Bukefalos 28 år!

Iq test och iq nivå

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej och ja samtidigt. Jag har ofta träffat dem med samma intresse som jag men det är så basic på något vis. Det känns liksom annorlunda.
Jag kan givetvis ha träffat någon mycket intelligent med ett stort intresse av kallprat med allt det innebär och då har jag absolut missat den eftersom jag inte orkar med den typen av prat.

Det som ger mig absolut mest energi är att kunna prata om stora skeenden och lägga till abstrakta tankar på det. Att låta tankarna skena och inte känna begränsningar i att jag måste förklara i mitt tycke enkla saker.

Att inte orka med folk och liksom tycka att de är för basic skvallrar mer om en något grandios självuppfattning än om hög intelligens. Skulle också gissa på att du har svårigheter som vi tidigare hade kategoriserat inom autismspektrat.
 
Försökte knyta an till något du sagt att du ville göra tidigare, men okej. Det är bra egenskaper om man ska plugga med, och på de allra flesta jobb. Bra minne och helhetsbild är bra egenskaper i princip vad du än ska göra tex. Men nu tycks du ju ha bestämt dig för att du ändå inte ska jobba

Du sa innan att i artiklarna du länkat beskrivs flera av dina problem och att du vet att dina problem beror på ditt IQ. Så vilka specifika problem som nämns i artiklarna har du och är säker på att det beror på ditt IQ?
JAG har inte BE STÄMT att jag inte SKA jobba. Men därimot så får man ju kanske vara rea list också.
Och ja hög iq KAN vara en bra sak om man pluggar. Men det kan också INTE vara det som jag har försökt att förklara med hur det var för mig i skolan.
Och om man ska plugga på universu tet så måste man själv klart bli klar med grund skolan och gymnasiet först. Och där blir mina svårig heter hinder så jag kommer aldrig till nåt då hög iq kan vara en nytta.
Och om detandra så måste jag kolla upp det mera för det är jobbigt från telefonen.
 
Nu frågade du inte mig men jag kan ändå säga att några av de med högt iq som jag mött, och där vissa (inte alla, det bör kanske tilläggas, sen har jag ju säkert dessutom mött en del som inte berättat) av dem hör till de jag problematiserar i mina inlägg, tog upp sin höga iq helt på eget initiativ. Jag kommer inte ihåg att vi diskuterade iq som sådant någon gång utan det var i samband med annat och kanske är det därför jag ser det ur ett mer problematiserande perspektiv, för att jag upplevt att det kan användas som ett försvar eller för att ställa sig över befogad kritik.

Några gånger har det däremot sagts mer som ett neutralt konstaterande och då har jag väl mer ryckt på axlarna åt det tack vare mina tidigare dåliga erfarenheter.
Ja, jag har i och för sig mött några som spontanberättat om sitt höga iq men jag brukar ta det med en nypa salt faktiskt.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar?
Resultatet kan bli snedvridet och alltså inte ge en rättvisande bild eftersom den grupp man undersöker jämförs med en grupp som skiljer sig åt i flera viktiga avseenden.

Om du inte förstår det får du förklara mer exakt vad jag ska förtydliga.
Jo somsagt jag fattar det.
Jag fattar INTE vad du vill ha sagt med det eller OM du vill ha nåt sagt med det. Eller om det bara är ett konsta terande att ja i Mensa så är det flera som har endel diagnoser motför i genom snittet men det är inte en helt rätt visande bild.
Men jag an tog att du ville ha nåt sagt med det efter som att du skrev det som ett svar men det kan ju ha varit jsg som miss upp fattade.
 
Handlade inte tråden om iq? Isåfall har jag inte läst tråden rätt isåfall. Det jag svarade på var att inte folk så ofta ser autister som lika med dumma människor med lågt iq.
Jo så vad kom autism från att du började skriva om det?
Du fråga satte varför folk blir chockade att jag är smart och hur nån ser ut som är smart eller dum osv. Jag svarade att du kanske borde fråga som som blir chockade för det kan inte jag veta hur dom tänker. Så undrade du igen varför dom blir chockade att jag är smart och nånting att det måste be ro på ut seende? Och enannan svarade att det är inte så o känt att många har för domar mot o lika funktions nedsättingar och så.
Då på pekar du att dom du har träffat har ofta för domar att folk med autism sitter och banksr huvudet i väggen men som tror inte att dom är dumma.
Okej?
 
JAG har inte BE STÄMT att jag inte SKA jobba. Men därimot så får man ju kanske vara rea list också.
Och ja hög iq KAN vara en bra sak om man pluggar. Men det kan också INTE vara det som jag har försökt att förklara med hur det var för mig i skolan.
Och om man ska plugga på universu tet så måste man själv klart bli klar med grund skolan och gymnasiet först. Och där blir mina svårig heter hinder så jag kommer aldrig till nåt då hög iq kan vara en nytta.
Och om detandra så måste jag kolla upp det mera för det är jobbigt från telefonen.
Det är väldigt, väldigt få personer som går genom livet utan att ha något jobb alls. Så jo, realistiskt sett kommer du absolut ha något jobb någon gång. Du är (väl?) 17 år, det är alldeles för tidigt att konstatera att du inte kommer jobba alls.

Jag har inte förstått vad det var som krånglade i skolan, du får gärna förklara mer.
 
Ja det är ju ingen som har sagt nånting om att iq tester skulle vara full ständiga heller. Men bara för det inte mäter ALLT så be tyder inte det att det är nåt helt fel eller dåligt mätt sätt totalt.
Och jag tror fort farande att det är en för enkling att tänka att människor borde veta bättre för att dom har hög iq. Jag tror inte att det är om att dom INTE VET bättre utan mera vad dom VÄLJER att se och tro på och framför allt vad dom VILL sprida. Och då är det kanske en för del att ha hög iq.
Då är du i ditt nedre stycke inne på det jag också skrev om, alltså att det utöver förmåga också delvis handlar om sådant som personlig vinning, makt, att bortse från sådant man egentligen vet för att uppnå sådant man vill ha och så vidare. Så där håller vi med varandra åtminstone. Däremot så tror jag absolut att det i vissa fall handlar om just en oförmåga att se de större sammanhangen, i vissa fall kanske till exempel pga privilegier, egot eller annat som skymmer sikten snarare än ren illvilja.
 
Jo så vad kom autism från att du började skriva om det?
Du fråga satte varför folk blir chockade att jag är smart och hur nån ser ut som är smart eller dum osv. Jag svarade att du kanske borde fråga som som blir chockade för det kan inte jag veta hur dom tänker. Så undrade du igen varför dom blir chockade att jag är smart och nånting att det måste be ro på ut seende? Och enannan svarade att det är inte så o känt att många har för domar mot o lika funktions nedsättingar och så.
Då på pekar du att dom du har träffat har ofta för domar att folk med autism sitter och banksr huvudet i väggen men som tror inte att dom är dumma.
Okej?
Läste du ens det jag svarade på? Om inte så kan du ju göra det, autism är ett av alla exempel på funktionsnedsättningar som finns. Jag tycker inte att folk har fördomar om autister i form av att dom är dumma människor.

För övrigt om någon hade sagt till mig att oj, du var inte så dum som jag trodde, då hade jag bett den dra åt skogen faktiskt. Jag hade inte accepterat att bli behandlad på det sättet.
 
Jo somsagt jag fattar det.
Jag fattar INTE vad du vill ha sagt med det eller OM du vill ha nåt sagt med det. Eller om det bara är ett konsta terande att ja i Mensa så är det flera som har endel diagnoser motför i genom snittet men det är inte en helt rätt visande bild.
Men jag an tog att du ville ha nåt sagt med det efter som att du skrev det som ett svar men det kan ju ha varit jsg som miss upp fattade.

Jag redogjorde bara för en studie som jag tyckte var intressant men vars resultat behövde kommenteras.

Vad jag ville ha sagt? Titta här, en intressant studie. Riktat både till dig och till andra, men det passade bra i ett svar till dig eftersom det var dig jag diskuterade med.

När du frågade om vad jag menade med "bild" trodde jag att det var just det du syftade på och inte allt om studien.
 
Det är väldigt, väldigt få personer som går genom livet utan att ha något jobb alls. Så jo, realistiskt sett kommer du absolut ha något jobb någon gång. Du är (väl?) 17 år, det är alldeles för tidigt att konstatera att du inte kommer jobba alls.

Jag har inte förstått vad det var som krånglade i skolan, du får gärna förklara mer.
Sååå jätte få vet jag inte om det är. Det be ror ju på vad man har för förut sättingsr. Och nu menar jag ett RIKTIGT jobb inte såkallat syssel sättning.
Med skolan så ja allt gick skit bra efter som att jag ÄR smart och jag KAN lära mig fort. Och det var uppen bart för alla vuxna att jag är smart och bara kan allt. Så dom svårig heterna som jag hade märktes inte utan dom bara ut fick från att jag gjorde slarv fel för att jag var ut tråkad för det var för enkelt så jag heltenkelt inte orkade ha fokus då. Och att jag heltenkelt bara var jätte smart och inte be hövde nåt extra stöd alls.
Så hela grund skolan så miss tänkte ingen att jag hade varisig adhd eller autism. Och jag bara kände som en massa press att jag måste klara allt för jag är så smart och alla vet det. Och jsg har ALDRIG passat in jsg har ALLTID varit utan för och mobbad.
Så det som jag har lärt mig NU är att jag krashade för att jag inte hade fått lära mig NÅN strattegi att plugga och stress manag ment och inget sånt. Och ingen fattade alla svårig heter socialt och att ha fokus och med över stimu lering och allt sånt.
Så jag iprincip gick in i väggen när jag var 11 men det kom ut i anorexi för att det var detenda som JAG kunde på verka. Och ända från då så har skolan varit ett helvete för att säga rakt som det är.
Om jag INTE hade varit så smart så hade an tagligen mina problem och svårig heter märkts MYCKET tidigare så jag hade kanske fått hjälp och en annan acseptering och allt sånt.
Och det är inte bara nånting som JAG TROR utan det är även tillexempel som en psykolog har sagt.
 
Då är du i ditt nedre stycke inne på det jag också skrev om, alltså att det utöver förmåga också delvis handlar om sådant som personlig vinning, makt, att bortse från sådant man egentligen vet för att uppnå sådant man vill ha och så vidare. Så där håller vi med varandra åtminstone. Däremot så tror jag absolut att det i vissa fall handlar om just en oförmåga att se de större sammanhangen, i vissa fall kanske till exempel pga privilegier, egot eller annat som skymmer sikten snarare än ren illvilja.
Ja ibland kanske. Men i hel het så tror jag inte att det har spmycket med iq att göra ihuvud taget om nån gör hemska saker och sånt.
 
Läste du ens det jag svarade på? Om inte så kan du ju göra det, autism är ett av alla exempel på funktionsnedsättningar som finns. Jag tycker inte att folk har fördomar om autister i form av att dom är dumma människor.

För övrigt om någon hade sagt till mig att oj, du var inte så dum som jag trodde, då hade jag bett den dra åt skogen faktiskt. Jag hade inte accepterat att bli behandlad på det sättet.
Ja själv klart. Och det var ingen som skrev att folk har för domar att dom som har autism är dumma.
Och okej vad bra fördig 👍
 
Jag redogjorde bara för en studie som jag tyckte var intressant men vars resultat behövde kommenteras.

Vad jag ville ha sagt? Titta här, en intressant studie. Riktat både till dig och till andra, men det passade bra i ett svar till dig eftersom det var dig jag diskuterade med.

När du frågade om vad jag menade med "bild" trodde jag att det var just det du syftade på och inte allt om studien.
Okej.
 
Ja själv klart. Och det var ingen som skrev att folk har för domar att dom som har autism är dumma.
Och okej vad bra fördig 👍
Vad är det som är så bra för mig? Igen, läs vad jag svarade på. Jag svarade att det inte är så vanligt att folk tror att en funktionsnedsatt person är lika med dum. Att det inte är där fördomar mot tex autism ligger. Autism var ett exempel på en funktionsnedsättning.
 
Att inte orka med folk och liksom tycka att de är för basic skvallrar mer om en något grandios självuppfattning än om hög intelligens. Skulle också gissa på att du har svårigheter som vi tidigare hade kategoriserat inom autismspektrat.
Man ska vara försiktig med att diagnostisera folk över nätet. Jag har absolut ingen grandios självbild och trodde länge jag var dum i huvudet som inte KUNDE vara på samma våglängd som klasskompisar tex. Jag trodde jag var den korkade och de var smarta. Jag tänkte på ett helt annat vis än de.
Det är lätt att dra in autism i detta men samma sak där. Var försiktig med att ge folk diagnoser som de inte har.
Jag gjorde min utredning för adhd och för att jag har mått så dåligt för att jag inte kan reda ut hur folk funkar. Varför FÖRSTÅR de inte. Då fick jag reda på att min intelligens är hög och inte låg som jag trodde.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 440
Senast: LiviaFilippa
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 977
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 686
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 497
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp