Bukefalos 28 år!

Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så du jobbar också på en myndighet?
Man blir ju lite mörkrädd om det är så på flertalet (alla?) myndigheter 🙈.

Jo, det jag tänker har bland annat med LAS att göra också.
Nu är det väl ingen ko på isen i detta fallet men jag undrar hur många som inte vet sina rättigheter de blåser.
Jag hade inte anat att det var så illa ställt bara. Intressant när privata företag har bättre koll. 🙈
Jag har jobbat på kommun i många år. Numera jobbar jag privat och de har verkligen ingen koll. Det är mycket "jag har hört" och "så har det alltid varit" även om jag kan dra fram lagtext eller avtalsparagraf och peka på att de har fel.
De: jaha det hade vi ingen aning om tur att någon kollar.

Ingen googlar ens. De bara tar emot.
 
Jag har jobbat på kommun i många år. Numera jobbar jag privat och de har verkligen ingen koll. Det är mycket "jag har hört" och "så har det alltid varit" även om jag kan dra fram lagtext eller avtalsparagraf och peka på att de har fel.
De: jaha det hade vi ingen aning om tur att någon kollar.

Ingen googlar ens. De bara tar emot.

Man blir så trött på de där formuleringarna.
Googla, kolla om källan är seriös så vet ni. Sen nehkver de i och för sig leta i kollektivavtalet också för att se ev lokala överenskommelser.
 
Senast ändrad:
...varför jag ofta blir illamående när jag dricker te... Det inverkar hämmande på mysfaktorn när jag tänkt mig en avkopplande stund med stearinljus, bra musik och ja, en stor kopp te då :(.

Ett stort glas kallt vatten kan jag ju svepa utan att kräkas.
Vad är skillnaden, förutom att teet är varmare än vattnet...?
 
...varför jag ofta blir illamående när jag dricker te... Det inverkar hämmande på mysfaktorn när jag tänkt mig en avkopplande stund med stearinljus, bra musik och ja, en stor kopp te då :(.

Ett stort glas kallt vatten kan jag ju svepa utan att kräkas.
Vad är skillnaden, förutom att teet är varmare än vattnet...?
Vad är det för te du dricker?
 
...varför jag ofta blir illamående när jag dricker te... Det inverkar hämmande på mysfaktorn när jag tänkt mig en avkopplande stund med stearinljus, bra musik och ja, en stor kopp te då :(.

Ett stort glas kallt vatten kan jag ju svepa utan att kräkas.
Vad är skillnaden, förutom att teet är varmare än vattnet...?

Prova Rooibos te. Det är mildare och snällare mot magen än svart och grönt.
 
Men att definiera sommaren som det minsta som överhuvudtaget förekommit känns märkligt. När allt förutom SMHIs definition känns som höst just nu. Blåsigt, regnigt, i princip alla har bytt till höstjacka som man ser ute nu. Det är höstväder nu. En varm höst ja, men fortfarande höst.

Och för några veckor sen skrapade jag rutorna på bilen. Frostnatt i oktober.
Din definition/känsla är helt enkelt inte densamma som SMHIs
 
Men vilken tydligt mätbar definition vill du ha på årstiderna då, som är vetenskapligt användbar?

Jag tycker att temperaturen inte borde vara den enda variabeln. Speciellt inte den temperatur som står på termometern. Det blir fel om man har en jämn temperatur hela dygnet. Som nu när det är 10 grader dag som natt här. Plus/minus en grad.

Man borde räkna in kyleffekt osv. Och även miljöfaktorer som lövfällning och annat som växterna gör när sommaren tar slut och hösten börjar.
 
Jag tycker att temperaturen inte borde vara den enda variabeln. Speciellt inte den temperatur som står på termometern. Det blir fel om man har en jämn temperatur hela dygnet. Som nu när det är 10 grader dag som natt här. Plus/minus en grad.

Man borde räkna in kyleffekt osv. Och även miljöfaktorer som lövfällning och annat som växterna gör när sommaren tar slut och hösten börjar.
I princip allt detta mäts, och det är relevant data. Men varför ska vi flytta det som anses som normal höst efter klimatkrisens effekter? Då flyttar vi det normala och anpassar mätdata på ett sätt som döljer precis det som vi vill mäta.

Som sagt, höst är det ju på många sätt. Men inte meteorologisk höst.
 
Vill minnas att jag läst på nyheterna i bland när debatten kommer upp att skolor inte längre har råd att ha böcker och därför fulkopierar eller scannar in böcker och sedan låser in böckerna i skåp. Samt att det inte är krav på att ha läroböcker längre? 🤔
Njae.

Skolorna är kommunala och det finns massor av regler och förordningar från Skolinspektionen - som gör skäl för namnet genom att inspektera.

Det finns statliga regler och förordningar, där ingår läromedel. Resultaten granskas och om resultaten sjunker så hamnar det på ansvarig nämnds bord.

Skolorna har en uppsjö system att rapportera. En rektor i min kommun hade räknat ut att hen hade 35 system att rapportera i. Vissa bara en gång om året. (Så det gäller att skria bra lathundar...)

Det kommer mycket larm om skolorna. Vi har en ohygglig mängd skolor i landet. Jag föredrar att tro att skräckexemplen är trista undantag.

/skolpolitiker
 
Jag tycker att temperaturen inte borde vara den enda variabeln. Speciellt inte den temperatur som står på termometern. Det blir fel om man har en jämn temperatur hela dygnet. Som nu när det är 10 grader dag som natt här. Plus/minus en grad.

Man borde räkna in kyleffekt osv. Och även miljöfaktorer som lövfällning och annat som växterna gör när sommaren tar slut och hösten börjar.
Du försvara din upplevelse. Det är inte alltid så att det man upplever stämmer med vetenskapen.

Att det är varmare är bevisat. Vi har mer än en grad varmare på jorden och rusar mot 1,5.
Så att hösten är varmare och sommaren kall ingår i klimatvariationer - väl?
 
Vaknar och det är10 grader varmt ute. Den 9 november.

Förr hade jag varit glad för att den riktiga kylan inte slagit till än. Numera är jag oroad över klimatförändringarna.

Det oroar mig att jag ser så påtagliga förändringar i naturen runt mig. Förr var det väldigt ovanligt med ekar här. e fanns invid större vatten och på nån gård. Nu hittar jag några år gamla ekplantor överallt i skogarna runt mig. Kunniga personer säger att det beror på att ollonen hinner mogna nuförtiden. Påtagligt också med alla de små ekplantor som dyker upp i gräsmattan varje sommar.

Detta sätter igång mycket tankar om min vardag och kommande års vardagar.
 
Du försvara din upplevelse. Det är inte alltid så att det man upplever stämmer med vetenskapen.

Att det är varmare är bevisat. Vi har mer än en grad varmare på jorden och rusar mot 1,5.
Så att hösten är varmare och sommaren kall ingår i klimatvariationer - väl?

Fast sommaren (under sommarmånaderna) är det definitivt inte kallare! Snarare tvärtom skulle jag vilja säga. Här i Skåne är det ingen årstid som är kallare än vad den brukar. Det är varmare än normalt hela året och snö har blivit nåt exotiskt. Tyvärr. Jag som tidigare avskydde snö för att det bara var ivägen och ställde till problem längtar nu efter det för vi har nästan aldrig snö längre. Självklart är det varmare p.g.a. klimatförändringarna men jag tycker att det blir väldigt opedagogiskt när SMHI basunerar ut att det fortfarande är sommar när folk går runt i tjocka jackor, halsduk osv. Det gör ju att förtroendet för deras definitioner och därmed deras kunskap minskar. Speciellt när de vill övertyga de som är skeptiska till klimatförändringarna. Såna definitioner som man vill använda för att övertyga skeptiker måste vara logiska. Vilket jag inte tycker att deras definition av sommar har upplevts som den här hösten. Folks upplevelse av sånt här är otroligt viktig om man vill övertyga dem och engagera dem. Ja, det är en varm höst. Men nej, jag tycker inte det är sommar. Inte ens den sämsta svenska sommar jag upplevt var ens i närheten av det här vädret. Då pratar jag väder i stort och inte bara temperaturen. Vind, nederbörd, kyleffekt osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
408
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: tuaphua
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 701
Senast: Voeux
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 356
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp