jobbet stänger måste jag ta ut semester?

Jag blir riktigt förvånad över alla verksamheter som INTE klara av att arbetstagare tar ut semester under någon annan månad än jun-jul-aug. Annars hör man alltid om arbetsgivare som måste köpa sina anställdas semester och arbetsplatser som får stora problem pga sommarledigheter. Det är väl just därför man lagstadgat att arbetstagare har rätt till fyra veckor sammanhängade sommarledighet.

Fast om man som på en förskola har i stort sett alla barn lediga under sommarmånaderna, och man slår ihop verksamheter och kräver mindre personal, så är det väl inte så konstigt att man också önskar att de flesta i personalgruppen ska ta ledigt då? Likadant med skolor. Det är ju inte så enkelt kanske om läraren som är ansvarig för en klass helt plötsligt går på 4 veckors semester i, säg, oktober. Men sedan finns det ju självklart arbetsplatser, inom t.ex. åldringsvården och övrig vård, där det krävs personal året om!
 
Fast om man som på en förskola har i stort sett alla barn lediga under sommarmånaderna, och man slår ihop verksamheter och kräver mindre personal, så är det väl inte så konstigt att man också önskar att de flesta i personalgruppen ska ta ledigt då? Likadant med skolor. Det är ju inte så enkelt kanske om läraren som är ansvarig för en klass helt plötsligt går på 4 veckors semester i, säg, oktober. Men sedan finns det ju självklart arbetsplatser, inom t.ex. åldringsvården och övrig vård, där det krävs personal året om!

Ja men det är två verksamhetstyper... Jag pratar mer generellt, eftersom att bilden man (jag) får av det som skrivits i tråden är att det generellt för arbetsgivare är en stor belastning att ha arbetstagare som plockar ut semester i säg... januari.

Ingen av mina tidigare eller nuvarande arbetsgivare skulle se negativt på att välja bort sommarledighet mot vinterledighet. Detta år frånsa jag mig t.o.m sommarledigt vilket underlättade planeringen för min chef med sådär 150%. Min erfarenhet är mer att verksamheter måste vara bemmanad året om.
 
Ja men det är två verksamhetstyper... Jag pratar mer generellt, eftersom att bilden man (jag) får av det som skrivits i tråden är att det generellt för arbetsgivare är en stor belastning att ha arbetstagare som plockar ut semester i säg... januari.

Ingen av mina tidigare eller nuvarande arbetsgivare skulle se negativt på att välja bort sommarledighet mot vinterledighet. Detta år frånsa jag mig t.o.m sommarledigt vilket underlättade planeringen för min chef med sådär 150%. Min erfarenhet är mer att verksamheter måste vara bemmanad året om.

Det är så olika beroende på bransch. Inom vården så har man det tufft att få ihop somrarna utan vikarier. Nöjesparker, skidanläggningar och liknade anställer. De som driver lunchrestauranger stänger ofta på somrarna. Inom tillverkningsindustrin kanske man vinner på att stänga ner under några sommarveckor för att få det att gå ihop osv.

Det finns mycket olika versioner med lite olika möjligheter att ge ledigt.
 
Ja men det är två verksamhetstyper... Jag pratar mer generellt, eftersom att bilden man (jag) får av det som skrivits i tråden är att det generellt för arbetsgivare är en stor belastning att ha arbetstagare som plockar ut semester i säg... januari.

Ingen av mina tidigare eller nuvarande arbetsgivare skulle se negativt på att välja bort sommarledighet mot vinterledighet. Detta år frånsa jag mig t.o.m sommarledigt vilket underlättade planeringen för min chef med sådär 150%. Min erfarenhet är mer att verksamheter måste vara bemmanad året om.
Jag tänker att de flesta som svarat i tråden gjort det utifrån att det på TS arbetsplats verkar se ut på ett visst sätt. Själv jobbar jag inom vården och det är nog mest fördelaktigt om vi sprider våra semestrar så mkt som möjligt (vi tar inte in vikarier utan får täcka för varandra).
 
Hur tusan gör annat folk som gillar att resa på vintern, jag kan ju inte vara ensam?
Man ser till att jobba hos oss ;)
Det är väldigt branschstyrt, vår chef var till och med beredd att betala ut en bonus på 25 000 till var och en av oss som inte ville ha sommarsemester. Men blev stoppad av chefer över huvudet på honom som tyckte det var bättre att lägga ut drygt 100 000 på att lära upp en vikarie som bara behövs om alla ska ha sommarsemester. Fast nu har vi ju en verksamhet som aldrig kan ligga nere utan rullar på likadant året runt, där är den avgörande skillnaden.

/Camilla
 
Det är ju inte lönt att diskutera med folk som inte läser mina inlägg.
Klart jag blir förbannad när någon skriver i en ton som låter som en härskarteknik
 
Det är ju inte lönt att diskutera med folk som inte läser mina inlägg.
Klart jag blir förbannad när någon skriver i en ton som låter som en härskarteknik
Hon citerade något du skrivit som, oavsett vad du skrivit i övrigt, låter väldigt bortskämt och bemötte det. Att du då blir så förbannad att du kallar henne störd är något du själv får ta ansvar för.
 
Problemet här är väl att många inte är insatta den arbetsrättsliga regleringen kring semesterdagar. Man har rätt till 4 veckors sammanhängande ledighet under månaderna juni-juli-augusti. Det är egentligen den enda rättigheten man har som arbetstagare. Arbetsgivaren får bestämma när ledigheten placeras under de här månaderna, självklart kan man som arbetstagare ha önskemål om när, men AG har faktiskt rätt att lägga ut semestern när det är mest lämpligt utifrån verksamhetens behov.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 278
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 529
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 456
Senast: Vallmo
·
Äldre Har länge tänkt att man kanske skulle försöka göra en tråd där man samlar frågor och tips om resande. Nu råkar jag ha en fråga, så då...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 691
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp