Jultråden 2020

Är rätt nöjd, köpte igår en del mjuka julklappar till barnet och mannens present kom i måndags med DHL. Är så nöjd med det. En handgjord present med också jättefint pynt i paketet. Så jag ska sätta ihop ett paket som är riktigt fint även när det öppnas. En julklapp är på väg med posten. Har några att klura ut kvar men är ändå ovanligt tidig och väl uttänkt för att vara mig. :D Jag har till och med en julklapp i garderoben som legat där sedan i somras, haha!

Men svårast är ALLTID pappa. Han har inga superintressen och köper saker först när de gått sönder eller ett riktigt behov uppstått. Är en typisk bonde/månskensbonde som kan allt själv och nu gått i pension. Han är ute och pysslar på gården, hugger ved, läser tidningen och tittar på lite sport på tv. Just nu lite mer isolerad men inte direkt ute i svängen annars heller. Raggsockor börjar kännas uttjatat... :rofl: Tips?
En prenumeration på någon tidning? Land kanske? Den innehåller ju lite av både det ena och det andra 🙂
 
Alla är ju olika men min pappa uppskattar lokalhistoria mycket, så böcker i ämnet har varit uppskattat. Det brukar finnas på länsmuseet t.ex.

Jag hittade den perfekta boken! En skönlitterär deckare som utspelar sig i vår stad, utkommen bara för någon månad sedan. Och så messade jag mamma, och givetvis har han ändå redan hunnit köpa den själv! :banghead::rage:
 
Min nya jultröja kom idag :D

20201202_133511.jpg


Den är suuuperglittrig och har även glitter instickat i det svarta tyget (ser mest ut som vita prickar på bilden). Och lite puffärm. Och så är den kantsydd med rött garn. Jag är kär :love:

(jag tänkte dock inte ha den med mönstrade gymleggings i framtiden, det råkade bara vara vad jag hade på mig när paketet kom :D)
 
Min nya jultröja kom idag :D

Visa bifogad fil 60938

Den är suuuperglittrig och har även glitter instickat i det svarta tyget (ser mest ut som vita prickar på bilden). Och lite puffärm. Och så är den kantsydd med rött garn. Jag är kär :love:

(jag tänkte dock inte ha den med mönstrade gymleggings i framtiden, det råkade bara vara vad jag hade på mig när paketet kom :D)
Jag fick också hem en ny jultröja och en julklänning för ett tag sedan!
 
Kollade på ”The Holiday movies that made us” och blev så sugen på att kolla på Elf - lätt en av mina favoritjulfilmer! (Kanske favorit med stort F?) Så ikväll blir det till att värma glögg och äta pepparkakor och kolla på Will & Zooey!
 
Är rätt nöjd, köpte igår en del mjuka julklappar till barnet och mannens present kom i måndags med DHL. Är så nöjd med det. En handgjord present med också jättefint pynt i paketet. Så jag ska sätta ihop ett paket som är riktigt fint även när det öppnas. En julklapp är på väg med posten. Har några att klura ut kvar men är ändå ovanligt tidig och väl uttänkt för att vara mig. :D Jag har till och med en julklapp i garderoben som legat där sedan i somras, haha!

Men svårast är ALLTID pappa. Han har inga superintressen och köper saker först när de gått sönder eller ett riktigt behov uppstått. Är en typisk bonde/månskensbonde som kan allt själv och nu gått i pension. Han är ute och pysslar på gården, hugger ved, läser tidningen och tittar på lite sport på tv. Just nu lite mer isolerad men inte direkt ute i svängen annars heller. Raggsockor börjar kännas uttjatat... :rofl: Tips?
Whisky? Det har varit min present till min pappa de senaste 10 åren i alla fall. Lika uppskattat varje gång :D
 
Whisky? Det har varit min present till min pappa de senaste 10 åren i alla fall. Lika uppskattat varje gång :D
Han är totalt ointresserad av alkohol. :p Hade varit hemskt smidigt annars!

Men efter tipset om Land igår ramlade jag in på tidningen Åter som jag själv funderat på att köpa. Så jag tror det får bli detta årets 4 nummer + prenumeration på 2021 fyra nummer. Det är ju kul med en julklapp som fortsätter att ge och det är ju roligt när det ligger något annat än räkningar i brevlådan. :) Tror det kan bli både en flashback till bondelivet som barn och lite spännande reportage han kanske inte skulle läsa annars.
 
Idag ska vi pyssla egna julkort enligt julkalendern :D

Igår packade jag några julklappar medan jag drack glögg och kollade på Bonde söker fru. Ska hämta ut fler paket idag, en del av det är mer julklappar😅
 
Kollade på ”The Holiday movies that made us” och blev så sugen på att kolla på Elf - lätt en av mina favoritjulfilmer! (Kanske favorit med stort F?) Så ikväll blir det till att värma glögg och äta pepparkakor och kolla på Will & Zooey!
Vi förknippar jultiden med massor av filmtittande. :) Vi har i ett antal år nu gått på de nya Star Warsfilmerna på bio i mellandagarna men nu är det ju slut med det. De har ändå dock en julkänsla så jag tittade igenom episod 7-9 nu. :) Kanske skulle ta de fristående filmerna också...

Annars står Elf högt på listan ihop med National Lampoons Holiday vacation, Harry Potter-filmerna, Sagan om ringen-trilogin och Miracle on 34th street. Förra årets Netflixjulfilm Knight before christmas var alldeles sådär lagom romantisk komedi-lättsam. Kommer säkert på fler snart...
 
Hemtex har förresten 40 % på alla jultillbehör och de har en massa fint! Vi köpte en härlig röd duk och en adventsljusstake (alltså en sådan med fyra ljus i) häromdagen, pyntade med lite kottar, lingonris och torkade apelsinskivor och julkänslan accelerade väldigt när den var på plats :D
 
Hur gör ni eran julskinka?
Och varför gör ni just så?

För första gången ska jag göra egen julskinka i år. Har alltid fått av mina föräldrar innan.
Jag gör så som min familj alltid gjort, dvs;
- Rimmad skinka från Scan,
-Bakas i folie i 125° upp till 68°
-Därefter av med svålen och griljera med ägg, senap och ströbröd

Har alltid älskat mina föräldrars julskinka och alltid haft svårt för andras. Det är först ganska nyligen som jag insett varför troligen, De flesta köper färdigkokt och griljerar.
 
Hur gör ni eran julskinka?
Och varför gör ni just så?

För första gången ska jag göra egen julskinka i år. Har alltid fått av mina föräldrar innan.
Jag gör så som min familj alltid gjort, dvs;
- Rimmad skinka från Scan,
-Bakas i folie i 125° upp till 68°
-Därefter av med svålen och griljera med ägg, senap och ströbröd

Har alltid älskat mina föräldrars julskinka och alltid haft svårt för andras. Det är först ganska nyligen som jag insett varför troligen, De flesta köper färdigkokt och griljerar.

Det är stor skillnad på färdigkokt och sån man tillagat själv! I år kanske jag ska tillaga den helt själv. Jag brukar vara lat och köpa färdikokt och bara griljera. Det funkar också men det är godare om man gör det själv.
 

Liknande trådar

Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
6 402
Senast: Tilly_85
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 647
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
233
Senast: annersia
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp