Kampen att överleva

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 187
  • Visningar Visningar 10 877

Bukefalos 30 år!

Det är ingen som vill anställa en funktionsnedsatt 50plussare som inte orkar jobba heltid. Jag har gett upp tanken att jag någonsin ska få jobb. Jag är så jävla rökt man kan bli.

Och eftersom det är mitt fel att jag är funktionsnedsatt, 50plussare och inte orkar jobba heltid, så tycker samhället att det är rimligt att jag ska överleva på 6000 kronor. Eller om det blir 4000. Jag vet inte.

Så jag kommer att hyra ut mitt hus. Jag försöker ordna med annat boende till mig själv på min fastighet. Och just nu jävlas det. Jag är så ledsen, arg och trött.

Jag tror vi pratar om samma sak men om varandra?
Om man pga sjukskrivning inte kan söka/ta arbete och därmed inte öka sin inkomst och komma ifrån försörjningsstöd - så får man fortsätta ha försörjningsstöd. Tills något förändras (man blir frisk, man får sjukersättning, man får ålderspension osv)
Socialtjänsten kommer inte tvinga personen att söka arbete etc.

Det är ju så som alltför många tyvärr har försörjningsstöd år ut och år in.

För att beviljas försörjningsstöd kräver soc att du söker jobb. Ofta fler än om du har aktivitetsstöd. Och ja, de kan också kräva att du söker jobb i hela Sverige.

Man behöver inte vara tankeläsare. Det räcker med att man bemödar sig att läsa vad som står.

Men folk orkar inte. Det är jag som ska orka allt. Jag ska tänka åt folk. Jag ska lösa min helvetiska ekonomiska situation. Jag ska ta hand om min sjuka katt. Jag ska ta hand om mig själv. Jag ska ta hand om min idiotfarsas dödsbo. Och jag ska också försöka ha ett fungerande liv.

Och jag är så jävla arg att jag inte fick det arv jag anser mig ha rätt till. Det räcker inte med att jag går på knäna.

Och att då orka förklara det som redan är begripligt för den som vill förstå är verkligen ett överkrav.
Eftersom det frågades snällt för att hjälpa är det inte begripligt för andra det du skriver bara för att du sitter på all info.

Hyra ut huset kan nog funka. Men har du något du själv kan bo i? Du hade någon friggebod/mindre hus på tomten?
Jo, jag ska bo i annan byggnad på tomten. Jag håller på att ordna det men har stött på problem. Och det gör mig vansinnig att jag inte löser det för jag kan tydligen inte såga rakt med min cirkelsåg trots stöd för sågen. Visst, jag kan bo där ändå, men var fan ska jag förvara alla grejer om jag inte får in lådorna under sängen?

Det är så jävla mycket som måste ordnas innan jag kan hyra ut huset och jag är stressad.
Jag kanske är helt och cyklar nu men tänker lättare jobb/anställning som Samhall eller liknande?
Det får jag inte. Jag har frågat efter det men det är två krav som ska uppfyllas. Dels ska man tillhöra den målgrupp de vänder sig till för tillfället. Det kan t.ex. vara att man är under 30 år. Det andra nålsögat är att det ska finnas timmar på Samhall att jobba på. Det är långt ifrån alltid det finns det.

Det får jag inte. Jag har frågat efter det men det är två krav som ska uppfyllas. Dels ska man tillhöra den målgrupp de vänder sig till för tillfället. Det kan t.ex. vara att man är under 30 år. Det andra nålsögat är att det ska finnas timmar på Samhall att jobba på. Det är långt ifrån alltid det finns det.
Är det just nu det inte finns öppning på/med Samhall men kan ev vara aktuellt i framtiden? Eller tycker AF att det inte är aktuellt alls. Dvs finns det en chans det lättar längre fram (även om det såklart inte hjälper nu)

Är det just nu det inte finns öppning på/med Samhall men kan ev vara aktuellt i framtiden? Eller tycker AF att det inte är aktuellt alls. Dvs finns det en chans det lättar längre fram (även om det såklart inte hjälper nu)
Nej, sius skull höra med hon som jobbade mot Samhall. Sen hörde jag inget. Sen sa sius upp uppdraget mot mig och ville inte längre hjälpa mig. Anledningen var att min bil havererat och då hade jag inte längre tillgång till det hjälpmedel jag behöver för att kunna ta mig lite längre hemifrån. Jag blev ju också nekad färdtjänst efter 10 månaders handläggningstid. Så han ansåg att han inte kunde matcha mig mot något jobb.

Af ville till och med kasta ut mig från jobb och utvecklingsgarantin för att jag har svårt att åka kommunalt och inte längre hade bil. Då hade jag fått 0 kronor i inkomst.

Men min snälla mamma sponsrade mig och hjälpte mig att köpa en bil. Av den anledningen fick jag vara kvar i jobb och utvecklingsgarantin.

Man är jävligt sårbar när man inte funkar som man borde.

Jag har nu exakt ingen hjälp alls av af, trots att jag står sist i kön till samtliga jobb i Sverige.

Var det inte du som i en annan tråd skrev att du inom kort kommer att få ett arv på runt 150 000kr? Även om det inte är en långsiktig lösning så måste det ju ändå kännas som en liten lättnad att veta att det ändå kommer att kunna ge dig lite respit?

Nej, sius skull höra med hon som jobbade mot Samhall. Sen hörde jag inget. Sen sa sius upp uppdraget mot mig och ville inte längre hjälpa mig. Anledningen var att min bil havererat och då hade jag inte längre tillgång till det hjälpmedel jag behöver för att kunna ta mig lite längre hemifrån. Jag blev ju också nekad färdtjänst efter 10 månaders handläggningstid. Så han ansåg att han inte kunde matcha mig mot något jobb.

Af ville till och med kasta ut mig från jobb och utvecklingsgarantin för att jag har svårt att åka kommunalt och inte längre hade bil. Då hade jag fått 0 kronor i inkomst.

Men min snälla mamma sponsrade mig och hjälpte mig att köpa en bil. Av den anledningen fick jag vara kvar i jobb och utvecklingsgarantin.

Man är jävligt sårbar när man inte funkar som man borde.

Jag har nu exakt ingen hjälp alls av af, trots att jag står sist i kön till samtliga jobb i Sverige.
Finns det möjlighet få tillbaka SIUS nu när du har bil och kan matchas mot fler jobb igen?

För om du någon gång kunde matchas mot jobb i Samhall känns det som det skulle kunna underlätta din ekonomiska situation avsevärt. Och hela tanken med Samhall var (och borde fortfarande vara) att stötta de längst från de reguljära jobben. Så blir så bakvänt och tragiskt när det är just de som faller ifrån.

Var det inte du som i en annan tråd skrev att du inom kort kommer att få ett arv på runt 150 000kr? Även om det inte är en långsiktig lösning så måste det ju ändå kännas som en liten lättnad att veta att det ändå kommer att kunna ge dig lite respit?
Nej. Jag får bara min laglott. Det är runt 75 000 minus kostnader som dödsboet har/haft. Så det blir kanske inte mer än 50 000. Det är ingen lättnad. Jag kan byta min toastol och sen delvis reparera mitt sparkonto.

Finns det möjlighet få tillbaka SIUS nu när du har bil och kan matchas mot fler jobb igen?

För om du någon gång kunde matchas mot jobb i Samhall känns det som det skulle kunna underlätta din ekonomiska situation avsevärt. Och hela tanken med Samhall var (och borde fortfarande vara) att stötta de längst från de reguljära jobben. Så blir så bakvänt och tragiskt när det är just de som faller ifrån.
Vet inte. Jag orkar faktiskt inte ligga på om det.

Jag har gett upp om att någonsin få jobb. Kanske får jag lite timmar på ett hotell i närheten när säsongen kommer igång igen. Inget jag kan försörja mig på.

Så jag hyr ut mitt hus, hoppas på att jag kan få 50% sjukersättning och sen kan jag ha lite eget, typ åka och beskära träd åt folk.

Nej. Jag får bara min laglott. Det är runt 75 000 minus kostnader som dödsboet har/haft. Så det blir kanske inte mer än 50 000. Det är ingen lättnad. Jag kan byta min toastol och sen delvis reparera mitt sparkonto.

Vet inte. Jag orkar faktiskt inte ligga på om det.

Jag har gett upp om att någonsin få jobb. Kanske får jag lite timmar på ett hotell i närheten när säsongen kommer igång igen. Inget jag kan försörja mig på.

Så jag hyr ut mitt hus, hoppas på att jag kan få 50% sjukersättning och sen kan jag ha lite eget, typ åka och beskära träd åt folk.
En laglott från någon man inte haft kontakt med sen man var barn, det är ju gratispengar! (Arvet är ingen kompensation fölr historisk misshandel). Hur kan du inte se det som en lättnad? 50 000, eller vad det nu blir, jag förstår inte hur det inte kan vara en lättnad. I synnerhet med tanke på hur pressad ekonomi du har.

Liknande trådar

• Att leva och inte bara överleva
  • Min rygg
  • Presenterar mig i efterhand
  • Stort TACK i efterhand!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat