Iq test och iq nivå

Status
Stängd för vidare inlägg.
En historia från verkligheten om intelligens och social förmåga.

En person jag känner mycket väl hade träffat flera personer ur samma släkt, där intelligens och akademisk begåvning sågs som något mycket viktigt. Personerna var helt klart intelligenta över medel, men de brast också en del i social förmåga och kunde bete sig rätt odrägligt(medvetet eller omedvetet) mot folk som de upplevde inte befann sig på samma nivå intellektuellt eller begåvningsmässigt.

Inte helt oväntat var personen jag känner rätt nervös över att träffa det riktiga snillet i denna släkt, som helt klart hade en intelligens utöver det vanliga. Det visade det sig dock att hen var en oerhört ödmjuk och jordnära person som inte hade något behov av att stoltsera med sin IQ eller sina akademiska meriter.

Varenda gång jag stöter på rövhattar som drar upp sin höga IQ eller delar in människor i intressanta eller ointressanta utifrån begåvning tänker jag på detta.
 
En historia från verkligheten om intelligens och social förmåga.

En person jag känner mycket väl hade träffat flera personer ur samma släkt, där intelligens och akademisk begåvning sågs som något mycket viktigt. Personerna var helt klart intelligenta över medel, men de brast också en del i social förmåga och kunde bete sig rätt odrägligt(medvetet eller omedvetet) mot folk som de upplevde inte befann sig på samma nivå intellektuellt eller begåvningsmässigt.

Inte helt oväntat var personen jag känner rätt nervös över att träffa det riktiga snillet i denna släkt, som helt klart hade en intelligens utöver det vanliga. Det visade det sig dock att hen var en oerhört ödmjuk och jordnära person som inte hade något behov av att stoltsera med sin IQ eller sina akademiska meriter.

Varenda gång jag stöter på rövhattar som drar upp sin höga IQ eller delar in människor i intressanta eller ointressanta utifrån begåvning tänker jag på detta.

Så är det ofta.

Men delar du inte själv in människor i intressanta och ointressanta? Alla gör det utifrån sina egenvalda kriterium.
 
Så är det ofta.

Men delar du inte själv in människor i intressanta och ointressanta? Alla gör det utifrån sina egenvalda kriterium.

Jag kan inte komma på något fast kriterium jag har(utom möjligen saker som självupptagna, enkelspåriga eller liknande).

Att ha för snäva kriterier för vilka människor som är(eller kan bli!) intressanta skulle vara oerhört begränsande för mitt sociala liv. Jag skulle ha förlorat väldigt mycket på det.
 
"Under hela livet lever de särskilt begåvade med en känsla av isolering på grund av sin större intellektuella kapacitet, större medvetenhet om varför saker och ting händer och större förmåga till logiska slutsatser som inte alltid överensstämmer med hur andra människor ser verkligheten. Deras förmåga att förutsäga vissa händelser möts ofta av allmän misstro från andra. De inser ofta att en plan kommer misslyckas eftersom man inte tagit hänsyn till vissa aspekter[...](Roepers, 1991/1995, s.1)
Detta skapar en identfieringsproblematik för dessa individer, hur skall de kunna identifiera sig med gruppen och samhället i stort om deras världsbild är så monumentalt olika. När man är 2% av befolkning och man upplever både själv, och upplevs av andra att man är inte en av gruppen.
Jag har försökt leta upp denna artikel men när jag letar kommer jag enbart till denna tråden eller till linkedin. Posta gärna en direkt länk eller iallafall namn på publikationen och var den är publicerad.
 
Jag har försökt leta upp denna artikel men när jag letar kommer jag enbart till denna tråden eller till linkedin. Posta gärna en direkt länk eller iallafall namn på publikationen och var den är publicerad.
Det står en hänvisning i det jag har länkat till men här kommer den igen.
Roepers, 1991/1995, s.1
 
Jag kan inte komma på något fast kriterium jag har(utom möjligen saker som självupptagna, enkelspåriga eller liknande).

Att ha för snäva kriterier för vilka människor som är(eller kan bli!) intressanta skulle vara oerhört begränsande för mitt sociala liv. Jag skulle ha förlorat väldigt mycket på det.
Måste vara skönt att kunna ha det så.
 
Jag har försökt leta upp denna artikel men när jag letar kommer jag enbart till denna tråden eller till linkedin. Posta gärna en direkt länk eller iallafall namn på publikationen och var den är publicerad.
Screenshot_20240315-230612~2.png
 
Men jag har inga sociala svårigheter? Jag väljer bara hårt vilka jag orkar umgås med. Så jag förstår inte riktigt vad du menar.
Jag har ett arbete som kräver mycket sociala skills.

Du har ju själv flertalet gånger skrivit att du inte förstår dig på människor, inte orkar med deras prat, att det tar för mycket energi med mera med mera.

Det är en seglivad myt att högintelligenta är socialt missanpassade. Snarare har man större förmåga att ta till sig komplexa regler och samband som gäller i det sociala livet. (För barn gäller det dock i viss mån, men där är det andra faktorer som styr.)

Sen kanske det handlar om vilka grundvärderingar man har också. Jag skulle (trots mitt Mensa-medlemskap) aldrig drömma om att uttrycka mig som du gör angående min intelligens kontra andras.
 
Du har ju själv flertalet gånger skrivit att du inte förstår dig på människor, inte orkar med deras prat, att det tar för mycket energi med mera med mera.

Det är en seglivad myt att högintelligenta är socialt missanpassade. Snarare har man större förmåga att ta till sig komplexa regler och samband som gäller i det sociala livet. (För barn gäller det dock i viss mån, men där är det andra faktorer som styr.)

Sen kanske det handlar om vilka grundvärderingar man har också. Jag skulle (trots mitt Mensa-medlemskap) aldrig drömma om att uttrycka mig som du gör angående min intelligens kontra andras.
Ja eftersom jag innan skrev att jag lätt kan röra mig i alla sorters sammanhang så antog jag att det var underförstått att det gäller min fritid.
Högintelligenta är definitivt inte missanpassade socialt, det håller jag fullkomligt med om. Däremot är det oftare högintelligenta är introverta än extroverta. Det ska dock inte misstas för socialt handikappade.

Vad är det som är så märkligt angående mitt uttalande om intelligens? Jag bryr mig inte ett dugg om vad andra har för intelligens och jag brukar sannerligen inte prata om min egen intelligens med andra.

Det är inget val jag gör att jag lättare umgås med människor med samma intelligens som vad jag själv har. Jag lägger inget värde i det. Det är ett konstaterande. Det handlar inte om att jag tycker någon är bättre eller sämre.
 
Författaren har skrivit massor om detta. Du får väl låna hem publikationen om du vill läsa hela utdraget. Jag såg bara att det är taget från seriös källa.
Det är svårt att låna hem publikationen när jag inte vet vilken publikation det är. För återigen har du inte gjort ens i närheten av en korrekt källhänvisning. Men när jag googlar antar jag att du har hittat detta på linkedin (men återigen, motbevisa mig gärna med en ordentlig källa). Delade upp ditt citat i två delar: det som citeras (inkorrekt) i linkedin-inlägget och det som skrivs av författaren i linkedin-inlägget.

"Under hela livet lever de särskilt begåvade med en känsla av isolering på grund av sin större intellektuella kapacitet, större medvetenhet om varför saker och ting händer och större förmåga till logiska slutsatser som inte alltid överensstämmer med hur andra människor ser verkligheten. Deras förmåga att förutsäga vissa händelser möts ofta av allmän misstro från andra. De inser ofta att en plan kommer misslyckas eftersom man inte tagit hänsyn till vissa aspekter[...](Roepers, 1991/1995, s.1)
Jag ser inget här som säger att man har svårt att förstå andra människor för att man är högintelligent. Man kan ha olika syn på hur verkligheten ser ut. Men återigen, utan att kunna läsa den faktiska studien (om den ens finns?) är det ju svårt att dra några slutsatser.
Detta skapar en identfieringsproblematik för dessa individer, hur skall de kunna identifiera sig med gruppen och samhället i stort om deras världsbild är så monumentalt olika. När man är 2% av befolkning och man upplever både själv, och upplevs av andra att man är inte en av gruppen.
Detta är alltså skrivet av personen som har skrivit linkedin-inlägget. Det innehåller inte en enda källhänvisning (möjligtvis om vi kallar försöken att hänvisa citat för källhänvisning), den är inte peer reviewed och spontant kan jag inte se att personen har någon relevant utbildning eller erfarenhet i ämnet.

Alltså skulle jag säga att ingen av källorna är så värst tillförlitlig. Varför tänker du att det är en seriös källa?
 
Missade att lägga till hänvisning. Bilden kommer från https://www.begavadevuxna.nu/grunder2.html
Visar ett stort behov av att förstå.

Men om du ligger inom 98 percentilen så behöver jag inte förklara så ingående tror jag.
Spontant känns det mest som att du har svårt att kunna hänvisa var du hittat dina påståenden (Roepers, 1991/1995, s.1 är inte en källhänvisning) så detta känns mest som ett försök att slippa besvara frågan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 185
Senast: LiviaFilippa
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 592
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 600
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 425
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp