Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu funderar jag på hur fort en normal vattenkokare kokar upp en liter vatten. Vi har en ny, och jag vet inte om den är snabbare eller långsammare än den förra. Den var i alla fall snyggare.
Hur snabb är din vattenkokare!??
 
Jäkla koskit. Så skulle jag ta tid på en liter vatten tills det kokade och det tog 5 minuter och 31 sekunder. Men då visade det sig att jag kokat 1,5 liter vatten. Jag får göra om testet.
 
5 minuter :eek: :eek: :eek: alltså då går det nästan fortare på spisen... måste nog ta tid på våran...
Ja, precis! Jag tycker den är så himla mycket segare än den förra! Och ja, det går ungefär lika fort att koka samma mängd vatten på spisen. Till pastavatten kör jag 50/50 för annars får jag vänta ihjäl mig!
🐄:turd:
Ja, kolla hur snabb din är!
 
Jäkla koskit. Så skulle jag ta tid på en liter vatten tills det kokade och det tog 5 minuter och 31 sekunder. Men då visade det sig att jag kokat 1,5 liter vatten. Jag får göra om testet.

Oj! Så lång tid känns det inte som att vår tar på sig. Jag ska försöka komma ihåg att ta tiden när jag kommer hem eller imorgon! Påminn mig gärna imorgon!

På samma tema så undrar jag om fler har vattenkokare som inte går att använda samtidigt som andra köksapparater som t.ex. micro eller airfryer. Försöker vi använda vattenkokaren och micron samtidigt så går proppen. Jag har pratat med hyresvärden (eller nån som HV anlitar för att sköta saker) och han sa att vattenkokare ofta gör så. Men jag vill minnas att vi kunnat det innan men att vattenkokare+airfryer aldrig har gått och att det nu den senaste tiden blivit även vattenkokare+micro. Vi börjar funderar på om vattenkokaren börjar bli dålig och därför orsakar det.
 
Ja, precis! Jag tycker den är så himla mycket segare än den förra! Och ja, det går ungefär lika fort att koka samma mängd vatten på spisen. Till pastavatten kör jag 50/50 för annars får jag vänta ihjäl mig!
🐄:turd:
Ja, kolla hur snabb din är!
Gjorde det förut. Tog 1 1/2 liter. 3,5 minuter tog det... en gammal bosch...
 
. Men jag vill minnas att vi kunnat det innan men att vattenkokare+airfryer aldrig har gått och att det nu den senaste tiden blivit även vattenkokare+micro. Vi börjar funderar på om vattenkokaren börjar bli dålig och därför orsakar det.
Det brukar ju beror på hur säkringar ligger och vilka w tal apparaterna har... jag vet att vattenkokare brukar ha högt w tal.
 
Oj! Så lång tid känns det inte som att vår tar på sig. Jag ska försöka komma ihåg att ta tiden när jag kommer hem eller imorgon! Påminn mig gärna imorgon!

På samma tema så undrar jag om fler har vattenkokare som inte går att använda samtidigt som andra köksapparater som t.ex. micro eller airfryer. Försöker vi använda vattenkokaren och micron samtidigt så går proppen. Jag har pratat med hyresvärden (eller nån som HV anlitar för att sköta saker) och han sa att vattenkokare ofta gör så. Men jag vill minnas att vi kunnat det innan men att vattenkokare+airfryer aldrig har gått och att det nu den senaste tiden blivit även vattenkokare+micro. Vi börjar funderar på om vattenkokaren börjar bli dålig och därför orsakar det.
Vattenkokare, mikrovågsugn och airfryer är allihop apparater som drar en hel del ström. Var och en kan typiskt dra uppåt 1000 w eller däromkring. Eluttagen i ett kök matas ofta av en och samma säkring, som typiskt klarar 1380 W eller 2300 W totalt. Ofta matar den säkringen dessutom även annat, som belysning, eller uttag i andra rum. Så det är inget konstigt om säkringen löser ut när man använder två eller fler sådana apparater samtidigt.
 
Vattenkokare, mikrovågsugn och airfryer är allihop apparater som drar en hel del ström. Var och en kan typiskt dra uppåt 1000 w eller däromkring. Eluttagen i ett kök matas ofta av en och samma säkring, som typiskt klarar 1380 W eller 2300 W totalt. Ofta matar den säkringen dessutom även annat, som belysning, eller uttag i andra rum. Så det är inget konstigt om säkringen löser ut när man använder två eller fler sådana apparater samtidigt.
Japp. Kör jag vanliga ugnen (i spisen) och micron samtidigt så går proppen. :cautious:
 
Jäkla koskit. Så skulle jag ta tid på en liter vatten tills det kokade och det tog 5 minuter och 31 sekunder. Men då visade det sig att jag kokat 1,5 liter vatten. Jag får göra om testet.
Det krävs 2540 kJ att koka en liter vatten det motsvarar 705,6 Wh. Så det betyder att en genomsnittlig vattenkokare borde ta 2-3 minuter att koka en liter (2200W)
 
En liter - fyra minuter.
Kokaren stängde av på 4.18, men då menar jag att det hade stormkokat onödigt länge, vid fyra +/- någon sekund ansåg jag att det bubblade nog för att anses kokande.
Kokare 10+ år med lite beläggningar i botten, av "inget märke" köpt på ica. Märkt 1800-2200W. (ingen aning varför det är ett intervall? den är basic med bara av-på)

Insåg nu varför jag nästan alltid stänger av den manuellt. Är mestadels i närheten och använder tiden till att ta fram kaffe, bre macka, plocka disk osv. Upplever sällan att jag behöver vänta på den. Stora pluset mot spisen är att den är så mycket enklare, alltid står färdig på plats och pga. avstängningen är oberoende av pålitlig mental närvaro. Kör oftast ½-1L.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
7 251
Senast: _Elly_
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
9 533
Senast: tuaphua
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
9
· Visningar
384
Senast: em76
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 345
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp