Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man ska testa att virka och virknålarna i butik verkar vara lite mindre eller lite större än vad mönstret tycker, vilken ska man då köpa? Nej... Jag kan inte virka :D
 
Just nu funderar jag på varför färdiga köttbullar från kyldisken inte är runda!? De rullar inte runt i stekpannan om man skakar lite på den. De hoppar omkring och hamnar på samma bredsida som de låg på innan. Och samma sida blir mer å mer brynt å de andra är knappt varma. De ser ut som om en 3åring gjort pyramider. Av trolldeg. Med sand på. Vad är det för fel på runda köttbullar!?
 
Ska göra pizza imorgon. Hittade någon där man har degen i kylen över natten, men först ska den jäsa i rumstemperatur ett tag. Min kyl är ganska kall… kan det bli för kallt så den ”dör”?

Vi ska iväg på em så hade varit bra att ha degen klar…
 
Ska göra pizza imorgon. Hittade någon där man har degen i kylen över natten, men först ska den jäsa i rumstemperatur ett tag. Min kyl är ganska kall… kan det bli för kallt så den ”dör”?

Vi ska iväg på em så hade varit bra att ha degen klar…
Kan du höja temperaturen i kylen? Eller lägga degen i en kyllåda med ett par kylklampar? Eller ha kylskåpsdörren lite på glänt? :idea:
 
Ska göra pizza imorgon. Hittade någon där man har degen i kylen över natten, men först ska den jäsa i rumstemperatur ett tag. Min kyl är ganska kall… kan det bli för kallt så den ”dör”?

Vi ska iväg på em så hade varit bra att ha degen klar…
För liknande framtida problem, nej, jästen kan inte bli för kall i ett kylskåp. De säljs ju i kylskåp! Det som händer ifall degen förvaras i kylskåp är att jäsningsprocessen tar längre tid. Vissa saker vill man ska jäsa länge och därför ska de jäsas kallt. :)
 
För liknande framtida problem, nej, jästen kan inte bli för kall i ett kylskåp. De säljs ju i kylskåp! Det som händer ifall degen förvaras i kylskåp är att jäsningsprocessen tar längre tid. Vissa saker vill man ska jäsa länge och därför ska de jäsas kallt. :)
Tack 😃
Har iof torrjäst men antar det är samma 😊
 
Jag funderar på en sak.

Om man är en person som anser att det är stor skillnad på att vara man eller kvinna, rent logiskt borde man väl då ha lätt för att förstå transpersoner.

Men är det verkligen så? Jag har fått en känsla av att det kan vara tvärtom.
 
Jag funderar på en sak.

Om man är en person som anser att det är stor skillnad på att vara man eller kvinna, rent logiskt borde man väl då ha lätt för att förstå transpersoner.

Men är det verkligen så? Jag har fått en känsla av att det kan vara tvärtom.
Generellt tänker jag att har man en syn som könen (både socialt, biologiskt och identitetsmässigt) som något statiskt och givet (må vara givet av gud, kulturen eller vad som är "naturligt"...) så kommer man ha svårt att förstå trans (och även förstå annat som t.ex. kvinnor som vantrivs i den sociala könsroll de tilldelats)

Rätt många av de som har en sådan syn har samtidigt också en uppfattning om vad en kvinna/man är som innehåller rätt tydliga/stora skillnader. Det är kanske den biten som man först ser utifrån men det som utgör den stora tröskeln till förståelse är nog den grundläggande synen bakom om att kön är kategorier utan flexibilitet. Gissar jag?
 
Funderar på om jag har nån förkylning på gång, haft ett tryck i öronen från och till ett tag. Eller kan det bero på min nästäppa (pga läkemedel, ej förkylning)? Att det går upp ett tryck i öronen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
7 500
Senast: Rosett
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
266
· Visningar
10 081
Senast: Enya
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
550
Senast: Enya
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 386
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp