Bukefalos 28 år!

Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu funderar jag (igen, funderat till o från över det, men...) på skillnader på olika menscykler. Upplever ni det?
I september upplevde jag mycket tydligare fysiska och psykiska symtom i samband med att mensen skulle komma än jag nånsin gjort. Känns lite konstigt, bara sådär liksom...
För mig kan det vara jätteskillnad, speciellt gällande mensvärken. Antingen så känner jag inte av det ett skvatt, eller så ligger jag däckad ett par timmar under första mensdagen.
Jag inbillar mig att det kan vara beroende på vilken äggstock det är som släpper ägg?

De psykiska PMS-symptomen varierar också stort, men det där är det mer att jag kan hamna vart som helst på skalan mellan "jag lever mitt liv precis som vanligt" till totalt nattsvart ångest, så inte lika binärt antingen eller som mensvärken.
 
Funderar på bokpapper. Nu antar jag att man inte längre har böcker i skolan? Men om man har, slår man fortfarande in i bokpapper? 🤔
 
Kan inte svara på din fråga men jag älskade bokpapper när jag gick i skolan :love: Kan ju hoppas att i alla fall några fortfarande använder det.
Samma här, var världens roligaste att välja papper och slå in ju :love: Även om mamma egentligen inte hade råd, men det var värt att äta lite mindre i någon månad innan så man hade råd med papper!
 
Mitt barn går på högstadiet och har haft böcker. Var får du det ifrån att de inte har böcker längre? Däremot har vi inte hålla på med bokpapper. Möjligtvis på lågstadiet. Minns inte.
Vill minnas att jag läst på nyheterna i bland när debatten kommer upp att skolor inte längre har råd att ha böcker och därför fulkopierar eller scannar in böcker och sedan låser in böckerna i skåp. Samt att det inte är krav på att ha läroböcker längre? 🤔
 
Jag funderar på om man kan avsäga sig sitt körkort, utan något liksom fysiskt eller mentalt hinder, bara sådär för att man inte vill ha det längre? 🤔
 
Jag funderar på om man kan avsäga sig sitt körkort, utan något liksom fysiskt eller mentalt hinder, bara sådär för att man inte vill ha det längre? 🤔

Tror det är svårt, men i praktiken är det bara att sluta köra bil.

(Vet personer med Alzheimers som velat få det återkallat för att minska risken att de ställer till det när de är mindre medvetna, men det verkar vara en djungel att göra det frivilligt.)
 
Tror det är svårt, men i praktiken är det bara att sluta köra bil.

(Vet personer med Alzheimers som velat få det återkallat för att minska risken att de ställer till det när de är mindre medvetna, men det verkar vara en djungel att göra det frivilligt.)
Jo, och eftersom det inte kostar något att fortsätta ha det, så förstår man ju att det knappast är ett problem som dyker upp så ofta. Tycker dock att det borde få vara möjligt, speciellt som i de fall du nämner.

Började tänka på det då det för några veckor sedan i.o.m. en lagändring här i finland var en massa sjukvårdspersonal som ansökte om att får sina sjukvårdslicenser indragna.
 
Samma här, var världens roligaste att välja papper och slå in ju :love: Även om mamma egentligen inte hade råd, men det var värt att äta lite mindre i någon månad innan så man hade råd med papper!
Tyvärr så slår man inte in böcker längre :( de som lånas ut av skolan är redan inplastade och skyddade. Andra böcker får de och skriver i så de slås inte in. Jag blev så besviken när A började skolan!
 
Funderar på hur det kan vara så illa ställt med lagkännedom och riktlinjer gällande arbetsanpassning, rehabilitering och uppsägningsförfaranden hos chef(er) och HR-avdelning på en myndighet egentligen. 😅🙈
Som när min chef frågade vad hen skulle göra med mitt läkarintyg :rofl: det är väl chefens ansvar att ta reda på och den sjukskrivnes
 
Som när min chef frågade vad hen skulle göra med mitt läkarintyg :rofl: det är väl chefens ansvar att ta reda på och den sjukskrivnes
Det här är tom på en värre nivå 🙈. Dessutom rätt illa att bli tvär när man ifrågasätter om det inte borde göras annorlunda 😅.
Vill inte ta mer detaljer precis nu. Kanske om ett tag.
 
Funderar på hur det kan vara så illa ställt med lagkännedom och riktlinjer gällande arbetsanpassning, rehabilitering och uppsägningsförfaranden hos chef(er) och HR-avdelning på en myndighet egentligen. 😅🙈
Ja, kära nån, jag har miljontals exempel. Tack och lov att jag inte är facklig representant på mitt jobb för den personen hinner typ inte med sitt riktiga jobb.

Vi skulle behöva en heltidsanställd från facket på min arbetsplats för att blockera och ducka alla olagliga och korkade grejer.

Tex är LAS helt obsolet. Jag har tyvärr för många exempel.
 
Ja, kära nån, jag har miljontals exempel. Tack och lov att jag inte är facklig representant på mitt jobb för den personen hinner typ inte med sitt riktiga jobb.

Vi skulle behöva en heltidsanställd från facket på min arbetsplats för att blockera och ducka alla olagliga och korkade grejer.

Tex är LAS helt obsolet. Jag har tyvärr för många exempel.
Så du jobbar också på en myndighet?
Man blir ju lite mörkrädd om det är så på flertalet (alla?) myndigheter 🙈.

Jo, det jag tänker har bland annat med LAS att göra också.
Nu är det väl ingen ko på isen i detta fallet men jag undrar hur många som inte vet sina rättigheter de blåser.
Jag hade inte anat att det var så illa ställt bara. Intressant när privata företag har bättre koll. 🙈
 
Så du jobbar också på en myndighet?
SiS numer. Men jag har jobbat på en annan också.
Man blir ju lite mörkrädd om det är så på flertalet (alla?) myndigheter 🙈.
Jag tror att det är en viss kultur på myndigheter. För jag är 100% säker på att vår HR vet bättre, men jag tror att cheferna kör över HR. Och sen är det ingen som krigar emot. Folk får andra jobb och skiter i vilket. Eller kämpar på som vikarier i åratal.
 
SiS numer. Men jag har jobbat på en annan också.

Jag tror att det är en viss kultur på myndigheter. För jag är 100% säker på att vår HR vet bättre, men jag tror att cheferna kör över HR. Och sen är det ingen som krigar emot. Folk får andra jobb och skiter i vilket. Eller kämpar på som vikarier i åratal.
Ja, kanske är det så att cheferna på myndighet tycker att deras avdelning är så viktig att de kan göra som de vill? I detta fallet tror jag verkligen inte chefen vet, annars uppfattar jag det som att hen ljuger väldigt bra. Det handlar om att hen inte har kunskapen, och inte heller vill kontrollera att men det ska bli intressant att se om HR upplyste henne eller ej och hur detaljerna slutligen ser ut

I det här fallet lär det inte tjafsas heller, eftersom det är sämre för den drabbades mentala hälsa att driva det tyvärr.

Men det provocerar mig när någon blir emotsagd att så är det inte, när jag vet att vad lagen säger. Dubbelkollade till och med med en sakkunnig för att jag i alla fall vill veta vem som egentligen har rätt ifall man stöter på samma idioti igen i en situation där det kan vara intressantare att driva det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
408
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 547
Senast: tuaphua
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 701
Senast: Voeux
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 358
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp