Bukefalos 28 år!

Kallblodstraveren- en ridehest i verdensklasse!

Oj, det var inte meningen att göra det jobbigt för dig. :D

Jag är överens med dig totalt sett, självklart tycker jag du har rätt ang vet besiktning och röntgen vid köp.

Det jag protesterade mot från början var att man ska låta en veterinär gå runt bland alla hästägare och bestämma om hästen ska leva eller inte. Det tycker jag är fel för det kan bli alldeles för subjektivt beroende på vad just den veterinären tycker är bra egenskaper hos en häst etc.

mvh Jessica
 
Då förstår jag, och vad roligt att vi tycker likadant!

Hästar med kroniska eller mentala fel skall bort, du har alldeles rätt. Att köpa häst utan att först läsa in sig på rasen ( och naturligtvis individen ) är helt fel, där har du också rätt. Även att korsa raser hel vilt är fel. Som hunduppfödare för jag ett evigt korståg mot korsning ( det lät väl kul ) för att det egna djuret är "så sött". Så även där är vi ense!

Men medveten och långsiktig korsning av en kunnig uppfödare för att få fram en speciell färg eller egenskap, vad tycker du om det?

Åsikterna går kanske lite isär sedan då jag försöker avhålla mig från att skjuta mer än nödvändigt, jag är inte en så skicklig skytt, och kan råka träffa någon, och såra svårt utan mening... Jag hyser en nästan överdriven empati för andra varelser, så jag skulle inte förlåta mig själv...
Går våra åsikter isär här, eller är vi inne på samma spår?

/
Susanne
 
Om vi har en mentalt sund nsv. Vad anser du vara de fysiska tillkortakommanden som är standard hos majoriteten av alla hästar av nsv ras.

Skithästar går det ju som sagt att hitta överallt i alla raser. Men det låter som du anser att nsv överlag inte har fysiska förutsättningar för att fungera som ridhäst överhuvudtaget. Och nu menar jag inte att den ska kunna utbildas till skolor ovan mark. Utan mer en genomsnittlig begåvad ryttare ska rida hästen.
 
Tänkvärt tycker jag.

Och väldigt väl formulerat, jag är imponerad. :bow:

*obs inte ironisk*

mvh Jessica
 
Jag vill påstå att "rätt" ryttare på "rätt" nordsvensk kan utföra de högre skolorna också.

Det måste jag tro annars kan jag lika gärna sluta träna direkt. :crazy:

Snälla Antti förstör inte tron på min framtida ridning på min ns, bara för att jag vågar sticka fram hakan. :bow:

mvh Jessica
 
Lite alla möjliga som är intresserade av att köpa travhästar säger att man ska köpa de som är galoppbenägna.

Vissa saker hör man andra saker ser man. Ovanstående har jag hört. Mycket har jag sett.
Dumheterna blir farliga när en liten tjej köper sin drömhäst och försöker rida på den. Eftersom nsv travare inte är så höga i pris så är det många som har råd. (och många tycker de är så vackra i sin långa man, svans och hovskägg jämfört med varmbloden) Och det behöver inte ens vara dumheter, det kan vara så enkla saker att när ryttaren lägger en volt så drar hästen iväg. Eller att den ställer sig på bakbenen när den ser ett travekipage, eller skyggar för en stillastående sulky vid stallet mm. Det är inte hästens fel, men lite tråkigt när folk (och ibland även hästarna) gör sig illa pga sådana beteenden. Särskilt illa när det sitter ett barn på sin drömhäst.
 
Visst kan du väl ändå i det här fallet förstå vad jag menade?

Det du skriver i ditt svar till mig håller jag med dig om! Kallblodstravaren är inte alls någon bra nybörjarhäst (om man nu ska prata i generella termer)! Det finns, generellt, mycket okunskap hos folk, som i förlängningen innebär att både hästar och ryttare hamnar i kläm.

Jag envisas ändå med att försöker se positivt på saken, d.v.s. den som kanske gjort ett sämre hästköp har något att lära sig utifrån det och att bli beordrad att byta häst har inte lärt den personen så jättemycket. Att komma till den insikten på egen hand är faktiskt något som lär en mängder. Nu förutsätter jag att vi inte pratar om ren och skär misskötsel av häst eller vanvård utan jag tänker på den ganska vanliga situationen när en förstagångsägare köpts sig en häst som man inte passar ihop med.

Precis som i andra ras-debatter vill jag påpeka att individen är så mycket viktigare än rasen. Jag kan inte påstå att jag kan säga någon specifik ras som jag kan rekomendera en förstagångsköpare, däremot kan jag gärna tipsa om vad för egenskaper jag tror skulle passa en specifik person.

Att hästen sedan är i fysiskt gott skick förutsätter jag, vad det gäller den psykiska biten tycker jag man kan tillåta en häst som farit illa mentalt så länge den inte är farlig, förutsatt att hästen faktiskt förbättrar sin mentala hälsa.

Alla kan inte kunna allt från början, man kan lära av andra men det är faktiskt så att vi också måste lära oss av egna misstag. Det svåra med hästeriet är att det finns ytterligare en part i detta lärande - hästen.
 
Nej fy, det låter hemskt, det blir som sorteringen av judarna under andra världskriget. Tummen upp och tummen ner, arbeta eller gasas. Det är medvetenheten hos köparen som jag efterlyser mer.

T.ex. så bromsade jag ett köp av nsv. Var med och tittade på en bedårande liten märr, men tyvärr bara i beteendet och utseendet på huvudet. Köp hästen hade jag velat säga, temperamentet som den visade upp passade som första häst, men den var fruktansvärt kobent. Med tanke på statusen på hästarna överlag så var det inte heller garanterat att det lugna temperamentet skulle bibehållas hos hästen. Eller att det inte var något annat fel på den. Visst, den hade säker fungerat bra, men varför. Varför rekommendera en relativt oerfaren ryttare att sätta sig och rida en så kobent häst. Det finns ju så många andra att välja på, varför ta en med en synbar defekt.

Det är otroligt viktigt att veta vad man köper, det är egentligen det främsta jag vill ha fram i mitt resonemang. För travträning kan vara en hård belastning på en häst. (även galoppen är ju tung träning för en häst, för att ta en annan hästsport) Och nu minns jag inte om jag skrev det förut, bättre köpa från unghästhagen än från travbanan. Det kommer jag definitivt göra om jag känner för en till. :)
 
För att förtydliga, med "statusen på hästarna överlag"
Så menade jag statusen på hästarna hos säljaren, inte nsv överlag.
 
Men medveten och långsiktig korsning av en kunnig uppfödare för att få fram en speciell färg eller egenskap, vad tycker du om det?"
Det är så raserna har uppkommit. Kanske går det att genetiskt analysera källan till alla raser. Gjorde dom inte det med hund?
Om det är en individ vi söker så finns den säkert in nån ras redan. Vill man ha en lite skäck för Karoliner lekar så finns det nog många redan levande hästar att välja bland. Man kan u undra varför dom slutade med "Karoliner hästar" om dom nu var så bra?
 
Vad anser du vara de fysiska tillkortakommanden som är standard hos majoriteten av alla hästar av nsv ras. "
Särskådar man alla rasstandard som finns så är det inga större skillnader på fysik på dom. Ridhästar har sitt ideal och vagnshästar sitt.
Men ett kallblod är något okänsligare och något långsammare och något trögare osv. Det är just det som gör den till kallblod. Fullbloden motsatesen.
Nu kommer VW med "mitt" kallblod är känsligt. Jämfört med vad?
Skillnaden på känsligheten på arab och NS är inte i samma divison. Innom divisonen finns skillnader.
 
Lite alla möjliga som är intresserade av att köpa travhästar säger att man ska köpa de som är galoppbenägna.
Just det! Tror du att det har något att göra med att dom som galopperar inte fyller sitt syfte på travet (99% av dom har problem och smärta, som gör att dom galopperar) och därför kan få köpas (gärna så billigt som möjligt)?

Är det konstigt att dessa hästen sedan klassas som svåra, dumma eller ohanterliga av flickor som inte tycker att dom uppför sig som en klassisk ridskolehäst, gärna redan efter några veckor i ny regi?

Dumma flickor finns det överallt, nån gång måste även dom försöka ta ansvar för sina handlingar...
Å visst, jag kan hålla med dig, det är synd att dom ska behöva misslyckas med sin drömhäst, men hästen är ingen leksak. Och det borde väl vara klart för alla, specielt ifall dom har blivit körda till vanvett innom travet?

Vill man då ha en billig häst så är det faktiskt varmbloden som går först...och där har vi ändå större problem än på kallblodssidan, se bara på detta forum under hantering eller vård. I princip varje dag så är det någon ny som har problem med sitt varmblod, sin nya "ridhäst". Så jag har svårt att skylla fenomenet på rasen -det ska var människorasen isådana fall.
 
En fråga:
Vad menar du med NS?
Vad är skillnaden på en norsdvesk brukshäst och en kalllbodstravare, kanske dessutom en med mycket norskt i sig?
:confused:
 
Det får dom rasintreserade bena ut, vad som är vad.
Angående galoppen. Jag har tränat rätt många travare genom åren. Och dom som har haft bästa gångarterna i både trav och galopp har varit dom som gått bäst. En vinnare av V65 lopp har varit lika ridbar som en vanlig ridhäst. Men dom som har tagits bort från banan för dåligt trav har varit bedrövliga att sitta på.
Så visst hänger hur dom går på bana ihop med ridning.
Sen är snabbheten en annan sak som inte helt hänger ihop med rörelsen. Finns långsamma hästar som går rent.
Helt ovesäntligt men en gång hade jag en travare som jag galopperad i från fullblod med :)
 
Man kanske slutade med "Karolinerhästar" för att det var rena skithästar, kanske för att de inte dög i jordbruket, kanske för att de var helt OK men det fanns de raser som var bättre, vad vet jag?
Förlåt mig min okunnighet, men vad är Karolinerhästar egentligen? Uppenbarligen något som jag missat? ( Denna fråga är ställd till alla som känner sig manade att svara )

Återigen frågar jag, nu när det redan finns så många raser att välja på, tycker du det är OK att försöka, på lång sikt, att få fram en helt ny ras / hästvariant?

Så var det endast en sak till jag ville ha svar på, och det var det sär med åsikter och hur man lägger fram dem, precis som jag skrev innan ( i mitt vimmel av frågor är det lätt att missa någon, jag vet )

"Åsikterna går kanske lite isär sedan då jag försöker avhålla mig från att skjuta mer än nödvändigt, jag är inte en så skicklig skytt, och kan råka träffa någon, och såra svårt utan mening... Jag hyser en nästan överdriven empati för andra varelser, så jag skulle inte förlåta mig själv...
Går våra åsikter isär här, eller är vi inne på samma spår?"

/
Susanne
 
Vad skulle den nya rasen ha för funktion då?
Skjut inte på den som ligger :) men så får dom ligga kvar så dom inte hamnar i skottbanan.
 
OK, jag gör ett försök. Rätta mig gärna ifall jag svamlar lite... ;)

Det finns två typer i Sverige, sedan stamboken delades i slutet av 1960-talet; Nordsvensk brukshäst och Kallblodstravare.
Vårt förlegade begrepp Nordis (baserat på Nordsvensktravare) är något omodärnt, i synnerhet om du reser till Norge.

Kallblodstravaren har idag riktlinjer som gör den idealisk även som ridhäst, se gärna normerna som föreningen Sleipner använder sig av vid utställningar.
Kalllbodstravaren är i dag lättare och smidigare än vad den äldre Nordsvenskatravaren en gång var. Detta på grund av stor inblandning av Norska Kallblod.

Dessa var i sin tur avlade med inslag av fullblod i slutet av 50-talet för att inte rasen bli inavlad och dö ut. Det Norska Kallblodet har således bidragit till en mindre, lättare och snabbare häst! :) Styrkan ocn bärigheten har den dock kvar från gamla tider.
Det finns många kallblodstravare från Norge som har det karaktärisktiska arabhuvudet, med "innåt" sväng på näsbenet. ;)
Jag har en av dom, mycket flotta varelser!

Skoj att du viddtalar travaren med begrepp: klass är klass, skuttburkarna fortsätter vara skuttburkar även på ridbanan, eftersom dom har något som hindrar dess rörelseapparat.
Travaren, är oftast en harmonisk häst när den mår bra, som alla andra.
Tack för det!
 
Det mesta är förvisso redan sagt, på såväl trevliga som otrevliga sätt. Men jag vill ju så gärna yttra mig jag med :)

Jag har bara varit i ordentlig kontakt med en nordsvensk travare, eller om han var en bruks av lättare typ. En kanonhäst hursomhelst, bra i huvudet, kort i kroppen med stark överlinje, balanserad och lätt att samla, lätta rörelser. Hade blivit en topphäst med ordentlig skolning, men så vart han ju så bra att köra med..

Övriga kallblodstravare jag sett (bortsett från Hjälmbrants) har varit tveksamma ridhästar, svaga överlinjer och dålig hållning. Visst går det att träna upp, men som Antti menar, varför? Och det är absolut inget att ge sig på för den okunnige, en nivå där tyvärr, men helt oklanderligt, en stor del av barockryttarna fortfarande befinner sig. Nää, skaffa hellre en fjord isåfall, deras ryggar håller att sitta på!

Klart jag i smyg vill ha en nordis jag med, gärna en lätt bruks, en svart hingst med lång man :smirk: Men isåfall ska det inte vara för rasen i sig, utanför att det är en korrekt individ.

Föresten, vad skulle det vara för fel med korsningar? Alla mina hästar är korsningar och jag är inte rädd att korsa vidare! Mitt arab/nordsvensk sto var en pärla, det kan nog tillochmed självaste Antti intyga.. ;)
Avla inte på dålig exteriör eller psyke, men varför inte annars? Varför betala ohutligt höga priser för något renrasigt när man får en lika korrekt häst för en tredjedel av priset? Vad svenska folket behöver är att lära sig hantera och rida hästar, det gör de lika fint på bra korsningar som renrasiga.

Sen är det något som blivit fel när alla barockryttare ska ha samma häst, det var ju aldrig det disciplinen gick ut på..

/Frida
 
Bellan ja, sympatisk varelse fast hon var ett sto :)
Men gick inte hon sönder? Om så, så kanske korsningen inte var idealisk.
Som du vet så har jag också stallet fullt av korsningar :) som dessutom är en ras.
Däremot stoföl gör vi oss av med. Behåller bara hingstarna för ridning.
Så i framtiden kommer dom stona att betäckas av sina nya ägare med något och rasen Torslundshästen är skapad :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
596
Senast: Freazer
·
Utrustning Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 044
Senast: Lobelia
·
Dressyr Har sett 2 reaksjoner på youtube om FEI's nye regelbok for 2023 som har fjernet alle punkter om hvordan hestens hode skal være under...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
6 035
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp