Bukefalos 28 år!

Kallblodstraveren- en ridehest i verdensklasse!

Dina tankar/argument om kbl-travare från banan skrämmer mig. :crazy:
Hästen blir som vi gör den till. Hästen kan inte bli annat är vad den är, när den har en tränare/ägare som enbart ser den som en pengamaskin som ska trava så fort den bara kan, och helst ändå fortare. Trots detta är hästen en individ med individuella krämpor.

Som tur är så är alla tränare och ägare är olika.
För att kunna prata om travsport och göra en dom av hur hästen verkligen har det så kan det vara på sin plats att man har varit med och sett ett hundratal hästar, hört filosofier och sett hur dessa hästar hanteras.

Jag köper hellre en halvfräsch kbl-travare än en ridhäst som gått lektionsridning, turridning eller andra aktiviteter -därför att jag har kunskap om trav och tar hänsyn till hästens befintilga skick.

Jag gillar rasen, framförallt att många av individerna är smarta och kan uttrycka en stark personlighet. :)
 
Och på grund av det du skriver så behöver de ofta en fast hand och mycket envishet.

Varför inte ge dom trygghet och en tydlig utbildning där dom förstår och värdesätter den nya uppgift dom lär sig?

Kbl- travaren uppskattar många gånger flexibilitet, sätter däremed ägaren på prov. Ägaren behöver inte vara envisare än hästen, bara vaken och ett steg före. :D

Det kan ibland underlätta att kombinera AR utbildning med turer där travhästen får motionera lätt, så att den inte blir allt för livlig.
 
När jag skriver fast hand menar jag snarare konsekvens, men det kanske lät som om jag menade "hårdhänthet".

Min kallblodstravare är inte alls livlig. Snarare lite seg när det blir jobbigt. Visst är han vaken framåt, men inte så det blir jobbigt. Han är visserligen stark, men då gäller det för mig att var snabb med eftergiften så går det som en dans.

mvh Jessica
 
Bara lite rent objektiva frågor, baserade på dina inlägg på denna tråden:

# Vad tycker du man skall göra med alla dessa hästar som är defekta, men ändå kan bli bra. På dina inlägg verkar det som om du tycker att de skall tas bort, allihop? Stämmer detta eller har jag fått fel intryck?
# Vilken ras tycker du är lämplig för förstagångshästägare? För någon ras måste de ju ha, och förstagångsägare är ju alla någon gång.
# Tycker du det är fel att korsa hästraser för att få fram en speciell egenskap, eller i det här fallet färg, som är önskvärd?
# Och slutligen, kan du förstå att folk blir sårade av det sätt på vilket du uttrycker dig? Det handlar alltså inte om ifall de förtjänar det eller liknande, det är irrelevant, utan bara om du anser att ditt sätt att uttrycka dig i den här tråden kan upplevas som sårande av vissa?

/
Susanne
 
Vad är det som skrämmer?
Att det är dollartecken i ögonen även på vissa kallblodstravarmänniskor? Eller folk som köper upp färdiga travhästar och prånglar iväg dem som ridhäst bara för att det är inne med nsv travare tack vare barockridningen? Jag var på ett stall som hade ca fem till försäljning. Dåliga vinklar i benen, stela och omusklade. De skulle vara ridutbildade i viss mån, men inte var de det. De blir av med sina hästar, vem är det som köper dem? Jag tycker iaf synd om de som köpt hästar därifrån.

Självklart finns det undantag med vettiga människor!!!
Men det är alltid så att med intresse kommer lurendrejare i början. Och eftersom hästarna säljs så är det ju någon stackare som har köpt den. Så jag håller med Antti, det finns hästar som hade varit bättre att slakta.
 
Jag ser det som en seger att Antti inte har svarat snorkigt på mitt senaste inlägg, trots att h*n har svarat på ett annat efter. :banana:

Tänk vilka konstiga små glädjeämnen man kan hitta ibland. :D

Skulle inte förvåna mig det minsta om det kommer ett nu i och för sig. :crazy:

mvh Jessica
 
Så jag håller med Antti, det finns hästar som hade varit bättre att slakta.

Då skulle det vara många hästar som skulle gå till slakt. Och vem ska bestämma vilka som får fortsätta leva och vilka som ska tas bort? Vems måttstock ska vi gå efter?

Den här diskussionen får mig att tänka på en sak som jag hörde för ett tag sedan:

"Jag tycker inte om diktaturer, men tänk vad bra allt skulle bli om bara jag fick bestämma."

Ganska kul tycker jag. :D

mvh Jessica
 
Beror på vad som ingår i bra. Är det en skada som kan läkas ut så klart den ska åtgärdas. Är den dålig mentalt så ska den bort.

Första rasen har ingen betydelse utan varför det vart just den hästen. Nu har NS fått ett uppsving pga. överdrivna artiklar. Is fick sitt uppsving pga. alla turridningar.
På nåns fråga om nån ber mig om hjälp, svar ja, många. Många i våra trakter tar hjälp av oss vid inspektion av en saluhäst. Ibland avråder vi för vi ser saker de inte gör och ibland får hästen klartecken. Men slutvalet är åndå köparens. Dom gör som dom vill på basis av beslutsunderlaget.

Ja, det är fel att korsa hästar utan nån djupare insikt. Tex. önskemål om färg är galet. Att korsa sin gullehäst med grannens gulleplutt för att det är gulligt med föl är fel.

Om dom blir sårade så måste det bero på att dom vart träffade. Den som inte blir träffad får inget sår.
 
Jag tycker att första delen av inlägget var himla bra, men den sista meningen var helt otrolig dum.

Om dom blir sårade så måste det bero på att dom vart träffade. Den som inte blir träffad får inget sår.

Så du menar att den som blir träffad får skylla sig själv?!? Det är ju faktiskt du som "skjuter" så att folk blir sårade. Känner du inget eget ansvar överhuvudtaget?

Om någon skjuter vilt omkring sig så kan även "oskyldiga" bli träffade. Får man som felaktigt träffad skylla sig själv då???

Verkligen urbota idiotiskt mening, måste jag säga. :angel:

Även om du brukar vara elak i dina kommentarer så brukar du inte vara korkad, men någon gång ska vara den första. :smirk:

Jessica
 
Hur ska jag hindra VirrigaWirre från att bli träffad om jag säger att man inte ska köpa en halt häst?
Det är precis samma sak.
Sen kommer 14 VirrigaWirre och föklarar att dom har köpt halta hästar och är så stolta över det.
Men ListigaLisa som kollade hästen innnan köp och avstod är inte träffad.
Sen kommer HeligaBritt och ska försvarar VirrigaWirre :)
 
Är jag HeligaBritt? :p

Nu är vi inne på ett ämne där jag helt håller med dig. Nu tycker jag precis som du.

Jag tror jag förstår vart du vill komma med dina inlägg, och jag håller med rent filosofiskt, men ibland kan du vara lite... hm vad ska jag skriva... okänslig!!! i din framställning.

mvh Jessica
 
Nej Antti, du har inte förstått vad Jessica menade...

Det är inte VAD du säger som vi har svårt att smälta, det är SÄTTET du säger det på. Då slår med hela näven på en gång rätt av, utan någon som helst hänsyn. Jag förstår faktiskt vad det är du försöker säga, men om du bara lade ner lite mer tid på att förklara (som i ditt svar till NobleArt) vad är det du vill ha sagt ska du se att vi nog inte är så tjurskalliga som du tycks tro.

I en ideal värld skulle det inte behövas en massa formalitet i formuleringarna men vi lever, som du alldeles säkert har noterat, inte i en ideal värld.

Du har säkert en hel del kunskap att dela med dig av. Min egen erfarenhet är dock att om man försöker köra ner något i halsen på folk kräks de upp det och slänger tillbaka det på en vilket är rätt jobbigt, om man istället spär ut det hela med lite socker glider det ner lättare, och utan att "offret" ens har tänkt på det har de lärt sig något nytt.
 
Jag tror att jag någon gång har varit alla tre sorterna. :D

Inte samtidigt då kanske. :p

Men VirrigaWirre kan jag allt känna mig som titt som tätt.

mvh Jessica
 
Då skulle det vara många hästar som skulle gå till slakt. Och vem ska bestämma vilka som får fortsätta leva och vilka som ska tas bort? Vems måttstock ska vi gå efter?

Hur vore det med en oberoende vet (dvs egen vet.besiktning och inte säljarens). Och kanske även kosta på sig en röntgen.
 
Men vad är det som säger att just den veterinären har en sund inställning? Den åsikten blir ju högst personlig och subjektiv.

Nej, tyvärr så kan jag inte köpa dina argument.

mvh Jessica
 
*s* resonerar man så så kan man ju inte lita på någon vet. :) Jag har mer förtroende för en oberoende vet. än säljarens.
Skador på skelett och en hälta på ett böjprov trodde jag man fick reda på i en vet.besiktining. De borde inte vara så personligt om man inte tar ett klapphjon till vet. som inte kan se hältor vill säga. Eller titta på röntgenplåtar.
Du gör det jobbigt för mig i mina framtida hästköp om jag inte ska kunnna lita på en röntgenplåt. :D
 
På vilket sätt skulle det vara bättre att lura ner cyanid i halsen med socker?
Genomslaget av tex den citerade artikeln blev att alla som inte är insatta tror att det har funnits en superhäst gömd i norden. Och alla springer iväg och ska ha en sån.
När det ändå bara är en kallblodstravare, ingen superhäst. Sen kommer problemen. Hur många vittnsemål finns det inte om detta?
Mängder av ryttare kan inte rida dom för de är inte lämpliga ridhästar. Sen finns det dom som fungerer väl till en viss gräns. Och någr som är riktigt bra men fortfarande med kallblodets begränsningar.
Felet är just att det är oerfarna som köper på grundval av artikeln. En erfaren kan gå igenom alla som finns och plocka ut dom som är ok. Men VW köper den närmsta, billigaste som hittas. Utan att gå igenom dom saker som gör en häst bra.
Vi har överskott på hästar, ingen ska behöva köpa en dålig individ. Bara här på annonserna i Buke finns det säkert bra hästar och det finns dåliga. Tex. en som kollades för jul av bekanta. Det visade sig att den hästen har varit skadad länge och hos flera ägare. Men det sades inget om. Hade dom köpt den hade dom haft en häst som bara kostar uppehälle och veterinär men inte varit brukbar till det dom ville ha häst, ridning. Kanske nån redan har köpt hästen och står där med en trasig häst.
Lurendrejeri i hästförsäljning är stort. I stället för att ta bort den dåliga hästen så säljs den till nån nybörjare som inte märker det.
Jag kan garantera att alla som har en obrukbar eller sämmre häst hade varit lyckligare med hästen om den hade varit ok.
Det går att rida i skogen med en GP häst och plocka blåbär om man bara vill göra det. Men det går inte att rida GP på en häst som inte fungerar.
Med det överskottet av hästar så ska ingen behöva lägga pengar på elände. För det är i inköpet man säkerställer den framtida bruksmöjligheten. Där elimenrar man alla stökigheter som kan tänkas. Endast där, inte sen.
Hur många finns det i landet som klara av att reda ut dom besvärliga hästarna? Inte många. Och dom som kan köper inte den hästen för de ser redan. Dom som inte kan det, ser inte det och köper.
 
Har hört resonemanget att man ska köpa travare som gärna faller in i galopp och därför inte fungerar på travbanan.
Vem i hela friden är det som säger sånt?

Men en häst som inte klarar av att trava kan mycket väl ha defekter som gör att den egentligen borde gå till slakt.
Så illa behöver det inte vara -men kan vid vissa tillfällen givetvis vara så.
Det är stor skillnad på att trava i en rasande fart, -flera kilometer och all annan träning där påfrestningen på leder, skelett,muskler, hjärta, lungor och ligament är mindre.

Deffekten att inte kunna gå i ökad trav kan vilken häst som helst ha. Se bara på hopp och dressyr hästarna, dom är inte så fräscha dom heller alla gånger.

Den kan även ha ett huvud som gör att den inte fungerar på banan. Kastat sig med sulkyn eller andra dumheter. Det finns många som gladeligen tjänar en 17 000 på en sådan häst. Resultatet kan gå illa och oerfarna ryttare kan bli skadade.
Att huvudet är förstört är knappast något man kan klandra hästen för. Att den gör dumheter som du kallar det ser jag inte heller som ett fel i sig, utan en protest, hästen klarar inte dom kvar som ställs på den. Inget orimligt i sig eftersom travsporten många gånger är hutlös.

Det skrämmer mig, eftersom det är saker du hört, inte saker som du erfarit.
Jag har oxå hört mycket i mina dagar, men jag försöker sko mig före jag springer ut i snön.

Visst är det synd att det finns folk som säljer hästar på det sätt du beskriver, men det sa du inget om i ditt förra inlägg. Men så länge det finns mindre seriösa köpare som inte har vett att kolla upp hästen ordentligt före köpet så kommer dessa oseriösa säljare att finnas kvar. Marknaden styr. Således är det upp till var och en vilken häst vi vill köpa och hur noga vil vill kolla hur hästen mår före vi köper den.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
598
Senast: Freazer
·
Utrustning Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt...
Svar
2
· Visningar
487
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 044
Senast: Lobelia
·
Dressyr Har sett 2 reaksjoner på youtube om FEI's nye regelbok for 2023 som har fjernet alle punkter om hvordan hestens hode skal være under...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
6 041
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp