har ni ihuvud taget kollat på länkarna om det?

Länkarna om extremt hög IQ? Ja.

Eftersom jag var nyfiken kollade jag också upp en studie. Där kontrollerade man förekomsten av vissa tillstånd(t ex högfungerande autism, ADHD, depression, allergi och autoimmuna tillstånd) hos medlemmar i Mensa och jämförde med nationell diagnosdata. Man såg en förhöjd prevalens av tillstånden hos medlemmarna i Mensa.

Men det är viktigt att tänka på framför allt två saker. Det handlar om en ökad risk jämfört med normalpopulationen. Det var fortfarande en stor majoritet av de med hög intelligent som INTE led av respektive tillstånd.

För det andra - och det är här viktigt - nationell data matchar inte gruppen med Mensa-medlemmarna särskilt bra. Den senare bestod av 60% män, medianålder var 53 år. 88% av dem var euro-amerikaner och över 80% hade markant högre lön än medianlönen i USA. Drygt 40% hade en årslön på 100 000 dollar eller mer.
Det finns alltså en möjlighet att bilden blir rätt skev när man jämför medelålders, vita, rika män med genomsnittsbefolkningen.

Men det ger ändå mer än att läsa en populärvetenskaplig text utan källor.
 
Jag kanske har missuppfattat dig i tråden, isåfall ber jag om ursäkt.

Du är väldigt snabb på att uppfatta välvilliga ord som elaka mothugg, och använder friskt de som svarar dig här som slagpåsar för att du själv mår mycket dåligt. Jag är inte intresserad av att vara din slagpåse. Lämnar den här tråden därmed och sätter dig på ignore, då detta inte leder någon vart.

Hoppas du kan vända motgångarna till framgångar i framtiden. Allt väl.
Ja du har miss upp fattat. Och efter som att domflesta här är väldigt snabba att hoppa på tåget så om några får för sig nånting om mig så följer domflesta andra bara efter och letar fel o avsett vad jag gör. Själv klart så får ni den upp fattningen då efter som att det är det ni VILL se. Konfirmatons bias kallas det om nån är intreserad.
Och det an ses oftast som o trevligt att skriva till nån att man sätter den på ignore. I domflesta samman hangen så är det ett sätt för att försöka trycka till denandra personen detsista man gör istället för att bara som gå därifrån.
 
Är det sorgligt att jag svarade på en fråga?
Och nej själv klart så är inte justnu samma sak som att det kommer vara så i resten av livet. Men det är inte heller att det själv klart kommer vara på nåt helt annat sätt heller.

Nej, svaret var lite sorgligt. Jag hoppas att du märker att din IQ kan vara en tillgång.
 
Jag tror fördomar om andra egenskaper är mycket vanligare och ett mycket större problem än fördomar om iq!
I lågutbildade jobb tror jag inte heller det är supervanligt att man efterfrågar iq-test. Där är det nog vanligare att man får jobb via kontakter, eller att man börjar på en tjänst där intelligensen inte spelar jättestor roll och arbetar sig uppåt.
Ja exakt och därför så tror jag att det är ganska hopp löst förmig med alla för domar som andra an tagligen skulle ha ommig. Och även låg ut bildade jobb så skrev ju nån att vissa inte vill an ställa dom som räknas som över kvali fisersde eller som för smarta för att dom tror att dom kommer tröttna och byta jobb. Så då kan det ju vara en nack del.
 
Länkarna om extremt hög IQ? Ja.

Eftersom jag var nyfiken kollade jag också upp en studie. Där kontrollerade man förekomsten av vissa tillstånd(t ex högfungerande autism, ADHD, depression, allergi och autoimmuna tillstånd) hos medlemmar i Mensa och jämförde med nationell diagnosdata. Man såg en förhöjd prevalens av tillstånden hos medlemmarna i Mensa.

Men det är viktigt att tänka på framför allt två saker. Det handlar om en ökad risk jämfört med normalpopulationen. Det var fortfarande en stor majoritet av de med hög intelligent som INTE led av respektive tillstånd.

För det andra - och det är här viktigt - nationell data matchar inte gruppen med Mensa-medlemmarna särskilt bra. Den senare bestod av 60% män, medianålder var 53 år. 88% av dem var euro-amerikaner och över 80% hade markant högre lön än medianlönen i USA. Drygt 40% hade en årslön på 100 000 dollar eller mer.
Det finns alltså en möjlighet att bilden blir rätt skev när man jämför medelålders, vita, rika män med genomsnittsbefolkningen.

Men det ger ändå mer än att läsa en populärvetenskaplig text utan källor.
Det var inte utan källor men okej.
Jag vet inte vad du menar med att bilden blir skev. Vilken bild?
 
Ja exakt och därför så tror jag att det är ganska hopp löst förmig med alla för domar som andra an tagligen skulle ha ommig. Och även låg ut bildade jobb så skrev ju nån att vissa inte vill an ställa dom som räknas som över kvali fisersde eller som för smarta för att dom tror att dom kommer tröttna och byta jobb. Så då kan det ju vara en nack del.
Antagligen svårare än för medelsvenson, men jag tror absolut inte det är hopplöst! Det handlar nog mest om att må tillräckligt bra för att orka, och att hitta "rätt" jobb. Många jobberbjudanden kommer också genom kontakter - då är första intrycket inte riktigt lika viktigt eftersom någon som känner dig och vet vilka dina starka sidor är kan gå i god för dig.
 
Det är väl inte helt okänt att folk ofta har fördomar mot människor med funktionsnedsättning? Tycker man hör det rätt ofta från människor som använder olika typer av hjälpmedel - folk pratar med deras assistenter istället för med personen det gäller, om de pratar med den funktionsnedsatte använder de ett enklare språk osv.. Det är väl inte heller helt ovanligt med fördomar mot autistiska personer.

Jag tror många överlag har lite svårt att "läsa" personer som inte har tillgång till samma kroppsspråk och/eller mimik som de är vana vid. Då är det lätt att man lägger sig på en lägre nivå, för säkerhets skull. Och då kan det också bli lite pinsamt när man inser att man t.ex. pratat bebisspråk med en normalintelligent vuxen.

(Jag kan tycka det är lite jobbigt när man pratar med äldre damer och herrar som inte riktigt verkar förstå, och jag inte vet om det är hörseln eller intellektet som brister. Det blir ju fel både om man börjar prata högre med någon som helt enkelt inte förstår, och om man börjar prata på dagisnivå med någon som är superintelligent men behöver ny hörapparat)
Nja, det är väl inte direkt vanligt tycker jag att folk kopplar funktionsnedsättning med att man är dum..däremot så har folk ofta blivit förvånade när jag säger att jag har autism pga att dom, vad dom tror, bara har sett folk med mer problem som är mer specifika. Som att folk med autism sitter och dunkar huvet i väggar dagarna i ända osv, där ligger fördomarna mot autister, är min erfarenhet iallafall.

Faktiskt dom som har flest fördomar mot autistiska personer är tyvärr dom autistiska personerna själva, det är min erfarenhet iallafall. Jag hör aldrig någon prata ner folk med autism så mycket som dom med autism själva gör. Där är det nästan mer fördomar mot folk utan autism att dom ser ner på dom trots att dom inte alls gör det.

Det här med sättet man pratar med någon på är ju tycker jag lite förståeligt faktiskt. När jag mår som sämst och är inlagd så pratar alltid personalen med mig i början på ett extremt tydligt och en aning dumförklarande sätt men det är ju för att dom vill att jag ska förstå vad som händer. Dom gör väl sitt bästa för att vara tydliga och då är det lätt hänt att det istället blir lite dumförklarande istället. Jag klandrar dom inte för det.

Sen klandrar jag heller aldrig läkare eller andra människor jag har träffat som börjar prata med den jag har med mig när dom inte får något svar från mig eller får någon vidare kontakt med mig. Huvudsaken tycker jag är att dom gör ett försök.
 
Gjort utredning för en annan sak och då gjordes även Iq-test. Jag ligger i 92a percentilen. Förklarar mycket av varför jag aldrig har klickat med mer än några få personer.

Eller handlar det om att man har sociala svårigheter, är ointresserad av andra eller bara kräsen.

Jag har svårt att se hur en hög intelligens skulle vara enda förklaringen till att man inte klickar med folk.
Tyder väl i så fall mer på underlig syn på sig själv kontra andra.
 
Med källor menar jag någon form av vetenskapliga artiklar eller studier. Inte länkar till andra populärvetenskapliga texter eller blogginlägg.

Med bild syftar jag på resultatet av studien. Resultatet ger en bild som kanske inte speglar verkligheten så bra.
Jag vet inte riktigt vad du vill komma fram till.
 
Antagligen svårare än för medelsvenson, men jag tror absolut inte det är hopplöst! Det handlar nog mest om att må tillräckligt bra för att orka, och att hitta "rätt" jobb. Många jobberbjudanden kommer också genom kontakter - då är första intrycket inte riktigt lika viktigt eftersom någon som känner dig och vet vilka dina starka sidor är kan gå i god för dig.
Ja och hur hittar man rätt jobb när det heltenkelt inte finns nåt rätt jobb för dom förut sättingarna man har?
Vilka starka sidor kan nån gå i god för mig om och vilka jobb skulle det spela nån roll?
Och vilka kontakter?
Dethär är inte ett svar bara till dig men det är flera nu som har sagt mot att det INTE är nåt problem för mig att jag har hög iq utan att det är en för del och sånt.
Men fort farande så har ingen gett nåt exempel på NÅN sitation som det ÄR en för del för MIG att ha hög iq.
Det verkar lite då som att det viktigaste är att på peka att jsg har fel och att jag inte får känna som jag gör. Men ingen har nåt annat att säga motför att det är helt fel att hög iq är neggativt förmig?
 
Nja, det är väl inte direkt vanligt tycker jag att folk kopplar funktionsnedsättning med att man är dum..däremot så har folk ofta blivit förvånade när jag säger att jag har autism pga att dom, vad dom tror, bara har sett folk med mer problem som är mer specifika. Som att folk med autism sitter och dunkar huvet i väggar dagarna i ända osv, där ligger fördomarna mot autister, är min erfarenhet iallafall.

Faktiskt dom som har flest fördomar mot autistiska personer är tyvärr dom autistiska personerna själva, det är min erfarenhet iallafall. Jag hör aldrig någon prata ner folk med autism så mycket som dom med autism själva gör. Där är det nästan mer fördomar mot folk utan autism att dom ser ner på dom trots att dom inte alls gör det.

Det här med sättet man pratar med någon på är ju tycker jag lite förståeligt faktiskt. När jag mår som sämst och är inlagd så pratar alltid personalen med mig i början på ett extremt tydligt och en aning dumförklarande sätt men det är ju för att dom vill att jag ska förstå vad som händer. Dom gör väl sitt bästa för att vara tydliga och då är det lätt hänt att det istället blir lite dumförklarande istället. Jag klandrar dom inte för det.

Sen klandrar jag heller aldrig läkare eller andra människor jag har träffat som börjar prata med den jag har med mig när dom inte får något svar från mig eller får någon vidare kontakt med mig. Huvudsaken tycker jag är att dom gör ett försök.
Om folk ofta blir för vånade att du har autism så låter det ju som att dom HAR för domar om dom med autism om tror att folk med autism sitter och dunkar huvudet i väggen som du skrev?
Iallafall så har jag redan skrivit ett exempel när en läkare blev för vånad att jag har hög iq och att JA folk har sagt och visat att dom blir chockade att jag är smart osv som du har frågat.
Men jag får upp fattningen att du försökte få mig att svara nåtannat efter som att du frågade mig hur nån som är dum ser ut osv fast det inte ihuvud taget är jag som har sagt nåt sånt och du verkar inte så intreserad av svaren?
 
Om folk ofta blir för vånade att du har autism så låter det ju som att dom HAR för domar om dom med autism om tror att folk med autism sitter och dunkar huvudet i väggen som du skrev?
Iallafall så har jag redan skrivit ett exempel när en läkare blev för vånad att jag har hög iq och att JA folk har sagt och visat att dom blir chockade att jag är smart osv som du har frågat.
Men jag får upp fattningen att du försökte få mig att svara nåtannat efter som att du frågade mig hur nån som är dum ser ut osv fast det inte ihuvud taget är jag som har sagt nåt sånt och du verkar inte så intreserad av svaren?
Som jag skrev, deras fördomar ligger inte i huruvida någon är dum eller inte. Fördomarna ligger i hur dom tror att folk med autism beter sig.
 
Det finns väl något som väl är en skröna, om arbetsgivaren som fick 50 ansökningar till ett jobb och då valde att kasta de 25 översta i papperskorgen då han hellre anställde folk med tur än de med otur.

Jag tror det gjordes ett IQ-test när jag mönstrade och eftersom jag inte gjorde lumpen som kod-knäckare eller liknande antar jag att jag inte hade toppvärden? Men jag har ingen aning och jag har inte brytt mig så mycket om det.
Jag ogillar tester vid anställningar och är osäker på om jag gjort några i sådana sammanhang, jag har nog mest haft tur och halkat in på ett bananskal eller haft någon typ av kontakt som underlättat lite. Men nu är det väl 20 eller 30 år sedan jag sökte jobb senast.

Vi har väl alla våra för och nackdelar och eftersom vi är olika passar vi nog olika bra ihop med olika människor vilket borde underlätta i att hitta ett sammanhang där vi passar in jättebra och att vi i övriga får försöka klara oss så bra som möjligt.
 
Men fort farande så har ingen gett nåt exempel på NÅN sitation som det ÄR en för del för MIG att ha hög iq.
Om vi tänker på IQ-testet som du har tagit online så påvisar det (enligt Illustrerad vetenskap, och jag antar att du själv tycker om den källan eftersom du länkade den från början):
- Bilduppgifterna mäter bland annat helhetsförståelse och visuell bearbetning. Om man vill forska på autism (som du ju skrivit tidigare?) så behöver man kunna sätta ihop resultat till en helhet och troligen även granska tex MR-bilder av hjärnan.
- Språkliga uppgifterna mäter bland annat språkförmåga. Ska man forska är det jätteviktigt att kunna ta in och producera olika saker.
- Minnesdelen mäter (såklart) minne, helhetsuppfattning och koncentration. Minnet är bra i vardagen (komma ihåg vad man ska handla i affären och ta med paraply när man ska ut tex), helhetsuppfattningen tex forskning eller se det bästa för sitt djur, koncentration för att ta in ny info (tex vid forskning) och allmänt i nästan alla jobb.
- Logik mäter bla språkkänsla, så även här bra när man ska ta in och producera information.
- Mattedelen mäter bla abstraktionsförmåga vilket ju också är bra om du ska forska på autism.
Och kolla, där var mycket som underlättar i om man har högt IQ.

Det verkar lite då som att det viktigaste är att på peka att jsg har fel och att jag inte får känna som jag gör. Men ingen har nåt annat att säga motför att det är helt fel att hög iq är neggativt förmig?
Såklart man får känna hur man vill, men det innebär inte att faktan stämmer ☺️ Vill du berätta vad det negativa från texterna du själv länkade beror just på att du har högt IQ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 908
Senast: LiviaFilippa
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 591
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 766
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 762
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp