jag har inte råd längre:(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jag har inte råd längre:(

Vet du vad självgodhet betyder?
Jag kan lova dig att jag iaf är så långt ifrån självgod man kan komma.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

:angel: du tjänar ganska bra vá... ;)

Jag är en av alla de idioter som inte har en buffert på 20000 för veterinärvård... Nu har vi det tryggt och gott men en gång i tiden hade vi inte det.
Varje månadsskifte var en svettig kamp för att få lönen att räcka till räkningar och mat, då var jag ensamstående med ett barn boende hos mig (ett barn bodde hos sin pappa) och två hästar, dotras ponny och min "ridfjording".
Är man ekonomisk och lever enkelt till vardags så kan man klara det, särskilt om man har släktingar som ställer upp när man får sådana svackor i ekonomin som du har nu.
Fundera noga över hur mycket du är beredd att offra för att behålla hästen utan att livet blir trist. Vad är viktigt för dig?

Oja jag tjänar otroliga summor:D Förtidspensionär som jag är och får ut hela 10702 kronor varje månad, ursäkta men jag började faktiskt skratta när jag läste ditt inlägg:rofl:

Jag har varit ensamstående med två barn i många år och lärt mej att vända på varenda krona, när jag bestämde mej för att jag skulle förverkliga min dröm om egen häst så sparade jag i tre år varje månad samma summa som det skulle kosta mej att ha häst, innan jag köpte henne, jag hade då inköpspriset och en lagom buffert.
För eftersom jag inte har varken rika släktingar att låna av eller har möjligheten att tjäna extra pengar så är det oerhört viktigt för mej att verkligen ha en buffert.
Även då jag var så fattig att jag svalt själv så att barnen skulle få äta sig mätta så sparade jag de få kronor jag kunde, det handlar om att tänka efter före, att spara först och köpa sedan.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Hur många som äger häst tro du har en buffert på 20 000 kr ? Finns dem med pengar som sköter sina hästar sämre än dem som har så det precis räcker. Man ska inte dömma ut en viss folkgrupp och tala om för dem vad dem få ha och inte ha bara för att de inte ha 20 000 kr. Det finns alla de sorter av dåliga och bra hästägare.

Jag hoppas verkligen det ordna sig för tjejen och att hon kan få behålla sin lilla älskling:banana:

Jag dömmer ingen, jag tycker att en buffert på 20000 kr är lagom.
Jag vet ju av egen erfarenhet tyvärr:( att pengarna försvinner väldigt snabbt när hästen blir sjuk, oavsett hur bra försäkring man har.
Att då¨stå utan pengar är fruktansvärt och i den situationen vill jag inte hamna i.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Till alla:

Har en betalande medryttare, hon ska visserligen sluta nu till sista april men har en annan tjej nu som ev. är intresserad.
Jag står redan i ett billigt stall. 1250 kr inkl ridhus, halm o fri tillgång på hösilage så mycket billigare än så är nog svårt att få:)
Kraftfodret är svårt att dra ner på för då faller han ur, tyvärr.
Köper även det billigt, korn 40 kg=80 kr.
Tränar ingenting för instruktör med honom, har inte hunnit komma till det ännu.

Bil måste vi ha, lämnar barnen på 2 olika ställen, ena på 6-års o den andra hos dagmamma. Men ska försöka sälja bilen så snart som den är fixad o besiktad.

Vi äter sällan ute, lagar alltid mat hemma, tar med matlåda till jobbet.

Detta är våra utgifter per månad:

billån+lite extra onödigt=ca 2100 kr
hem+bilförs= ca 750 kr
hästförs= ca 350 kr
hyra= 6600 kr
el= ca 600 kr
ännu ett gammal onödigt lån= 450 kr
hemtele+bredband= ca 400 kr (det är billigt)
mobil= ca 300-400 kr (enbart min mobil då)
boxer= 159 kr
krediter sammanlagt(dator o lite "småskit")= ca 600 kr
hööks-konto= 290 kr
barnsomsorg sammanlagt= ca 1500 kr
hyresgästföreningen= 70 kr
tv-licens= 500 kr var 3´månad
bensin= ca 1400 kr
mat= ca 3000 kr

Usch, törs inte räkna på vad det blir ens varje månad:crazy:

Har säkert missat nåt:angel:
Inkomster=
Min ca 12500 kr, sambons ca 14500 kr. Han har även en "liten" extra utgift på ca 6000 kr i månaden oxå, men det är avklarat nästa månad som tur är.
Obs: vi har inte delad ekonomi och han tycker att det är min häst-min hobby och då betalar jag för den själv oxå så han lägger sig inte i nåt som har med det att göra. Ok, klart att han betalar extra matpengar om det behövs nån gång, det brukar oftast inte behövas för så här illa som det har varit det senaste året för mig så illa har det nog aldrig varit förut, har alltid haft några tusen extra på sparkontot som jag har kunnat ta av om jag velat, men jag har nog inte sett det som en buffert till just hästen.

Det är mycket jag vill bli av med när det gäller räkningarna, typ lånen o alla småkrediter.
Okej, det bidde ca 18500 pix det (ha ha, jag räknade ut det istället :D ) och därmed 6500 spänn över. Du hade en 6000 kr-räkning nu som du inte kommer ha nästa månad, tro f*n att du känner att du inte har råd. Men trots det så är ju det här en extremsituation och det ska du och din sambo tänka på. Det finns ju faktiskt en marginal här om du tänker efter (inte stor men dock...) Ditt val är att lägga dina pengar på ditt hästintresse och inte på utlandsresor eller liknande, är din sambo på samma plan så är väl det helt okej. Så se till att betala av alla fjöskrediter så fort som möjligt (Höökskonto mm). Redan där har ni fått ihop 1300 kr (eller 650 kr var om ni så vill). Och 3-400 kr på mobilen...hmmmm.... onödigt utlägg, 100-200 kr räcker gott och väl där. KONTANTKORT är ett hett tips. Jag gör av med ca 300 kr på ett kvartal, så himla viktigt är det inte att ringa någon på en gång när man är ute och snurrar, och några långa diskussioner behöver man inte heller ha på telefon... Och rea inte ut hästen om du ändå ska sälja, mer än det du satt ut den för nu är den väl värd eller... (om jag sett rätt annons)
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Själv är jag uppväxt på ett stuteri. När jag flyttade hemmifrån och köpte in mina egna hästar hade jag bara så att det gick runt. Men hade även tur, inga skador alls på mina hästar:laugh: Det är nu dem sista åren när man tränat och sålt hästar, jag har fått en buffert så att jag klara mig;)

Men visst det finns även de som köper häst och ha inte en aning om vad det kostar att ha häst och hur mkt mat den behöver.

Sen finns det dem med en extrem otur, som just den här tjejen verkat ha nu.

Men jag förstår precis vad du menar;)
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Jo det kan stämma att det är rätt annons.
Jag har aldrig sålt nån häst förut så jag har ingen aning om vad man kan ta, men jag har inte bestämt ännu för om jag ska sälja lr inte.

Nu kommer ju dessutom sommarbete snart med o då blir det ju lite billigare i några månader. Om nu inget mer händer honom förståss för jag har haft en riktig otur med honom.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Ok, om jag har räknat rätt nu (förutsatte att ni ändå delar på allt utom din mobil, hööks-kontot, hästförsäkringen och hästen) har räknat "i överkant" för hästen = 2500:- per månad trots eventuell betalande medryttare eftersom jag trots låg hyra har svårt att se att totalkostnaden kan bli mindre än så, då blir de delade utgifterna ca 9000:- per person.
Dina egna utgifter: ca 1040:-
Hästkostnader: 2500:-
Summa: avrundat till 12500:-

Känn dig fri att rätta som du vill om det är vissa utgifter ni inte delar på eller också delar på som jag inte räknat med! :p
Då är det ju visserligen inräknat lite "oförutsett" iom att jag satte summan för hästen ganska högt, men för övriga kostnader blir det ganska tight. Tänker inte lägga in några personliga värderingar mer än så för i slutändan är det såklart du som ska avgöra hur du vill göra. Hästen är ju bara en del av ekonomin.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Jag har funderat...ännu en gång:p
Kanske skulle skaffa fodervärd ändå, har hört av så många nu att han har blivit så fin och att han kommer bli en bra häst när han väl kommer igång o håller sig borta från alla skador. Han var riktigt smal när jag hämta honom.
Nu kommer ett MEN, säg att om han skulle skada sig igen(han har ju haft sån otur menar jag), vem ska då stå för vet.kostnaderna? fodervärden lr jag?

Jag har en gång lånat ut en unghäst för att jag var gravid och jag har inga goda erfarenheter från den gången, sen har jag själv varit fodervärd många ggr och det har ju varit bra iofs. Man ska ju inte dra alla över en kant;)

Måste ju visa en bild på godingen vi pratar om:love:
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Jag tror att det vanliga är att fodervärden bekostar veterinär, sålänge det är skador som uppkommer hos henne/honom!
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Jag tror att det vanliga är att fodervärden bekostar veterinär, sålänge det är skador som uppkommer hos henne/honom!
Brukar vara så har jag för mig. Försäkringen däremot kan vara bra att hålla med själv, så att inte fodervärden av någon anledning missar att betala försäkringen. Det skulle i alla fall jag göra. Inte missa alltså utan betala försäkringen så att jag är säker på att hästen är försäkrad om något skulle hända hos fodervärden.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Ok, vad bra:) Jo försäkringen kommer jag stå kvar på självklart.
Hoppas jag hittar en bra fodervärd, han är lite speciell av sig men man har lätt för att falla för honom:d

Han kommer ju garanterat behöva ny sadel sen oxå när han musklas om, så hur gör man med det, det är väl ändå nåt jag måste stå för?
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Förhoppningsvis får en och annan sig en tankeställare efter att ha läst hela denna tråden.

Hur mycket pengar man måste HA i buffert varierar oerhört beroende på andra omständigheter men att man snabbt kan få fram ca 10.000:-- på ett eller annat sätt tycker jag nog är ett minumium.

Hur man sedan får fram dessa pengar kan variera.

Någon kanske har pengarna undanlagda, någon har en check-kredit som kan utnyttjas, en tredje VET med säkerhet att dessa pengar kan lånas av föräldrar, syskon, make el dyl.

En sak är dock säker och det vet alla som har haft häst ett tag: oförutsedda utgifter kommer ALLTID, mer eller mindre ofta, det kan garanteras!

Som några redan påpekat täcker inte försäkringar ALLT. En buköppning kan tex lätt kosta 50.000 och ska man då betala självrisk + 20 % på överstigande belopp så vill det till att ha en välfylld plånbok.

Att inte ha råd att anlita veterinär så fort hästen blir sjuk (vet folk som suttit i den sitsen) är inte acceptabelt anser jag. Inte heller att behöva snåla med foder, låta hästen gå med felaktig sadel, lösa skor som suttit på i 12 veckor osv osv. Har sett allt detta och lite till!
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Vet du vad självgodhet betyder?
Jag kan lova dig att jag iaf är så långt ifrån självgod man kan komma.

Jodå jag vet vad självgodhet är och visste jag inte det innan jag öppnade den här tråden så vet jag ju nu.

Här finns en och annan som utstrålar självgodhet rakt igenom skärmen på ett skrämmande sätt eller är det kanske behov av att förbättra sin självkänsla på andras bekostnad som lyser igenom?
 
Sv: jag har inte råd längre:(

jaja, tyck vad du vill men det är inte mig du beskriver så jag tar inte åt mig.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Visst kan man begära att medryttaren själv får stå för sadel men vill man vara säker på att den passar och häststackarn inte riskerar bli öm i ryggen så skaffar man sadeln själv. Upplevs nog lite mer seriöst också.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Ja men precis, lite lättare när man tar tillbaka hästen oxå att man får sadeln oxå:)

Har fått massa svar på endast till salu annonsen men ingen på fodervärdsannonsen:( jag har väl dock lite för höga krav, ska väl gå o ändra lite så att jag inte tvingas att sälja honom sen iaf pga att jag inte hittar nån fodervärd.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Vad fin han är :)
förstår att du inte vill sälja honom!
Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Den första som ska provrida honom kommer nu på lördag, ska bli spännande:) Jag lämnar ut honom på foder i ca 1 år, under den tiden ska ekonomin redas ut ordentligt innan jag tar honom tillbaka igen.

Ska försköka spara till en liten buffert med, jag lovar;)

Tack allihopa för eran hjälp era tankar osv.:bow:
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Nu måste jag oxå lägga mig i denna tråden.
Jag har haft häst i många år och ALDRIG haft ngn buffert liggandes.
När hästarna var uppstallade senast så hade jag bara föräldrapenning.

Nu är jag själv med barnen och ska flytta billigare så att vi har råd igen. Tror int ejag vet ngn alls som har en buffert. Jag kan ju alltid låna av mina föräldrar om det skulle behövas, men det är ju det allra sista jag gör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 203
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 391
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
12 878
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp