Bukefalos 28 år!

Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

En kamphund är alltid en kamphund, lika mycket som en vallhund alltid kommer att vara en vallhund. :angel:

Ursäkta mig, men har jag sagt något annat?
Givetvis är min hund en kamphund!
Men hon kampar inte i den bemärkelsen som andra tänker när de hör ordet kamphund! Arbets handskar är det bästa hon vet...
Men en pit ska ha stor kamplust! Annars är något vääldigt fel.
Det samma med en bruks-tränad Schäfer. Har den inte kamplust är den värdelös.
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

det som gör att man får värre skador av att bli biten av en pitbull är deras käkmuskler som är mycke större än andra hundarnas käkmuskler.. min pitbull blandning har väldigt mycket pitbull i sig och jag hade köpt en sån här benpipa till min valp, och valpen hade haft den i flera veckor å gnagat, så kom min pitbullblandning och satte tänderna i den och det sa knak så var den delad.. så dom har käkmuskler alltid.. och sen vet jag mycke väl att bara för att min pitbull är underbar så behöver inte alla andra pibulls vara det.. men jag säger att rasen är underbar för att jag inte har stött på en "galen" pitbull i hela mitt liv.. men då har jag väl haft turen å kommit till dom hundarna som har det bra hos kunniga människor.

Skitsnack rakt igenom. Det som orsakar stora skador är inte betten i sig utan då hunden skakar.
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Skitsnack rakt igenom. Det som orsakar stora skador är inte betten i sig utan då hunden skakar.

Inte helt rätt, kraften i käke plus deras enorma vilja är det som orsakar de största skadorna. Alla hundar skakar sina "byten"
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Tror det där förbudet kan resultera i en jäkla massa grann-problem. För de har ju frågat de som bestämt den här regeln hur de ska få reda på vilka som har arga hundar, och svaret (som jag inte minns exakt) var ju i princip att "grannar får höra av sig om de tycker att nån har en arg hund".

Bor man i en stad där bostadsföreningar försöker vräka folk för att de har oskötta balkonglådor så får man bad bad feelings.. :crazy:


Nu brukar ju inte oskötta balkonglådor utgöra något större hot mot övriga grannar! ;) Och som hyresvärd så har man ju skyldigheter mot ALLA sina hyresgäster inte bara mot dom som har sk. kamphundar. Tycker att man ska vara lyhörd för folks reaktioner och agera där efter.
Tror att det kan resultera i betydligt större grannproblem om man som hyresvärd INTE tar till åtgärder. Det är bra att man känner sitt ansvar där och inte bollar över allt på staten för att dom ska hålla i alla trådar. Som någon tyckte att uppfödare och ägare skulle kollas hårdare......med vilka medel då?? Det är så lätt att styra över beslut och åtgärder på andra än att ta tag i det själv. All heder åt dom hyresvärdar som gör detta, sen att vissa tråkigt nog kommer i kläm.....inget går att få optimalt.

Kicki :)
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

men herregud, min pappas sambo har rätt, hundfolk är minst lika illa som hästfolk :confused:

Personligen tycker jag också att hunden blir vad man gör den till DOCK är den framavlad till vissa syften. En vallhund är en vallhund, en kamhund är en kamphund, en råttjägare är en råttjägare (ja, min hund, norfolkterrier tik, är från början råttjägare!).

Men med rätt stimulans och uppfostran har jag svårt att tro att hunden blir en fara för samhället. Jag tror att anledningen till att just Pitbulls och liknande raser är så "nedsmutsade med skitsnack" är just för att det är många unga människor som köper sig en hund som utstrålar respekt. En STARK vakthund, eller det verkar iallafall vara så. Dessa kanske inte har den erfarenheten som krävs för att hålla en sån hund, som jag när jag var yngre, min familj skaffade en terrier som första hund - ingen bra idé. Nu har jag dock fått ordning på hunden men hon är fortfarande en terrier med starkt psyke.

Ungdomar tycker väl att dom är "tuffa", det är lite status att ha en sån hund - kanske? eller jag vet inte, det här är bara spekulationer. Själv skulle jag aldrig skaffa en Pitbull för jag är för rädd för att inte klara av den, tänk på konsekvenserna. Jag tror det finns många som inte inser hur viktigt det är att verkligen veta vad man gör när man har just kamphundar då de är väldigt starka i psyket, de vill kämpa, det finns i blodet och det går inte att ta ur dom. MEN man kan undvika att utsätta hunden för situationer där den behöver kämpa och ersätta det med annan stimulans.

Fast sen vet jag såklart inte så mycket om hundar men jag håller med LIA som alltid, en Kamphund är uppfödd till kamp likväl som en vallhund är uppfödd till vallning, det borde ju ha satt sina spår?
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

men herregud, min pappas sambo har rätt, hundfolk är minst lika illa som hästfolk :confused:

Personligen tycker jag också att hunden blir vad man gör den till DOCK är den framavlad till vissa syften. En vallhund är en vallhund, en kamhund är en kamphund, en råttjägare är en råttjägare (ja, min hund, norfolkterrier tik, är från början råttjägare!).

Men med rätt stimulans och uppfostran har jag svårt att tro att hunden blir en fara för samhället. Jag tror att anledningen till att just Pitbulls och liknande raser är så "nedsmutsade med skitsnack" är just för att det är många unga människor som köper sig en hund som utstrålar respekt. En STARK vakthund, eller det verkar iallafall vara så. Dessa kanske inte har den erfarenheten som krävs för att hålla en sån hund, som jag när jag var yngre, min familj skaffade en terrier som första hund - ingen bra idé. Nu har jag dock fått ordning på hunden men hon är fortfarande en terrier med starkt psyke.

Ungdomar tycker väl att dom är "tuffa", det är lite status att ha en sån hund - kanske? eller jag vet inte, det här är bara spekulationer. Själv skulle jag aldrig skaffa en Pitbull för jag är för rädd för att inte klara av den, tänk på konsekvenserna. Jag tror det finns många som inte inser hur viktigt det är att verkligen veta vad man gör när man har just kamphundar då de är väldigt starka i psyket, de vill kämpa, det finns i blodet och det går inte att ta ur dom. MEN man kan undvika att utsätta hunden för situationer där den behöver kämpa och ersätta det med annan stimulans.

Fast sen vet jag såklart inte så mycket om hundar men jag håller med LIA som alltid, en Kamphund är uppfödd till kamp likväl som en vallhund är uppfödd till vallning, det borde ju ha satt sina spår?




Mycket som spelar in med att Pitbulls har så dåligt är rykte, är precis så som du säger. Helt fel personer dras oftast till dom då de vill ha en hund som ger respekt. Sen finns de vi som faktiskt vill väl och väldigt mycket med dessa hundar, vi ser hur de är i normala hundförhållanden och vi ser också hur de är när de har behandlats rätt och uppfostrats på ett sätt de behöver.

Känner man att man inte skulle klara av en sådan hund som ex Pitbull så ska man aldrig ens komma på tanken att köpa en. Det har inte med deras gener och avsanlag att göra utan en Terrier är en Terrier och är mycket envisa och uthålliga hundar som kräver mkt motion fysiskt sett och mycket mental träning. På så sätt får man en Pitbull att bli en mycket harmonisk och härlig hund. Ingen hund, oavsett ras blir bra om den är understimulerad, sen kräver vissa raser mer än andra, som Pitbullen.

Som du skrev nederst, alla Pitbulls är inte uppfödda till kamp, de är avlade till det från första början men det finns många nuförtiden som föder upp Pitbulls som sällskapshundar. Så det du skriver är fel. Inte heller alla som föder upp Border föder upp de till vallhundar. Sen får ni heller glömma att Border är en ganska gammal ras och Pitbullen en ung ras. Just därför sitter Borderns gener mycket starkare i dessa hundar än vad Pitbullens gener gör i dessa.

Sen kan man aldrig jämföra två helt olika hundar, vars ursprungliga ändamål är helt seperata och olika.
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Skitsnack rakt igenom. Det som orsakar stora skador är inte betten i sig utan då hunden skakar.

Fast man ska inte underskatta kraften i deras bett.

/Aningsfull som i lördags bevittnade då Cane (18 månader), 47 kg, bet av ett träd på några sekunder. Nog fasen är det mer kraft i dom käkarna än hos de flesta andra hundar.

Fotobevis

Cane hittar ett träd
Photo_18942_390470.jpg


Några sekunder och det lutar oroväckande
Photo_18942_390472.jpg


Fort var det av
Photo_18942_390474.jpg


Bara att dra lite
Photo_18942_390476.jpg


Här är vad som blev kvar av tallen
http://www.nogg.se/upload/18942/51462/Photo_18942_390477.jpg

Han är på alla sätt och vis en väldigt trevlig hund, oerhört trevlig! Men man ska inte underskatta vad man har i snöret.
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Fast jag måste säga att sådär gör min schäfer också... Det tar några sek, sen är trädet av! :D
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

*kl*

jA längtar sÅÅÅÅ mycke efter mina valppisar:love:
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Både Piru och Jääkäri tränar jag nackmusklerna på genom o dra upp träd
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Men det kan vara en bra påminnelse att de knäcker träd som jag knäcker en tandpetare för dom som pratar om rasen som om de är missförstådda nallebjörnar.
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Du gör ditt för öppna landskap alltså? :)

LIA
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

min kompis amstaff river ett bildäck i molekyler på några få minuter.. :angel: och ett bildäck är väl ändå ganska slitstarkt. :D så kraft finns det nog i dom käkarna alltid.
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Som du skrev nederst, alla Pitbulls är inte uppfödda till kamp, de är avlade till det från första början men det finns många nuförtiden som föder upp Pitbulls som sällskapshundar. Så det du skriver är fel. Inte heller alla som föder upp Border föder upp de till vallhundar. Sen får ni heller glömma att Border är en ganska gammal ras och Pitbullen en ung ras. Just därför sitter Borderns gener mycket starkare i dessa hundar än vad Pitbullens gener gör i dessa.

Sen kan man aldrig jämföra två helt olika hundar, vars ursprungliga ändamål är helt seperata och olika.


Jo de va väl ungefär så jag menade fast jag uttryckte mej nog lite konstigt - inte den bästa på att förklara, det jag menade var ju bara att det kanske borde ha satt spår? Borde dom inte ha en instinkt att vilja valla? Eller en instinkt att vilja kämpa om dom tidigare uppfötts till just kamphundar? jag menade inte att alla collies föds upp till att valla men de kräver ju ändå en liknande stimulans för att må bra - eller?
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Men det kan vara en bra påminnelse att de knäcker träd som jag knäcker en tandpetare för dom som pratar om rasen som om de är missförstådda nallebjörnar.

Vad har din 47kg hund med rasen att göra? Känner inte till en enda Pitbull som klarar av det där och då vet jag om många stamtavleförsedda jyckar. Poängen i mitt inlägg var att ett enkelt bett inte är så farligt, i det här fallet gnager hunden på trädet vilket inte är ett vanligt bett. De stora skadorna som kan uppstå är de när hunden biter och skakar, det trasar sönder muskelvävnad mm.
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Fast jag måste säga att sådär gör min schäfer också... Det tar några sek, sen är trädet av! :D


Ni som låter era hundar bita av trä och tränar muskler mm. Hoppas ni har tillåtelse av skogsägaren!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 612
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 658
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 219
Senast: jolan
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 997
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp