"jaga" hästar.

Sv: "jaga" hästar.

Varför ska de vara lediga i hagen? Jag har ingen paddock och rider i hagen om jag behöver en inhängnad. De ska väl kunna jobba varsomhelst? :crazy:

det hajjar jag inte heller, om dom inte vill busa när jag frågar dom så slipper dom. men om dom vill busa, så varför inte sätta igång dom? som någon sa, hästar mår ju inte dåligt av att få röra sig (ej ordagrant :P) jag kan tycka att boxen är hästens plats, och där är det bara vila. jag ryktar aldrig min häst elr sadlar min häst i boxen, utan gör det alltid på stallgången, därför att hästen ska känna att den får vara ifred i boxen, och inte liksom behöva bli störd osv. vet att det är många som inte håller med mig här, men jag har ett litet stall, 3 boxar så att ha hästen på stallgången är alltid en möjlighet därför tar jag alltid den.
 
Sv: "jaga" hästar.

varför jaga hästarna om du vill kunna fånga dem sen? Vill de springa så gör de väl det självmant...det är min åsikt iaf. Mina hästar ska känna sig trygga i sin hage och inte vara/bli rädda för mig...

läs igenom de som är positiva till det här, så får du svaren. det är inte så att vi skrämmer hästarna, och hästarna blir inte svårfångade,min häst kommer alltid till mig och sticker själv ner nosen i grimman, som någon sa det handlar om kommunikation.
 
Sv: "jaga" hästar.

Allmänt!

Undrar varför några tycker det är så fel att umgås med sina hästar? Varför måste all kontakt mellan häst och människa bestå av arbete (för hästen)?

Jag leker (busar) med våra hästar lite då och då, för att dom och jag vill det. Det innebär inget negativt för vår relation i övrigt, snarare tvärtom. Går jag ut till dom i hagen kommer dom mig till mötes. Ropar jag på dom, så kommer dom till mig. Ber jag dom om något, så får jag det- mestadels. ;)

Jag jagar dom alltså inte, och ännu mindre kör jag join up. Jag inbillar mig att vi alla tycker det är kul med leken och inte att hästarna tar det som inkräktande på deras fritid. Dom har ju f ö den allra mesta tiden för sig själva ändå.

Hur är det? Känner ni att hästen inte vill vara med er? Att den helst ser att ni lämnar hagen? Vad är i så fall orsaken?

LIA
 
Sv: "jaga" hästar.

Tänker messt på skaderisken , hästens muskler och ligament är inte uppvärmda det kan fresta på bra om de gasar runt och hoppar och brallar för glatta livet. Skulle inte våga att risker det. Tror säkert att hästen tycker att det är spännande och kul men nej ingen bra ide. Enda ggr jag föser dem ifrån mig är när de inte vill komma för att få en join upp av hästen.

som folk nedan redan kommenterat, hästen har ju i alla tider behövt skena iväg från halt i flykt från vilddjur, och det finns ju kvar. men självklart finns det skaderisk hos hästen, men jag startar alltid upp dom lugnt, så dom hinner röra på sig innan de automatiskt börjar komma igång och bralla av sig själva.
beror säkert på vilken sorts häst man har också, min fjordhäst är en skogsmulle, stadig på foten, eftersom vi bara rider i kuperad terräng (ja ibland på ridplan med såklart).


tack för alla som kommenterat och kritiserat. det var ju era åsikter jag ville höra och det har jag ju verkligen fått höra :P

måste tillägga att jag också skulle bli mkt upprörd om jag kommer till ett stall och ser att min häst blir "jagad" runt. innan man gör detta med nån annans häst måste man ju självklart fråga om det är okej!!
 
Sv: "jaga" hästar.

Allmänt!

Undrar varför några tycker det är så fel att umgås med sina hästar? Varför måste all kontakt mellan häst och människa bestå av arbete (för hästen)?

Jag leker (busar) med våra hästar lite då och då, för att dom och jag vill det. Det innebär inget negativt för vår relation i övrigt, snarare tvärtom. Går jag ut till dom i hagen kommer dom mig till mötes. Ropar jag på dom, så kommer dom till mig. Ber jag dom om något, så får jag det- mestadels. ;)

Jag jagar dom alltså inte, och ännu mindre kör jag join up. Jag inbillar mig att vi alla tycker det är kul med leken och inte att hästarna tar det som inkräktande på deras fritid. Dom har ju f ö den allra mesta tiden för sig själva ändå.

Hur är det? Känner ni att hästen inte vill vara med er? Att den helst ser att ni lämnar hagen? Vad är i så fall orsaken?

LIA

kan inte annat än att hålla med! man kommunicerar ju med hästen, och jag har bara upplevt positiva saker av att busa och gosa med min häst i hagen. vi har liksom bara fått mer förståelse för varandra, och hon respekterar mig men inte med skräck.
 
Sv: "jaga" hästar.

Jag brukar sitta, ligga, fika, läsa en bok, putsa utrustning och umgås med hästarna i hagen.

Jag brukar även leka lite med hästarna, men inte genom att jaga och busa upp dem så katastrofalt. Jag brukar klirra med nyckelknippa, för uppmärskamhetslekar, klappa, klia, lyfta hovar, prassla med påsar och så vidar.

Men just det där med att sätta fart, för att busa med hästarna i hagen, det undviker jag. Jag har nämligen problem med ben och rygg, så det är ur säkerhetssynpunkt, då jag blivit översprungen flera gånger i allmänt bus, utan att det varit illa ment.

Det går mycket bra, att leka med hästarna i hagen, men det behöver inte gå till överdrift. Utan man bör ändå alltid se till säkerheten.

Att då säga att "men hästar ska inte..." Då vill jag bara säga att MIN häst "gör inte..." Och inte stallkompisens "yngre häst", men stallkompisens "20+ are" har inte samma koll på benen som de andra i hagen och heller inte lärt sig "what to do - or - what not to do".

Mvh

I
 
Senast ändrad:
Sv: "jaga" hästar.

Kan ju bara svara för mig själv, men hemma hos oss anser vi att hästarna inte behöver jagas/fösas/lekas runt i hagen. Däremot umgås vi mycket med hästarna även i hagen, sommartid går vi gärna en promenad i hagen och sätter oss och har picknick i någon skogsglänta eller tar en öl i solnedgången. Då kommer de alltid och vill vara med.

Hästarna brukar någon gång varje dag aktivera sig själva i hagen - rejsa fram och tillbaka, hoppa över gärdsgårdar eller galoppera inne i skogspartierna. Till och med shettisen hänger med, om än något efter. Därför ser jag ingen anledning att fösa runt dem och "leka" när jag bestämmer tid. Då lämnas de ifred för att äta, sova eller sola eller vad de än vill. Mina hästar kommer när jag ropar, vill gärna kela (även om jag är ganska strikt med vilket sorts kel som är tillåtet) och har inget problem med mitt ledarskap. Vintertid blir det inte lika mycket rejsande p.g.a. underlaget, och just därför ser jag ingen anledning till att jaga runt dem på dåligt underlag. Är det djupsnö rejsar de ju runt som galningar igen självmant.

Men har man dålig flocksammansättning där hästarna inte är likasinnade eller "tråkiga" hagar som inte inbjuder till lek kanske det behövs? Tycker ändå inte att jag överreagerar och "förmänskligar" hästen när jag blir fly förbannad över att få hästen jagad med långpisk över hala klippor och frusen ojämn mark, med tjockt vintertäcke på...
 
Sv: "jaga" hästar.

När jag läser en del av inläggen (även dina) får jag en helt annan "syn" än det du skriver nu. Desto trevligare om det var "synfel" tidigare. ;)

Även jag har benfel, men det hindrar oss inte. Buset sker under kontroll, något det måste, och hästarna är väl medvetna om gränserna. Det var väl ungefär detta som TS frågade om?
Sägas ska också att bus inte är något vi sysslar med speciellt ofta. Det blir alltså bara när hästarna själva är inställda på det. För det allra mesta sysslar vi med sådant som du tar upp.

Jag känner mig lika säker när kusarna kommer farandes i full galopp som när jag ligger mellan hovarna på någon av dom och plockar med något. Säkerheten är något som byggs upp under det dagliga hanterandet och samvaron. Det enda jag känner att jag måste göra i det sammanhanget, är att alltid visa vad jag vill göra och var jag är. En häst kan ju inte undvika att kliva på mig, om den inte vet att jag är där.

LIA
 
Sv: "jaga" hästar.

Tycker ändå inte att jag överreagerar och "förmänskligar" hästen när jag blir fly förbannad över att få hästen jagad med långpisk över hala klippor och frusen ojämn mark, med tjockt vintertäcke på...
Har jag väl inte haft några synpunkter på? :confused:

Kan ju bara svara för mig själv, men hemma hos oss anser vi att hästarna inte behöver jagas/fösas/lekas runt i hagen.
Jag har inte uttalat något sådant behov, däremot att jag gärna ställer upp på bus när hästarna själva tar upp det. Dom har hyfsat mycket hage att springa i om dom vill, och gör så emellanåt. Men blir jag inbjuden till lek så är jag med.

I de allra flesta fallen umgås vi förstås lugnt och avslappnat, men det var ju inte trådens fråga. :)

Detta om fritiden. När vi jobbar, så jobbar vi. Vilket är en annan del av livet med häst.

LIA
 
Sv: "jaga" hästar.

Är ingen expert.. Men vad jag fått veta/lära så kan man jaga hästarna i hagen till syfte att hästen ska be om att få komma tillbaka.. Alltså att hästen ska bli bortdriven från människa.. Hästar vill ju tillhöra en flock och vill inte bli bortjagad..
Efter en stund så stannar hästen och vänder sej mot människan sänker huvudet o tuggar.. Visar hur underlägsen den är..
Då slappnar man av o bjuder hästen att komma.. Eller börjar gå så kommer hästen att följa efter..

Detta har jag testat med mina hästar.. Och det har fungerat för mej..

Då jag gjort det är när en häst är svårfångad i sin hage.. Kommer den inte till mej så driver jag den tills dem ber om att få komma till mej..


Ska jag bli halshuggen nu?


Sådär har jag gjort med min häst med och det funkar jätte bra, han kommer alltid till mig i hagen. Jag tycker man kan leka med hästarna i hagen fast det brukar jag göra om dom börjar leka själva, brukar inte jaga på dom. Men annars har jag lekt jage med min häst :) jag jagar honom och han jagar mig! :)
 
Sv: "jaga" hästar.

Allmänt!

Undrar varför några tycker det är så fel att umgås med sina hästar? Varför måste all kontakt mellan häst och människa bestå av arbete (för hästen)?

Jag leker (busar) med våra hästar lite då och då, för att dom och jag vill det. Det innebär inget negativt för vår relation i övrigt, snarare tvärtom. Går jag ut till dom i hagen kommer dom mig till mötes. Ropar jag på dom, så kommer dom till mig. Ber jag dom om något, så får jag det- mestadels. ;)

Jag jagar dom alltså inte, och ännu mindre kör jag join up. Jag inbillar mig att vi alla tycker det är kul med leken och inte att hästarna tar det som inkräktande på deras fritid. Dom har ju f ö den allra mesta tiden för sig själva ändå.

Hur är det? Känner ni att hästen inte vill vara med er? Att den helst ser att ni lämnar hagen? Vad är i så fall orsaken?

LIA

Precis! Senast idag busade jag lite med unghästen efter att vi hade kommit hem från tävlingen och hon var på lekhumör. Smackar lite, hoppar, låter på något roligt sätt tills hon skuttar iväg och då står jag bara still. Hon tycker att det är superroligt och det tycker jag med. Efteråt är hon ännu mer gosig än vanligt, och då är hon en sådan häst som kommer emot en så fort man går i i hagen.
 
Sv: "jaga" hästar.

Knapplån

Jag brukar ta in hästarna i paddocken och "springa" av dem först där det ingår bockar och rusningar i alla vädersträck. Jag tjoar lite och klappar händer och så. Det som syns i ögonen på hästarna är bus, definitivt inte rädsla. När hästarna sen sprungit av sig lite löslongerar jag. Det räcker att jag går i en liten cirkel så travar hästarna runt mig. Vi har ett kommando som hästarna känner igen som betyder att de ska byta varv. Har dock dem en och en.

Jag tycker det är jättenyttigt att se hur hästarna rör sig utan ryttare på ryggen och de är friare än när man longerar/linlöper. När de busar med varandra i hagen är det sällan de använder normala gångarter, då handlar det mer eller mindre om luftfärder med fyrsprång som alternativ. :D

Har t.o.m. lite bilder. :angel:

I början går det fort så fort...
bus22.jpg


Lite mer sansat, visst ser han livrädd ut. :smirk:
bus1.jpg


För att sedan göra vad matte ber om.
bus5.jpg


Ponnyn skötte sig dock ännu bättre, hon slappnade alltid av helt och sänkte halsen.
 
Sv: "jaga" hästar.

Vad fin hon har blivit!! (inte sett några bra kroppsbilder förut men jag utgår från att hon utvecklats :angel: :D)

Vad var det för tävling du var på? Hur gammal är hon?
 
Sv: "jaga" hästar.

Jag har egen ridbana.. Så det va inte där det hakade sej..
Jag använder mej oftast utav ridbana då jag tränar min häst från marken.. Men jag har inga problem att göra det i hennes hage heller.. Kan nästan tycka att det är äst att göra det där hon "är sej själv".. Så då kan jag känna att jag har kontroll på henne i alla lägen och "alla" situationer..
 
Sv: "jaga" hästar.

självklart så kan man ju inte bara börja busa med andras hästar. men jag tror att många som har skrivit här har kankse hästen hemma och bara har sina egna, och då är det ju ok till 100%!

men jag förstår inte ni som säger att hagen är hästens trygghet?

för mina hästar så är det jag som är tryggheten, inte hagen eller boxen, och jag är alltid ledare, hästarna slutar ju inte bossa med varann bara för att de är på ett ja... viloställe, i detta fall hagen....


jag är alltid ledare och hästen ska alltid lyda mig. och ja jag busar med mina hästar, den ena tränas tillomed i det, jag ska nämligen ställa ut henne och då har jag en komando som betyder bus helt enkelt!

:bow: :bow:
 
Sv: "jaga" hästar.

för mina hästar så är det jag som är tryggheten, inte hagen eller boxen, och jag är alltid ledare,

För mina hästar, så är det dom trygga i sig själva. :)
Att jag är ledare är en annan sak.

LIA
 
Sv: "jaga" hästar.

Har jag väl inte haft några synpunkter på? :confused: LIA

Nej, förlåt, jag syftade på tidigare kritik i tråden från någon annan;) ...

Jag tror att anledningen till många meningsskiljaktigheter i denna tråd är att vi helt enkelt har olika hästar och olika förutsättningar i vår hästhållning. Hade jag fortfarande stått i inackorderingsstall hade jag kanske haft behov av att busa runt med hästen för att hon skulle få den sociala biten som lek och bus innebär. Nu hade jag aldrig möjlighet att prova detta då vi inte hade någon inhängnad avgränsad från hagen alla andra hästar gick i... Men det hindrade ju inte andra att jaga runt min då ganska så otrygga dam:smirk: Och nu när jag har min egna lilla flock hemma behövs det helt enkelt inte:)

Så min ovilja mot att jaga runt hästarna ligger nog delvis i att jag bara sett tjejer med långpisk som driver runt svettiga hästar i små ojämna hagar... Men så uppfattar jag ju det inte som om ni gör, det verkar ju mer gå ut på kroppsspråk och delaktighet... Så jaga/busa/lek bäst ni vill så länge ni gör det med era egna hästar och inte andras vars ägare är ovetandes...
 
Sv: "jaga" hästar.

Jag busar med våra hästar för att jag tycker det är kul, och för att dom tycker det är kul (inte för att fylla ett behov, även om det kanske gör det). Samtidigt blir det ju en del i relationen, en positiv bit bland alla som bygger upp förtroende och vänskap.
Jag busar med hundarna också, och med katten. Olika tillvägagångssätt men samma orsaker.

Att jaga häst med långpiska i hagen skulle inte falla mig in, och allra minst andras. Som jag skrev använder jag mig nästan aldrig av join up heller. Det har bara hänt någon enstaka gång med uppskruvad unghäst.
Undrar just hur hästarna skulle se på mig, om jag satte igång att jaga dom med piska i hagen ... :crazy:

LIA
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 914
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 160
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp