Bukefalos 28 år!

Jag kvävs

Sv: Jag kvävs

Jag tror att han ser det som ditt ansvarsområde, det är därför han inte gör det även om du säger att det behöver göras.
 
Sv: Jag kvävs

Men självklart är det skillnad på de saker du beskriver! Och det var därför jag skrev att det inte var riktat särskilt mot dig, tvärtom tycker jag att du klarar balasgången på ett beundransvärt sätt!!

Jag vet vad du menar, vi har åsikter om att mamman aldrig klipper naglarna på barnen. Nu sker det oftare än förr eftersom vi har dem varannan vecka men innan kunde de komma med tånaglar som var så långa att de böjt sig runt kanten på tån :eek:

Att barnen går till skola/dagis i kläder vi inte skulle valt är en helt annan sak, precis som du skriver

Fast oavsett om det är legitima klagomål eller inte så är det ju inte något man kan påverka och DET är skitjobbigt att acceptera. Men jag måste och det bär emot.
 
Sv: Jag kvävs

Det är skitjobbigt!

Vi har löst det genom att tex klippa naglarna första och sista dagen när de är hos oss. Då gör det inte fullt så mycket att det aldrig blir gjort hos mamman. Vi borstar tänderna noga för då gör det inte lika mycket om det blir lite slarvigare gjort hos mamman. Osv osv

Barnens mamma är lite som dina barns pappa, det finns inte på kartan att kunna ta en dialog med henne om hur barnen bör skötas för hon är minsann är en bra mamma. Och det är hon, på väldigt många sätt!

Vi har lagt ner de diskussionerna, för det ledde bara till mängder med konflikter, och hittar en lösning som funkar för oss. Inte perfekt men acceptabelt
 
Sv: Jag kvävs

Det förstod jag, men jag menar på att det finns fler, även om du har rätt i att hon är vettig.
 
Sv: Jag kvävs

Det är skitjobbigt!

Vi har löst det genom att tex klippa naglarna första och sista dagen när de är hos oss. Då gör det inte fullt så mycket att det aldrig blir gjort hos mamman. Vi borstar tänderna noga för då gör det inte lika mycket om det blir lite slarvigare gjort hos mamman. Osv osv

Barnens mamma är lite som dina barns pappa, det finns inte på kartan att kunna ta en dialog med henne om hur barnen bör skötas för hon är minsann är en bra mamma. Och det är hon, på väldigt många sätt!

Vi har lagt ner de diskussionerna, för det ledde bara till mängder med konflikter, och hittar en lösning som funkar för oss. Inte perfekt men acceptabelt

Ja, det stannar på acceptabelt, men det är tufft när det man önskar för barnen inte är "bara" acceptabelt, utan bra.
 
Sv: Jag kvävs

Säkert sant och jag ska bespara er mina tankar om det beteendet :meh:
Fast det är en jätteenkel roll att hamna i. Och jag tror att vi alla har hamnat där på något vis. Större eller mindre.

Jag vet att jag har hamnat i det läget vad gäller bilens däck. Jag kan byta däck och jag vet när de ska bytas, men jag gör det liksom inte. Sambon får ta tag i det. ;) Jag kan till och med säga till sambon att vi måste byta däck, vilket också innebär att vi måste åka till svärföräldrarna eftersom däcken bor i deras garage då vi saknar plats hemma, men jag bestämmer ingenting och tar inget initiativ själv. Och jag är den som använder bilen till 99%.
 
Sv: Jag kvävs

Om jag ska vara ärlig så tror jag att han kommer att backa från sina krav och kanske tycka att varannan helg är lagom. Han verkar vara sån. Men om man inte strider för sina barn i från början är han nog rätt att per definition bli sedd som en dålig pappa. Så han strider nog mest för att man SKA göra det inte för att han verkligen vill ha barnen så mycket

Atminstone sa lange han ar singel tror jag det ocksa. En "bonusmamma" forandrar ofta hela situationen hos pappan.
Det var sa med mitt ex ocksa ... vi hade gemensam vardnad (som det hette da) och han till och med stamde mig for att fa vardnaden om barnen innan vi funderat pa att flytta utomlands. Ett par manader senare forklarade han att han inte kunde ha barnen mer an en vecka av sommarlovet for, "Jag maste ju ha semester ocksa".

<snip>

Som jag ser det innehåller där där med dåligt samvete för sitt val av pappa väsentligen två tankefel.
Det ena handlar om att den som tänker så tar på sig ansvaret för den andra förälderns föräldraskap och dessutom fråntar honom sitt ansvar, tex för att ha valt dig som förälder till sina barn.
Det andra handlar om något slags vag idé om att det finns perfekta uppväxter som producerar alltigenom psykologiskt perfekta barn (framtida vuxna). Så är det naturligtvis inte. Om det hade varit så, borde det ha existerat åtminstone någon pyskologiskt perfekt vuxen, men jag har då aldrig träffat någon.

Att det sen är helt oförlåtligt att inte till fullo ta sitt föräldraansvar, och att ditt ex inte verkar göra det, det är ju som det är.

:bow: :bow: :bow:

Jag tror att han ser det som ditt ansvarsområde, det är därför han inte gör det även om du säger att det behöver göras.

Fast det är en jätteenkel roll att hamna i. Och jag tror att vi alla har hamnat där på något vis. Större eller mindre.

Jag vet att jag har hamnat i det läget vad gäller bilens däck. Jag kan byta däck och jag vet när de ska bytas, men jag gör det liksom inte. Sambon får ta tag i det. ;) Jag kan till och med säga till sambon att vi måste byta däck, vilket också innebär att vi måste åka till svärföräldrarna eftersom däcken bor i deras garage då vi saknar plats hemma, men jag bestämmer ingenting och tar inget initiativ själv. Och jag är den som använder bilen till 99%.

Precis. Jag tror faktiskt inte han ser nagon storre skillnad pa Ramona's dacksbytes situation eller badande av barn.
 
Sv: Jag kvävs

Fast oavsett om det är legitima klagomål eller inte så är det ju inte något man kan påverka och DET är skitjobbigt att acceptera. Men jag måste och det bär emot.

..och det du inte kan påverka kan du inte påverka! Det du kan påverka kommer du att påverka och det kommer att göra stor skillnad för dina barn. Jag är övertygad om att de kommer att få en alldeles utmärkt uppväxt, även om de tillbringar viss tid med sin pappa. Barn är oerhört bra på att (så småningom) sortera ut det som är bra och det som är mindre bra. Jag tror faktiskt inte att de kommer att bli så skadade som du befarar. De har ju dig en stor del av tiden!
 
Sv: Jag kvävs

Precis. Jag tror faktiskt inte han ser nagon storre skillnad pa Ramona's dacksbytes situation eller badande av barn.

Det tror inte jag heller, men det är samtidigt skrämmande. Jag menar, TS ex är ju inte unik på den punkten. Helst skulle man ju vilja att alla vuxna - åtminstone alla föräldrar - verkligen, på riktigt, i djupet av sin själ, fattade skillnaden mellan barn och exakt allting annat.

Okej för att man lätt släpper ansvaret för de sysslor man kan - som Ramona och jag gör med däcken, som min man gör med krukväxterna - men barnen, man får inte släppa ansvaret för barnen.
 
Sv: Jag kvävs

Det tror inte jag heller, men det är samtidigt skrämmande. Jag menar, TS ex är ju inte unik på den punkten. Helst skulle man ju vilja att alla vuxna - åtminstone alla föräldrar - verkligen, på riktigt, i djupet av sin själ, fattade skillnaden mellan barn och exakt allting annat.

Okej för att man lätt släpper ansvaret för de sysslor man kan - som Ramona och jag gör med däcken, som min man gör med krukväxterna - men barnen, man får inte släppa ansvaret för barnen.

Du har skrivit det jag ville säga.

Tillägg: Han har fortfarande inte badat barnen. Tror att det nu är över en månad, närmare 1½ månad sen han badade barnen och då var det på direkt uppmaning av mig. Självklart har jag gjort det däremellan, men det klickar inte på den punkten för honom kan man väl säga.
 
Sv: Jag kvävs

På tisdag smäller det.

:D


Japp, idag smäller det. Inte flytten, men klockan 15 sker överlåtelsen.

Först lite gnäll: FY F*N vad det är dyrt att flytta. Jag blir helknäpp. Bara städartiklar, disktrasor, brandskydd osv - nödvändighetsgrejer som man behöver när man flyttar, har gått på närmare 3000. Sen ska jag fylla på ett nytt förråd med basvaror. Vilken himla tur att jag har sparat.

I helgen körde jag drygt 50 flyttlådor och lite annat löst, flera bokkassar. Fick tillgång till garaget. Körde även två släp med ved, så det är några kubik ved i skjulet nu. Det är ju inte huvuduppvärmning, utan bara en kamin, så jag tror att jag har för 2-3 vintrar framöver i alla fall, kanske mer.

I morgon blir det IKEA. Min familj möter upp runt lunchtid och sen på torsdag flyttar jag ut de sista sakerna från gården.

Väldigt blandade känslor vill jag lova. Stress, ångest, lättnad, sorg, glädje, makalös trötthet, nyfikenhet, hopplöshet.

Jag har ännu inte riktigt satt mig ner och varit ledsen på riktigt. Men när jag ser lyckliga par med småbarn, pappor gungandes med bebis på armen, när kompisar berättar att de köper hus, är gravida, när min kusin igår födde en dotter osv. så blir jag alldeles gråtmild. Jag hoppas innerligt att jag inte blir bitter över det här.
 
Sv: Jag kvävs

Vi vill gärna fortsätta vara med på resan. Om vi får.

Många tänker på dig och den både yttre och inre röra du är i.

vi bryr oss.

Sköt om er.

/tanten
 
Sv: Jag kvävs

Här är ytterligare en person som följt tråden men inte tidigare skrivit. Vad skönt att det äntligen händer! Jag tänker på dig och hoppas att det inte tar särskilt lång tid innan de positiva känslorna helt tar över, men behöver du krascha lite innan dess så är det ju faktiskt inte hela världen.
 
Sv: Jag kvävs

Jag har ännu inte riktigt satt mig ner och varit ledsen på riktigt. Men när jag ser lyckliga par med småbarn, pappor gungandes med bebis på armen, när kompisar berättar att de köper hus, är gravida, när min kusin igår födde en dotter osv. så blir jag alldeles gråtmild. Jag hoppas innerligt att jag inte blir bitter över det här.

Jag har inte skrivit så mycket i tråden men jag har följt den hela tiden. Jag tror inte att du kommer att bli bitter. Du verkar vara en i grunden så stabil och realistisk person.

När det känns svårt så tänk på det goda som kom ut ifrån ert förhållande: Dina två fina barn! Försök också tänk på det som är positivt just nu, att du kommit ut ur ett dåligt förhållande i ett förhållandevis tidigt skede. Jag kan inte låta bli att tänka på hur det kunde hade gått om du fått helt andra råd och reaktioner i trådens början. Kanske hade du lyckats övertala honom att inte göra slut (för jag tror ärligt talat att det var det han hade tänkt sig, så han hade förmodligen inte varit allt för svår att övertala)? Hur hade du mått då? Hur hade er ojämlika relation påverkat barnen på sikt? Jag är så oändligt glad över att du reste dig upp och gick i rätt riktning efter det här! Jag är så imponerad över din styrka.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 097
Senast: Jahaja
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 041
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 848
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 985
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp