Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

:rofl: ja eller hur?

skämt åsido: jag är den siste att kallas märkesnörd eller materielll ur mode aspekt ö.h.t som hästmänniska. (du kan söka i trådar om du vill ha bevis :angel:)
dock så är jag efter viss erfarenhet kvalitets och prismedveten.finns flera basic märken som är super och rent av i klass med ,eller snäppet över många andra högmärken på marknaden, dessa köper jag gärna. sen finns det även några högmärken som inte ens borde få vara på marknaden i de prisklasser de använder sig av enligt mig : )

HW har liksom aldrig gjort mig besviken, så har jag råd köper jag gärna i den serien då jag inte shoppar täcken ö.h.t särskilt ofta :D
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Hittills har vi haft precis samma upplevelse som du av storlekarna. Man kan tycka att de sitter dåligt eller konstigt och så byter man storlek fastän man tror det inte kommer fungera och så vips, så sitter täcket som en smäck! Kul att ni hittade något som fungerade :laugh:

Hoppas på samma uppelvelse med tanten stalltäcke, 140 satt ok man kändes inte helt rätt så blir att beställa 145.
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

men visst borde det vara så att en större storlek dvs 155 istället för 145, inte bara är större längdmässigt, utan även större runt bogen? ngn som vet? aldrig funderat på detta tidigare trots att jag haft häst i en herrans massa år, inte haft så mycket problem med storlekar på andra hästar :crazy:

Som du själv märkte så är det så att ett täcke i större storlek i samma märke normalt sett blir vidare över bogen också.;) Min häst kan ha 135-140 på t.ex. Weather Beeta och Mark Todd, men på Rhino Wug behöver han 145 för att det inte ska bli för snävt över bogarna. Konstigt nog blir det inte alldeles för långt istället så Rhino Wug kanske är små i storlekarna?
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Fast jag tycker inte alls det är konstigt att 155 passade. Jag har nämligen helt klart haft upplevelsen att Rhino är mindre i storlekarna än Amigo.
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Om jag vid ngt annat tillfälle skulle köpa ett rambo, skulle du säga att det är 145 han ska ha då? med tanke på att rhino i 145 inte bara var LITE för trångt om man säger så, utan rejält trångt i bogen - även kort över rumpan med ca 1/2 dm skulle jag säga.
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Har hästen 145 i Amigo? Isf hade jag tagit 145 el ev 150 i Rambo. Det verkar så olika om det är utetäcken och innetäcken dessutom. Min häste har vanligen 145 och i både Amigo och Hööks som sitter super, sen har hon ett Rambo newmarket fleece i 140 som sitter perfekt-men mitt Rambo wug 140 är lite för litet. Fullblodets Rhino 140 är ännu mindre på henne än Rambo wuget dock. Vet inte om detta gjorde dig klokare dock:p.
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Han har 155 i regntäcke amigo 1200D varianten, men 150 i stalltäcket amigo..... sen har jag ett amigo lite 600D regntäcke, där har han 155 men skulle nog kunna ha ett 145.
nej jättesvårt som du säger :crazy:

det är ytterst sällan han passar i rena 145 täcken - se ovan undantag plus ett event täcke jag har som är VRÅLSTORT i storleken.
 
Senast ändrad:
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Horseware finns inte i storlek 150cm.

Annars hade jag köpt det till till fullblod. det är ju lite dumt, det finns nog många hästar som behöver just 150.
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Jo jag har 150 i mitt stalltäcke amigo insulator :crazy: Har nog haft det täcket i minst 5 år, de kanske har slutat? himla trist isåfall.
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Nä de har inte 150cm, kolla hemsidan får du se.
Vad har du för storlek då?
6,6= 145cm
6,9= 155cm

Vad hette 150cm då?
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

Det står säkert 6,6 i ditt täcke, jag har i flera år trott att det är 150 cm. Men nu när jag skulle införskaffa täcken till nya hästen så fick jag till min förvåning höra av affären där jag handlar idag att 150 cm inte finns i HW? Skumma storlekar.. 6,0 = 130 cm och 6,3= 140 cm ... tydligen så mäter och anger HW måtten på nederkant av täcket, så även om det bara skiljer 3 tum mellan varje storlek så skiljer det 5-10 cm över rygglängden (om man kollar i deras måttguide).
 
Sv: Jakten på det perfekta vinter utetäcket!

du är klok som en bok uppenbarligen! stämmer bra! förvirrande minst sagt : )
då har vi rett ut det frågetecknet - TACK! :)

dessutom förklarar det nog varför jag blivit så perpex över 155 rhinot han har nu, som i min erfarenhet 155 ofta är VÄL tilltaget på hästen, och detta är inte det minsta för stort utan exakt lagom..... Nu har ju iof flera bekräftat att just rhino är "litet" i storlekarna, inklusive återförsäljaren, och det är också logiskt med tanke på den höga halvhals skärningen osv, men din redovisning kanske ger ytterligare mark för resonemanget så att säga.

tack igen!
 

Liknande trådar

Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 609
Senast: Wembley
·
Utrustning Finns det några andra lösningar liknande ex Rhinos Wugtäcken med v-front (http://www.horseware.com/turnouts/rhino/turnoutswug.asp)...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
6 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp