Bukefalos 28 år!

Jag blir galen!

Hej!

Sambons halvblod har en egen bokstavskombination - kwpn. Vi kallar det "kan wälta på någon/något" (egentligen allt). Han far runt i hagen som en furie, halkar runt, gräver gropar om man binder upp honom, leker sönder sin hagkompis och tappar skor. Kommer ofta in med svullna ben och diverse sår.

Hur snäll som helst att rida, dock. Men en riktigt galenpanna i hagen och vill bara busa och leka :-)
 
Ni som har såna "galenpannor", har ni provat att ha dem på lösdrift?

Tänker att det kanske tar bort värsta udden av det?
Haha, min blev typ ännu piggare av lösdrift.. :D det enda som fungerar är att rida sju dagar i veckan, vilket blir ohållbart. Men håller jag mig till en vilodag i veckan så brukar hon sköta sig hyfsat :cautious:
 
@Unafraid - vad fin hon är !
Men förstår verkligen problemet ...

Tycker det är vanligare att valacker är lekfulla och "röjiga" än ston, men vet inte om det finns belägg för det, de olika könen tenderar ju även att leka på lite olika sätt. - valackerna är ju inte sällan mer orala/kampiga tex och jag hade utifrån filmen direkt antagit att din var en valack utifrån sättet den leker på med bollen tex :)

Hade ett fullblod, valack inackorderad i stallet under många år som var hemsk. Röjde satan, körde idiotlopp i hagarna, slidestoppade vid grindarna på en nivå som orsakat skenskada på precis alla andra individer som gjort samma sak, voltade efter tokrejs, drog igenom tråden osv... aldrig en skråma på sig själv - den var som en katt i kroppen!

Det största problemet var att den drog igång sina hagkompisar/hästar i angränsande hagar - som däremot drog av skor och skadade sig osv...

Sista 3 åren den stod i stallet gick den med en klapphingst som inte funkade med de flesta individer. Klappisen tålde inget röj i sin hage, så när tokern försökte blev den invallad i ett hörn och vrålad på pronto. Då slutade problemen - den blev lugn och harmonisk i hagarna...
anledningen att dessa två öht gick med varandra var att de vid en olycka där en annan nyinflyttad inack sprängde staketen till angränsande hagar, "släppte ihop sig själva" och vi såg hur ordningen dem emellan tedde sig direkt.

När yrvädret sen efter många år såldes , hamnade den på ett ställe där den återigen blev röjig, och bröt benet efter ett rejs tillslut och fick avlivas.

Det var verkligen helt otroligt hur hållbar den var fram tills dess - inte en
Enda skada och knappt mer än några tappskor trots idiotrycken som överskred det mesta man sett med hästlängder ....
Det största problemet med den var som sagt just att den ställde till det så mycket genom att dra igång andra hästar - det var synd om ägaren då alla övriga avskydde den för detta, men som sagt, när den sen gick med klapphingsten i flera år blev det lugnt.
 
Senast ändrad:
Ni som har såna "galenpannor", har ni provat att ha dem på lösdrift?

Tänker att det kanske tar bort värsta udden av det?

Min har gått på lösdrift i storflock på 30-40 häst flera år. Han är likadan i miniruta med kort utevistelse som på lösdrift med polare och kuperat.

Han jagar inte andra. Men i ett gammalt stall skulle en frieser försöka hänga på min. Min är som en Jaguar eller ngt i kroppen, explosiv och mjuk och exakt.
Friesern var ben överallt, dålig balans och koordination ihop med lite slow inuti och utanpå. Det ledde till att den drog omkull flera ggr när den skulle haka på.
Till slut fick min då gå själv i det stallet.

Nu går han med en som inte kunde bry sig mindre om hans röj. Som polohäst har Hon varit bland galopperande, vändande hästar på gräsplaner.
”Spring på du” liksom..
 
Ni som har såna "galenpannor", har ni provat att ha dem på lösdrift?

Tänker att det kanske tar bort värsta udden av det?
Jag tror min hade älskat det. Sen om hon varit lugnare i hagen vet jag inte. Hon tar sin morgon-race innan hon äter höet i hagen. Har inte provat lösdrift men det är nog hennes grej. Hon älskar att vara ute på bete o ströva mycket.
 
Jag tror min hade älskat det. Sen om hon varit lugnare i hagen vet jag inte. Hon tar sin morgon-race innan hon äter höet i hagen. Har inte provat lösdrift men det är nog hennes grej. Hon älskar att vara ute på bete o ströva mycket.

Ingen tanke på att prova det då ? :) om hon alltid röjer och skadar sig utifrån hållningen hittills osv ? :)
 
Ingen tanke på att prova det då ? :) om hon alltid röjer och skadar sig utifrån hållningen hittills osv ? :)
Jo men det är svårt att hitta någon bra lösdrift. Så jag tänker mest att när jag kan ha egen gård (om det ens skulle ske) kan jag ha det som jag vill. Nu går hon ute 14-16 timmar om dygnet i stor hage (3 hektar) med en kompis. Kompisen skulle nog inte uppskatta lösdrift dock ;)
 
Jag har också ett sto som var lite lätt dampig när hon var yngre. Har slagit av griffelben, sträckt sig, kastat skor, fått sår mm mm.
När hon var liten så hade de en lååång backe i hagen som hon drog gärnet ner för, vurpade och åkte säl på olika sätt. Det tog ett par täcken innan jag kom på varför de gick sönder och alltid bara i bogen. O_o
Hon verkar dock ha hyfsat bra koll på fötterna (förutom att hon smällde på sig själv rätt mycket som ung).
När jag hade henne lös i ridhuset för t.ex löshoppning så var hon Helt galen. Samma sak vid tömkörning/longering. Total brall-idioti.
Men aldrig med mig på ryggen...
Nu är hon 14, går på lösdrift och har coolat ner sig avsevärt. Men hon får inte löshoppa längre och ibland när jag tömkör och galopperar så 'poppar' hon så man blir alldeles trött. Men hon drar aldrig iväg utan håller sig fint 'inom tömmarna'.

Så i min tjejas fall så har åldern (och kanske lösdriften)avhjälpt det hela.
 
Jag har också ett sto som var lite lätt dampig när hon var yngre. Har slagit av griffelben, sträckt sig, kastat skor, fått sår mm mm.
När hon var liten så hade de en lååång backe i hagen som hon drog gärnet ner för, vurpade och åkte säl på olika sätt. Det tog ett par täcken innan jag kom på varför de gick sönder och alltid bara i bogen. O_o
Hon verkar dock ha hyfsat bra koll på fötterna (förutom att hon smällde på sig själv rätt mycket som ung).
När jag hade henne lös i ridhuset för t.ex löshoppning så var hon Helt galen. Samma sak vid tömkörning/longering. Total brall-idioti.
Men aldrig med mig på ryggen...
Nu är hon 14, går på lösdrift och har coolat ner sig avsevärt. Men hon får inte löshoppa längre och ibland när jag tömkör och galopperar så 'poppar' hon så man blir alldeles trött. Men hon drar aldrig iväg utan håller sig fint 'inom tömmarna'.

Så i min tjejas fall så har åldern (och kanske lösdriften)avhjälpt det hela.
14 år, då.ska jag försöka hålla min i liv sex år till bara :p
 
Jag tror min hade älskat det. Sen om hon varit lugnare i hagen vet jag inte. Hon tar sin morgon-race innan hon äter höet i hagen. Har inte provat lösdrift men det är nog hennes grej. Hon älskar att vara ute på bete o ströva mycket.

haha underbart att höra om en till! Min madame är numer 23 och något lugnare men en daglig morgongalopp behövs! Fortfarande så lycklig över att komma ut varje morgon. Men vägrar lösdrift, i augusti står hon vid grinden och säger att hon e klar med betet. I juni får jag inte fånga henne på en vecka.

Hon har haft en pinne genom halsen, senskada, otaliga sträckningar, vrickningar och tappskor. Kommer det snö får hon glädjefnatt och flyger runt tills hon vurpar. Då är hon uppe igen i en stegring på 0,2 sekunder.

Enda gången hon varit lugn är när hon var dräktig. Nu går hon med sin 4åriga son som är lite likadan, de roar varandra.
 
Mina gör det tyvärr med ryttare på så var glada att ni slipper det iaf.
Vintertid när det är halt. får jag släppa de typ i sommarhagen eller ridhus så de får släppa ut energin. De tar en långsida hyfsat lugnt, sen vänder de in på diagonalen, fullt ax ett par steg sen är de i luften nästkommande 50 metrarna och sen ner igen och sladda genom hörnet.
 
Jag hade en som gillade att springa, verkligen sträcka ut och bralla järnet. Lite barnslig häst som gärna brottades med kompisarna i hagen, drog i saker, öppnade haggrindar och rymde (rymde 4ggr på en vecka.....) och ville ingen annan hänga med på hans galopprejs så sprang han själv. Tyvärr var han inte sådär försiktig utan kunde braka omkull också, och det var nog det som blev hans fall -han skadade sig illa och fick tas bort som 7-åring.
Han brukade hålla sig när man satt på ryggen, men vissa dagar kunde man se på hela hästen att nej - det är inte läge att sitta upp utan att han har fått springa i ridhuset först. Då höll han ihop tills man knäppte loss honom och sen sprang han i 20 min, fullt rejs och bockande. Därefter var det läge att rida.

Jag trillade över en bild som jag gjorde en höst för att beskriva känslan vid det "odödlighetssyndrom" som brukade drabba honom varje höst....
10612589_10153307229545400_6359012557611590951_n.jpg
 
Jag har haft min hopphäst i fyra år. Hon gillar att hoppa. Typ hela tiden. För sig själv i hagen. Hon gillar även slidestop och häftiga girar, gärna om det är blött och lite halkigt ute.

Hon vrickar sig, sträcker sig osv.. hon har gått själv, med kompis, i olika stora hagar osv. Det som fungerar är typ grusruta och jag vägrar.

Hon blir så sjukt glad när hon får gå med en kompis, men går själv nu.

Vill egentligen inte mer än gnälla, någon mer som har en hopplös damphäst? :p
Jag hat settings min häst gå omkull två ggr o hagen i full galopp. Det är verkligen läskigt. Skadorna är tappskor, stengalla och många sår på benen. Hennes personlighet är sådan. Mycket spring, hopp, bock, kanske på gräset, tvära kast. Snabba stoppar. Kallbloden i hagen får hon inte igång.
 
Nu har jag kört 80 mil idag för att besöka veterinären, det blev behandling av rumpa och ländryggen, fröken har mest troligt vurpat, jag är inte förvånad. Veterinären läste hennes bus-journal och undrade vad vi skulle göra åt mitt pucko. :p ovanligt fin i alla leder, han tyckte hon var riktigt liksidig och rörde sig jättebra i traven.

Skakade på huvudet åt hennes påhitt.. gav husarrest för alltid som alternativ.

Frågade om sjukhage. Svaren var "nej. Eller vänta nu, men den här, DEFINITIVT!" :banghead::laugh:
 
Häromdagen kom jag tidigare till hagen. Då sprang min runt och hoppade. Alltså typ en känguru. Sen tog hon den där stenmuren, sen sprang hon vidare (3 hektar hage) och kompisen stod och tittade. Sen bockade hon runt, snurr-stegrar, hoppar känguru och så flög en sko.... Ibland undrar jag vad som skulle ske om vi alla här sätter våra sådana hästar i en hage tillsammans ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 854
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 222
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 547
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp