Jag står inte ut längre.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag står inte ut längre.

Jaha, ja, det är inga problem med mig. Alla har ju rätt till en åsikt.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Bettende störningar kan bero på att hon ej har tillgång till hö i den mängd hon vill ha.

Vad är det för stam på henne?
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Din häst är FARLIG!!!!
Jag kan tycka mycket om häster, men att hantera din häst skulle vara som att leka med en k-pist:crazy:
Jag skulle hysta ut en sådan häst ur mitt stall på momangen! Hästar är kul, men som självmordsredskap använder jag dom inte!!!!!!

Uppfostra eller avliva! det finns inga andra vägar:mad:

* Jenny *
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Hon får mer hö än hon äter. Har fri tillgång på det i hagen och lämnar alltid en hel del av kvällshöet.

Meadowbranch Lucky.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Vad bra att du upplyser mig om att hon är farlig, det hade jag inte räknat ut själv annars. :D
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Om inte en häst är uppfostrad måste man uppfostra hästen så enkelt är det. Har inte du lyckats måste du ha proffisionell hjälp!
Om du anser dig ha uppfostrat hästen och det inte biter så går det inte att försvara med dåligt lynne. Då är det ditt ansvar att ta bort hästen.

Det kan stå dig mycket dyrt den dagen det händer något. Det är ingen som vill ha en annans liv på sitt samvete varken häst eller människa. Men i det valet måste vi välja människan först. Det låter hemskt men vi har ansvar för att våra djur inte gör någon skada. Och det är vårt anvar att se till att våra djur mår bra och det kan inte din häst göra i dagsläget.

Och så ett par frågor: Om inte vetrinär och hovslagare kan komma nära hur gör du då? Hur kommer det sig att du köpte hästen? förra ägarna måste väl ha vetat om problemet? Fanns det inget problem då så lutar det på en sjukdomsbild hos hästen. Hjärntumör eller liknande.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Nej, inte alls. Det var därför jag i huvudinlägget skrev att hon nästan sparkat ihjäl en människa, förstår du.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Svar på båda dina frågor: För att jag tycker om hästen?
Det var svar på två av fyra frågor det....:angel:
Känner du dig smickrad av att hon inte gör dig nåt?
Och vad gör du om hon sparkar nån i skallen?
Violator skrev:
Jag har haft henne i ungefär ett halvår nu, hon har haft samma beteende hela tiden.
Violator skrev:
Hon har alltid gått på samma foder, men har som sagt inte varit elak av sig tidigare.
Detta fattade jag inte, du skriver ju olika saker..???:confused:

Vill du ha tips på vad som är fel och vad du ska göra med din häst så ska du kanske inte hugga lika mycket som hon, en tanke bara...:idea:
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Eh, JAG har inte uppfostrat hästen... jag har sett till att hon vet sin plats gentemot mig, ingenting annat.

Tja, som det är nu går hon oskodd, så där har vi inga problem. Angående veterinärbesök är det kort hållet kedjegrimskaft som gäller.
Anledningen till att jag köpte hästen har jag redan svarat på, du får gärna läsa det istället för att jag ska behöva upprepa samma svar en gång till.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Nej, jag känner mig inte smickrad i och med att hon fortfarande är ohanterbar för andra. Att en häst tycker om sin ägare ser jag snarare som en självklarhet.
Jadu, framför mina sorger till de anhöriga?

Vad är det du inte förstår? Hon har som sagt I N T E varit elak när hon stod hos sina förra ägare, men har under tiden JAG haft hästen varit på det här sättet.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Sen, med 'byta miljö ofta' så ser jag inte hur man undviker det med en tävlande travhäst, varje ny bana och varje gäststall är ju en ny miljö, det jag menade?
Jo, men det gäller på sin höjd två olika banor. Självklart innebär det kortare miljöbyten för alla tävlande hästar, men min poäng är att hon fortfarande har ett hem med hästkompisar där hon känner sig trygg.

Sen, jag kan ha fel men det känns som om du redan 'bestämt' dig för att inte göra någonting åt problemet, du har fått en rad olika råd här, men inte. Du svarar på utvalda delar av inlägg men ignorerar resten. Jag tycker du ska fundera en gång till på vad du egentligen vill med hästen?
Jag ser ingen anledning att svara på inlägg där mitt enda svar skulle ha blivit "jaha" eller "okej". Jag ville ha andras åsikter, vilket jag fått. Därmed inte sagt att jag måste instämma med vad alla andra tycker.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Hon har som sagt I N T E varit elak när hon stod hos sina förra ägare, men har under tiden JAG haft hästen varit på det här sättet.

Då måste ju DU ha gjort någonting fruktansvärt fel?! Eller så måste ju någonting allvarligt ha hänt?

Jenny
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Skulle jag gjort något fel förstår jag inte varför hon då inte har något emot mig, utan enbart försöker ta överhanden över alla andra, om det är vad grunden till hennes beteende är...
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Men vet hon sin plats mot andra människor? det är väl ändå uppfostran??????? Uppfostran är inte att misshandla sin häst utan att vägleda. Hästen måste veta sin plats i rangordningen och det är din uppgift att vägleda henne till.

Oskodda hästar måste verkas?! eller gör du inte det?
 
Sv: Jag står inte ut längre.

När man läsre detta så känns det som att något har hänt när någon annan har fodrat eller släppt in. Kan du inte kolla upp och se om det är något som hänt i det stallet du står/har stått?
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Har du ett för starkt ledarskap över din häst kan hon mycket väl ta ut det på dem hon anser stå lägre i rang, tex de andra i stallet. Inget konstigt med det, det konstiga med din häst är hur våldsamt hon tar igen det.

Jenny
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Jo, men det är ju just det jag säger. Jag känner folk som satt sina problemhästar hos erfarna människor med många referenser, och trots det har hästen varit ett vrak mentalt när ägarna fått tillbaka den. Hur ska jag kunna veta att just stall x med superfina referenser inte är ett sådant ställe?

jag tror inte att dom trots fina ref. fått hem ett vrak.......
möjligen om det anses att en uppfostrad, ofarlig häst är ett vrak i så fall.(har beridaren möjligen tagit bort för mkt. "egen vilja" hos hästen så den blev trevlig att hantera ;) )

åk och titta hur olika beridare jobbar, går oftast hur bra som helst...
prata med dom och skaffa dig en egen uppfattning om hur dom jobbar.:idea:
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Ja, min första tanke var precis som så många andras, ta bort hästen! Det känns faktiskt som det mest vettiga, hellre att en häst dör än att en människa gör det men men.....

I det stall hästen skall stå sedan är det ju viktigt att det finns galler även ut mot gången så att hon inte kommer åt någon stackare som går förbi, hon kanske då även känner sig mer skyddad mot springet i gången? Är det ett stressigt stall? Är det en sådan där häst som känner att den måste ha koll på allt som händer kanske det helt enkelt blivigt för stressigt så att det slagit över? Jag hade tagit bort henne från havren, min häst blev helt knas när jag satte henne på havre, det enda hon dög till då var att stå på bakbenen och visa ögonvitorna :crazy: Har du provat någon müsli kross? Det stod min bra på, hon tyckte inte heller att det var gott men eftersom hon inte fick något annat slank det ner, även om det var långa blickar på grannarnas mycket godare käk.

En av grundlagarna om beteende psykologi är att ett beteende endast existerar om individen tjänar på det. Eftersom detta beteende uppkommit i det nya stallet (som jag förstått det?) är det något som händer där som gör att hon tjänar på att anfalla, även om du ska flytta hästen är det viktigt att sätta dig ner och prata igenom de som blivit anfallna om hur deras betende är mot hästen. Vad är det som har hänt? Vad har din häst fått ut av sitt beteende? Du måste först klura ut detta och sen se till att den belöningen försvinner.

Sen, en rolig grej med hästar är att de är "själens spegel" som jag ser på det. Hästar speglar oftast exakt hur vi är som människor, många skyller gärna hästens beteende på en massa andra saker för att de inte gillar vad de ser :angel:

För mig sticker det ut väldigt tydligt i din text, hästens beteende och din misstänksamhet mot andra människor :smirk: Jag tror att det är dax att du börjar lita på andra människor, inte bara för din egen skull utan även för hästens. Du kanske inte behöver bli så drastisk att du skickar iväg den på ett utbildningsstall, men du behöver definitivt ta ut en tredje part som kan sätta sig i respekt hos hästen!! :eek: Och här kommer den kluriga biten, jag tycker att du skall vara med, och stödja den nya människan helt i hur den tränar och sätter sig i respekt hos din häst, hur skall din häst lära sig att andra människor är okej och att lita på om inte du gör det? Även om någon skulle pryla sk*ten ur din häst en gång är det fortfarande bättre än att det här beteendet fortsätter, för då kommer det ske något riktigt obehagligt :(
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Hej.Det va ingen rolig situation du har framför dej. Men man behöver inte måla fan på väggen för det. Jag hade ett liknande "fall",mitt 13 åriga varmblodssto började bli grinig,skrikig o slog som en stålla i boxen emellanåt,ville gärna hugga en i handen,la örona bakåt när man gick förbi utanför boxen eller skulle in. Det gick knappt o ställa en annan häst utanför hennes box. Fick ofta höra att min häst var så jädra tjurig jämt o det var det ena med det andra.Hon fick knappt gå med nån annan häst i hagen. Som värst var hon sådan när hon brunstade, så jag började jag ge henna örter o det lugnade hon ner sig av + att jag flyttade henne till ett mindre stall där det inte var så mycket folk.Det blev en helt annan häst!! Där hon stod tidigare gjorde henne så stressad så hon kunde knappt äta. Det var gap o skrik o spring o ibland bråk i stallet,olika människor hela tiden som också skulle släppa ut. Men det blev en markant skillnad av miljöombytet. Önskar dej lycka till!
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Hon har alltid gått på samma foder, men har som sagt inte varit elak av sig tidigare.
Sedan släpper ju även annat folk ut henne i hagen, och då handlar det ju inte om foder.
Oki men då är det ju det som är problemet....hon trivs inte hos dig. Om hon varit snäll innan och nu blivigt stygg sen du fick henne.
Vad saknas som hon hade innan?? Vad är förändrat? Träningen?
Miljön?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 064
Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en...
2
Svar
23
· Visningar
3 015
Senast: Celestan
·
Hästhantering Hej! jag har ett fullblods sto på 11 år och hon är en väldigt snäll dam men med fullblodsnerver. För ca ett halv år sedan började...
2
Svar
23
· Visningar
5 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp