Bukefalos 28 år!

Kan man bo i Linköping?

Det går alldeles utmärkt.

Men inte om man bara trivs med storstadens utbud av kultur och människor.

För övrigt är det inte alls platt i hela kommunen och det saknas inte vatten. Det saknas hav alldeles i närheten, men bara sådär 8 mil bort så finns skärgården.

Jag utnämner härmed partiskt Linköping till typ bästa staden att bo i om man inte vill bo i de tre stora.
En annan fördel är att det bara tar 2h med bil till Stockholm city.

Jag som aldrig skulle kunna tänka mig att bo en längre tid bland en massa folk i en stor stad, tycker att Linköping är en bra stad och kommun på himla många vis. Universitetssjukhus är för himla bra att ha tillgång till. En framåt kommun på skolområdet, med lärarutbildning i stan. Mängder av framgångsrika teknologiföretag. Bland annat inom space & defence, där jag antar att din man har lätt att få jobb.

Men om man KRÄVER att jämt ha tusen människor inom 200 kvadratmeter, så blir det svårare. Så höga hus finns inte här. Och det är dessutom jäkla dyrt med lägenheter inne i stan.
 
Men inte om man bara trivs med storstadens utbud av kultur och människor.
Jo, jag fattar att detta inte är en stad för mig :D.
Det saknas hav alldeles i närheten, men bara sådär 8 mil bort så finns skärgården.
"Bara"? :D
Och det är dessutom jäkla dyrt med lägenheter inne i stan.
Nä är det? Jag kikade på hemnet, fanns fina fyror mitt i smeten för typ fyra miljoner?
 
Jo jag fattar det. Men faktum kvarstår: vi vill ha ett visst antal rum. Vi kommer inte välja att bo i ett område vi gillar och knöla ihop oss, det är inte ett alternativ för oss. Oavsett hur du eller andra väljer att leva.

Jag har inte sagt hur du ska leva? Jag bara förklarade hur man kan tänka kring bostadspriserna. Lite som att köpa en kopp kaffe på ett fik i ett bra läge - man betalar lika mycket för kaffet som stolshyra för att sitta ner på ett trevligt ställe ett tag. Sen kanske det inte känns värt det ändå, men då känns det rimligare med kaffepriset.

Men om ni inte tycker läge känns värt att betala för, så håller jag med om att det låter väldigt dumt att bo i Stockholm, där man betalar så mycket för läget. Det finns ju självklart billigare områden - Årsta är förhållandevis prisvärt, t ex, och några vänner sålde nyligen en trist fyra på Reimers och fick en fin femma i Bergshamra plus pengar emellan istället. Men det kostar ju ändå en hel del, förstås. Norrtälje t ex är betydligt billigare, och därifrån kan man smidigt ta motorvägsbussen till Stockholm. Vallentuna kostar också mindre, för den som är ok med att bilpendla.

Vill man ha gott om plats men bryr sig mindre om läget är väl Stockholm ungefär det sista stället i Sverige man ska bo i, tänker jag.
 
Haha, ja folk i tråden är ju övervägande negativa så jag tänkte jag skulle vara en motvikt :p :D @niphredil

Jag har mött en hel del av det övriga i tråden skriver också. Det är till visa del en långsam stad med både småstadssyndrom och storstadskomplex... Att jag är förhållandevis positiv beror nog delvis på att jag inte trivs i alltför stora städer, men säkert också på att jag själv jobbar med långsiktig stadsutveckling och planering och oftast tänker på stan i ett framtidsperspektiv, som faktiskt känns händelserikt och spännande :p
 
@Mabuse Det du inte verkar förstå är att det finns områden jag älskar i Stockholm men där skulle vi få bo i en etta typ för att ha rimligt råd med det. Och det är inte ett alternativ. Och det är inte heller ett alternativ att bo i en trist del av Stockholm, som vi inte gillar, för att ha råd med en tvåa eller en trea. Du behöver inte spydigt förklara för mig hur bostadsmarknaden ser ut i Stockholm eller vad man betalar för - jag vet det. Jag bara försöker se om det finns andra städer som vi kan trivas i där vi kan bo. Och där vi kan bo i en fin trea till exempel.

Jag fattar att du inte är ute efter att ha en trevlig diskussion utan istället bara vill sitta och vara spydig men liksom, bara ge dig. Jag fattar ibland inte vad du får ut av att vara på Buke, du verkar bara tycka att alla andra är jättedumma som inte tänker precis som du.

Och därmed har jag svarat dig för sista gången i tråden :).

@FeatherCloud Ja, jag förstår att du vill motvikta lite :D. Och det är bra! För ofta får man en bra bild av en stad tycker jag när andra säger vad de gillar med den (exempelvis, säger du att det är lugnt och inte så mycket folk som ett plus så tänker jag YL NEJ TACK :D).
 
Ett bra tips är annars att göra en weekend i stan efter tips. Jag brukar kunna bilda mig en ganska omedelbar uppfattning om det är något ställe som har potential eller inte. Det är så många små saker som utgör skillnaden mellan intressant och tråkig. Jag tycker de flesta svenska städer är ganska tråkiga.
 
Sådana här trådar är så intressanta! Jag själv tycker det är riktigt problematiskt när vissa jobb jag söker inte är i andra (mindre) städer, för att bo i Sthlm känns så bökigt och jobbigt och otrevligt på alla sätt och vis :p Jag har tex svårt att förstå behovet av femhundra olika biografer, trängsel, massvis av människor hela hela tiden överallt, ständigt stadsljud, fler klädbutiker än träd...

(Jag vet att det inte hjälper något i beslutet om Linköping, men kunde inte låta bli att skriva något ;) )
 
@Mabuse Det du inte verkar förstå är att det finns områden jag älskar i Stockholm men där skulle vi få bo i en etta typ för att ha rimligt råd med det. Och det är inte ett alternativ. Och det är inte heller ett alternativ att bo i en trist del av Stockholm, som vi inte gillar, för att ha råd med en tvåa eller en trea. Du behöver inte spydigt förklara för mig hur bostadsmarknaden ser ut i Stockholm eller vad man betalar för - jag vet det. Jag bara försöker se om det finns andra städer som vi kan trivas i där vi kan bo. Och där vi kan bo i en fin trea till exempel.

Jag fattar att du inte är ute efter att ha en trevlig diskussion utan istället bara vill sitta och vara spydig men liksom, bara ge dig. Jag fattar ibland inte vad du får ut av att vara på Buke, du verkar bara tycka att alla andra är jättedumma som inte tänker precis som du.

Och därmed har jag svarat dig för sista gången i tråden :).

@FeatherCloud Ja, jag förstår att du vill motvikta lite :D. Och det är bra! För ofta får man en bra bild av en stad tycker jag när andra säger vad de gillar med den (exempelvis, säger du att det är lugnt och inte så mycket folk som ett plus så tänker jag YL NEJ TACK :D).

Jösses. Det här påminner mig om varför jag brukade ha dig på ignorera.:cautious:
 
Ett bra tips är annars att göra en weekend i stan efter tips. Jag brukar kunna bilda mig en ganska omedelbar uppfattning om det är något ställe som har potential eller inte. Det är så många små saker som utgör skillnaden mellan intressant och tråkig. Jag tycker de flesta svenska städer är ganska tråkiga.
Jo, det är en bra grej och det ska vi absolut göra! Jag är mest oroad över jobbsituationen faktiskt, annars tycker jag ofta att många städer är rara. Kalmar till exempel, där skulle jag kunna bo! Nyköping är fint också. Och för mig som bor ute i the hood skulle det kännas SÅ lyxigt att få bo mitt i stan, även om den stan är liten (så länge den är söt då).
Sådana här trådar är så intressanta! Jag själv tycker det är riktigt problematiskt när vissa jobb jag söker inte är i andra (mindre) städer, för att bo i Sthlm känns så bökigt och jobbigt och otrevligt på alla sätt och vis :p Jag har tex svårt att förstå behovet av femhundra olika biografer, trängsel, massvis av människor hela hela tiden överallt, ständigt stadsljud, fler klädbutiker än träd...

(Jag vet att det inte hjälper något i beslutet om Linköping, men kunde inte låta bli att skriva något ;) )
Jamen skriv på, det är bara kul :). Och grejen är den att bor man i rätt del så är det inte trängsel och massa folk, det är bara schysst utbud och bra stämning. Jag har exempelvis ett nytt favoritområde i Berlin där jag skulle kunna göra vad som helst för att få bo: det är vackra gamla hus, massa små söta restauranger, barer och kaféer längs med gatorna, fina innegårdar och lite lagom med folk. Jag blev helt kär! Bara tanken på att bara behöva gå utanför dörren och ha allt det där - umgänge, mat, drinkar (:D) så nära är liksom DRÖMMEN för mig typ.
 
Alltså vad jobbar han med?

Finns det inte jobb åt honom i typ Västerås? Det är på pendlingsavstånd från Stockholm och då kan du behålla ditt jobb.
 
Jamen skriv på, det är bara kul :). Och grejen är den att bor man i rätt del så är det inte trängsel och massa folk, det är bara schysst utbud och bra stämning. Jag har exempelvis ett nytt favoritområde i Berlin där jag skulle kunna göra vad som helst för att få bo: det är vackra gamla hus, massa små söta restauranger, barer och kaféer längs med gatorna, fina innegårdar och lite lagom med folk. Jag blev helt kär! Bara tanken på att bara behöva gå utanför dörren och ha allt det där - umgänge, mat, drinkar (:D) så nära är liksom DRÖMMEN för mig typ.

Vad tycker du är "rätt del"? Alltså bara nåt exempel? Jag tycker knappt det finns nåt i Sthlm. En av mina närmsta vänner bor på Kungsholmen och det tycker jag är det "minst dåliga" området men alltså, trängsel är det verkligen :crazy:.
 
@ainasoja Han är aerospaceingenjör :). Jag har ingen aning alls om var han kan få jobb, bara att just Linköping är lätt (många företag där + kontakter).
 
Jamen skriv på, det är bara kul :). Och grejen är den att bor man i rätt del så är det inte trängsel och massa folk, det är bara schysst utbud och bra stämning. Jag har exempelvis ett nytt favoritområde i Berlin där jag skulle kunna göra vad som helst för att få bo: det är vackra gamla hus, massa små söta restauranger, barer och kaféer längs med gatorna, fina innegårdar och lite lagom med folk. Jag blev helt kär! Bara tanken på att bara behöva gå utanför dörren och ha allt det där - umgänge, mat, drinkar (:D) så nära är liksom DRÖMMEN för mig typ.
Jag bor i en förort till Sthlm nu och tycker att det är för mycket folk, samtidigt som en vän till mig som bor nära Hammarbybacken tycker att jag bor i princip ute på landet :p Det perfekta för mig hade varit typ... Piteå, fast längre ner i landet då (det där med mörka, långa, kalla vintrar är inte min grej)
 
Göteborg är ju mysigt värre. Kan inte det vara ett alternativ? Billigare än Stockholm, men en storstad.
Malmö? Gävle? Jönköping är för mycket bibelbältet för mig i alla fall.
Småstäder finns ju mysiga, men mer för en dagstripp än boende kanske.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
24 005
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 220
Senast: hundtant
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 723
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 200
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp