"jaga" hästar.

Sv: "jaga" hästar.

Jag skulle nog inte jaga hästen men när jag släpper in han i hagen, och har släppt han så om jag springer iväg så kutar han efter och är ifatt ganska fort dårå :p sen så springer han o bockar o grejjar efter ett tag så stannar och kollar mot mig som, ska du bara stå där eller.. =)
 
Sv: "jaga" hästar.

Varför i all världen gör man det :crazy: ??

Skulle aldrig falla mig in.

Eftersom människor är rovdjur och hästar flockdjur lär det ju bara hästarna att dom inte kan lite på oss.
 
Sv: "jaga" hästar.

Varför i all världen gör man det :crazy: ??

Skulle aldrig falla mig in.

Eftersom människor är rovdjur och hästar flockdjur lär det ju bara hästarna att dom inte kan lite på oss.

Då jagar du dem inte heller i ridhuset när de ska löshoppa? Eller manar på dem med spö när du rider?

Tamhästar lär sig från dag 1 att människor inte är farliga. De må vara rovdjur, men de äter inte hästar. jag har aldrig träffat en häst som har blivit rädd för mig.
 
Sv: "jaga" hästar.

Eller jaga o jaga, har ej läst hela tråden men har gjort join up's o sånt!
 
Sv: "jaga" hästar.

Jag tror inte att hästarna ser på oss som rovdjur, iaf inte en välhanterad tamhäst. De lär sig se oss människor som flockmedlemmar och förhoppningsvis flockledare.

Nog för att hästar inte kan jämföras med människor vad gäller intellekt, men man ska heller inte totalt dumförklara dem. Det är väl klart att de ser skillnad på en människa och ett rovdjur (tja, om vi räknar in soptunnor och trägdgårdspysslare på huk under rovdjur, men jag hoppas att ni förstår). Och framförallt så tror jag inte att de tror att dess ägare är ett rovdjur som ska äta upp dem bara för att man klappar med händerna och smackar i hagen/paddocken. Jag tror även att hästarna ser skillnad på en människa och ett träd/stolpe osv.
 
Sv: "jaga" hästar.

Jag tror nog att hästarna ser oss som rovdjur, och ganska sällan flockmedlemmar (sånt kommer när man fått en riktigt bra relation, men man ser ju hela tiden folk som inte har det, utan att vara dumma för den sakens skull) Men de ser oss nog som snälla rovdjur ;)

Håller med vad du skriver annars, tvivlar på att hästarna blir livrädda och tror att vi ska äta upp dem för att vi leker lite med dem :P Den skillnaden vet dom.
 
Sv: "jaga" hästar.

Varför i all världen gör man det :crazy: ??

Skulle aldrig falla mig in.

Eftersom människor är rovdjur och hästar flockdjur lär det ju bara hästarna att dom inte kan lite på oss.

Gör man det rätt så är det ingen risk att hästar blir rädd för människor.. Som de flesta i den här tråden beskriver de att deras hästar tycker det är kul.. Och att hästarna INTE blir rädd för sina ägare efteråt..

Hästar som blir väl behandlade blir inte rädd för människor bara för att man "jagar" dem i hagen.. Så länge man inte far efter dem o slår dem då.. Och det tror jag inte någon skulle göra om de har alla hemma..
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 916
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
873
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 165
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp