"jaga" hästar.

Sv: "jaga" hästar.

Tänker messt på skaderisken , hästens muskler och ligament är inte uppvärmda det kan fresta på bra om de gasar runt och hoppar och brallar för glatta livet. Skulle inte våga att risker det. Tror säkert att hästen tycker att det är spännande och kul men nej ingen bra ide. Enda ggr jag föser dem ifrån mig är när de inte vill komma för att få en join upp av hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "jaga" hästar.

Tänker messt på skaderisken , hästens muskler och ligament är inte uppvärmda det kan fresta på bra om de gasar runt och hoppar och brallar för glatta livet. Skulle inte våga att risker det. Tror säkert att hästen tycker att det är spännande och kul men nej ingen bra ide.

Man värmer upp dem i skritt! Precis som vid annan träning. Det är ingen skillnad alls och mina hästar har aldrig varit skadade. Jämför skaderisken att springa runt i hagen med att harva runt på volt i longerlina eller under ryttare! Där har du orsaken till alla kotledsinflammationer. Busat runt i det vilda har hästar gjort i alla tider, de är byggda för det.
 
Sv: "jaga" hästar.

mina hästar går på lösdrift= rör sig hela dygnet. Och jag säger som sara-ida, hästar har brallat i alla tider... de har förvånansvärt bra koll på sig. Har gjort detta i de 15 år jag hållit på med hästar och inte haft några skadeproblem.
 
Sv: "jaga" hästar.

Man behöver ju inte fösa runt andras hästar. Men jag tycker nog iofs att din attityd skvallrar lite om hur förmänskligade hästar har blivit. De flesta lider av att röra på sig för lite, inte tvärtom.

"Min attityd" har inget med förmänskling att göra. Lider ens häst av att den rör sig för lite beror det väl knappast på att man jagar runt den för lite, utan snarare att man inte tillgodo ser hästens behov tillräckligt genom utevistelse i hagar som inbjuder till rörelse och lek, för lite motion eller annan fysisk stimulans. Jag ser inte att jaga runt hästen som ett alternativ till motion eller naturlig rörelse... Tycker man att hästarna rör sig för lite i hagen ska man nog se över utformning av hagen alternativt om flocksammansättningen är rätt...
 
Sv: "jaga" hästar.

de ja gjorde med min busiga islandhäst när han va vid liv =( så brukade ja aldrig behöva "jaga" han när vi busade ute i hagen utan sprang ja så sprang han efter, givetvis så sprang han förbi mig såklart =) men då kunda ja tvär vända och busa på de sättet..aldrig att jagade han utan de va tvärtom plus att då ja gjore de så gjorde ja inte de ute i hagen utan då höll vi på på fotbollsplanen hos oss..han njöt i fulla drag och de gjorde ja med..

de va inte svar till dig amanin..blev fel..
 
Sv: "jaga" hästar.

Varför ska de vara lediga i hagen? Jag har ingen paddock och rider i hagen om jag behöver en inhängnad. De ska väl kunna jobba varsomhelst? :crazy:

Ok, jadå har man ju inget annat val .. Det är en trygghet för en häst att veta att i ex. boxen så är den "ledig" och där får det äta, sova, och vila.. Har den den tryggheten i boxen så spelar kanske inte hagen just så stor roll.. Busa på ni :rofl: Om hästarna tycker att det är kul så :idea:
 
Sv: "jaga" hästar.

Jaga, fösa och valla.. Njaa, låter lite dumt kanske, förstår att det misstolkas :smirk:
Busa, Leka.. kan man väl kalla det ? Jag tror inte att hästen tar skada av det, det ska nog rejält till för att dom ska sträcka sig av sådant, hästar i det vilda går ju inte och värmer upp innan de skenar i full fart för en puma ex. :smirk:

Men man ska nog veta vad man sysslar med och känna sin häst. Om man gör på fel sätt, är det mycket lätt hänt att det blir svårt att fånga hästen i hagen sedan. Det är därför det är bra att ha ex. en rundpaddock, och busa i :bow:

Själv skulle jag bli vansinnig om jag kom till stallet och min häst stog genomsvettig för att någon jagat runt den :eek: Usch!
 
Sv: "jaga" hästar.

Haha, precis, Join up låter bättre .. :smirk:

Men varför i hagen ? Brukar man inte vilja ha hästarna trygga och lugna, precis som i boxen.. ? I hagen ska dom väl vara lediga ?
Vf inte ta dom till ridbanan/ Rundpaddock och busa ?



Varför inte i hagen?? Om min häst inte kommer så kan jag ju knappast vänta ut eller locka till mej henne för att reda problemet någon annanstans.. Där problemet dyker upp tar jag itu med det..

Inget daltande med att hage är friheten..
Och jag använder mej då inte av ordet "busa".. För det är inte vad jag gör..
 
Sv: "jaga" hästar.

Varför inte i hagen?? Om min häst inte kommer så kan jag ju knappast vänta ut eller locka till mej henne för att reda problemet någon annanstans.. Där problemet dyker upp tar jag itu med det..

Inget daltande med att hage är friheten..
Och jag använder mej då inte av ordet "busa".. För det är inte vad jag gör..

Nej, du bör inte använda dig av ordet busa, när du gör Join up med din häst. Det du beskriver har ingenting att göra med att busa runt hästen, vilket var vad jag svarade på när jag skrev inlägget :smirk:
 
Sv: "jaga" hästar.

Jaga, fösa och valla.. Njaa, låter lite dumt kanske, förstår att det misstolkas :smirk:
Busa, Leka.. kan man väl kalla det ? Jag tror inte att hästen tar skada av det, det ska nog rejält till för att dom ska sträcka sig av sådant, hästar i det vilda går ju inte och värmer upp innan de skenar i full fart för en puma ex. :smirk: (men självklart menar jag inte att man ska ha som princip att man inte ska värma upp hästen)

Men man ska nog veta vad man sysslar med och känna sin häst. Om man gör på fel sätt, är det mycket lätt hänt att det blir svårt att fånga hästen i hagen sedan. Det är därför det är bra att ha ex. en rundpaddock, och busa i :bow:

Själv skulle jag bli vansinnig om jag kom till stallet och min häst stog genomsvettig för att någon jagat runt den :eek: Usch!

Rättade till lite bara ..
 
Sv: "jaga" hästar.

Nej, du bör inte använda dig av ordet busa, när du gör Join up med din häst. Det du beskriver har ingenting att göra med att busa runt hästen, vilket var vad jag svarade på när jag skrev inlägget :smirk:

Läs igen... vad jag hakade upp mej på var frasen "Men varför i hagen ? Brukar man inte vilja ha hästarna trygga och lugna, precis som i boxen.. ? I hagen ska dom väl vara lediga ?
Vf inte ta dom till ridbanan/ Rundpaddock och busa ?"
...

Jag reder problemen där de dyker upp.. Om min häst gör något jag är missnöjd med i hagen så tar jag itu med det i hagen..

Kommer ett bekymmer i boxen/hagen eller någon annanstans så tar jag itu ed det direkt..

Hästarna i flock i hgen reder sina problem där.. Varför ska inte jag kunna göra det som min hästs ledare?
 
Sv: "jaga" hästar.

Skulle jag få hyresgäster i mitt stall, som "jagade hästar", för att "få dem att leka". Då skulle jag binda upp deras hästar vid ett träd utanför min gårdsplan, och slänga alla hästarnas och ryttarnas utrustning i en stor hög bredvid och skicka faktura på stallhyra resten av månaden plus extra avgift för utmockning av stall och hage. Och de skulle inte få några referenser med sig till nästa stall.

Mina hästar får leka med varann, om de vill, när de är i hagen. Hagen är DERAS fritid, inte någon *piiiiiip* lekstuga för att roa hästägarna. :mad:

Att jobba hästen, rätt från marken med att löslongera, jobba med join-up och andra "lekar" under arbetsmässiga förhållanden, är för mig en helt annan sak och givetvis helt OK. Men som det lät av det som TS ursprungligen, sa så vore det som travtränaren hos en kompis till mig, som jagade hästarna med snöskoter i hagen på vintern för träning.
 
Senast ändrad:
Sv: "jaga" hästar.

Mina hästar får leka med varann, om de vill, när de är i hagen. Hagen är DERAS fritid, inte någon *piiiiiip* lekstuga. :mad:

Tja, det är väl helt okej. Men jag tror fortfarande du använder en människas syn på arbete och vila. En häst delar inte in dagen i 8-8-8. De går och föser och lekar med varandra hela dagarna. Betydligt värre saker kan göras mot en häst än att fösa den i hagen - att bara låta den stå, till exempel. Jag föser inte andras hästar, men mina egna får trava och galoppera några varv innan jag sitter upp. Det funkar jättebra.
 
Sv: "jaga" hästar.

självklart så kan man ju inte bara börja busa med andras hästar. men jag tror att många som har skrivit här har kankse hästen hemma och bara har sina egna, och då är det ju ok till 100%!

men jag förstår inte ni som säger att hagen är hästens trygghet?

för mina hästar så är det jag som är tryggheten, inte hagen eller boxen, och jag är alltid ledare, hästarna slutar ju inte bossa med varann bara för att de är på ett ja... viloställe, i detta fall hagen....

jag är alltid ledare och hästen ska alltid lyda mig. och ja jag busar med mina hästar, den ena tränas tillomed i det, jag ska nämligen ställa ut henne och då har jag en komando som betyder bus helt enkelt!
 
Sv: "jaga" hästar.

Jag förstår precis vad du menar, men jag skulle inte kalla det jaga (tänkte oj vilket konstigt inlägg innan jag läste och förstog).

Man ska vara väldigt försiktig om man leker med en häst i hagen, som många har skrivit är det lätt att hästen är för hårdhänt. Det är också viktigt att hela tiden vara lyhörd för hästens signaler och kräva att hästen är lyhörd för människans.

Jag har lekt i hagen med en häst, ett halvblod som tyvärr av olika anledningar fick gå ensam en sommar. Han var väldigt social, lekfull och understimmulerad. Väldigt snäll och känslig. Med honom lekte jag ofta på hsätars vis. Vi stog ofta och kliade varandra och myste, och på mitt kommando kunde vi börja busa. Då började alltid jag att springa bort ifrån hästen och han följde efter mig med öronen frammåt. Strax bakom eller vid sidan av. Rätt som det vár vände jag, vilket hästen också gjorde. Sedan sprang hästen framför mig tills den stannade, ofta med en pyttestregring, och vände. Då sprang jag.

Detta kunde vi hålla på med ganska länge. Ibland tröttnade hästen först, men oftast var det jag som gav signal för stopp genom att helt enkelt stanna och stå kvar. För att förtydliga mitt stopp kunde jag ibland höja armarna rakt ut men det behövdes nästan aldrig. Sedan gosade vi lite igen. Hästen bockade aldrig i närheten av mig och aldrig jättebockar, och den stegrade sig aldrig inärheten/över mig och aldrig så högt. Den var alltid mycket respektfull. Men jag inser ändå att det är farligt och vet inte om jag skulle göra om det idag, troligtvis bara med en liknande häst.

Jag vet inte vad ni "NH-kunniga" säger om ovanstående, men min egen tolkning är att hästen, trotts att den fick jaga mig, såg mig som ledaren eftersom det alltid var jag som bestämde när leken började och när den slutade. Det tror jag är jätteviktigt oavsett vad hästen gör (jag kan tycka att det till och med är ok att hästen kliar huvudet mot mig om den slutar när jag markerar att det räcker, men det är nog en helt annan tråd...).
 
Sv: "jaga" hästar.

Det brukar jag med göra. Hästarna älskar det!! De vet med en gång att det bara är på skoj, har aldrig märkt att de skulle bli oroliga av det.
 
Sv: "jaga" hästar.

Läs igen... vad jag hakade upp mej på var frasen "Men varför i hagen ? Brukar man inte vilja ha hästarna trygga och lugna, precis som i boxen.. ? I hagen ska dom väl vara lediga ?
Vf inte ta dom till ridbanan/ Rundpaddock och busa ?"
...

Jag reder problemen där de dyker upp.. Om min häst gör något jag är missnöjd med i hagen så tar jag itu med det i hagen..

Kommer ett bekymmer i boxen/hagen eller någon annanstans så tar jag itu ed det direkt..

Hästarna i flock i hgen reder sina problem där.. Varför ska inte jag kunna göra det som min hästs ledare?

Ja, och det tycker jag är jättebra att du gör, håller helt med :bow:
Ursäkta, att jag var otydlig, om en häst inte vill bli fångad ska man självklart ta itu med det, det är ett problem som man bör ta itu med, som du skrev. Vill man bara leka och busa med hästen skulle jag personligen ta hästen till rundpaddocken och busa lite, men självklart förstår jag att alla inte har tillgång till en rundpaddock eller liknande, och då är det väl ingen katastrof att busa lite i hagen då.

/Hanna
 
Sv: "jaga" hästar.

Jag föser inte andras hästar, men mina egna får trava och galoppera några varv innan jag sitter upp. Det funkar jättebra.

Det kan jag också göra, och det håller jag med om att det funkar jättebra.

Men det är skillnad på att "jobbjaga" inför ett arbetspass, än att "lekjaga" när vi egentligen inte vill hästen något.

Hästar är hästar och bör få leka ostört med andra hästar. Vill vi människor jaga våra hästar, då kan vi göra det på ridbanan, eller i rundcorall inte i deras hage.

Och nej, det är inte för att jag förmänskligar hästen.
 
Sv: "jaga" hästar.

varför ska man inte kunna "jaga" dem i hagen:confused: ? varför ska man ta dem till en rundcorall eller paddock? plats som plats, hästen ska ju alltid lyssna och vara beredd på att man ber den om ngt..jag tycker iallafall inte att platsen avgör om hästen ska "jobbas" eller inte..
 
Sv: "jaga" hästar.

Glömde säga att jag tror att det är jättebra att umgås med hästarna i hagen också, men inte med en massa krav, utan vara där med dem, softa, busa, kolla in deras relationer till varandra m.m. För mig har det varit en ovärderlig kontakt i relationen till mina hästar!

Winterjoy: Håller med dig! Visst fattar hästar när det är bus på G, dock
är det ju inte alltid de är sugna.

håller med dig, med det du skrev innan också. som sagt, jaga var fel ord, men jag har aldrig varit bra på att hitta ord för att förklara saker. men som du gör, gör jag :) och precis, jag skulle aldrig få för mig att pröva detta om andras hästar är med, jag vet ju inte hur de reagerar men jag vet att mina hästar gillar det :)
och precis, dom är ju inte alltid sugna på att busa heller, och då slipper dom. annars är det ju desamma som att tvinga dom till det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 160
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp