jobbet stänger måste jag ta ut semester?

@bettysmatte - särskilt fel blir det ju om man sätter det i system för att få lång vinterledighet och betald ledighet för att företaget stänger över sommaren och man inte har betalda dagar kvar.
 
@bettysmatte - särskilt fel blir det ju om man sätter det i system för att få lång vinterledighet och betald ledighet för att företaget stänger över sommaren och man inte har betalda dagar kvar.
Jag kan inte se något fel i det, om företaget beviljar semester är det ju upp till det. Det är inget som tvingar företaget att godkänna semestrar på vintern.
 
Hur tusan gör annat folk som gillar att resa på vintern, jag kan ju inte vara ensam?

Nu är ju läget som det är så det är ju bara att gilla det. Men jag tycker det är IDIOTISKT det här med "sommarsemester". Jag tycker man ska ha rätt till 3-4 veckors sammanhängande semester NÄR MAN VILL.

Sedan kan man föra diskussioner och önskemål på varje arbetsplats.
Alla arbetsplatser ser ju olika ut
 
Det är ju idiotiskt av företaget att ge en semester "när man vill". Det allra billigaste är ju att alla har semester då företaget är stängt. Varför skulle de vilja betala för att du är ledig bara för att du vill? (Betala en vikarie för den tiden alltså)
 
Hur tusan gör annat folk som gillar att resa på vintern, jag kan ju inte vara ensam?

Nu är ju läget som det är så det är ju bara att gilla det. Men jag tycker det är IDIOTISKT det här med "sommarsemester". Jag tycker man ska ha rätt till 3-4 veckors sammanhängande semester NÄR MAN VILL.

Sedan kan man föra diskussioner och önskemål på varje arbetsplats.
Alla arbetsplatser ser ju olika ut
Om det är viktigt för dig att få ha vintersemester kanske du ska kolla efter annat jobb?
Man kan ju tycka vad man vill men företag måste inte bevilja semester andra tider på året och om de nu stänger sommartid är det ganska naturligt att man får ta sin semester då.
 
Hur tusan gör annat folk som gillar att resa på vintern, jag kan ju inte vara ensam?

Nu är ju läget som det är så det är ju bara att gilla det. Men jag tycker det är IDIOTISKT det här med "sommarsemester". Jag tycker man ska ha rätt till 3-4 veckors sammanhängande semester NÄR MAN VILL.

Sedan kan man föra diskussioner och önskemål på varje arbetsplats.
Alla arbetsplatser ser ju olika ut

Men om du tvingas ta två veckors semester i sommar så har du ju tre veckor kvar till semester resten av året?
 
Jamen jag skriver ju att det är ju bara att gilla läget.

Hitta ett nytt jobb ja för det är ju enkelt. Jag jobbar på min drömarbetsplats och kan inte komma på nåt som vore bättre i nuläget.
Alla arbetsplatser är olika och visst tjänar alla arbetsplatser på om alla är lediga samtidigt men det känns som en fixide att det ska vara på sommaren, det kunde ju lika gärna vara på vintern...
 
Men om du tvingas ta två veckors semester i sommar så har du ju tre veckor kvar till semester resten av året?
Ts skrev:
Jag var utomlands 2 semestetveckor i april och mina resterande veckor skulle jag vilja spara och ta ut i vinter egtersom jag hellre är ledig och reser när det är kallt i sverige.

Jag har alltså 3 veckor semester kvar att ta ut. Måste jag "slösa" två av dom nu??

Alltså har hen redan använt 2 semesterveckor som hade kunnat användas nu i sommar eller sen i vinter...
 
Jamen jag skriver ju att det är ju bara att gilla läget.

Hitta ett nytt jobb ja för det är ju enkelt. Jag jobbar på min drömarbetsplats och kan inte komma på nåt som vore bättre i nuläget.
Alla arbetsplatser är olika och visst tjänar alla arbetsplatser på om alla är lediga samtidigt men det känns som en fixide att det ska vara på sommaren, det kunde ju lika gärna vara på vintern...
Jag antar att det passar verksamheten bättre att ha stängt på sommaren?

Rätt till sommarsemester är väl en traditionell grej då jag kan tänka mig att de flesta tillbaka sett har velat semestra på sommaren.
 
Alltså har hen redan använt 2 semesterveckor som hade kunnat användas nu i sommar eller sen i vinter...

Jo alltså det förstod jag. Men TS ställde ju frågan hur folk gjorde för att kunna resa på vintern. Det var därför jag påpekade att alla möjligheter till det finns ju fortfarande i TS fall eftersom hon har tre veckor till vintersemester per år. Sen just i år har ju TS redan varit ute och rest i två veckor vilket denna gång kanske gör det svårt innan nya semesterdagar kommer in.
 
Hur tusan gör annat folk som gillar att resa på vintern, jag kan ju inte vara ensam?

Nu är ju läget som det är så det är ju bara att gilla det. Men jag tycker det är IDIOTISKT det här med "sommarsemester". Jag tycker man ska ha rätt till 3-4 veckors sammanhängande semester NÄR MAN VILL.

Sedan kan man föra diskussioner och önskemål på varje arbetsplats.
Alla arbetsplatser ser ju olika ut

Du kan nog inte nog inte förvänta dig att få ta ALLA dina semesterveckor på vintern, möjligtvis några. Kanske att du nästa år kan ta två veckor på sommaren, och sedan spara de andra till vintern? I år HAR du ju redan varit iväg ett par veckor när företaget var öppet.
 
Jag tycker man ska ha rätt till 3-4 veckors sammanhängande semester NÄR MAN VILL.

Jag baxnar, häpnar och tappar hakan.

Det är väl OERHÖRT få verksamheter detta funkar inom? Hur menar du att arbetsgivaren ska få ihop det, om det inte fungerar i verksamheten?! Jag tror i så fall att arbetsgivare ska få betydligt större möjligheter att göra sig av med personal som inte fungerar, korta ner uppsägningstider t ex.

Arbetstagare har genom tiderna stridit med näbbar och klor för att få in lagen om fyra veckors sammanhängande ledighet på sommaren. Då tar det ett par generationer så är det helt fel och beklagansvärt och idiotiskt.

Det är ta mig fan otroligt.
 
Och du som inte känner mig är helt störd hur du kan svära åt mig i inlägg. är inte du moderator dessutom? Anledningen till den traditionen är att vi en gång i sverige dom flesta var farmare och behövde skörda sina marker.

Och du kan ju läsa mina inlägg att jag har skrivit 3-4 gånger att okej då är det bara att gilla läget och sedan får väl jag tycka hur fan jag vill det är ju ett fritt land vi lever i!?

Jag ställde en enkel fråga, får dom göra så? Ja eller nej och jag fick mitt svar på det. Varför tycker du att det är konstigt att man vill ta ut semester på vintern i det här jävla landet där det är mörkt när man går till jobbet och mörkt när man går hem?

Vår verksamhet ÄR speciell, vi är de enda (?) i sverige som gör det vi gör så hur andra verksamheter får ihop sin skit struntar jag fullständigt i. Jag ville bara ha svar på en fråga och jag har fått det så lägg ner skitsnacket
 
Och du som inte känner mig är helt störd hur du kan svära åt mig i inlägg. är inte du moderator dessutom? Anledningen till den traditionen är att vi en gång i sverige dom flesta var farmare och behövde skörda sina marker.

Och du kan ju läsa mina inlägg att jag har skrivit 3-4 gånger att okej då är det bara att gilla läget och sedan får väl jag tycka hur fan jag vill det är ju ett fritt land vi lever i!?

Jag ställde en enkel fråga, får dom göra så? Ja eller nej och jag fick mitt svar på det. Varför tycker du att det är konstigt att man vill ta ut semester på vintern i det här jävla landet där det är mörkt när man går till jobbet och mörkt när man går hem?

Vår verksamhet ÄR speciell, vi är de enda (?) i sverige som gör det vi gör så hur andra verksamheter får ihop sin skit struntar jag fullständigt i. Jag ville bara ha svar på en fråga och jag har fått det så lägg ner skitsnacket
Men jisses vad otrevlig du är. Jag reagerade också på det @Lovisaleonora citerade, låter otroligt bortskämt faktiskt. Oavsett hur många gånger du skriver att du får gilla läget.
 
Vår verksamhet ÄR speciell, vi är de enda (?) i sverige som gör det vi gör så hur andra verksamheter får ihop sin skit struntar jag fullständigt i. Jag ville bara ha svar på en fråga och jag har fått det så lägg ner skitsnacket

Fast hur speciella ni än är så måste ni väl ändå hänga ihop på något sätt med resten av världen, och vara påverkade av andra branscher? Det ÄR ju så i Sverige att i princip "allt" stannar i juli.
 
Och du som inte känner mig är helt störd hur du kan svära åt mig i inlägg. är inte du moderator dessutom? Anledningen till den traditionen är att vi en gång i sverige dom flesta var farmare och behövde skörda sina marker.

Tvärtom så kommer det snarare från industrisemestern.

4 veckors semester i Sverige infördes 1963, ganska långt efter att de flesta var farmare och behövde skörda sina marker.
 
Det här kanske låter lite töntigt, men jag tycker också att vi ska vara lite tacksamma för alla de semesterdagar vi faktiskt får i Sverige :)! I USA, t.ex., finns ingen lag som reglerar hur många semesterdagar anställda ska få:

"The typical U.S. worker at a private company gets 10 days of paid vacation and six paid holidays per year. That is markedly less than what employees in Europe receive. France has the most generous vacation policy, mandating a minimum of 30 paid days off per year. The U.K. comes in at No. 2, at 28 vacation days, followed by Denmark, Finland, Norway and Sweden (25 days)."

Jag, som jobbar kommunalt, har 31 semesterdagar. Man får extra dagar när man fyller 40 år (antar att man räknas som gammal då... ;) ), och jag tycker att det är en fantastisk förmån att få så många betalda lediga dagar.
 
Jag blir riktigt förvånad över alla verksamheter som INTE klara av att arbetstagare tar ut semester under någon annan månad än jun-jul-aug. Annars hör man alltid om arbetsgivare som måste köpa sina anställdas semester och arbetsplatser som får stora problem pga sommarledigheter. Det är väl just därför man lagstadgat att arbetstagare har rätt till fyra veckor sammanhängade sommarledighet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 278
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 532
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 457
Senast: Vallmo
·
Äldre Har länge tänkt att man kanske skulle försöka göra en tråd där man samlar frågor och tips om resande. Nu råkar jag ha en fråga, så då...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 691
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp