jag har inte råd längre:(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jag har inte råd längre:(

Nu kommer ett bakslag:crazy:

Försäkringsbolaget vill att jag ska skriva till dom skriftligen om hur hältproblemen utvecklade sig för att ta ställning till erstättningfrågan.
Så ja, nu kanske jag blir utan ersätning och får lägga ut allt själv, dvs över 6000 kr, det kostade så mycket inne på kliniken, plus att en räkning på vaccination o tandraspning ligger här med på 1400 kr:(

Ersätter dom mig inte så har jag verkligen inget annat val än att sälja honom...så jävla typiskt, jag som trodde att det gick åt rätt håll...:cry:
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Nu kommer ett bakslag:crazy:

Försäkringsbolaget vill att jag ska skriva till dom skriftligen om hur hältproblemen utvecklade sig för att ta ställning till erstättningfrågan.
Så ja, nu kanske jag blir utan ersätning och får lägga ut allt själv, dvs över 6000 kr, det kostade så mycket inne på kliniken, plus att en räkning på vaccination o tandraspning ligger här med på 1400 kr:(

Ersätter dom mig inte så har jag verkligen inget annat val än att sälja honom...så jävla typiskt, jag som trodde att det gick åt rätt håll...:cry:

Det är väl snarare ganska vanligt att försäkringsbolaget vill ha en skriftlig skadeanmälan innan de tar ställning.

Det betyder inte att du inte kommer att få ersättning.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Dom har fått allt dom behöver från kliniken.

Dom skriver i brevet att dom vill ha det pga att han är så pass nyförsäkrad.

Men en hältutredning bör dom väl ändå ersätta:confused:
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Klarar man inte av en extra utgift på 10.000 utan att panta burkar eller låna av mamma och pappa (vad säger att det alltid är ett alternativ?) så har man inte råd med att ha häst.

Hm, jag har 3 st (snart 4 st) hästar och jag har då INTE 10.000 kr undanstoppat till ev vet.kostnader m.m. Behöver någon av mina hästar vet.vård så löser jag det på ett eller annat sätt så de behöver inte bli lidande iaf.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

inte om de anser att skadan uppkom innan du försäkrade honom.

så kan du visa på att det är tex en olycka, han snubblade i hagen eller nåt kan du får det ersatt. men är det för att han är riden för hårt inför försäljning så..
har du något papper kvar från besiktningen du gjorde när du köpte honom? är han ua på böjprov där bör det räcka för att få ersättning.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Han vart sparkad i hagen några dagar efter köp.

Japp besiktningsintyg finns kvar + att försäkringsbolaget krävde att dom skulle ha kopia på det innan dom försäkrade honom oxå för att han är ett fullblod så det har dom oxå fått.
Skadad har ju uppkommit efteråt så då är det lugnt alltså?
Ingenting fanns på röntgen heller*puh* annars hade jag hävt köpet direkt om skadad hade uppkommit innan köp.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

*puh* har fått svar från försäkringsbolaget nu och dom ersätter allt:bump:
Nu är jag glad igen och lättad.
Nu behöver jag bara betala självrisken på 2500 kr och den ska jag ta mig råd till, fick trots allt är himla bra lön denna månad:angel: Lite synd iofs att pengarna måste gå vet.kostnader, kunde istället lagt undan dom pengarna till en ny sadel som jag så länge längtat efter men det får vänta...
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Må låta hårt, men du har inte råd att ha häst anser jag.


Jag var själv dum och inte hade en buffert en gång på en hund och kalaset hos vetten kostade mig 2500 kr på plats.
Tack vare mina föräldrar löste sig saken, men efter det så har jag ALLTID en buffert för oförutsatta saker.


Du skriver själv att du har 2 barn, heltidsjobb och sambo..
Hur skall du ha tid för en häst undrar jag?
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Du skriver själv att du har 2 barn, heltidsjobb och sambo..
Hur skall du ha tid för en häst undrar jag?

Det här tycker jag är tarvligt, vi är väl många med familj och häst och jobb! Hur f-n ska man ha råd med häst om man inte arbetar?
Själv ska jag efter mitt morgonkaffe på Buke ut till hästarna - hela huset sover än så det stör inte dem.

Ja och buffert ska man ha, men tom du skrev att du inte hade buffert första gången, ALLA har väl rätt att lära sig det?
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Väldigt få människor har buffertar och det oförut sedda kan alltid hända:(.

Så helt onödigt att hålla på som du gör!!!!!!!!!!!!!!!

Till TS: Hade jag varit du så hade jag skaffat en halv fodervärd som i framtiden betalar hälften av alla kostnaderna:-), Då stannar ju hästen på det ställe du vill ha den..
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Hej Skönt att det löst sig för dig och hästen.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

För att verkligen vara säker på att hästen får en sadel som passar, det är ju så enormt viktigt, så skulle jag nog vilja stå för den själv.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Den första som ska provrida honom kommer nu på lördag, ska bli spännande:) Jag lämnar ut honom på foder i ca 1 år, under den tiden ska ekonomin redas ut ordentligt innan jag tar honom tillbaka igen.

Ska försköka spara till en liten buffert med, jag lovar;)

Tack allihopa för eran hjälp era tankar osv.:bow:

Det låter ju kanon! Se till att besöka hästen emellanåt med bara så att du ser att han har det bra. :) Hoppas allt löser sig för dig!:laugh:
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Idag har en jättetrevlig tjej varit o kollat och provat min häst lite grann och hon verkar vara jätteintresserad. Hon var så förstående och verkar kunna erbjuda allt det han behöver.
Ändå kan jag inte sluta fundera på om jag kan ha honom kvar iaf. Har räknat på ekonomin denna månad och nej, jag har inte råd...varför ska det vara så svårt att inse fakta:confused:
 
Sv: jag har inte råd längre:(

*harkel* Har två barn, jobb och studier. 2 jobb dessutom och hinner med hästar så det där har nog inget med saken att göra!

Jenny.. förstår att du inte vill bli av med honom men du kunde inte låna ut han en tid så du hinner bygga buffert och kanske få lite bättre ekonomi? :) Se till att ni kanske tex inte har krediter mm att betala på (som de flesta har) etc så man har lite mer över :D

Såg nu att du täntke göra just så! Är ju jättesmart :) hoppas det är bra folk!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: jag har inte råd längre:(

Jag har aldrig haft någon buffert, så då borde inte jag ha häst enligt vissa här inne:grin:

Låna ut han på foder i 1 år, även om du känner nu att du kanske kan ha han kvar så kan det bli tufft nästa månad och då tänker du att varför lånade jag inte ut honom?

Se till att du får komma och hälsa på och gärna att dom berättar lite ca 1 gång i månaden hur det går och skickar lite bilder mm, då kommer det kännas bättre! :)

Lycka till!:bump:
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Jag har aldrig haft någon buffert, så då borde inte jag ha häst enligt vissa här inne:grin:

Det är hur som helst väldigt bra att ha en buffert. Det vill jag säga utan att moralisera alt för mycket. Om man klarar av oväntade händelser utan att ha en buffert så boede man även kunna bygga upp en buffert.

Jag förstår inte att så många har nerver att leva utan buffert i sin ekonomi.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Det är inte så självklart. Vet flera som har sina hästar oförsäkrade. Förstår dock inte hur dom vågar.
Du kan inte sälja bort lite prylar på tradera då? Gamla parfymer, kläder osv..
Är det Wobbler det handlar om eller är det en annan häst?
Det ordnar sig säkert!
consoling1.gif
När jag hade många hästar blev det billigare att ha pengarna på kontot än betala 7 försäkringar , då fanns det pengar ändå att betala veterinär.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 190
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
12 859
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp