jobbet stänger måste jag ta ut semester?

Seabaz

Trådstartare
Mitt jobb stänger v 29 och 30 och begär att alla ska ta sin semester runt dessa datum.

Jag var utomlands 2 semestetveckor i april och mina resterande veckor skulle jag vilja spara och ta ut i vinter egtersom jag hellre är ledig och reser när det är kallt i sverige.

Jag har alltså 3 veckor semester kvar att ta ut. Måste jag "slösa" två av dom nu??

Jag gillar inte att bli tvingad till att ta semester
 
Mitt jobb stänger v 29 och 30 och begär att alla ska ta sin semester runt dessa datum.

Jag var utomlands 2 semestetveckor i april och mina resterande veckor skulle jag vilja spara och ta ut i vinter egtersom jag hellre är ledig och reser när det är kallt i sverige.

Jag har alltså 3 veckor semester kvar att ta ut. Måste jag "slösa" två av dom nu??

Jag gillar inte att bli tvingad till att ta semester
Du har som arbetstagare rätt att få ut semester sommartid (minns inte exakt datum) och arbetsgivaren har rätt att begära att du tar ut sommarsemester. Möjligen kan det bli undantag om ni fått sent varsel eller liknade men grundreglen är att du kan bli tvingad att ta sommarsemester. Många företag som restauranger och industrier stänger över några sommarveckor.

Se det som så, företag gillar heller inte att tvingas ha folk som går och "dräller utan arbetsuppgifter när de ändå har stängt.
 
makens jobb stanger också i tva veckor varje sommar. Han maste ta semester, cykelverkstad/affar sa han far ju inte in nagra jobb om dem inte ar öppna. Passar inte oss alls, men har ju inget val.
 
Ja arbetsgivaren har ibland rätt att lägga ut. Men de kan inte tvinga att ta obetald semester.
Däremot är det ju bra att man får info tidigt så att man kan planera.
 
Äh jag undrade mest om dom Får göra så. Men det verkar ju så.
Det är rätt tunnt med jobb nu men dom vet att jag vill jobba om det kommer in ordrar/material så jag får väl hålla tummarna för det!
 
"Min arbetsplats stänger under fyra veckor i sommar, men jag har bara två veckors semester att ta ut. Kan jag tvingas ta ut obetald semester då?
Svar:
Arbetsgivaren har rätt att stänga arbetsplatsen om han/hon underrättar de anställda i god tid. Men som anställd kan du aldrig tvingas att ta ut obetald ledighet, och inte heller att ta förskottssemester. Därför är arbetsgivaren skyldig att ordna med jobb om du inte har betald semester att ta ut, alternativt betala lön under perioden som arbetsplatsen håller stängt."
 
"Min arbetsplats stänger under fyra veckor i sommar, men jag har bara två veckors semester att ta ut. Kan jag tvingas ta ut obetald semester då?
Svar:
Arbetsgivaren har rätt att stänga arbetsplatsen om han/hon underrättar de anställda i god tid. Men som anställd kan du aldrig tvingas att ta ut obetald ledighet, och inte heller att ta förskottssemester. Därför är arbetsgivaren skyldig att ordna med jobb om du inte har betald semester att ta ut, alternativt betala lön under perioden som arbetsplatsen håller stängt."



Men nu har ju jag betald semester kvar att ta ut bara det att jag inte vill ta ut den...
 
Precis, men det kan alltså arbetsgivaren tvinga dig till i o m att de stänger.

Många arbetsgivare spärrar ju det antal veckor som de stänger, så att anställda inte kan ta ut betald semester utöver den som måste tas ut under sommaren.
 
Vår arbetsplats stänger i 4 veckor, när vi slår ihop oss med andra ställen (förskola). Om vi har barn dessa veckor så ska någon personal följa med till det nya stället, men övrig personal förväntas ta semester i alla fall v 28-30 (v 31 är en planeringsvecka för oss). De flesta VILL ha semester då, så det brukar inte vara några problem. Sett från arbetsgivarens sida så är det ju bra om vi tar semester, för andra tider på året behövs ju vikarier för oss om vi ska vara lediga. Jag kan förstå situationen på din arbetsplats, och två veckors sommarsemester är väl inte särskilt mycket att bli "tvingad" till egentligen?
 
Fast det är det ju. Det är ju väldigt skillnad på att ha 3 veckor kvar i vinter eller 1 vecka?
 
Arbetsgivaren behöver ju inte godkänna vintersemester. Och många gör heller inte det, för att verksamheten inte tillåter.

Stängt 4 veckor, sedan 5 dagar strösemesterdagar/klämdagar.
 
Arbetsgivaren behöver ju inte godkänna vintersemester. Och många gör heller inte det, för att verksamheten inte tillåter.

Nej, precis. Antagligen godkänner väl de flesta arbetsgivare vintersemester vid speciella fall, som att man till exempel fyller jämt och åker iväg och firar. Men jag tror inte att många arbetsgivare tillåter att man år efter år skippar all sommarsemester och BARA tar semester på vintern. Nej, det funkar ju verkligen inte i vår verksamhet!
 
@bettysmatte Mitt jobb är kanske speciellt men det stänger ner hela verksamheten mellan jul och nyår. Men det bestäms år från år vilka dagar som det är semester, alla har samma dagar. Men då handlar det inte om hela årets semester.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 276
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 526
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 453
Senast: Vallmo
·
Äldre Har länge tänkt att man kanske skulle försöka göra en tråd där man samlar frågor och tips om resande. Nu råkar jag ha en fråga, så då...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 691
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp