Bukefalos 28 år!

Kallblodstraveren- en ridehest i verdensklasse!

Men Spider - nog har du väl sett elev till Eva rida? KW har iaf vad jag vet ridit rätt mycket för Eva tidigare (hur det är nu vet jag inte) :)
 
Bara filmen och det är det enda jag också har kommenterat.
"Sedan tycker jag att man inte ska dömma en hel ras på eventuella ök man råkat komma över i sitt arbete eller ök andra ryttare rider. Det finns en jäkla massa iberiska ök också, är det skitraser det med?"
Precis och där har då isläningar varit överreprenseterade och nu kommer NS allt efter som populariteten ökar. Ingen Iberisk än :)
 
Nej aldrig Eva själv faktiskt. :o
Men elev till henne ja. Fast det är ju inte riktigt samma sak. Eller tänkte du på hon som red upp för spöt? Det kanske var en elev till Eva? Eller var båda det? *förvirrad*
Den sista (hon på den svarta hästen) vart ju sä nervös (antar jag) att det inte riktigt kan räknas.

Katrin har jag ju sett rida under spöprovet. Och så har jag sett henne rida Aminette, men det har ju varit i korrigernings syfte så det blev väl inte så mycket ridning (kom bara några steg framåt i taget).
 
Kanske ska tillägga också...KW har (antar jag) väl utvecklat såpass av sin egna "filosofi" att det känns som att det inte är en elev (till Eva) längre, men det återstår ju att se för jag tänker åka med dig dit ut någon gång. ;)
 
Så då är det bara att vänta på att du kommer träffa några ök till iberiska hästar med andra ord. I längden kommer det inte bli så många hästar kvar som är bra. ;) Kanske enbart de du äger själv. :idea: :D
 
Jodå det kommer att ske :)
Varför är det så?
Enkelt, dom som faller för mysko raser är många gånger första hästköpare och vet inget om hästar. Sen lever dom med den i åratal och är lyckliga över att nån enstaka gång ha en lyckad ridtur. Eller så ser dom att inget är som det skulle och söker hjälp. Hjälp som inte kan ändra hästens medfödda egenskaper.
Alla snackar om att vägen är så viktig. Fast de skulle vara mycket lyckligare om de kunde använda hästen från första stund. Man uppfinner svepskäl.
Hur kommer det sig att det inte är några "riktiga" ryttare som börjar med dessa mysko hästar?
Tillägas ska att bland alla raser finns det individer som är bra, riktigt bra. Men att tro att alla i rasen är lika som den man har sett är att lura sig själv.
 
Men alla har vi ju olika mål. Vissa vill bara ha kul med sin häst och är ute i skogen och rider mest för sitt höga nöjes skull. Några av dessa tränar lite dressyr vid sidan av, mer som en hobby. Vissa tycker det är kul med en utmaning och köper ett travar-varmblod helt utan anlag för att bli ridhäst och tycker det är kul bara de kommer en liten bit på väg.

Jag tycker inte det är särskilt farligt att folk köper hästar som kanske inte är ultimata för ridning. Låt dem köpa det de vill bara de har roligt med sin häst.
Däremot tycker jag det är väldigt tragiskt när obegåvade ryttare sitter och förstör riktigt fina hästar. Det är fan så mycket värre.
 
Fy vad du är elak!!!! Jag blir riktigt ledsen. :cry:

Jag är en "förstagångsköpare" av just en kallblodstravare och jag har haft precis de problemen som du beskriver med att "vara lycklig" för att det går bra en gång av 10.

Det visade sig, efter undersökning, att min häst hade en scolios på ryggraden (vid korset), som gjort att det gått mer dåligt än bra.

Men det var ju inte hästens (rasens) fel utan snarare mitt för att jag inte kunde diagnostisera problemet till att sitta i skelettet på hästen.

Efter ca 1 års träning har vi kommit så långt att jag kan utföra halva steg med min häst, utan stöd på tygeln, och det anser i alla fall inte jag vara "kattpiss". :mad:

Jessica
 
Det hade säkert varit mer av en "gräddfil" men jag hade aldrig lärt mig så mycket som jag har gjort nu.

Jag vill egentligen bara påpeka att man inte behöver bli otrevlig för att säga vad man tycker. Även om du inte är medveten om det så kan det såra folk när du hasplar ur dig sådana här saker. Det kan få folk (mig) att känna sig värdelösa och att allt arbete man har lagt ner har varit förgäves.

Man kan väl inte bara skjuta hästen om det visar sig att den inte uppfyller kraven. Man får ju göra det bästa av situationen och kämpa på.



Och som svar till "Tänk hur livet hade varit med en frisk häst?"

Tänk hur den här tråden hade varit utan en otrevlig Antti!!! :devil: Rena himmelriket antagligen. ;)

Jessica
 
Min tankar om att köpa kallblod från banan är:
Har hört resonemanget att man ska köpa travare som gärna faller in i galopp och därför inte fungerar på travbanan. Men en häst som inte klarar av att trava kan mycket väl ha defekter som gör att den egentligen borde gå till slakt.
Den kan även ha ett huvud som gör att den inte fungerar på banan. Kastat sig med sulkyn eller andra dumheter. Det finns många som gladeligen tjänar en 17 000 på en sådan häst. Resultatet kan gå illa och oerfarna ryttare kan bli skadade.

Nu har jag själv råkat bli ägare till en nsv fd travare. Och jag tycker det är en sympatisk häst att arbeta med. Men det är viktigt att veta att det kan ibland finnas allvarligare anledningar till att de inte fungerar på travbanan förutom att de är långsamma.
 
Och på grund av det du skriver så behöver de ofta en fast hand och mycket envishet. :crazy:

Därför passar de inte alltid som familjehästar och blir klassade som allmänt bråkiga. Min häst kräver ganska mycket arbete för att må bra, annars blir han bufflig och otrevlig.

mvh Jessica
 
Klart du tycker att det vore ett himmelrike om ingen pekade på alla idiotiska saker. Men kanske bara att en läser och tänker till vid sitt häst köp så är det värt gnället från er.
För hästen vinner inget på att det finns en marknad för defekta hästar. Det slutar med att alla är defekta till slut.
Fick vi bort alla sentimental köp så försvann dom dåliga hästarna och alla vore lyckligare.
Så egentligen så gör ni hästarna en dålig tjänst. Och dom framtida hästköparna.
Nu ska dom tydligen ta fram skäckiga NS. Så dumt. Finns ju redan mängder av skäckiga kallblod i ett annat register.
 
Men vem är det som säger att du har rätt????

Med det sätt du har att påpeka saker och ting så skulle jag bli förvånad om ens en person tar råd från dig. Så tyvärr så tror jag att ditt uppdrag misslyckas radikalt. Du behöver nog ändra attityd om ditt budskap ska nå fram.

Och vet du vad, jag skulle gladeligen köpa mig en nordsvensk travare igen. :rofl: :rofl: :rofl: Så störd är jag.

mvh Jessica
 
Och vet du vad, jag skulle gladeligen köpa mig en nordsvensk travare igen. Så störd är jag."
Jo har förstått det.
Och då vill du att alla andra ska göra lika så du inte är ensam.
 
Du hugger verkligen direkt du!!! Det måste finnas någon tragisk anledning till det, men den lär du ju inte dela med dig av. :smirk: ´

Jag har inte någonstans antytt att jag vill ha medhåll.

Onödig kommentar tycker jag.


Jessica
 
Finns det bara "svart eller vitt"?
Är Nordis Travarna antingen en häst i världsklass eller bara skräp?

Jag tycker personligen att dom är ovanligt trevliga hästar och om man har tur och får tag i en hel och bra häst så kan dom vara väldigt bra!
Men att säga att dom antingen är lika bra eller bättre än Iberiska hästarna ELLER slaktfärdiga ök tycker jag är ett konstigt sätt att tänka.
:confused:
 
Ps: Nej du kallade dom inte slaktfärdiga ök...det var min egna fria formulering(så slipper vi ta upp det senare)
:D
 
Fram med snteckningsboken och skriv in ett plus i kanten. Helt rätt så är den nån annan som skrev så.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
571
Senast: Freazer
·
Utrustning Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 036
Senast: Lobelia
·
Dressyr Har sett 2 reaksjoner på youtube om FEI's nye regelbok for 2023 som har fjernet alle punkter om hvordan hestens hode skal være under...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 992
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp