Bukefalos 28 år!

Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

puttar...*
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Har du en kamphund? Då kan du bli vräkt!
Så lyder en av många rubriker på expressen.se

Jag vet inte hur många trådar om detta som finns innan och det skiter jag i, för jag är så upprörd!

Jag blir så evigt trött på allt tjat om kamphundar, mördarhundar osv. När ska folk faktiskt inse att det ÄR människan som skapar problemen?
Sätt vilken hund som helst i fel händer, och du får en aggressiv, rädd och kanske till och med farlig hund. Om hunden dessutom blir hetsad till det ena och det andra är det väl självklart att hunden gör utfall!?

Man borde inte förbjuda någon ras, man borde helt enkelt förbjuda vissa människor att ha hund. Oavsett ras.
Hur det skulle gå till, vet inte jag. Men hundarna är oskyldiga.

Myndigheter borde vara noga med att kolla upp uppfödare, hur uppfödare väljer köpare till sina valpar. Och kanske förbjuda uppfödning utanför SKK ? Enbart för att ha koll på var hundarna hamnar.

Jag vet inte. I vilket fall som helst är det sjukt. Förbjuda en ras ^^ Det vore precis som att förbjuda en viss kultur i Sverige. Riktigt jäkla rasism med andra ord. USCH!

Till viss del håller jag med dig.
MEN
Jag har pratat med veterinär om saken. Hon börjar bli frustrerad över hur många s.k kamphundar hon får avliva - med så pass olika typer av ägare!
Allt ifrån småturkar till rutinerade bruksmänniskor till småbarnsfamiljer.
Hur kan det komma sig?

Nu senaste var det en s.k Sussex Bulldog som avlivades i morse.
Han började att hugga matte när hon var ute och gick med honom.
Hon ringde uppfödaren som nu har datan: 4 av 7 valpar är idag avlivade. Och dom är bara dryga året!

Sedan har jag en fråga till alla er som äger s.k kamphundar:
Av alla resaer: varför skaffar man en sådan typ av hund?
Vad ska man med den till? Syftet?


Schäfer, Rottis, Dobermann kan man ju förstå att man kanske vill köra bruks med.
Boxer som familjehund.
Men alla dessa kamphundar (rätta mig om jag har fel) som man inte får tävla bruks med och bevisligen är detta med kamp nedärvt i gener och lämpar sig inte som familjehund. Eller?

Li
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Sedan har jag en fråga till alla er som äger s.k kamphundar:
Av alla resaer: varför skaffar man en sådan typ av hund?
Vad ska man med den till? Syftet?


Schäfer, Rottis, Dobermann kan man ju förstå att man kanske vill köra bruks med.
Boxer som familjehund.
Men alla dessa kamphundar (rätta mig om jag har fel) som man inte får tävla bruks med och bevisligen är detta med kamp nedärvt i gener och lämpar sig inte som familjehund. Eller?

Li



Dum fråga men jag ska försöka besvara den.

Oj, ja du. Vilken hundras har du själv? Förklara då Varför du har en sådan och inte ngn annan ras som kan fungera minst lika bra som den rasen du har nu.

Varför jag dras och har köpt mig en "kamphund" är just för att hela hunden, hela paketet tilltalar mig. Deras utseende, deras tuffa mentalitet och styrka gör att man bara kan älska denna rasen, (Pitbull).

Att de är så uthålliga, människokära och trevliga hundar gör ju att iaf jag dras till dessa. De är barn"säkra" och oftast mkt lätta att ha med sig och är också mkt lättlärda.

Nej, bruks, skydd och liknande sysslar jag inte med, med min Pitbull. Däremot en mkt roligare sport (enligt mig) som kallas WeightPulling. Dessa hundar är utmärkta WeightPulling hundar och de brinner verkligen för det.

Min Pitbull är med på ridturer, är en riktigt stallhund. Hon sover ihop med katterna och älskar verkligen allt och alla. Hon vill leka med nästan alla hundar (förutom dominanta och elaka tikar) och hon anser nog att livet är Gött, (som vi göteborgare säger).


Sen är det tyvärr så att de är en del fulheter som ligger de i fatet, ex kamplusten. Jag plockar aldrig fram min Pitts kamplust men den finns där och det är jag mkt medveten om. Tyvärr finns det också mkt fel folk som köper dessa hundar och gör de till monster och det är de hundarna man får läsa om och se på tv. Man får aldrig läsa om de andra raserna som faktiskt också utger en stor del av alla bitskador i detta avlånga land.

Men Pitbull har ett dåligt rykte och det är främst för att de är fel folk som dras till dessa hundar, de folket tror att en Pitbull inger respekt och man är då störst bäst och vackrast. FEL!!

Att en Pitbull kan bli en väldigt farlig hund i fel händer är ju fakta men i rätta händer, i en bra miljö anser jag att de lätt är världens bästa ras.

Så innan du ifrågasätter varför vi köper dessa hundar så tycker jag att du ska ta och läsa på lite. Man ska inte tro på allt man läser och ser, men det vet du säkert redan.


MR
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Jag har en amstaff som räknas som kamphund,men varför skulle inte jag om jag vill få tävla bruks med den?

Min hund är reggad i SKK och alltså så får jag tävla,ställa ut och allt annat som renrasiga hundar får göra.

Det är endast hundar som inte är reggade i SKK som du inte får tävla bruks med.

Min hund och min förra är mycket trevliga familjehundar,min nuvarande har ganska mycket motor och honom kommer jag träna och antagligen tävla lydnad med,bruks är inte längre min grej men det skulle säkert funka det med.

Ja min hund har mycket kampvilja men det har mina belgare och schäferna jag haft också haft och då är det ingen som vrålar över hur farliga dom är.

Jag ville ha en hund utan krävande pälsvård,utan krav på bruksmeriter för att få ta cert på utställning,en glad och social hund av medelstor storlek var det jag sökte och det har jag fått.Jag vet vad jag har i kopplet,jag är medveten om vad det är för hund jag har men jag vet också vad jag gör då jag tidigare har tränat lydnad,agility,bruks,räddning och varit räddningshundsfigge tre dagar i veckan i över ett år.Kollat på skyddsträningar,varit aktiv i hundungdomen och brukshundsklubben mm mm.

Jag vet med andra ord vad jag har skaffat och ja jag är mycket seriös i mitt hundägande och ja jag älskar rasen amstaff och kommer nog aldrig att byta ras igen då jag inte finner någon anledning till det.
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Dum fråga men jag ska försöka besvara den.

Oj, ja du. Vilken hundras har du själv? Förklara då Varför du har en sådan och inte ngn annan ras som kan fungera minst lika bra som den rasen du har nu.

Varför jag dras och har köpt mig en "kamphund" är just för att hela hunden, hela paketet tilltalar mig. Deras utseende, deras tuffa mentalitet och styrka gör att man bara kan älska denna rasen, (Pitbull).

Att de är så uthålliga, människokära och trevliga hundar gör ju att iaf jag dras till dessa. De är barn"säkra" och oftast mkt lätta att ha med sig och är också mkt lättlärda.

Nej, bruks, skydd och liknande sysslar jag inte med, med min Pitbull. Däremot en mkt roligare sport (enligt mig) som kallas WeightPulling. Dessa hundar är utmärkta WeightPulling hundar och de brinner verkligen för det.

Min Pitbull är med på ridturer, är en riktigt stallhund. Hon sover ihop med katterna och älskar verkligen allt och alla. Hon vill leka med nästan alla hundar (förutom dominanta och elaka tikar) och hon anser nog att livet är Gött, (som vi göteborgare säger).


Sen är det tyvärr så att de är en del fulheter som ligger de i fatet, ex kamplusten. Jag plockar aldrig fram min Pitts kamplust men den finns där och det är jag mkt medveten om. Tyvärr finns det också mkt fel folk som köper dessa hundar och gör de till monster och det är de hundarna man får läsa om och se på tv. Man får aldrig läsa om de andra raserna som faktiskt också utger en stor del av alla bitskador i detta avlånga land.

Men Pitbull har ett dåligt rykte och det är främst för att de är fel folk som dras till dessa hundar, de folket tror att en Pitbull inger respekt och man är då störst bäst och vackrast. FEL!!

Att en Pitbull kan bli en väldigt farlig hund i fel händer är ju fakta men i rätta händer, i en bra miljö anser jag att de lätt är världens bästa ras.

Så innan du ifrågasätter varför vi köper dessa hundar så tycker jag att du ska ta och läsa på lite. Man ska inte tro på allt man läser och ser, men det vet du säkert redan.


MR


Dum fråga får dumt svar?
Jag frågar just för att jag inte känner till rasen.
Känner mig inte alls tillfreds med alla mina frågor om hunden.
Och då kan ju ni som har och känner till rasen passa på att representera den på ett förmånligt sätt, vilket jag inte riktigt tycker du gör.

Jag tror med ditt sätt att skriva att du passar jättebra ihop med din pitbull.
Själv har jag en korsning med bordercollie, vilket kanske märks på mitt sätt att skriva ;)

Jag ifrågasätter inte dig som människa eller hundägare, utan vad som är så bra med rasen att det känns "värt" alla dessa framavlade dåliga sidor hos hunden.
Jag tycker det låter klokt att du inte vill plocka fram det hos din hund, hoppas att det lyckas hela vägen.

Det jag har fått höra är att den är avlad på att hålla fast, den SKA inte göra det på människan med trots allt så verkar det väldigt vanligt. Reflektion från både veterinärer OCH hundmänniskor.

Sen förstår jag om du/ni vill skydda er egen ras.
Man väljer ju inte en ras om den inte tilltalar en själv - eller hur?

Mina frågor kvarstår fortfarande: varför skaffar man en sådan typ av hund?
Vad ska man med den till för att hunden ska komma till sitt rätta?
Och sedan:
Hur kan det komma sig att hundrana åker till himlen med så pass olika typer av människor?
Ta då i beaktning att många av dem är väldigt duktiga hundmänniskor och efter en sådan erfarenhet kan dom inte rekommendera rasen.

Undantag finns det alltid. Men majoriteten borde ha goda erfarenheter, tycker iaf jag.
Själv så har jag en jättebra kontakt med min hund, men jag letar inte efter en vass käft, hellre en vass hjärna.

Li
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Jag har en amstaff som räknas som kamphund,men varför skulle inte jag om jag vill få tävla bruks med den?

Min hund är reggad i SKK och alltså så får jag tävla,ställa ut och allt annat som renrasiga hundar får göra.

Det är endast hundar som inte är reggade i SKK som du inte får tävla bruks med.

Min hund och min förra är mycket trevliga familjehundar,min nuvarande har ganska mycket motor och honom kommer jag träna och antagligen tävla lydnad med,bruks är inte längre min grej men det skulle säkert funka det med.

Ja min hund har mycket kampvilja men det har mina belgare och schäferna jag haft också haft och då är det ingen som vrålar över hur farliga dom är.

Jag ville ha en hund utan krävande pälsvård,utan krav på bruksmeriter för att få ta cert på utställning,en glad och social hund av medelstor storlek var det jag sökte och det har jag fått.Jag vet vad jag har i kopplet,jag är medveten om vad det är för hund jag har men jag vet också vad jag gör då jag tidigare har tränat lydnad,agility,bruks,räddning och varit räddningshundsfigge tre dagar i veckan i över ett år.Kollat på skyddsträningar,varit aktiv i hundungdomen och brukshundsklubben mm mm.

Jag vet med andra ord vad jag har skaffat och ja jag är mycket seriös i mitt hundägande och ja jag älskar rasen amstaff och kommer nog aldrig att byta ras igen då jag inte finner någon anledning till det.

Det var bara ett påstående jag hört - att kamphunder ej får delta i brukstävlingar. Men vad bra att jag fick reda på att det inte var så - det var just min fråga...

Gör man mentaltest på dom innan man parar?

Li
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Min uppfödare gör det i alla fall,de som är riktigt seriösa gör det nog också.Nu kan jag bara svara för amstaffen då men problemet ligger i att rasen har blivit så populär att det poppar upp upp uppfödare som ogräs som avlar på allt som rör sig utan att ha koll på vare sig den mentala biten eller hälsoaspekten.Det avlas på amstaffar på hundar som är röntgade med D på höfter och MBL på armbågarna.Det finns inga röntgenkrav eller MH krav på amstaffarna tyvärr säger jag för det skulle behövas.

Det är därför skulle jag tro att det är många hundar som får åka till himmlen i förtid.Samt att folk tar sig vatten över huvudet och skaffar en hund som dom inte klarar av.Alla amstaffs jag hittills träffat har varit mycket trevliga och goa hundar.Vi hade tex två av uppfödarens tikar hos oss i tio dagar som båda är uppväxta utan barn och bor inte heller nu med barn och det var helt problemfritt de gosade tillsammans och funkade klockrent med min valp och grannens unghund.

Jag såg att mitt svar var lite tokigt formulerat ang tävlandet ber om ursäkt för det för det var inte menat att låta så utan mer.Det är klart att amstaffar får tävla som vilken annan reggad hund som helst.
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"



Sen förstår jag om du/ni vill skydda er egen ras.
Man väljer ju inte en ras om den inte tilltalar en själv - eller hur?

Mina frågor kvarstår fortfarande: varför skaffar man en sådan typ av hund?
Vad ska man med den till för att hunden ska komma till sitt rätta?
Och sedan:
Hur kan det komma sig att hundrana åker till himlen med så pass olika typer av människor?


Li



Som jag skrivit så är det väldigt mkt med rasen Pitbull som tilltalar mig, det är hela paketet helt enkelt.

Ja du, min hund är en familje/sällskapshund och passar utmärkt som det. Jag ville inte ha ngn utav de typiska familjehundarna som Golden, labbe mm för de hundarna tilltalar mig verkligen inte. Jag uppskattar hundar med klös i, när jag vill att de ska vara klös.

En Pitbull kräver mkt motion, både fysisk och psykisk. Ger man hunden detta så blir det en harmonisk hund, du vet säkert vad jag snackar om, du har ju ändå en blandning mellan Borden, som är en krävande ras. Vilken hund som helst, oavsett ras kan bli mkt konstig om den är understimulerad.

Jag kan inte svara för varför många av dessa hundar åker till himlen, förmodligen för att de personer som vill väl och är seriösa hundägare vill alldeles för väl och kan inte heller uppfostra hunden. De låter hunden ta övertaget och då är det klippt. Samtidigt så borde man om man som första gångs Pitbull ägare se till att veta mkt om rasen, deras ursprung och deras gener som kommer följa med rasen en hel del även i framtiden.

Många som köper dessa hundar (pitbull) och då snackar jag om de seriösa valpköparna har inte läst på särkilt mkt om rasen utan tycker att de är väl kanske inte så svårt att uppfostar en sådan hund, Men det är det. Det krävs hundvana och mkt mental träning för att hålla hunden där den ska vara, på mattan.

Pitbullen är en mkt envis ras och den vill gärna bestämma, om den får. Samtidigt är det en väldigt följsam hund som tyvärr inte är så självgående utan är mkt beroende utav människa och visar ofta och gärna sin uppskattning till sin Husse/Matte.


Jag ser Pitbull som det absoluta självklara valet av hundras, För mig. Allt som Pitbullen har, är också det jag vill.

MR
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Min uppfödare gör det i alla fall,de som är riktigt seriösa gör det nog också.Nu kan jag bara svara för amstaffen då men problemet ligger i att rasen har blivit så populär att det poppar upp upp uppfödare som ogräs som avlar på allt som rör sig utan att ha koll på vare sig den mentala biten eller hälsoaspekten.Det avlas på amstaffar på hundar som är röntgade med D på höfter och MBL på armbågarna.Det finns inga röntgenkrav eller MH krav på amstaffarna tyvärr säger jag för det skulle behövas.

Det är därför skulle jag tro att det är många hundar som får åka till himmlen i förtid.Samt att folk tar sig vatten över huvudet och skaffar en hund som dom inte klarar av.Alla amstaffs jag hittills träffat har varit mycket trevliga och goa hundar.Vi hade tex två av uppfödarens tikar hos oss i tio dagar som båda är uppväxta utan barn och bor inte heller nu med barn och det var helt problemfritt de gosade tillsammans och funkade klockrent med min valp och grannens unghund.

Jag såg att mitt svar var lite tokigt formulerat ang tävlandet ber om ursäkt för det för det var inte menat att låta så utan mer.Det är klart att amstaffar får tävla som vilken annan reggad hund som helst.

Tack för ditt svar, nu har jag fått svar på många av mina frågor.
Det känns mycket mer seriöst om man dels GÖR menatltest och sedan som köpare väljer menatltestade individer.

Li
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Jag kan inte svara för varför många av dessa hundar åker till himlen, förmodligen för att de personer som vill väl och är seriösa hundägare vill alldeles för väl och kan inte heller uppfostra hunden. De låter hunden ta övertaget och då är det klippt. Samtidigt så borde man om man som första gångs Pitbull ägare se till att veta mkt om rasen, deras ursprung och deras gener som kommer följa med rasen en hel del även i framtiden.

Många som köper dessa hundar (pitbull) och då snackar jag om de seriösa valpköparna har inte läst på särkilt mkt om rasen utan tycker att de är väl kanske inte så svårt att uppfostar en sådan hund, Men det är det. Det krävs hundvana och mkt mental träning för att hålla hunden där den ska vara, på mattan.

Pitbullen är en mkt envis ras och den vill gärna bestämma, om den får. Samtidigt är det en väldigt följsam hund som tyvärr inte är så självgående utan är mkt beroende utav människa och visar ofta och gärna sin uppskattning till sin Husse/Matte.


Jag ser Pitbull som det absoluta självklara valet av hundras, För mig. Allt som Pitbullen har, är också det jag vill.

MR

Tack för svar.
Så man kan säga att det mycket är uppfödarna det är fel på som säljer till orutinerade köpare?

Jag har själv fött upp några kullar och märker jag att detta inte är en hundtyp eller hundindivid som inte passar ex i en familj boeende i stan, så säger jag det och dom får inte köpa hunden.

Av 23 valpar så omplacerades 3 och 3 har avlivades. En fick en hjärntumör och den andra epilepsi. Den sista var en av "omplaceringarna" som tyvärr kom till en dålig matte trots referenser.
Jag känner en stor skuld för alla omplaceringarna - jag kunde gjort annorlunda.

Bordercollien är en oerhört speciell ras och som kräver rätt sorts stimulans för att må bra. Men det vet ni säkert redan.

Jag är glad att du trivs med ditt val av hund och att det fungerar.
Men det finns ju andra raser med klös i, nästa steg är inte labrador ;)

Jag tycker huvudsaken är att man vet vad man gör, har kunskapen att fostra och träna en sådan hund samt tar sitt ansvar i alla lägen.

Jag antar att man inte kan "knyckla" ihop en sådan typ av hund då man stimulerar kampen?
Att kunskapen måste sitta i kroppsspråk och ledarskap?
Alltså: Du måste vara betydligt skickligare som ägare och aldrig se den enkla och snabba vägen?

Li
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Till viss del håller jag med dig.
MEN
Jag har pratat med veterinär om saken. Hon börjar bli frustrerad över hur många s.k kamphundar hon får avliva - med så pass olika typer av ägare!
Allt ifrån småturkar till rutinerade bruksmänniskor till småbarnsfamiljer.
Hur kan det komma sig?

Nu senaste var det en s.k Sussex Bulldog som avlivades i morse.
Han började att hugga matte när hon var ute och gick med honom.
Hon ringde uppfödaren som nu har datan: 4 av 7 valpar är idag avlivade. Och dom är bara dryga året!

Sedan har jag en fråga till alla er som äger s.k kamphundar:
Av alla resaer: varför skaffar man en sådan typ av hund?
Vad ska man med den till? Syftet?


Schäfer, Rottis, Dobermann kan man ju förstå att man kanske vill köra bruks med.
Boxer som familjehund.
Men alla dessa kamphundar (rätta mig om jag har fel) som man inte får tävla bruks med och bevisligen är detta med kamp nedärvt i gener och lämpar sig inte som familjehund. Eller?

Li

Jag skaffade en amstaff pga att det är en helt underbar familjehund!!!
korven.jpg
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Tack för svar.
Så man kan säga att det mycket är uppfödarna det är fel på som säljer till orutinerade köpare?

Att kunskapen måste sitta i kroppsspråk och ledarskap?
Alltså: Du måste vara betydligt skickligare som ägare och aldrig se den enkla och snabba vägen?

Li

Mycket är det orutinerade och oseriösa som köper dessa hundar och de har ingen vidare kunskap om hur dessa hundar fungerrar, vad de behöver för att vara harmoniska´och härliga hundar.

Det är aldrig lätt att vara hundägare, mkt ansvar och mkt jobb. Men genom mkt jobb och ansvar så får man en bra och trevlig hund, i de allra flesta lägen. Sen finns deras nerärvda gener och de försvinner inte. Samtidigt behöver man inte heller plocka fram dom
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Jag blir faktiskt lite konfunderar när du skyller det mesta på köparna.
För som jag tidigare skrev så är en reflektion från de som jobbar med avlivar alla dessa hundar att det är väldigt stor variation på alla dessa köpare.
Torde inte ansvaret ligga på uppfödarna?
Är det inte de som är oseriösa?


Som jag tidigare skrev så avlivades en Sussex bulldog i går morse. En jättevacker hanne.
Nu råkar jag känna ägarna som verkligen gjort sitt allra bästa för att få bukt på hunden - anlitat de som skall anses proffs på ämnet- hjälpte inte.
Hunden är - enligt mig uppfostrad på ett korrekt och seriöst sätt.
Hon ville omplacera hunden till en början då hon trodde det berodde på hennes ledarskap, men efter samtal till uppfödaren där 4 av 7 valpar bitit människa så beslutade de att avliva för förmodligen låg det genetiskt.

Är inte det tragiskt? Så många hundar går till spillo och jag tycker det vore dumt att säga att det endast beror på köparen så det bevisligen finns riktigt duktiga folk som misslyckas och det slutar med avlivning.

Vad ska man med alla dessa hundar till när det finns bättre raser man kan söka sig till?

Li
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Jag kan inget annat än att skratta ibland när jag läser ALLA dessa eviga trådar om "kamphundar" ocg Mördarhundar".
Oftast handlar det väl om APBT närordet "kamphund eller Mördrahund" används.


S,k Kamphundar har ALDRIG avlats för att vara aggresiva mot människor.

Hundar som används som kamhundar och gått fighter och/eller används till avel har tagits bort omedelbart vid minsta tendens till att vara aggresiv mot människor då vem som helst var tvungen att kunna hantera hundrana och avbryta/gå imellan i "pitten".

Om dom s.k kamphundrana idag är aggresiva mot människor beror det isf på att dom är antingen sönder avlade och/eller hamnat i fel händer!!!

"Amerikansk pitbullterrier är faktiskt normalt sett en väldigt känslig och lättsårad hundras. En alltför hård ägare som gapar åt sin hund och sliter i kopplet oavbrutet har alla förutsättningar till att skapa en nervös och osäker hund. Nej, hugg och slag är verkligen ingenting för en rastypisk pitbull. En pitbull måste motiveras och behandlas med stort tålamod. Framförallt ska han eller hon överösas med kärlek, uppmuntran och närhet under uppväxten. Har du inte förstått detta och ändå tänker skaffa en pitbull, så ska du helt enkelt inte ha en pitbullterrier" ( www.pitbull.se)

Jag har en riktig mördarhund på 40 kg i sängen om nätterna!
Han ser respekt ingivande ut men är världens kelegris.
Att jag har en hund av denna ras ärfrämst för att det är väldigt sociala individer som gör allt för sin familj.
Dom är lättlärda och lätt motiverade.
Dom besiter en fantastisk kämparglöd i alla lägen.
Och är i mina ögon fantastiska brukshundar.

Det som tar ett år att lära vanliga hundraser inom söket tog ett par månader att lära min. Våran sök grupp var mäkta inponeradeöver hur min hund sök åt sig all info bara för att han ville så gärna göra rätt.

Vet ni överhuvudtaget varför APBT inte ären godkänd ras i Sverige?

I USA finns tvåledande s,k "kennel klubbar" Det är FCI och UKC.
SKK får bara samarbeta med en aqv dessa ochd et råkar då vara FCI.
APBT är en godkänd ras i UKC, The United Kennel Club.
Där av EJ en ras i sverige.
Det äroxå av den anledningen som just rasen APBT inte kan förbjudas i Sverige. Förman kan ju inte förbjuda något som inte finns;)
 
Sv: Jag blir så TRÖTT på allt tjat om sk. "mördarhundar"

Tackar :O)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 612
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 658
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 219
Senast: jolan
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 997
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp