Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han är femgångare men tävlar T8 (startade en T5 senaste tävlingen dock) och V5. Målet är att starta någon femgång nästa år. Fokus har varit på att höja nivån på hans tölt så har inte tränat pass så mycket, men han har rätt lätt för den så det borde gå rätt bra när det väl känns rätt att börja träna mer pass :)

Även min andra är tävlad en del innan sin skada. Han är fyrgångare med tölten som svåraste gångart.
Kul. Jag har som mål att träna passen sen, någon gång i framtiden, när alla andra gångarter sitter bättre 😄
 
Det är roligt med pass! :D Min har väl separerade gångarter men jag vill ha mer styrka och bärighet i flera olika tempon i dom innan jag börjar blanda in passen mer. Jag gör nån läggning då och då men det är mest för kul!
Precis :)

Min har väl separerade gångarter han med men just det där med styrka och bärighet är vad vi kämpar med just nu. Lägg då till att jag inte är en så van pass-ryttare så kan det dröja lite extra. Men det kommer. Vilket år som helst.
 
På måndag ska vi på träning! På hemmaplan då stallägaren är tränare.

Igår red jag i ridhuset igen då jag inte kan vägarna runt omkring än. Galopperade då för första gången hemma och det är helt otroligt vilken häst jag hittat :love: en riktig fazeem-häst! Han är allt jag kunnat önska mig. Hans galopp får mig att le varje gång :D

Imorgon ska vi rida ut tillsammans med två stallkompisar, det ska bli kul!

Känner mig som ett barn igen som upptäcker allt på nytt! Allt är fantastiskt och jag är helt salig :D:love:
 
Igår blev det bara promenad för min och det blir det idag också. 10 åringen vilar som sagt så han bara skrotar i hagen :)

Jag har blivit helt nojjig efter 15 åringens skada så jag känner på hans bakben VARJE gång jag pratar med honom under en dag och vissa dagar blir ju det många haha. Fortfarande rädd varje dag att han ska bli halt eller svullen och varm. Men peppar peppar så är han aldrig ens gallig i det opererade benet längre. Man känner lite ärrvävnad men inte mycket det heller. När jag red i onsdags vågade jag till och med tölta en längre sträcka. Tölten har legat mer eller mindre på is sen hans skada då han har svårast för den och jag känner att ska han läka och bygga upp sig igen så får han göra det som är lättast istället, alltså trav och galopp :) Men ska börja smyga in lite tölt ibland nu tänkte jag, på rakt spår.
 
Igår blev det bara promenad för min och det blir det idag också. 10 åringen vilar som sagt så han bara skrotar i hagen :)

Jag har blivit helt nojjig efter 15 åringens skada så jag känner på hans bakben VARJE gång jag pratar med honom under en dag och vissa dagar blir ju det många haha. Fortfarande rädd varje dag att han ska bli halt eller svullen och varm. Men peppar peppar så är han aldrig ens gallig i det opererade benet längre. Man känner lite ärrvävnad men inte mycket det heller. När jag red i onsdags vågade jag till och med tölta en längre sträcka. Tölten har legat mer eller mindre på is sen hans skada då han har svårast för den och jag känner att ska han läka och bygga upp sig igen så får han göra det som är lättast istället, alltså trav och galopp :) Men ska börja smyga in lite tölt ibland nu tänkte jag, på rakt spår.
Jag håller tummarna för att han får fortsätta vara ohalt!
 
Jag håller tummarna för att han får fortsätta vara ohalt!

Känns som ett mirakel att han är kvar och att jag till och med kan rida! Såg väldigt dåligt ut många ggr under det året. Han är min once in a lifetime häst och bästa vän. Har till och med gjort en tatuering för hans skull 🥰

Vi ska till och med på kurs om ett par veckor! För Susanne Widner. Det är Uppbyggande träning och jag har ridit för henne många ggr tidigare och hon vet om allt som hänt så hon är den enda jag kan tänka mig att rida för med honom just nu. Ska bli roligt :) Jag ska även rida min kompis storhäst under den kursen då hon brutit ett revben och inte kan rida själv 😅
 
Precis :)

Min har väl separerade gångarter han med men just det där med styrka och bärighet är vad vi kämpar med just nu. Lägg då till att jag inte är en så van pass-ryttare så kan det dröja lite extra. Men det kommer. Vilket år som helst.
Jag hade länge som mål med min äldsta häst att han skulle bli femgångshäst på riktigt. Jag köpte honom som 5-åring och det var alltid något som skulle bli bättre först. Nu är han 17 år och fortfarande har det inte blivit någon passridning med honom :p Meeen jag köpte en till häst för två år sen, och han ska banne mig tävla femgång i framtiden. Jag är dock helt rookie på pass men någon gång ska man ju lära sig. Men säger som du, passen kommer, vilket år som helst :D
 
Jag hade länge som mål med min äldsta häst att han skulle bli femgångshäst på riktigt. Jag köpte honom som 5-åring och det var alltid något som skulle bli bättre först. Nu är han 17 år och fortfarande har det inte blivit någon passridning med honom :p Meeen jag köpte en till häst för två år sen, och han ska banne mig tävla femgång i framtiden. Jag är dock helt rookie på pass men någon gång ska man ju lära sig. Men säger som du, passen kommer, vilket år som helst :D
Jag är rookie på pass med, har bara känt på det enstaka gånger. Det gör mig nog mer benägen att skjuta på det - ska verkligen jag göra det här själv typ. Men jag har bra tränare, jag kan ta hjälp.
 
Jag är rookie på pass med, har bara känt på det enstaka gånger. Det gör mig nog mer benägen att skjuta på det - ska verkligen jag göra det här själv typ. Men jag har bra tränare, jag kan ta hjälp.
Ibland kan jag tycka att ryttare nästan har FÖR stor respekt för passen 😁 En normalduktig ryttare som får hjälp av sin tränare fixar det ju, liksom! Och det är kul för både häst och ryttare!
 
Ibland kan jag tycka att ryttare nästan har FÖR stor respekt för passen 😁 En normalduktig ryttare som får hjälp av sin tränare fixar det ju, liksom! Och det är kul för både häst och ryttare!
Jag blev nyligen uppmuntrad av en duktig passryttare att våga nosa på passen på egen hand, han tyckte det var väl uppförstorat hur försiktig man behöver vara. (Jag är en normalduktig amatör som ridit ytterst lite pass tidigare.)
 
Jag blev nyligen uppmuntrad av en duktig passryttare att våga nosa på passen på egen hand, han tyckte det var väl uppförstorat hur försiktig man behöver vara. (Jag är en normalduktig amatör som ridit ytterst lite pass tidigare.)
Jag håller helt med den duktiga passryttaren här! :D Många har liksom för sig att passen riskerar att förstöra de andra gångarterna och att allt bara kommer rasa ihop och så är det ju inte riktigt. Skulle det vara "dåligt" för den enskilda hästen så märker man det och kan backa. Och jag har träffat flera hästar som faktiskt blir BÄTTRE i övriga gångarter av att tränas i pass också. En väldigt duktig ryttare kan säkert pressa hästen för mycket i passen, men för oss som befinner oss på amatörnivå (även om det är bra amatörnivå) tror jag att den risken är extremt liten. Så prova!
 
Jag håller helt med den duktiga passryttaren här! :D Många har liksom för sig att passen riskerar att förstöra de andra gångarterna och att allt bara kommer rasa ihop och så är det ju inte riktigt. Skulle det vara "dåligt" för den enskilda hästen så märker man det och kan backa. Och jag har träffat flera hästar som faktiskt blir BÄTTRE i övriga gångarter av att tränas i pass också. En väldigt duktig ryttare kan säkert pressa hästen för mycket i passen, men för oss som befinner oss på amatörnivå (även om det är bra amatörnivå) tror jag att den risken är extremt liten. Så prova!
Jag har efter hans rek låtit min femåring bjuda på lite pass, så vi är igång :)
 
Min häst tar till passen gärna från trav ibland när jag ska fatta galopp, är det konstigt och fel om man skulle börja träna passen så? Just nu tränar jag inte pass och om han går in i pass när det är menat galopp så har jag inte försökt bibehålla passen utan vi fortsätter in i galopp då eller gör om fattningen. Han tar gärna till ökad tölt vid förhållning i galopp och nån gång har det blivit flygande pass men jag har inte riktigt känslan där "hur man gör" på riktigt i övergången. Det är däremot jättetydligt när han går från trav till pass.
 
Ni som novembervilar era hästar, hur brukar ni göra och varför är det tradition att vila i november? Jag tror min häst kan vara redo för en liten viloperiod med bara massa gos och promenader för hand då vi tränat ganska hårt sen jag köpte honom och han har utvecklat massvis och till och med börjar se honom så smått bygga fina muskler, en av mina tränare pekade ut det förra veckan :)
 
Ni som novembervilar era hästar, hur brukar ni göra och varför är det tradition att vila i november? Jag tror min häst kan vara redo för en liten viloperiod med bara massa gos och promenader för hand då vi tränat ganska hårt sen jag köpte honom och han har utvecklat massvis och till och med börjar se honom så smått bygga fina muskler, en av mina tränare pekade ut det förra veckan :)

Jag brukar ställa mina helt en månad på hösten för jag tycker dom är värda det. Gör alltså inget med dom mer än skötsel då. Att det blivit november oftast är för att det passar bra i tid och för att november är den tråkigaste månaden på året enligt mig 😅
 
Någon som har tips på bra svettäcke med hals som är i material som spån osv inte fastnar i? Alltså inte fleece eller ull men bra snabb fuktavledning och lämpliga gjordar att kunna lägga sig ner i.

Min nallebjörn är inte rädd för att duschas längre men jag står i valet och kvalet om att halvraka, ville helst han skulle få vara fluffig och naturlig men han svettas jättemycket.
 
Någon som har tips på bra svettäcke med hals som är i material som spån osv inte fastnar i? Alltså inte fleece eller ull men bra snabb fuktavledning och lämpliga gjordar att kunna lägga sig ner i.

Min nallebjörn är inte rädd för att duschas längre men jag står i valet och kvalet om att halvraka, ville helst han skulle få vara fluffig och naturlig men han svettas jättemycket.

Coolertäcke är bra grejer :)
Väldigt skönt att klippa dom lite dock. Jag tycker hästarna blir mer till freds då speciellt i denna värmen som fortfarande är. Min ena går och är lite fuktig hela tiden annars pga värmen och sen att han ska orka träna och blir väldigt svettig. Hänt att han fått typ regnskållor pga det så fick helklippa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
14 15 16
Svar
302
· Visningar
19 363
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 888
Senast: Therese1988
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
984
Senast: Crossline
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 840
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp