Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Jo, nååågra hästar har jag utbildat:eek:, några av dom har EM-medaljer :angel:

Det är möjligt att ditt system inte är som det låter, men då får du nog jobba med formuleringen :devil: Och ja... Morris beskriver halvhalter mycket ingående i sina böcker men dom beskrivningarna ligger rätt långt från dina

Jag hade ju som sagt inte tänkt lägga mig i denna debatten eftersom jag får betalt för att hjälpa folk med sånt här;) Så nu lämnar jag tråden till er amatörer

Vilken härlig attityd du har:eek: Kan det ha gått prestige i att säga emot:o:rofl: Man blir mållös...
Men jag lovar dej att i det här fallet vet jag var jag pratar om, du kan raljera hur du vill, om det känns bättre för dej så.....men tro inte att alla här är unga "elever" bara för att det är nya användare för dej, då kan du göra bort dej en aning.......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

lägger han tungan över bettet...
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

lägger han tungan över bettet...


Nej det gör han inte... tror inte de iaf, jag vet att han gjorde de en gång fast de va inne på dressyrbanan och de va inte alls samma för då tyckte han själv att det va väldigt obehagligt.
Det är mer att helt enkelt struntar i att man bromsar och gör allt han kan för att komma undan tygeltagen och bara springa. Han kastar me huvudet uppåt, åt sidorna, drar ner huvet, går sidledes, typ allt han kan komma på.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Jag såg bilderna i din profil (fin häst:idea:) och jag undrar om den inte är sån som kan tex bara dra in nosen och krypa bakom handen och ånga på? Det är svårt om dom gör så. Ingen häst går ju att stoppa med enbart tygeln utan man använder kroppen till väldigt stor del. Det finns en hel del ponnier som gör så med ungarna särskilt när dom har skarpa bett, (jag tror inte alls på skarpare bett på din.)

Just detta är svårt att få tag på. (ponnyungarna gör som bettibetts trodde jag menade:rofl: lutar sej bakåt och det trycker förstås på, tror hon tänkte på såna ponnier inser jag nu...:rofl: När man flyttar vikt bak lutar man sej självklart inte bakåt f ö. )

Menar nu inte att du gör så, men kanske din häst har samma "teknik" som dessa ponnier (och även andra hästar bla har jag sett kallblodstravare tex fara iväg med nosen i bringan, pessoabett och förtvivlad ryttare:crazy:)

Vet inte, bara en fundering om det är så den gör? Då hjälper ju heller inga "jockeytyglar" som beskrevs ovan(jockeys bromsar också i första hand med kroppen, faktiskt, tygeln enbart fungerar ju inte, oavsett vad man nu skulle ha för "grepp")

Det är nog en bra idé att en duktig tränare provar och känner efter vad den gör eller vill göra för att komma ifrån dina hjälper, så får du rätt hjälp. Som jag tror jag skrev i början så beror det ju mycket på vad hästen gör.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Vilken härlig attityd du har:eek: Kan det ha gått prestige i att säga emot:o:rofl: Man blir mållös...
Men jag lovar dej att i det här fallet vet jag var jag pratar om, du kan raljera hur du vill, om det känns bättre för dej så.....men tro inte att alla här är unga "elever" bara för att det är nya användare för dej, då kan du göra bort dej en aning.......

Får man fråga vem du är? Eftersom du är ny för oss?

Ja, vi som känner Betti vet att hon absolut har koll på vad hon pratar om:p Hon är absolut ingen som försöker raljera:idea:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Får man fråga vem du är? Eftersom du är ny för oss?

Ja, vi som känner Betti vet att hon absolut har koll på vad hon pratar om:p Hon är absolut ingen som försöker raljera:idea:


Ja jag känner henne inte så jag kan ju bara gå på vad hon skriver:grin:
Varför behöver du veta vem jag är? Det tycker jag inte, har aldrig sett ditt nick förr nånsin:o Ny för oss? Vilka oss?:confused: Är det ett stängt forum kanske:eek:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Tack!! De tycker jag me... :love:

Ja alltså min pålle påminner mycket om en ponny, på många sätt.. han är liten, kort i ryggen och väldigt kvick... så de du säger stämmer nog bra, att han har de beteendet. Men han nöjer sej liksom inte med bara den metoden, har provar verkligen allt han kan komma på när han vill iväg, huvvet går upp, ner, fram å bak. Det som är allra svårast är när han först krullar ihop sej och sen tar ett jättehopp framåt å samtidigt kör fram huvudet å mer eller mindre rycker loss tyglarna ur handen på mej...

MEN
jag har faktiskt varit ute på den beryktade travbanan idag, med stärkt självförtroende från alla bra tips jag fått här. Och jag red på mitt gagbett, med två tyglar OCH graman. (gött jobbigt att hålla reda på alla tyglar :crazy:) men det gick faktiskt BRA! Han stack inte en enda gång! Varje gång jag kände att han försökte så stanna jag honom (att stå still är ett annat problem, det klarar han inte heller) och efter nån halv timme gav han sej. Fast han va VÄLDIGT arg ett tag, brukar inte bocka men de gjorde han idag, å stegra lite ett par gånger, och sparka med frambenen rakt ut i luften i ren protest, men jag gav mej inte och till sist kunde jag t.o.m ta av gramanen och galoppera hela varvet runt i lugnt tempo. Förresten tror jag att jag fattar de där med att aktivera bak å de där, det gick när han gett sej , att liksom driva bakifrån ner i handen och få samling istället för gas framåt. har jag fattat rätt? :confused:
Jag stog i fältsists hela tiden och la mej inte bakåt ;) utan använde bara armarna. Jag har alltid fått höra att man ska ha låga händer, men idag prova jag att höja handen och göra förhållningar och de funka! Och när han va riktigt dum i början tog jag tag i manen vid manken me ena handen och höjde den andra och gjorde förhållningar å de funka hur bra som helst (de va de som gjorde honom mest arg tror jag) :D

Men hur som helst så kunde jag hålla honom idag och det känns hur bra som helst!! :banana::banana::banana:

Så tack igen för alla tips, jag tar verkligen till mej de som sägs här och försöker gallra ur de som känns som om de skulle kunna funka på min lilla tok!
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Vad bra att det fungerade, nu är det bara nöta vidare så det fungerar på 'vanliga' (det du brukar rida på i terrängen) bettet från början med. Tror att när herrn insett att 'fasiken, matte bestämmer ALLTID' så kommer en stor del av attitydproblemet nu försvinna med =)

Snyggt jobbat! =)
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Ja jag känner henne inte så jag kan ju bara gå på vad hon skriver:grin:
Varför behöver du veta vem jag är? Det tycker jag inte, har aldrig sett ditt nick förr nånsin:o Ny för oss? Vilka oss?:confused: Är det ett stängt forum kanske:eek:

Du undrade vem Betti var varför jag frågade dig detsamma:angel: Detta är absolut inget stängt forum men många av oss känner varann ganska bra :D.
Att du inte sett min nick tidigare kanske beror på att jag rör mig mest på detta forum och du är kanske inte är här så mkt. Sen skiver jag bara på andra forum om jag ser en fråga som intresserar mig.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Vad bra att det fungerade, nu är det bara nöta vidare så det fungerar på 'vanliga' (det du brukar rida på i terrängen) bettet från början med. Tror att när herrn insett att 'fasiken, matte bestämmer ALLTID' så kommer en stor del av attitydproblemet nu försvinna med =)

Snyggt jobbat! =)

Tack!! jag är gött stolt över mej själv just nu!! :p
Men jag tror jag skiter i alla stångbett å sånt där, jag gillar gagsen, kanske ska rida på de i terrängen i fortsättningen istället.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Ta det som fungerar du, olika hästar trivs ju på olika saker, och funkar både du och pållen på ett bett finns det ju ingen anledning att byta bara för att byta =)
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Ok. Jag skriver inte här så ofta eftersom det var väldigt längesen jag red ft öht men det här handlade ju inte ft specifikt.

Men precis som du skriver dyker det upp nån intressant fråga nån gång jag råkar se. Det här är en sån fråga. Jag blir irriterad om någon antyder att jag skulle vara nån unge som sitter på het häst och får den att springa :eek: Därför att personen ifråga dvs bettibets i detta fall inte förstår något så enkelt som att en häst måste ridas även om den skulle "sticka".
Det blir en märklig diskussion eftersom jag aldrig låter en häst "sticka" öht, och jag har försökt förklara att man aldrig får
låta hästen ta sig ifrån att vara på hjälperna oavsett hastighet, och om hästen försöker måste man rida, inte bli hängande i att försöka dra i tyglarna och kanske t o m sätta sej,. :crazy:
Jag vet inte om det är så att man medvetet misstolkar för att man inte vet vem någon är:confused: Eller om det är okunskap? Ingen aning. Jag blir lite förvånad eftersom det är just ft-forumet där jag trodde folk hade sånt här i ryggmärgen:o Men nu undrar jag.:cool:
Man tolkar "lätta" som "släppa", att "räta upp sej, bromsa med kroppen, få vikt bakåt" tolkas som att luta sej bakåt:eek::crazy:

Sorry om jag snäste dej, men man undrar vad det är frågan om ibland:confused:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Vad bra att du blev så stärkt i ditt självförtroende:bow: Det är väldigt viktigt, du ska ha kontrollen:idea:

En sak bara, du kanske inte ännu ska tvinga honom att stå helt still, just på travbanan, risken att han reser sej eller bockar mycket är större då, tänk framåt hela tiden själv, släpp fram honom, beröm när han svarar dej, ta tillbaka igen och beröm det med, han ska svara dej och få beröm för det. Checka av att du får svar hela tiden, det är viktigast. Han får inte bli blockerad utan kommunicera med dej. Det är det du ska berömma. Våga lätta (inte släppa iväg:grin:) och beröm när han är kvar i handen men inte försöker dra iväg.

Jag tror det krävs mycket lugn och tålamod av dej. Om du känner dej säker på att du kan klara det som händer så träna lydnaden på den banan. Variera tempo, och gångart. Men låt det aldrig gå över gränsen (i galopp tex) för vad du´har kontroill, hellre tilbaka igen, sen fram igen.

Det finns en risk att du triggar honom särskilt med halter tror jag. Se upp med det.
Så tänk hela tiden framåt och försök att vara väldigt lugn själv i din inställning. Hellre många avbrott med skritt på lång tygel om du kan
och slappna av, än halt på spänd tygel och med studsande häst..
Se det inte som en kamp över honom utan att du lär honom något:idea:

Gör det här grundligt innan du startar i terräng, tycker jag!
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Får man fråga vem du är? Eftersom du är ny för oss?

Ja, vi som känner Betti vet att hon absolut har koll på vad hon pratar om:p Hon är absolut ingen som försöker raljera:idea:

Flashlight får nog dom flesta inklusive mig själv att blekna i jämförelse om man skall se till erfarenhet av sådana här hästar.

Även om man själv tränar och hjälper folk så är det största problemet ponnyungar som ligger baklänges och drar och då skapar starka hästar som sticker.

Det problemet går inte att jämföra med hästar som verkligen sticker och det är just DET som flashligt har stor erfarenhet av.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Jag vet inte om det är så att man medvetet misstolkar för att man inte vet vem någon är:confused: Eller om det är okunskap? Ingen aning. Jag blir lite förvånad eftersom det är just ft-forumet där jag trodde folk hade sånt här i ryggmärgen:o Men nu undrar jag.:cool:
Man tolkar "lätta" som "släppa", att "räta upp sej, bromsa med kroppen, få vikt bakåt" tolkas som att luta sej bakåt:eek::crazy:

Sorry om jag snäste dej, men man undrar vad det är frågan om ibland:confused:



Självklart måste man räta upp sig inför hinder och få vikt på hästens bakben innan man hoppar, det är grundläggande utbildning i terrängridning.
Jag såg ponnyerna i * och ** i Hermanstorp och såg ut såhär :eek:

Allt för många hade alldeles för långa stigbyglar , låg dom inte baklänges och drog och dunkade hästarna i ryggen i varje galoppsprång så låg dom framlänges och hoppade alla hinder flying, mosade in ponnyerna i hindren så dom var helt enkelt tvugna och bromsa i ren självbevarelsedrift..
Sedan sitter dom ner i sadeln i stort sett hela terrängbanan runt :confused:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Tack fio :o
Dina kunskaper har jag väldigt stor respekt för (o några till på detta forum som jag "stött på" på buke:D) och ft-ryttare jag känner brukar också vara vettiga, duktiga och kan rida. Så jag blev väl.. lite förvånad.

Ang ponnyryttarna så undrar man ibland även på hopptävlingar om föräldrarna vill ha ut försäkringen på både barn och ponny:eek:

Så var det när mina barn tävlade hoppning (o den äldsta lite ft) och så tycks det vara idag också (nåja så många år sen är det kanske inte heller)
Nyligen diskuterades en film på buke (tråden togs bort sen) och där blev bla jag impopulär (också...hmmm.....) när jag hävdade att det INTE är en "tråkig olycka" att en sk "het" ponny hoppar ut över staketet och nästan mosar ett ekipage som står utanför. :eek: Folk t o m anklagade arrangören för det hela genom att prata om för låga staket????
Ponnyn hoppade LA och var knappt (uppenbarligen) styrbar,
och folk skriver att "så är såna ponnies". Man blir matt........:crazy:

Ja om man man "ponnyrider" dom:cool:

Och fortfarande undrar jag hur man som förälder tänker när man låter barnen fara fram utan kontroll på en stark ponny som lämnas att ta över och sköta det hela som den tycker.( Är det inte bättre att dom lär sej rida redan på ponny så att dom kan det sen när dom går över till häst, :confused: Är man inte rädd om ungen?

Tror tyvärr det är vanligt att man tror man alltid ska sitta ner för att bromsa och kontrollera hästen, det är väl därför många föredrar att rida ut i dressysadeln om dom är osäkra på hästen. Men trodde nog att de som tränar ft fått lära sej lite mer:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Vad bra att du blev så stärkt i ditt självförtroende:bow: Det är väldigt viktigt, du ska ha kontrollen:idea:

En sak bara, du kanske inte ännu ska tvinga honom att stå helt still, just på travbanan, risken att han reser sej eller bockar mycket är större då, tänk framåt hela tiden själv, släpp fram honom, beröm när han svarar dej, ta tillbaka igen och beröm det med, han ska svara dej och få beröm för det. Checka av att du får svar hela tiden, det är viktigast. Han får inte bli blockerad utan kommunicera med dej. Det är det du ska berömma. Våga lätta (inte släppa iväg:grin:) och beröm när han är kvar i handen men inte försöker dra iväg.

Jag tror det krävs mycket lugn och tålamod av dej. Om du känner dej säker på att du kan klara det som händer så träna lydnaden på den banan. Variera tempo, och gångart. Men låt det aldrig gå över gränsen (i galopp tex) för vad du´har kontroill, hellre tilbaka igen, sen fram igen.

Det finns en risk att du triggar honom särskilt med halter tror jag. Se upp med det.
Så tänk hela tiden framåt och försök att vara väldigt lugn själv i din inställning. Hellre många avbrott med skritt på lång tygel om du kan
och slappna av, än halt på spänd tygel och med studsande häst..
Se det inte som en kamp över honom utan att du lär honom något:idea:

Gör det här grundligt innan du startar i terräng, tycker jag!



Ja du har nog rätt i att de inte e nån ide att försöka tvinga honom att stå still.. För det tyckte han inte alls om... Ska nog börja med att försöka få honom att skritta lungt vid avbrotten istälet, utan att takta å släna me huvudet å gå på snedden. tack för de ;)
Och de med att lätta i handen som belöning, det gör jag alltid och mot slutet igår så reagerade han som jag ville, han bara slappna av när jag lättade istället för att ta de som att han får springa igen.
Vi ska absolut fortsätta träna detta ganska ofta för även om det blev bättre igår så är det ju inte BRA, så som jag vill ha det. :)
Å måste tillägga efetr att ha läst ditt senaste inlägg, jag sitter nästan aldrig ner när jag rider/tränar för fälttävlan. Tycker att man får mycke bättre kraft och kontroll när man står upp. Sen har jag ju försökt att bromsa genom att ta spjärn i stigbyglarna och luta mej bakåt allt jag kan (utan att sätta mej) men de inser jag ju nu att de va fel metod :S


Fast det är svårt att inte se de som en kamp, måste ju säga att det verkligen kändes som att jag VANN igår :D Men det va ju första gången så det blir förhoppningsvis inte lika mycke bråk i fortsättningen!

Å sen så har jag fått höra att jag bor typ granne med en duktig ft ryttare som även är C-tränare, Sivert Jonsson heter han, jag tänkte fjäska in mej ordentligt där och hoppas att han är precis vad jag letat efter :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Det låter ju jättebra om du kan få hjälp av en tränare så nära.:idea:

Ang kamp så är det visserligen bra att du "vann". Jag förstår att det känns så. Men hästen håller ju faktiskt på att lära sej att den inte måste gå i 180 i vissa lägen utan att den kan mycket väl jobba lugnt och kontrollerat även där, och sen när den är mogen få länga på kliven och öka, men under kontrollerade former. Så småningom.

Det ÄR en lärosituation och om du har den inställningen kommer du att ha mer tålamod med den, känna dej mer lugn med vad du håller på med, och inte bli arg om det inte går på räls utan bara lugnt korrigera. Hamnar man i kamp blir det upprörda känslor och adrenalin och det lugnar inte hästen utan triggar den mer:idea:

Du ska självklart inte släppa på det du vill för det, tvärtom, där ska du vara stenhård.:idea:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Hejsan!
Jag tycker inte folk bara ska köpa starkare bett för att hästen inte lyssnar på förhållningarna. Om hästen inte lyssnar, hitta en bra tränare och jobba på det ist för att bara köpa ett strängare bett. Det hjälper inte alltid. Jo visst vet jag att det ofta hjälper. Men då ser man bara igenom problemet ist för att ta itu med det. Jag tycker man ska jobba igenom så man får en häst som lyssnar på en ordentligt.
Men folk får ju göra som dom vill, men det är min åsikt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

nu MÅSTE jag bara berätta hur bra allt har gått det senaste!! Jag köpte ett nytt bett ändå, ett sånt här Myler, D-bett med port heter det och så har jag ridit med två tyglar. Var och tränade på säve banan i göteborg förra tisadgen och min pålle va så duktig så de knappt va sant. Så jag åkte till sämsholm i lördags ändå... och red debutantklassen.
Börja med att rida på 70% i dressyren, vilket jag aldrig ens har varit i närheten av innan!
Sen rev vi tyvärr ett hinder i hoppningen, men jag hade ändå bara 49 straff innan terrängen.
Fast de va ju mest för terrängen vi åkte dit, min plan va att bryta av varje gång han stack och bara rida som en träningsrunda. Men hur förvånad blev jag när han galoppera runt hur lungt och stadigt som helst, lyssna på allt jag ville och inte försökte sticka en enda gång? Jag fattar ingenting... Sist vi red debutant sprang han allt han orka fast jag satt å bromsa hela vägen å de blev 34 sekunder för fort och i lördags gled vi runt med 3 sek till godo på max-tiden. Vi kom iaf trea! :banana: (hade vi inte rivit i hoppningen hade vi vunnit...:mad:)

Men jag fattar inte vad som hänt?
Har träningen redan gett resultat..? Kan de verkligen gå så fort? :confused: :confused:

Han va hur fin som helst och jag hade full kontroll... :love::love:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 351
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: lilstar
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 333
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp