Jag klarar inte dethär

Jag vet inte hur jag ska stå ut. Jag kan inte sluta gråta och jag har fått max som jag får av ångest medicinen. Och jag får inte vara själv men sam tidigt så är jag så jävla ensam.
Och det är över fullt kaos i hjärnan på sammagånf som det är helt tomt. Och det är som att jag vill få ut allt men INGET kommer ut.
Jag längtar efter mamma och pappa och min valp jätte mycket men dom ska komma imorgon och jag vill ändå inte det för jag vet inte hur jag ska klara det. Och jag vill vara med M men jag vill också inte för han vill nog få lite lugnt nångång.
Jag kan inte tänka och jag kan inte stå ut. Det hjälper inte att ta en timme en minut en sekund itaget för INGET kommer ändras för att tiden går. Och jag kan inte andas men ändå så kan jag inte INTE andas heller utan den jävla svikar kroppen andas ändå fast det gör för ont. Och den lever fast det gör för ont så jag kan inte ens lita på minegen fucking jävla skit kropp.
Jag tror ingen kan fatta paniken att exakt allt i hela kroppen skriker att jag måste få bort det. Jag måste skära mig eller bränna eller göra NÅNTING. Jag måste ha kontakt med nån äckel gubbe som kanske kan göra illa mig. Jag måste köra en tand borste i halsen och försöka spy. Jag måste bort bort bort. Jag måste NÅNTING men jag KAN INTE.
 

Jag har tidigare aldrig funderat över SiS eftersom jag inte kommit i kontakt med det tidigare. Men det låter hemskt 🙁

Systemet fungerar tyvärr inte alltid. Jag anmälde en släkting som hade fosterbarn till socialtjänsten i den kommun släktingen bodde i efter att jag fått veta att släktingen utsatt sina egna barn för både verbala, fysiska och s*xuella övergrepp. Trotts att jag inte gjorde en anonym anmälan utan tom uppgav mitt namn och att jag fått dessa uppgifter direkt från de nu vuxna barnen så hände ingenting eftersom det inte fanns några bevis. De vuxna barnen mådde själva så dåligt att de inte orkade/ville/vågade prata med socialtjänsten själva. Så ja, systemet är skit ibland när det inte fungerar.

Samtidigt finns det de som brinner för att hjälpa och som vill förändra till något bra. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Jag vill ändå tro att vi är på väg åt rätt håll.
 
Vet att det låter enkelt när det skrivs men tror inte det är någon som lärt sig att få distans till hemskheter bara gjort det från ena dagen till andra utan ligger otroligt mycket jobb bakom.

Är det soc mötet som ska vara snart som gör dig orolig mer än vanlig att hamna på SIS? behöver inte svara om du inte vill.
Jag vet inte om jag skulle vilja kunna bara stänga av allt heller. Men jag fattar att du tycker att det är bra men jag tror inte att jag skulle vilja det.
Och ja det är väl blandannat för soc mötet.
 
Missförstå mig rätt. :) Jag tycker att det är OTROLIGT viktigt att ämnet lyfts och granskas, att folk får tala, att vi lyssnar och att saker och ting förändras. Det som händer idag FÅR inte ske. Vi som samhälle sviker våra barn och ungdomar alldeles för ofta och särskilt de som behöver samhällets stöd allra mest. :(
Foster och stödhem behöver även de granskas betydligt hårdare än de gör idag. Behandlingshem. Äldreomsorgen. Överallt där det finns människor som är extra sårbara.

Jag förstår också att det här känns väldigt nära för dig och att du blir förbannad och ledsen. Det blir jag också! Samtidigt måste en ibland ta in det värsta i världen med måtta. Jag är väldigt engagerad i kampen mot valpfabrikerna i Wales här i UK och annat som är så nära i hjärtat att jag nästan inte orkar med det, och därför begränsar jag mig själv när jag hamnar i en spiral ibland. Ju mer jag klickar, desto djupare blir artiklarna och hemskheterna. Sedan går det vidare till ännu värre saker och ting jag inte tänker skriva om här... och då måste jag sätta stopp. Jag kan bry mig, engagera mig och protestera utan att läsa allt.
Men vi är ju alla olika som människor och om du brinner för det här är det helt upp till dig hur du läser, delar och förmedlar! Du är stark som tar striden! :heart

Jag har en kusin som vårdats på Sis, men han hade en helt annan problematik än dig och tjejerna som talat ut i artiklarna.
Ja jag läser somsagt inte ALLT heller. Men jag varesig vill inte och kan inte bara inte tänka på det ALLS.
Och ja det är jätte mycket som är dåligt i världen och såklart så kan man inte vara jätte in satt i ALLT. Men iallafall dethär med sis känns som FÖR viktigt förmig för att bara skita i det.
 
Det är bra att diskutera jobbiga saker! Men man får förstå att andra inte alltid vet vad de ska svara, och det är svårt att lägga ett "gilla" på inlägg som handlar om sådana hemska saker. :heart
Ja men om detenda nån gillar är att jag inte borde läsa om det eller tänka om det så verkar det ju som den tycker mest att man inte ska bry sig om det eller att det inte är såviktigt.
 
Ja men om detenda nån gillar är att jag inte borde läsa om det eller tänka om det så verkar det ju som den tycker mest att man inte ska bry sig om det eller att det inte är såviktigt.
Jag tror att de som gillade inlägget gjorde det för att de kände igen sig, inte för att de inte tyckte att det är viktigt eller att man inte ska bry sig. Det var inte alls det jag menade med inlägget heller, jag vill bara att du ska vara rädd om dig. :heart
 
Jag har tidigare aldrig funderat över SiS eftersom jag inte kommit i kontakt med det tidigare. Men det låter hemskt 🙁

Systemet fungerar tyvärr inte alltid. Jag anmälde en släkting som hade fosterbarn till socialtjänsten i den kommun släktingen bodde i efter att jag fått veta att släktingen utsatt sina egna barn för både verbala, fysiska och s*xuella övergrepp. Trotts att jag inte gjorde en anonym anmälan utan tom uppgav mitt namn och att jag fått dessa uppgifter direkt från de nu vuxna barnen så hände ingenting eftersom det inte fanns några bevis. De vuxna barnen mådde själva så dåligt att de inte orkade/ville/vågade prata med socialtjänsten själva. Så ja, systemet är skit ibland när det inte fungerar.

Samtidigt finns det de som brinner för att hjälpa och som vill förändra till något bra. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Jag vill ändå tro att vi är på väg åt rätt håll.
Ja jag tycker också att det låter HEMSKT. Alltså jag tror inte att alla som jobbar där är hemska eller vill att dom som bor där ska må dåligt eller sånt. Men hela allting med sis verkar bara INTE som det funkar bra ALLS och dom som bor där verkar nästan inte ha några rättig heter.
Vad hemskt att inget hände och att dom inte gjorde nåt ändå fast att du an målade det! 🙁
Och ja såklart så finns det dom som VILL hjälpa och ändra till bättre men jag vet inte om det är påväg mot rätt håll eller inte.
 
Jag tror att de som gillade inlägget gjorde det för att de kände igen sig, inte för att de inte tyckte att det är viktigt eller att man inte ska bry sig. Det var inte alls det jag menade med inlägget heller, jag vill bara att du ska vara rädd om dig. :heart
Det är ju lite därför som jag vill veta mera om sis också för OM jag skulle hamna där så vill jag bara lite för beredd för vill inte att allt ska bli som en chock isåfall. Tillexempel detdär att man MÅSTE klä av sig ALLT in för personalen och att man inte blir klar med in skrivnings saken före man har det det är ju bättre att jag vet det motför om jag skulle hamna där så visste jag inte det innan så skulle jag nog få ännu mera panik.
 
Imorgon ska vi åka på en resa eller hur jag ska säga. Men dom gör nån sån dag varje sommar. Så det är en dag som SKA vara kul liksom men det bara känns så jävla jävla jobbigt och jag är jätte rädd att det kommer bli kaos förmig bara för jag inte orkar 😭
 
Imorgon ska vi åka på en resa eller hur jag ska säga. Men dom gör nån sån dag varje sommar. Så det är en dag som SKA vara kul liksom men det bara känns så jävla jävla jobbigt och jag är jätte rädd att det kommer bli kaos förmig bara för jag inte orkar 😭
Vill du berätta vad det är för typ av aktivitet? Jag hoppas verkligen att du känner att du orkar!

Ville förresten tipsa om en youtubeanvändare jag brukar lyssna på när jag känner mig nere. Han spelar gittarr på gatan och random människor sjunger med honom, jag tycker att hans videos alltid har sådan underbar energi! Ibland får det mig att spela musik riktigt högt och fulsjunga själv. :)
För övrigt ett tips till Alla som läser!
Guitaro5000
 
@thoora Jag bara undrar en sak OM du vet så vore det jätte snällt om du kunde svara! Och det är bara för jag kan ha en plan lättare om jag VET. Och den personalen som jag helst skulle fråga det jobbar inte nu och det är skit svårt att fråga om sånt till domandra tycker jag.
Men vet du om det BARA är lvu på soc eller kan det vara sol också? Och OM soc skulle be stämma att man inte ska vara kvar där man är utan att man ska till sis hur fort går det då? Alltså kommer man dit samma dag eller kan man veta det i för väg eller hur funkar det isåfall? Och om man bor på hvb med sol och om soc skulle be stämma att man ska till sis kan dom ändra direkt till lvu isåfall eller kan man över klaga det då?
Somsagt jag fattar om du inte vet eller inre vill svara! Men bara undrar OM du vet för isåfall är det liite enklare att tänka vad som KAN hända liksom .
 
Vill du berätta vad det är för typ av aktivitet? Jag hoppas verkligen att du känner att du orkar!

Ville förresten tipsa om en youtubeanvändare jag brukar lyssna på när jag känner mig nere. Han spelar gittarr på gatan och random människor sjunger med honom, jag tycker att hans videos alltid har sådan underbar energi! Ibland får det mig att spela musik riktigt högt och fulsjunga själv. :)
För övrigt ett tips till Alla som läser!
Guitaro5000
Jag vill inte säga var men iallafall en nöjes park. Så jag VET att det kommer vara mycket in tryck och mycket folk och så men det kommer vara så man kan tillexempel vara själv med en personal om man be höver lugn och ro ett tag. Men ändå nervöst men jag vill inte bara vara kvar här hela dagen heller för vi kommer vara borta HELA dagen.
Och tack för tipset.
 
Jag känner att jag vill svara på frågor om SIS fast jag inte jobbat med ungdomarna utan med vuxna missbrukare på SIS. Våld kan vara att hålla fast en person som försöker skada sig själv eller andra eller rymma. Det görs med väldigt speciella metoder för att inte skada klienten. Vi fick träna regelbundet på detta. Men om klienten släpar runt en kollega i håret eller försöker strypa hen så får en ta i. Alla sådana situationer ska dokumenteras och vill klienten anmäla så uppmuntras det så det klargörs hur det kunde hända. Det SKA göras på SISungdomshem också men där finns STORA problem vilket är helt åt helvete. Så det SKA bli anmälningar. Om det går så pratar en med klienten om hur våldet kunnat undvikas. Ofta så ville dom inte skada oss men det hände. Tonåringar saknar oftare den impulskontrollen. Desto viktigare att där finns personal som jobbar på rätt sätt. Lågaffektivitet och kärlek och empati och gränssättning måste gå hand i hand. Jag tycker också det är konstigt att visitering inte kan ske med personal som ungdomen känner sig ok med. Jag antar att det räknas som en vårdsituation. Det är svårt att få tag på bra folk till SIS. Speciellt till tjejerna. För där får personalen, hur snälla dom än är, ta emot spott, smällar och utsätts för våld från tjejerna väldigt ofta. Så dom bra orkar inte alltid. Missbruk, kriminell uppväxt och ett våldskapital från ung ålder gör en 14-åring svårare än en vuxen. Jag vet att jag skulle göra ett bra jobb men jag orkar inte. Jag jobbar hellre förebyggande. SIS måste rensa upp men tyvärr tror jag det också innebär att många ungdomar förloras. Att sätta en sjuk suicidal ung tjej utan kriminalitet, missbruk eller våldstendenser på SIS är ju helgalet. Och jag tror inte du hamnar där. Jag är himla trött när jag skriver detta så jag hoppas att det är begripligt. Jag säger som jag brukar säga till mina ungdomar på jobbet när det är tufft. -Hade jag kunnat trolla så hade jag tagit bort din ångest. Men nu är vi människor och är där vi är just nu. En får göra det en kan och det en orkar. ❤️
 
Jag känner att jag vill svara på frågor om SIS fast jag inte jobbat med ungdomarna utan med vuxna missbrukare på SIS. Våld kan vara att hålla fast en person som försöker skada sig själv eller andra eller rymma. Det görs med väldigt speciella metoder för att inte skada klienten. Vi fick träna regelbundet på detta. Men om klienten släpar runt en kollega i håret eller försöker strypa hen så får en ta i. Alla sådana situationer ska dokumenteras och vill klienten anmäla så uppmuntras det så det klargörs hur det kunde hända. Det SKA göras på SISungdomshem också men där finns STORA problem vilket är helt åt helvete. Så det SKA bli anmälningar. Om det går så pratar en med klienten om hur våldet kunnat undvikas. Ofta så ville dom inte skada oss men det hände. Tonåringar saknar oftare den impulskontrollen. Desto viktigare att där finns personal som jobbar på rätt sätt. Lågaffektivitet och kärlek och empati och gränssättning måste gå hand i hand. Jag tycker också det är konstigt att visitering inte kan ske med personal som ungdomen känner sig ok med. Jag antar att det räknas som en vårdsituation. Det är svårt att få tag på bra folk till SIS. Speciellt till tjejerna. För där får personalen, hur snälla dom än är, ta emot spott, smällar och utsätts för våld från tjejerna väldigt ofta. Så dom bra orkar inte alltid. Missbruk, kriminell uppväxt och ett våldskapital från ung ålder gör en 14-åring svårare än en vuxen. Jag vet att jag skulle göra ett bra jobb men jag orkar inte. Jag jobbar hellre förebyggande. SIS måste rensa upp men tyvärr tror jag det också innebär att många ungdomar förloras. Att sätta en sjuk suicidal ung tjej utan kriminalitet, missbruk eller våldstendenser på SIS är ju helgalet. Och jag tror inte du hamnar där. Jag är himla trött när jag skriver detta så jag hoppas att det är begripligt. Jag säger som jag brukar säga till mina ungdomar på jobbet när det är tufft. -Hade jag kunnat trolla så hade jag tagit bort din ångest. Men nu är vi människor och är där vi är just nu. En får göra det en kan och det en orkar. ❤️
Okej tack för svaret!
Detdär med att an mäla så det stog på en av länkarna som jag skrev också att alla över grepp SKA an mälas till Ivo men ofta så struntade sis i det. Så nånting är ju JÄVLIGT fucked up att dom kan bara skita i att an mäla alltmöjligt.
Och jag fattar att det kanske är svårt att hitta nån som vill jobba där och är bra men tycker ändå att det är helt stört som man läser om.
Och jag HOPPAS att du har rätt att jag inte kommer hamna där iallafall! För jag kan verkligen inte tänka nånting värre motför att hamna på sis. Och jag VET att om jag skulle hamna på sis så skulle jag INTE över leva det utan jag skulle 100 % ta själv mord på nåt sätt och jsg hoppas att soc fattar det att jag skulle inte över leva att hamna på sis.
 
Och förresten om det med våld så jag skulle ALDRIG tillexempel spotta på nån personal eller dra den i håret eller nåtsånt. Och domenda gångerna som jag har blivit att jag slår eller sparkar eller knuffar en personal eller nånting sånt är ifall dom har hållt fast mig eller att jag har skit mycket panik och dom försöker tvinga en att göra nåt eller vara stilla eller nåt. Och som det låter så skulle ju det vara mycket STÖRRE risk på sis för det verkar som endel nästan vill provo sera en där. Mot som här så har dom BRA låg afektivt be mötande och då blir det aldrig så.
 
Och förresten om det med våld så jag skulle ALDRIG tillexempel spotta på nån personal eller dra den i håret eller nåtsånt. Och domenda gångerna som jag har blivit att jag slår eller sparkar eller knuffar en personal eller nånting sånt är ifall dom har hållt fast mig eller att jag har skit mycket panik och dom försöker tvinga en att göra nåt eller vara stilla eller nåt. Och som det låter så skulle ju det vara mycket STÖRRE risk på sis för det verkar som endel nästan vill provo sera en där. Mot som här så har dom BRA låg afektivt be mötande och då blir det aldrig så.
Får en panik så är det ju jätteviktigt att personalen är lugn. Lågaffektivitet fungerar verkligen. Men det är något en måste tänka på alltid. Och träna på som personal. För när adrenalinet kickar in är det svårt att bibehålla lugnet.
 
@thoora Jag bara undrar en sak OM du vet så vore det jätte snällt om du kunde svara! Och det är bara för jag kan ha en plan lättare om jag VET. Och den personalen som jag helst skulle fråga det jobbar inte nu och det är skit svårt att fråga om sånt till domandra tycker jag.
Men vet du om det BARA är lvu på soc eller kan det vara sol också? Och OM soc skulle be stämma att man inte ska vara kvar där man är utan att man ska till sis hur fort går det då? Alltså kommer man dit samma dag eller kan man veta det i för väg eller hur funkar det isåfall? Och om man bor på hvb med sol och om soc skulle be stämma att man ska till sis kan dom ändra direkt till lvu isåfall eller kan man över klaga det då?
Somsagt jag fattar om du inte vet eller inre vill svara! Men bara undrar OM du vet för isåfall är det liite enklare att tänka vad som KAN hända liksom .

Det finns ungdomar som är placerade med SOL, men då är det frivilligt (och väldigt ovanligt skulle jag säga). Du skulle alltså aldrig kunna bli tvingad till SiS utan ett LVU. Det kan tas beslut om ett akut LVU, men det måste alltid fastställas i domstol och kan överklagas. Jag vet att det hänt att någon kommer till SiS akut, domstolen tycker beslutet om LVU var fel och river upp det.

SiS måste enligt lag ge en plats till en ungdom inom 24 timmar efter att socialtjänsten ansökt om platsen. Det är vi inte ens nära att klara (och har blivit kraftigt kritiserade för). Hur det går till väljer socialtjänsten, det kan gå snabbt, man kan vara förberedd eller oförberedd. Det bästa tror jag är att du är öppen mot din socialsekreterare om din oro och att du är tydlig med att du vill att ni kan prata öppet om saken.
 
Vet inte om det här hjälper dig, men eftersom jag tidigare jobbat med media.
Jag känner folk som jobbar på kvällstidningarna vill jag skriva lite om hur de jobbar.

Kvällstidningarna lever på att folk får starka känslor då de läser artiklarna.
Kvällspressen jobbar på det sättet, att de hellre skriver "snabbt och lite ditåt" än att det blir 100 % rätt alla gånger. Huvudsaken är att skapa diskussion och väcka känslor.

Kvällspressen förenklar. Kvällspressen ser svart och vitt. Inga gråa nyanser alls.

Saker är väldigt sällan precis så som kvällstidningarna skriver. De har inte direkt fel som så, men de överdriver och blåser upp saker. De vill sällan ha det andra perspektivet/synvinkeln, utan de bestämmer sig för vad de tycker och driver den åsikten.

Oftast finns det ändå många sidor av en sak. Liksom det finns en orsak till saker och ting.

Nu menar jag absolut inte att jag tycker att det är rätt att nån gör fel, begår övergrepp eller liknande. Det är alltid fel.
Det finns ca 4000 anställda som jobbar på SiS. I en så stor grupp människor finns det alla möjliga sorters personer.
 
Det finns ungdomar som är placerade med SOL, men då är det frivilligt (och väldigt ovanligt skulle jag säga). Du skulle alltså aldrig kunna bli tvingad till SiS utan ett LVU. Det kan tas beslut om ett akut LVU, men det måste alltid fastställas i domstol och kan överklagas. Jag vet att det hänt att någon kommer till SiS akut, domstolen tycker beslutet om LVU var fel och river upp det.

SiS måste enligt lag ge en plats till en ungdom inom 24 timmar efter att socialtjänsten ansökt om platsen. Det är vi inte ens nära att klara (och har blivit kraftigt kritiserade för). Hur det går till väljer socialtjänsten, det kan gå snabbt, man kan vara förberedd eller oförberedd. Det bästa tror jag är att du är öppen mot din socialsekreterare om din oro och att du är tydlig med att du vill att ni kan prata öppet om saken.
Okej tack för svaret!
 
Vet inte om det här hjälper dig, men eftersom jag tidigare jobbat med media.
Jag känner folk som jobbar på kvällstidningarna vill jag skriva lite om hur de jobbar.

Kvällstidningarna lever på att folk får starka känslor då de läser artiklarna.
Kvällspressen jobbar på det sättet, att de hellre skriver "snabbt och lite ditåt" än att det blir 100 % rätt alla gånger. Huvudsaken är att skapa diskussion och väcka känslor.

Kvällspressen förenklar. Kvällspressen ser svart och vitt. Inga gråa nyanser alls.

Saker är väldigt sällan precis så som kvällstidningarna skriver. De har inte direkt fel som så, men de överdriver och blåser upp saker. De vill sällan ha det andra perspektivet/synvinkeln, utan de bestämmer sig för vad de tycker och driver den åsikten.

Oftast finns det ändå många sidor av en sak. Liksom det finns en orsak till saker och ting.

Nu menar jag absolut inte att jag tycker att det är rätt att nån gör fel, begår övergrepp eller liknande. Det är alltid fel.
Det finns ca 4000 anställda som jobbar på SiS. I en så stor grupp människor finns det alla möjliga sorters personer.
Ja såklart så är inte ALLA som jobbar på sis äckel eller makt galna eller nåt sånt. Det fattar såklart jag också! Men jag vet inte om du såg den länken men det var blandannat nån under sökning att det hade varit an mälningar om över grepp eller såna saker på ALLA sis utom ETT. Och det står på flera ställen att sis inte an mäler saker som dom SKA an mäla tillexempel och det är bara fakta att manlig personal får kropps visi tera tjejer på sis.
Så det är inte bara att tidningar skriver ena sidan utan det är FAKTA. Och afton bladet har skrivit om båda sidor också.
Och sen om detdär att det finns många sidor av en sak och det finns en or sak till saker. Så du kanske inte menade så men det låter som att du menade att det finns en or sak att det händer såmycket äckel saker tillexempel. Och den ENDA andledningen att det händer är ju för det jobbar äckel på sis och dom har inte till räckligt bra säker het för dom som bor där.
Och somsagt enligt den under sökningen så var det ungefär fem an mälningar i månaden om över grepp. Och det var an mälningar på ALLA sis utom ETT. Och det är somsagt bara an mälningar om över grepps saker eller sånt som jag fattade så det är inget om att bli typ fast hållen att personalen sitter på den ner tryckt i golvet miss handlad och allt sånt. Och inte att bli tvingad att klä av sig in för dom och inte att dom känner på hela ens kropp för såkallat visi tering. Och inget om iso lering eller nånting sånt heller. Så risken att bli dåligt be handlad verkar ju vara VÄLDIGT mycket förstor på sis iallafall!
 
Nu ska vi iallafall snart åka och jag är så jävla jävla jävla nervös. Jag VET att det ska vara en kul dag och att domflesta skulle tycka det. Och det ÄR säkert det också bara att jag är så jävla nervös för allt så det bara tar över allt så det inte går att känna nåt possitivt iallafall. Och då blir jag så jävla trött på det också att jag ALLTID har så jävla mycket ångest för ALLT så det bara förstör allt 😭
Jag VILL ha en bra dag och bara inte tänka på allt och bara som slappna av och ha kul. Men jag KAN INTE det.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 464
Senast: Jerseyite
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär kanske låter konstigt efter som att iprincip alla vet att jag har försökt att ta själv mord flera gånger. Men jag är SKIT RÄDD...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 372
Senast: cirkus
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 548
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp