Bukefalos 28 år!

Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ekonomi. På tvn ger en man tips på hur man ska göra en budget och hur man ska hålla i pengar.
Är folk verkligen så oförmögna att hålla i pengar?
Plus och minus lär man sig ju väldigt tidigt.
Om man har pengar att hålla i så är budget och planering guld värt. Om man aldrig har några pengar att hålla i så funkar det inte ändå. Men är ändå en nyckel för att minska risken för personlig konkurs.

Jag tycker det är bra att det uppmärksammas och folkbildas, för jag tror det behövs. Nu när vi alltmer bara har ekonomi som siffror i ett moln är kanske risken än större att sambanden undviks att förstås helt och hållet.
 
Jag är uppväxt med det så just därför blir jag provocerad av när folk gnäller över dålig ekonomi när man har unnat sig en massa saker som inte alls är självklara.

Som sagt. Det är skillnad på om man inte har pengar eller om man slarvar med dom. Och det finns många av den sistnämnda kategorin.
Jag kan förstå din tanke ändå men kan också förstå hur det kanske inte är så enkelt som plus och minus för många.

Tycker hushållsekonomi borde vara en del av hemkunskapen, jag själv hade säkert haft nytta av det ^^
 
Jag kan förstå din tanke ändå men kan också förstå hur det kanske inte är så enkelt som plus och minus för många.

Tycker hushållsekonomi borde vara en del av hemkunskapen, jag själv hade säkert haft nytta av det ^^
Fast diskussionen handlade typ om man ville ha en semesterkassa på 10 000:-. Det hade vi aldrig när jag växte upp och det är enligt mig lyx.

Här har vi hushållsekonomi på hemkunskapen. Det är ju jättebra men jag tror att man präglas av hur man växer upp. Jag fick tidigt lära mig att ha respekt för pengar och att man aldrig kan handla om man inte har pengar.
 
Jag pratar alltså inte om pengar som inte finns utan pengar som man prioriterar på ett sådant sätt att man sätter sig i skiten.
Tex ”Jag vill åka på semester så jag åker på semester.” ”Oj, där kom det visst en elräkning”.
Har du barn? Husdjur? Bil? Äger du din bostad? Med lite otur kan utgifterna dra iväg rejält ibland och, vips, försvann pengarna på sparkontot.... :(
 
Har du barn? Husdjur? Bil? Äger du din bostad? Med lite otur kan utgifterna dra iväg rejält ibland och, vips, försvann pengarna på sparkontot.... :(
Det är inte det jag undrar över. Inte det jag ifrågasätter.
Det är de som semesterfirar för 10 000:- och får panik när inte pengarna räcker månaderna efter.
De som lever så för dagen att det resulterar i skulder.
Inte de som lever snålt eller de som råkar ut för olyckliga utgifter. Dom är det fruktansvärt synd om.
Men jag känner fler av det förstnämnda.
 
Såg du inslaget?
Vad är det respektlösa i att ifråga sätta folk som slarvar med pengar?
Om det är något specifikt som sagts i ett specifikt inslag som diskuteras kan du väl länka det.

Rent generellt är det ju svårt att dra en gräns mellan vad som är slarv respektive bristande förmåga eller bristande kunskap när man inte har direkt insyn i en enskild persons omständigheter.
Eller olyckliga omständigheter som sammanfaller, t.ex. för de som söker ett billigare boende men inte hittar något som de kan flytta till.
 
Det är alltid lätt att säga att andra borde göra andra val och bete sig på ett annat sätt. @Lilla
Lyxfällan och annan socialporr är ju klippt och upplagt för att de stackars människor som deltar ska se ännu värre ut än vad situationen kanske verkligen är. Jag VET att produktionsbolaget rör ihop en massa fakturor och papper i kassar och lådor inför inspelningen så att det ska verka som att de medverkande har noll koll.

De som gör program som det där vet ju att den präktiga allmänheten som tittar på skiten vill sitta hemma i soffan och säga ja JAG åker minsann inte på resa eller köper pizza när jag inte har några pengar!

Lika väl kunde man ju skriva inlägg om andra problem folk har, och ifrågasätta varför folk gör som de gör? Liksom det finns ju alltid nån som klarat av den svårighet man själv har så "det är ju minsann bara att sluta/börja...."
 
Det är alltid lätt att säga att andra borde göra andra val och bete sig på ett annat sätt. @Lilla
Lyxfällan och annan socialporr är ju klippt och upplagt för att de stackars människor som deltar ska se ännu värre ut än vad situationen kanske verkligen är. Jag VET att produktionsbolaget rör ihop en massa fakturor och papper i kassar och lådor inför inspelningen så att det ska verka som att de medverkande har noll koll.

De som gör program som det där vet ju att den präktiga allmänheten som tittar på skiten vill sitta hemma i soffan och säga ja JAG åker minsann inte på resa eller köper pizza när jag inte har några pengar!

Lika väl kunde man ju skriva inlägg om andra problem folk har, och ifrågasätta varför folk gör som de gör? Liksom det finns ju alltid nån som klarat av den svårighet man själv har så "det är ju minsann bara att sluta/börja...."
Det här handlar inte om förnedringstv.
Det handlar om min fundering om hur man kan använda pengar man inte har. För att man tex vill åka på en lyxig semester.
 
Det här handlar inte om förnedringstv.
Det handlar om min fundering om hur man kan använda pengar man inte har. För att man tex vill åka på en lyxig semester.
För att man har det jättesvårt i övrigt i livet pga skilsmässa, depression, dödsfall i familjen och man helt enkelt måste få komma bort från allt elände ens en vecka?

Jag säger inte att det är rätt att spendera pengar som borde sparas men jag funderar på varför du tycker att du har rätt att ifrågasätta hur andra lever sina liv?
 
Det här handlar inte om förnedringstv.
Det handlar om min fundering om hur man kan använda pengar man inte har. För att man tex vill åka på en lyxig semester.
Eller så använder man pengar man har sparat ihop till sin resa.

När man sedan kommer hem blir hunden sjuk, kylskåpet går sönder och bilen rasar... I somras/höstas for det iväg stora mängder pengar för mig när mycket hände på en och samma gång. Lägg till att hästarnas foder och strö har blivit dubbelt så dyrt, och matpriser och bränslepriser har stigit rejält, så är det lätt hänt att man inte klarar sin ekonomi...

Men just därför är det väl jätteviktigt att det informeras och utbildas kring budget och att hålla ordning på sin ekonomi? Ju mer förberedd man är desto bättre, tänker jag?
 
Eller så använder man pengar man har sparat ihop till sin resa.

När man sedan kommer hem blir hunden sjuk, kylskåpet går sönder och bilen rasar... I somras/höstas for det iväg stora mängder pengar för mig när mycket hände på en och samma gång. Lägg till att hästarnas foder och strö har blivit dubbelt så dyrt, och matpriser och bränslepriser har stigit rejält, så är det lätt hänt att man inte klarar sin ekonomi...

Det är som sagt inte detta jag undrar över även om jag inte skulle använda sista sparade pengarna till en resa om jag tex hade ett djur.

Men just därför är det väl jätteviktigt att det informeras och utbildas kring budget och att hålla ordning på sin ekonomi? Ju mer förberedd man är desto bättre, tänker jag?
 
Fast @Lilla Oavssett hur god koll man har på sin ekonomi kan det faktiskt hända saker som gör att ekonomin rasar.
Vi gjorde en dyr resa i höstas. Sen blev jag sjukskriven, katten blev sjuk, bilen gick sönder, elräkningen gick upp mer än planerat och ekonomin gick i bott. Det är sånt som händer. Gjorde vi fel som åkte på en resa? Nej, jag tycker inte det. För där och då var allt under kontroll och ekonomin god. Men så hände det massor på en gång som gjorde att bufferten tömdes med rekordfart och påfyllnaden blev mindre än vanligt.
 
Att hantera pengar är verkligen så mycket mer än plus och minus. Alla har vi olika styrkor,svagheter och omständigheter som påverkar hur väl vi klarar av att hantera ekonomi/hålla ordning/laga mat/etc just då. Personligen tror jag att fler än man tror har svårare när pengarna inte är fysiskt i handen längre. Plus att det är så enkelt att "ta på Klarna". Att trycka på att ha en budget är bra, ser inte något negativt eller konstigt i det?

Visst har jag sett avsnitt av t.ex Lyxfällan där jag haft stora ögon av förvåning men mycket i den typen av program är rätt förståeligt hur det gått åt skogen med deras ekonomi under omständigheterna. De som syns och de man anar.
 
Pengar och ekonomi är ju inte separat från resten av ens liv. Det sociala trycket ska inte underskattas och behovet av att vara som alla andra kan överskugga den smartaste budgetplaneringen.

Bristande impulskontroll, dämpa ångest genom att handla osv osv.

Det finns oerhört många förklaringar till varför människor sabbar sin ekonomi och söka hjälp är inte så lätt dels pga kommunerna inte alltid har en egen budget- och skuldrådgivare och dels pga det är mycket skam kopplat till ekonomiska svårigheter.
 
Funderar på om folk som lever själva pratar med sig själva hemma?
Jag svär till om jag tex slår i foten eller kan säga ”uh va äckligt” om jag äter ngt som smakar dåligt men i övrigt är jag tyst.
 
Funderar på om folk som lever själva pratar med sig själva hemma?
Jag svär till om jag tex slår i foten eller kan säga ”uh va äckligt” om jag äter ngt som smakar dåligt men i övrigt är jag tyst.
Ja, jag kommenterar allt möjligt för mig själv. Inte konstant men tillräckligt :D Ok jag har katt men väldigt tydligt att det inte gör skillnad på mitt beteende:rofl:
 
Funderar på om folk som lever själva pratar med sig själva hemma?
Jag svär till om jag tex slår i foten eller kan säga ”uh va äckligt” om jag äter ngt som smakar dåligt men i övrigt är jag tyst.
Jag bor inte själv, har både man och tre katter. Pratar med mig själv ofta. Högt och tydligt. Det är så klart trevligare att prata med någon, men ibland behöver munnen liksom jobba lite 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
11 12 13
Svar
255
· Visningar
9 477
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
4 239
Senast: Lingon
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
295
· Visningar
11 940
Senast: tuaphua
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
20
· Visningar
1 066
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp