Jag kanske är korkad eller nått..... Men jag undrar....

M

mirjada

varför ska man ställa hästen så överdrivet inåt och samtidigt få den då att flytta ut bogen?
Jag har suttit och kollat på en tränare(barock). Han ska vara jätte duktig på detta, han har elever som tävlar typ svår dressyr mm.
JAG ÄR NY BÖRJARE PÅ DETTA MED BAROCK!
Har blivit tipsad att börja med detta pga en skada som jag har.
Ja, tillbaka till grejen...
Jag har då kollat på denna tränare och alla som jag kollade på var nybörjare och det första han började med var att på volten ställa hästarna jätte mycket inåt och dom skulle gå i en väldigt låg form och flytta ut bogen....Han sa nått i stil med att hästen ska veta att när man tar i tygeln så ska den "gå på tygeln".
Kan någon vara så snäll och förklara för mig varför man gör detta???
Det var så många av dom grejer som jag såg som STRED mot saker som jag lärt mig.
Min farfar var instruktör på kavalleriet när han var ung och han har arbetat som beridare i tyskland mm, det är han som har lärt mig rida+ridskola+andra tränare.
Och jag har lärt mig bla att man ska ALDRIG tvinga hästen att gå i form för då blir det inte en bra och ärlig form. Om man ställer en häst för mycket inåt på en volt överbelastat inner framben och det är inte bra pga skade risken. Det var fler grejer jag hakade upp mig på som han gjorde men jag orkar inte skriva allt men dessa två saker var det jag tänkte på väldigt mycket när jag såg lektionerna.
Gör alla tränare såhär eller?
Om någon vet av nån annan bra tränare kring stockholm som man skulle kunna fara och kika på så är jag mycket tacksam för namn och plats mm.
Även tips på hemsidor är jag tacksam för...
 
Nej du ska ha svar på frågan. Någon skrev här nere att BB inte ville att hästarna skulle böjas så där ,,,,/mvh T_B
 
Utan att ha nån järnkoll på vare sig barockridning eller kavalleriet (westernryttare) ska jag ändå komma med en inlägg och fundering utifrån det som jag ändå tror mig veta.

Jag har sett någon barocklektion och fått det föreläst. Träningen började då med att skritta och böja för att få hästen att ge efter och bli mjuk och följsam och spänna av.
Som jag fattade det så i barocken rider du mycket mer i skritt under uppbyggnaden för att inte säga alltid. I skritt och korta pass max 30 minuter. Skritt skritt skritt under lång tid och framförallt avsevärt mycket längre än i traditionell ridning där man ofta rider hästar i snabbare gångarter tidigare i formarbetet. Det blir en väldig skillnad det för belastningen och skaderisker?

När hästen sedan byggt upp sig i skritt då först började man med lite, lite lätt travarbete. Galopp kommer låååångt senare.

Jag tror att det är det som är den avgörande skillnaden och skaderisken i skritt är i det närmaste minimal eftersom det är den skonsammaste gångarten. Hästar bygger ändå muskler.

Frid Kokopelli Mana
 
Hej!

Nu har jag ingen avsikt att diskutera den tränare du var hos, utan det här får stå för min tolkning av hur det ska vara.

Vad man vill trimma in hos hästen är att när man ger en signal i innertygeln så ska den svara med en eftergift i nacken. Eftergiften i nacken hänger ihop med att inner höft förs fram. När man tar i innertygeln ska man alltså få en reaktion genom hela hästen, att den sträcker ut yttersidan och drar ihop innersidan så att den blir böjd.

Alla hästar har inte lätt för att ställa i nacken. Då kan det hända att de föröker hitta andra vägar att svara på signalen, t ex att vika halsen, tränga med bogarna, hålla pannan inåt men titta utåt, lägga huvudet på sned et c. I det allra tidigaste arbete kan man välja att ignorera det för att inte ge alltför många signaler samtidigt. Man väljer att bara fråga efter ställningen i nacken, och bryr sig inte så mycket om de andra sätten som hästen försöker lösa problemet på. När den svarar rätt genom att ställa i nacken får den mycket beröm.

MEN - man kan också hjälpa hästen att svara "rätt" genom att placera den i en position där förutsättningarna blir bättre för att den ska ställa i nacken, genom att t ex korrigera en bog eller ett bakben som ramlat iväg, så att hästen kommer i bättre balans och sannolikheten ökar att den svarar rätt på signalen.

När man jobbar så får man hela tiden göra avvägningar mellan de här sakerna - man vill inte förvissa hästen genom att ge för mycket signaler när man korrigerar kroppspositionen, men samtidigt behövs det en viss korekthet i kroppspositionen för att få det att funka.

Det här är ett arbete som man också helst bör klara av innan man ens sitter upp på hästen, för som du säger så är det inte en lysande arbetsform för hästen att gå på det viset. Idealet är att hästen lärs att svara på inner tygel genom att böja när man arbetar genom att gå bredvid den.

Förböjningen försvinner av sig själv så fort hästen svarar på tygeltaget med en bra eftergift i sin nacke. Hästens naturliga följdreaktion blir då att vilja sträcka sig fram mot bettet när man ger den mer tygel. Så, så fort hästen svarar rätt på frågan ska den få tygel så att den sträcker ut även innersidan lagom mycket för att den ska böja jämnt och fint genom hela kroppen.

Så - förböjning (vilket egentligen är ett dumt uttryck eftersom det egentligen handlar om att hästen INTE vill böja utan viker sig i stället) är inget att eftersträva, men det är något man kan få acceptera de allra första gångerna man arbetar med en häst.

Sen är jag ganska övertygad om att böjning i en låg samlingsgrad kan se annorlunda ut än vad man kanske är van vid inom den "traditionella" hästvärlden. Jag fick t ex lära mig på hästskötarkurs att inspänningstyglarna ska vara lika långa när man longerar, och jag har också sett nu på GP-dressyren att det är mer regel än undantag att man rider hörnpasseringar utan att ställa och böja hästarna. Med den måttstocken kn jag tänka mig att en häst som verkligen sträcker ut hela sin yttersida och böjer kan se annorlunda ut.
 
Så här är det...
Jag rider på ett speciellt sätt dett Pga att jag har 3 kotor som är komprimerade och 2 diskar som buktar och tar på nervkanalerna vilket medför att jag har dålig styrka och ofta mycket smärta speciellt i höger ben(men även vänster) och jag har mer eller mindre konstant muskelinflammation i höger axel=mycket svag. Och pga att jag då har denna skada så är det jätte många som har rekomenderat mig att testa barock/klassisk ridning. Jag måste rida för att hålla mig så frisk som möjligt.
Jag kan tex inte sitta och jobba min häst iform på en volt hon börjar jobba som bäst på rakt spår och i trav. Att sitta på en volt är på tok för mycket arbete för min kropp. Jag kan inte sitta och ge hästen ett stöd på tex höger hand för då skulle inte min arm fungera på flera dagar.

Jag ska göra ett försök att förklara hur jag rider och alltid har ridit min häst...
Hon är inriden på "indian sätt" kan man säga. Barbacka och med grimma. Jag red henne barbacka i nästan 1år innan hon började ha sadel ca 6 månader efter inridningen red jag med vanligt träns och vanligt bett för det känndes säkrare. Denna idee fick jag från en bekant till min mamma som är indian(och hästmänniska)Har även tagit mycket med uppfostran av hästen från honom(han har berättat om saker som hans morfar med flera har lärt honom.
Det här med formen...
Min häst(en arab) går i en låg och stadig form(mycket bra arbets form) och hon går där för att hon själv vill och inte för att jag på nått sätt pressar eller tvingar henne till det och hon gör det även på glappande halvlånga tyglar. Denn grej har jag lärt mig av min farfar.
"dressyr" som jag ridit den....
Min häst kan inte så mycket. Skänkelvikning och framdelsvändning är dom rörelser hon kan. Dessa rörelser gör jag genom att ändra vikten och vrida höften bara själva start signalen i tex skänkelvikningen är att jag lägger min vad mot hästen och då gör hon det jag ber om.
Hon gör alltid det jag ber henne om(så länge hon förstår vad det är jag vill)
När jag testade den där metoden och höll ett stöd, böjningen mm så blev hon bara spännd som en fjäder och hon känndes inte alls bra.Jag vill ju rida för någon så att min häst har en chans att lära sig mer saker för det skulle ju också göra ridningen ännu roligare.
Hon är riden på mitt sätt i ca6år(hon är 9år gammal).
Vad tror ni som är här på buckefalos....
Är verkligen barock något för mig. Jag är mycket tveksam efter som att hon är riden på det sätt som jag ridit henne.
Vad tycker/tror ni?
Jag är mycket tacksam över alla synpunkter positiva och negativa....
Jag vill bara veta hur andra ser på det!
 
Jag tycker att du ska titta på lite fler tränare innan du bestämmer dig. Det finns ju flera att välja på i Mälardalen (titta t ex på www.ridkonstensvanner.nu eller www.geocities.com/ridkonst för tränartips). T ex kan man se de som har utbildat många av de tränare som är verksamma i Sverige, Bent Branderup och Craig Stevens, på plats och få ordentliga teoripass där de själva förklarar vad deras träning går ut på och där man även kan ställa de frågor man har. Sen finns det en massa andra utbildningsvägar för att hjälpa ryttaren med sin kropp, t ex centrerad ridning och feldenkrais.

Och OM du väljer att prova att träna - var inte rädd för att fråga om sånt som du tycker känns konstigt eller som krockar med det du håller på med. En bra tränare ska kunna motivera det den ber dig att göra, sen är det upp till dig att välja om du vill göra det eller inte. Det är du som betalar, du får gå hem när du vill om det inte skulle funka :cool:

JAG tycker ju naturligtvis att akademisk ridkonst är jättebra och tror att det är en bra träningsmetod för alla ekipage, annars skulle jag inte hålla på med det :D

Hur som helst - mitt tips är, titta runt, våga prova, våga fråga, och välj det som känns bäst.

PS - snälla, använd svart textfärg, det är behagligast att läsa.
 
Tack för tipsen...
Jag ska kolla dom.
Jag har testat rida för "vanliga" tränare men det är ingen som till fullo förstått mina hinder och därför inte kunnat lära mig nått för dom har tyckt att jag ska använda benen mm. Alla säger att detta med akademiskt sak vara skonsammare för både häst och ryttare det var därför jag tänkte ge det en chans, men det gäller ju att hitta en bra tränare som kanske har alternativa vägar till att nå samma mål. Och en sån har jag ännu så länge inte kunnat hitta.
Men tack för dessa tips!
 
Stockholm? Där bor väl t.ex. Christina Drangel? Jag har själv aldrig ridit för henne, men fått uppfattningen om att hon är väldigt duktig. Hon har en hemsida, det är bara att söka på hennes namn skulle jag tro, om du vill kolla in den. Men som sagt, det bästa är att vara kritisk och kolla runt till man hittar någon man tycker är bra.
 
CD lär vara otroligt duktig och pettig som tusan, vilket ju är bra, men jag har ingen koll på vart hon finns.
Om hon finns i Stockholm så är det ju inte så långt bort.

Hm...fio red ju för henne, men hon bor väl runt Gbg?
Fast hon kanske håller kurser där med. *förvrrad*
 
Är du förvirrad nu he he..... Hon bor i stockholmstrakten och har kurser här i göteborg.
 
CD bor väl t.o.m i Upplands Väsby? Då har du ju väldigt nära..
 
Tack för att du klarade upp det. Jag höll på att få huvudvärk när jag gick och funderade på det. :crazy:
 
Mirjada, jag känner igen mig i det du skriver.
jag rider in alla mina hästar barbacka och med grimma,oavsett om de är hingstar eller ston, och försöker alltid rida med så små signaler som möjligt.
inte för att jag har några problem i min kropp som hindrar mig från att ta i med skänklarna och dra ihop hästen , men de spärrarna sitter i mitt psyke....
Jag har alltid känt mig en aning obekväm när jag har ridit för traditionella tränare, både dressyrtränare och islandshästtränare. för allt jag får göra på lektionerna är att pressa,pressa och dra ihop hästen och flänga runt på ridbanan tills hästen är helt slut. det har fått till följd att min häst blir stressad ( och gissa vad tränarna säger då.. - NU går hon riktigt flott.. :smirk:)
och lyssnar för grövre signaler. de träningsättet jag har sökt efter har jag nu hittat i den Akademiska ridkonsten, det kändes otroligt bra att kunna rida på små hjälper ,sträva efter att smälta ihop till ett väsen,och ändå bygga upp hästens styrka och elasticitet så att man verkligen rör sig framåt i utvecklingen och hästen rör sig flottare utan att man behöver pressa skiten ur den ;)

Så fortsätt ditt sökande Mirjada, jag tror säkert att du kan hitta någon AR tränare du blir nöjd med, just för att du rider som du rider och har sån nära kontakt med din häst ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 256
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 394
Hästhantering Jag har precis flyttat hem mina två hästar där dom går på lösdrift. Mitt ena sto 18 år, har en senskada och ska endast skritta men hon...
Svar
3
· Visningar
1 058
Senast: Sirap
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 243
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp