Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Bukefalos 30 år!

Smyger lite försiktigt in i tråden igen… Vet inte riktigt om jag vill ha islandshäst i framtiden men jag ska iaf börja rida på ridskola i höst igen. :love:

Om man vill fönstershoppa, var hittar man hästar till salu numera? Är det fortfarande fb?
Vad roligt! Jag tycker, inte förvånande kanske, att de är det bästa som finns!:D

Facebook har flera stora grupper med många saluhästar. Hastnet har också en hel del annonser fortfarande, även om de inte gjort något åt användarvänligheten.

Smyger lite försiktigt in i tråden igen… Vet inte riktigt om jag vill ha islandshäst i framtiden men jag ska iaf börja rida på ridskola i höst igen. :love:

Om man vill fönstershoppa, var hittar man hästar till salu numera? Är det fortfarande fb?
Det finns några grupper på FB. Jag såg bl.a en med "4 rollatorer och mycket tårta", den kanske kan vara något :P

Jag håller med om facebookgrupper. Sen finns det en del som lägger upp saluhästar på instagram med men facebook är nog bättre. Säger jag som inte är med i någon av sagda grupper på facebook :D

Jag tittar lite på de KM som kommer att vara i området i sensommar/höst och försöker komma fram till något slags beslut om vilka jag ska vara med på. Visst, det är ett tag kar men jag vet verkligen inte hur jag ska göra. Första och sista är jag nästan helt säker på att jag ska vara med på men övriga tre vet jag inte hur det blir med. Jag funderar på att stryka Vinirs KM då det är marginellt längre bort än övriga och jag är rätt säker på att tävling 3 helger i rad inte riktigt kommer vara optimalt för mig. Plus att det blir ju en del pengar totalt i slutändan på att komma sist eller så 🤣 (Tänkte äntligen börja rida femgång och räknar inte med några strålande resultat) Någon som har råd? Input? Glada tillrop?

Det är, om jag inte missat något;
Kappi KM 22/8
Sigur KM 12/9
Merkur KM 19/9
Vinir KM 27/9
Jórs KM 10/10

Jag tittar lite på de KM som kommer att vara i området i sensommar/höst och försöker komma fram till något slags beslut om vilka jag ska vara med på. Visst, det är ett tag kar men jag vet verkligen inte hur jag ska göra. Första och sista är jag nästan helt säker på att jag ska vara med på men övriga tre vet jag inte hur det blir med. Jag funderar på att stryka Vinirs KM då det är marginellt längre bort än övriga och jag är rätt säker på att tävling 3 helger i rad inte riktigt kommer vara optimalt för mig. Plus att det blir ju en del pengar totalt i slutändan på att komma sist eller så 🤣 (Tänkte äntligen börja rida femgång och räknar inte med några strålande resultat) Någon som har råd? Input? Glada tillrop?

Det är, om jag inte missat något;
Kappi KM 22/8
Sigur KM 12/9
Merkur KM 19/9
Vinir KM 27/9
Jórs KM 10/10

Jag håller med om att tävling tre helger i rad inte är optimalt - jag hade hoppat över den "i mitten" så det inte heller blir två helger i rad :) Annars är det väl bara att köra, tänker jag - heja heja!

Hej!

Vet att det redan finns en tråd om storlek på ryttare som rider hästar under 148 cm i mankhöjd, men jag ser att det inte är så många islandshästryttare som svarat där.

Jag har ridit hela mitt liv men inte ridit islandshäst så mycket. Dock tillräckligt för att bli kär i rasen och lite sugen på att kanske skaffa en... Men hur är det med storlek på ryttare i förhållande till islandshästens mankhöjd? Jag som är 172 cm och väger 65 kg, van ryttare och rider balanserat skulle jag själv säga, jag tänker själv att jag borde ha en islandshäst som är minst 140 cm i mankhöjd och rejält byggd. Tänker jag fel? Högre? Lägre?

Jag vill ju inte höra av mig till säljare och så visar det sig att de tycker att jag är för stor. 🤔

Hej!

Vet att det redan finns en tråd om storlek på ryttare som rider hästar under 148 cm i mankhöjd, men jag ser att det inte är så många islandshästryttare som svarat där.

Jag har ridit hela mitt liv men inte ridit islandshäst så mycket. Dock tillräckligt för att bli kär i rasen och lite sugen på att kanske skaffa en... Men hur är det med storlek på ryttare i förhållande till islandshästens mankhöjd? Jag som är 172 cm och väger 65 kg, van ryttare och rider balanserat skulle jag själv säga, jag tänker själv att jag borde ha en islandshäst som är minst 140 cm i mankhöjd och rejält byggd. Tänker jag fel? Högre? Lägre?

Jag vill ju inte höra av mig till säljare och så visar det sig att de tycker att jag är för stor. 🤔
Har för mig att köparen av min tidigare islänning var något längre än dig (vet inte vikt, normalviktig). Han var 134 cm och det ser fint ut. Mer nyligen fick en annan av mina en ny ägare som nog är kanske 175, också normalviktig, och det är inget jag funderat över. Bägge hästarna har varit hyfsat normala i typen, varken extremt nätta eller grova.

Känner även flera män på kanske 180 med islandshästar, de skulle nog inte välja de minsta men rider absolut hästar under 140 också. Jag tycker inte att det verkar problematiskt.

Vill du ha en häst på 140+ så kan du ju köpa det, men jag hade inte sett det som nödvändigt. Tror heller inte att många säljare skulle se din längd och vikt som något märkvärdigt.

Hej!

Jag ser inte heller något konstigt i din vikt och längd. Så länge det inte är en mini-minivariant av islandshäst så ska det inte vara några konstigheter.

Sen finns det vissa individer som känns pyttesmå att sitta på trots att de är lite högre i manken och tvärtom de som är rätt små men som är väldigt mycket häst när man väl sitter på.

Nu börjar nordiska närma sig. Någon som ska titta på plats?
Jag är lite bitter att jag inte kan åka. Jag och några vänner hade planerat att åka, det bestämde vi så fort vi fick veta att det skulle vara i Sverige. Men sen blev jag gravid och fick hoppa av. Och nu har jag en liten bebis och det är ju fint och så, men har verkligen velat åka till NM.

Hej!

Du och jag är väldigt lika i storlek. Jag har bara hållit på med islandshästar och aldrig reflekterat över storleken på häst. Eller ja, en gång blev jag rätt kär i en häst som var till salu, men han var max 128 cm och väldigt lätt i typen, och det tyckte jag var onödigt litet. Så små är dock ovanliga. Idag har jag två islandshästar, en på 148 cm och en på 136 cm. Jag känner inte att jag passar bättre storleksmässigt på någon av dem, det blir mycket en vanesak. Den lilla har dessutom större steg vilket påverkar ridkänslan.

Jag hade alltså sagt att du inte behöver begränsa sökandet till någon viss mankhöjd, eller kroppsbyggnad :) Lättare att hitta rätt häst om man inte sållrar på onödiga faktorer, leta efter en med rätt gångarter/ridkänsla/lynne istället.

Jag undrar ibland om det är den stora skaran som gått från annan hästtyp till islandshäst som tagit med sig cm-hysterin till oss. Alla sökes-annonser vill ha 140+ och jag undrar vad det är för magiskt som händer just där. Hur kan en häst på 138 cm vara helt fel, tänker jag och måttar upp 2 cm med fingrarna :p

Jag undrar ibland om det är den stora skaran som gått från annan hästtyp till islandshäst som tagit med sig cm-hysterin till oss. Alla sökes-annonser vill ha 140+ och jag undrar vad det är för magiskt som händer just där. Hur kan en häst på 138 cm vara helt fel, tänker jag och måttar upp 2 cm med fingrarna :p

Så tror jag absolut att det kan vara! För bland andra raser/vanliga ridskolor/hoppning/dressyr är det verkligen en stress, och nästan skam, kring ryttarens längd. Speciellt när barn/ungdomar växer ur sin ponny. Absolut att många faktiskt gör det, men jag minns sååå många ponnyföräldrar som stod på framridningen och pratade om hur de nu letade storhäst eftersom deras barn ju hade växt ur ponnyn. Och på framridningen travade det omkring en spinkig ungdom på en grov maxad D-ponny och det såg inte konstigt ut alls.

Jag minns också när jag fotade en dressyrtävling och en domare absolut ville att jag skulle skicka bilder på ett av ekipagen för att hon skulle ha som bevis, för hon ville anmäla/stänga av en liten tjej som var för lång för sin B-ponny. Visst att hon var lite lång kanske, men hon var liten och lätt som en fjäder, och ponnyn rörde sig obehindrat i alla gångarter. Hon red betydligt mjukare och trevligare än många andra den dagen, men det var tydligen väldigt viktigt att jaga denna familj istället för alla de som satt och sågade sina ponnyer i munnen eller flaxade omkring med sporrarna på en ponny som stängt av för längesen.

Jag har en irish cob på 146 cm, han är väldigt grov och bär upp mig utan några konstigheter alls. Ingen som har sett oss har reagerat, men många gånger när jag berättar hans mankhöjd för folk i sammanhang där han inte är med, så reagerar de. "Ojjj så liten, går det?".

Hej!

Jag är en av dem som svarade i den tråden, men svarar här med 😊
Jag är ungefär lika stor som du och min ridhäst är väl 143-144 cm kanske (aldrig officiellt mätt). Jag rider också min dotters pensionerade tävlingshäst som är betydligt mindre (135 cm och nättare i typen). Båda fungerar för mig att rida på men jag föredrar absolut den större!

Jag tror inte du behöver söka häst i ett specifikt storlekssegment - gå på känsla när du rider! Det är väldigt mycket annat än mankhöjd som avgör hur en häst känns att rida på och hur mycket den orkar bära.

Hej!

Jag är 168 cm och väger ca 75 kg (har jobbat för att komma ned hit, behöver förlora några kg till) och min häst är ca 137 cm med kort, bred, platt rygg och obefintlig manke. Mycket bröstkorg och kropp. Mina stigbyglar når inte ens ned under magen och han känns absolut inte liten att rida på. Har mycket hals framför mig.

Hej!

Som flera andra redan sagt säger mankhöjden ganska lite (om det inte handlar om en häst på 130 mot en på 145). Islandshästarna kan variera rätt stort i kroppsform och byggnad, vilket påverkar hur de bär upp en ryttare. Överlinje, bredd, rygglängd och benomfång är några detaljer som kan skilja rejält och påverka. Vissa hästar "sväljer längd" betydligt bättre än andra, utan att mankhöjden skiljer.

Sen ska man också vara noga med att inte missta fetma för "rejält byggd" (tyvärr fortfarande väldigt vanligt). Jag skulle spontant rekommendera att börja ta kontakt med företag/förmedlare som kan hjälpa dig hitta rätt häst. Inom islandshäst är det extremt vanligt att ryttare på toppnivå bedriver försäljning och förmedling (det är alltså inte som klassiska "försäljningsstall" som köper hästar och säljer dyrare, utan de säljer exempelvis egna uppfödningar, hästar som av någon anledning inte längre passar i deras verksamhet och hästar från privatpersoner som lämnas på träning och försäljning). Då kan du också få möjlighet att provrida flera vid ett tillfälle, så du får känna på hur det känns med olika varianter, i både storlek och kroppsbyggnad.

Plus att islandshästar oftast har lägre manke än en sportponny och många andra raser, så en 140 cm hög islandshäst är ju oftast "större" än en lika hög annan ponnyvariant, sett till sitthöjd. Det tror jag också ofta glöms bort när det jämförs.

Plus att islandshästar oftast har lägre manke än en sportponny och många andra raser, så en 140 cm hög islandshäst är ju oftast "större" än en lika hög annan ponnyvariant, sett till sitthöjd. Det tror jag också ofta glöms bort när det jämförs.
Det har ju dock den moderna aveln börjat ändra på - det är mycket fler hästar nuförtiden som har "riktig" manke och är byggda mer i uppförsbacke. Och det ser jag som något eftersträvansvärt - en rätt ny svensk studie om islandshästars viktbärande förmåga indikerar att hästar som har högre manke än kors tar vikt bättre än de som är byggda "i nerförsbacke". Dessutom är det ju fördelaktigt för både gångarter och ridkänsla!

Min 4 åring tränas ca tre ggr i veckan nu (varierar ridning, promenad och longering) med någon vilovecka innimellan. Hon utvecklas mer och mer och det börjar komma ridbarhet nu så man kan göra mer än bara åka vinglig häst :p Jag skulle vilja att hon har liite mer koll på tölten innan jag ställer ner henne på en längre vila igen. Men det tror jag inte kommer vara några problem :) Är hon fortfarande positiv kör vi på som vi gjort med några få pass i veckan, mest uteritter, och så får hon helvila iallafall oktober och november är tanken. Sen rida lite igen och sen få en månad till i kanske februari för att sen starta upp våren.

Min äldsta står skadad och det är lite diffust vad det är. Han är behandlad för muskelbristning i bröstet och inflammation i hovleden. Men det är inga bedövningar som tar bort hältan helt riktigt. Han är mest halt i högervarv, i vänster syns det knappt. Så han promeneras bara och jag försöker hålla nere hullet på honom.

Dotterns ridhäst rids som vanligt och vi ska ta tag i lite mer seriös träning nu igen för nästa tävling i slutet av september och hon behöver sätta den långsamma tölten lite bättre innan dess :D

Jag har för övrigt hållit i mitt första ridläger här hemma! Jag var tränare och lägerledare för 6 duktiga ekipage med hjälp av min man (alla borde ha en sån som han i sitt liv) och jag hoppas det blir läger igen nästa år för det var kul!

Det har ju dock den moderna aveln börjat ändra på - det är mycket fler hästar nuförtiden som har "riktig" manke och är byggda mer i uppförsbacke. Och det ser jag som något eftersträvansvärt - en rätt ny svensk studie om islandshästars viktbärande förmåga indikerar att hästar som har högre manke än kors tar vikt bättre än de som är byggda "i nerförsbacke". Dessutom är det ju fördelaktigt för både gångarter och ridkänsla!
Ja, jag var på väg att lägga till det, men orkade inte. :p Speciellt hos de högre hästarna ser man väl ofta att det är just manken som blivit högre, men inte nödvändigtvis ryggen. Men jo, det påverkar ju absolut till det positiva i ridningen!

Men min poäng var främst att man fortfarande i regel hamnar högre upp på en islandshäst på 138 än en sportponny på 138.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka