Kan man bo i Linköping?

Haha ;) Tänkte att det är ett fint, lugnt område, nära till havet och väldigt nära till centrum om en vill ha lite mer liv och rörelse :)
Det är det förvisso, men det känns så himla opersonligt! Men det är förstås bara min åsikt och jag har inte bott där, bara varit på besök samt passerat igenom en miljon gånger :D
 
Det är det förvisso, men det känns så himla opersonligt! Men det är förstås bara min åsikt och jag har inte bott där, bara varit på besök samt passerat igenom en miljon gånger :D
Jag har bott på Erikslust och jobbat i Slottsstaden och tycker där är väldigt trevligt. Men alla är vi olika :)
 
Nej gud så långt bort från resten av världen, jag skulle bli tokig. På allvar.

Kommer säkert sluta med att vi stannar i Stockholm :D.

Orkade inte läsa längre än hit, så om du redan svarat på detta kan du ju bortske från det, men jag tänker att Malmö kanske vore nåt? Lite större, bra utbud, bättre bostadspriser (än Stockholm alltså. Eller?!), nära till Köpenhamn och alltså bör det finnas arbetsmöjligheter för er båda. Jag skulle personligen bli uttråkad av Linköping.
 
Jamen skriv på, det är bara kul :). Och grejen är den att bor man i rätt del så är det inte trängsel och massa folk, det är bara schysst utbud och bra stämning. Jag har exempelvis ett nytt favoritområde i Berlin där jag skulle kunna göra vad som helst för att få bo: det är vackra gamla hus, massa små söta restauranger, barer och kaféer längs med gatorna, fina innegårdar och lite lagom med folk. Jag blev helt kär! Bara tanken på att bara behöva gå utanför dörren och ha allt det där - umgänge, mat, drinkar (:D) så nära är liksom DRÖMMEN för mig typ.

Alltså nu tvingar du ju mig att fråga vilket område det är? :D
 
@niphredil - ni kan ju blicka norrut och flytta till Uppsala. Dyrt som fan men billigare än Stockholm. 40 minuter med SJ till Centralen och hela Stockholms och Uppsalas arbetsmarknader. (Och närmare till Gävle!:p)

Fast alltså, det jag gillar med Uppsala är att det känns så litet och det verkar ju inte riktigt vara vad @niphredil söker. Vill man dessutom ha nåt krogliv så är ju Uppsala värdelöst, om man inte är student och nöjd med nationerna.

Vatten finns ju knappt heller.
 
Ja alltså jag fattar såklart att det finns massa människor som bor där. Men - jag har bott i Stockholm (förort) i princip hela mitt liv. Jag har alltid tänkt att det inte finns nån annan stad i Sverige där jag kan tänka mig att bo, eventuellt Malmö eller Gbg och that's it typ. När folk säger att de ska flytta till nån annan stad än de tre så tänker jag alltid "men va, finns det ens jobb? Vad kan man göra där?". Jättecharmigt, jag vet!

Nu är det dock så att jag och min man har börjat titta på hans jobbmöjligheter i Sverige och för honom vore Linköping a piece of cake att få jobb i typ. Vi har överhuvudtaget inte sett det som ett alternativ, 08:iga som vi är, förrän jag idag fick totalt bryt på hur jävla dyrt det är i den här JÄVLA STAN. Det är ju helt sjuk! Vi ska då lägga flera miljoner på nåt som inte ens är jättestort alternativt bo långt ut i förorten liksom.

Problemet som jag ser är:

* Jobb för mig. Kan inte tänka mig att det existerar. Jag arbetar inom civila samhället, tänk typ Amnesty. I dag jobbar jag nationellt och det känns som att lokalt skulle kännas som ett stort kliv nedåt. Men liksom vilka stora organisationer finns ens i Linköping? Kan ju inte vara många?

* Är det en tillräckligt stor stad? Finns det natur nära? Är det bara massa fält överallt (gillar lite skog!)? Finns det typ bara en biograf? (ja, jag har bott i Växjö och jag avled typ, det var så JÄVLA LITET)

Det här är inte aktuellt än på länge kan jag säga men efter att ha tittat på Hemmet kändes Linköping jävla mycket trevligare helt plötsligt :D. Så jag tänkte att jag skulle höra mig för här :).

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden MEN jag har avverkat 6 år i Växjö och är nu uppe i 6 år i Linköping. Åren i Växjö kantades av funderingar på hur jag skulle smidigast ta mig därifrån. Linköping vill jag nog aldrig lämna! Kan villigt erkänna att både jag och sambon saknar havet (jag från Gotland och han från Tyresö ursprungligen) men annars saknar vi inget i Linköping. Lagom stor stad som har det mesta, Norrköping är nära så man får två städer i en liksom, härlig natur med massa stora naturreservat (vi har 20 min promenad till centrum och 10 min promenad till härligt naturreservat), dessutom är det mycket härliga människor här! Flyttade på vinst och förlust utan något nätverk här och det löste sig galant! Om några år (typ 2019 tror jag) går det dessutom pendeltåg till sthlm :up:
 
Fast alltså, det jag gillar med Uppsala är att det känns så litet och det verkar ju inte riktigt vara vad @niphredil söker. Vill man dessutom ha nåt krogliv så är ju Uppsala värdelöst, om man inte är student och nöjd med nationerna.

Vatten finns ju knappt heller.
Jag håller inte med dig då:p. Istället tycker jag Uppsala är ganska stort, Sveriges fjärde största stad. Kulturliv finns det gott om, krogliv är jag inte så hemma i men det finns en del. Men framför allt har du ju som boende i Uppsala tillgång till allt som finns här och hela utbudet i Stockholm.
 
Jag håller inte med dig då:p. Istället tycker jag Uppsala är ganska stort, Sveriges fjärde största stad. Kulturliv finns det gott om, krogliv är jag inte så hemma i men det finns en del. Men framför allt har du ju som boende i Uppsala tillgång till allt som finns här och hela utbudet i Stockholm.

Jo, alltså det var lite det jag menade: trots att det är Sveriges fjärde största stad så känns det så litet. Fast det kanske mest säger något om hur små städer vi har här. Men känslan i staden tycker jag är ungefär som i Sundsvall. Jag tycker det känns som en gullig småstad. Vilket ju för min del är positivt. Men bara det att när jag bodde där (du vet ju var ;) ) i yttersta utkanten typ så tog det 15-20 min att cykla till centrum (beroende på vart). Jag tror Uppsala också drabbas lite av närheten till Sthlm, att Uppsala hade "vuxit" som stad (inte befolkningsmängd alltså) om man inte så enkelt kunde åka till Sthlm och göra så mycket.

Kulturliv har jag noll koll på :p.
 
Linköping är en urtrist stad. Ingen charm, inget kulturliv, inget vatten. Finns väl ett par skogar en bit från stan. Säger som flera andra att Norrköping är mycket mer levande och intressant stad med milsvid bättre utbud. Efter snart fem år i Linköping längtar jag efter flytt till Norpan!

Stockholm, min hemstad, vill jag iof aldrig tillbaka till (så vi skiljer oss där). Jag ÄLSKAR Stockholm, men inte vardagslivet där. För mig slukar Sthlm alldeles för mycket tid och pengar (dyra bostäder och långa avstånd). Jag tycker att ca 1,5 h med tåg/bil dit är alldeles utmärkt, då kan jag åka dit i princip så ofta jag vill.
 
Vaa? Långa avstånd?

Var du ironisk eller var frågan seriös? :D

Jag menar inte långa avstånd som uppe i Norrland där du kan ha mil till närmsta affär. Jag menar att man i Stockholm med lätthet kan få pendla en timma eller mer till både vänner/jobb/aktiviteter även fast allt befinner sig i samma stad egentligen. Det är inte för mig :) Jag tycker det är himmelriket att kunna ta spontana promenader med en vän, svänga ner på stan snabbt för att gå på bio, ta en bit käk eller ett glas öl etc. Även de allra längsta avstånden i en stad som Linköping blir väldigt nära i Stockholms mått mätt.
 
Senast ändrad:
Var du ironisk eller var frågan seriös? :D

Jag menar inte långa avstånd som uppe i Norrland där du kan ha mil till närmsta affär. Jag menar att man i Stockholm med lätthet kan få pendla en timma eller mer till både vänner och jobb, även fast detta finns inom samma stad. Det är inte för mig :)
Lite OT, men lite kul ändå hur man ser på avstånd och pendling.
Jag träffade en f.d. Stockholmare här i Linköping som tyckte det var galet att jag jobbar i Norrköping och pendlar 4 mil enkel väg varje dag, även om han var medveten om att halva sträckan ofta tar längre tid i Stockholm. Det var just avståndet som var problemet där, inte tiden. :D
 
Lite OT, men lite kul ändå hur man ser på avstånd och pendling.
Jag träffade en f.d. Stockholmare här i Linköping som tyckte det var galet att jag jobbar i Norrköping och pendlar 4 mil enkel väg varje dag, även om han var medveten om att halva sträckan ofta tar längre tid i Stockholm. Det var just avståndet som var problemet där, inte tiden. :D

Haha! Så knäpp. Jag syftar definitivt på all tid pendlingen tar i Stockholm. Avståndet är väl helt orelevant ;) Att jobbpendla mellan Norrköping/Linköping tycker jag dessutom är typ avslappning (sitta och ta det lugnt på en fräsch pendel/buss) i jmf med pendling i Sthlm i en trång, varm tunnelbana där alla står packade som sillar ;)
 
Appropå "hipster" och köpenhamn så måste jag halvtipsa om Örestad vid Bella center utanför köpenhamn.
En stadsdel till köpenhamn som verkligen är på tillväxt! jag tror det är för långt ifrån centrum för dig (men det är ändå nära centrala köpenhamn), men området känns så himla ungdomligt och roligt! ett av de få ställen jag hade kunnat tänka mig att bo på om jag skulle bo i en stad Men jag gillar ju Danmark förstås :D http://www.orestad.dk/

Lite såhär
DSCF6940.jpg

Och jag är övertygad om att Ørestaden är platsen dit elefanter vallfärdar när de vet att de skall dö :eek:. Maken till deprimerande "kuliss-stämning" och plastic fantastic har sällan skådats IMO :p. Men så trivs jag också bäst på Vesterbro, så det är kanske inte så konstigt att jag känner mig som en statist i The Truman Show i Västra Hamnen och Ørestad :angel::D.
 
Det var just avståndet som var problemet där, inte tiden. :D
Oj, låter jättemärkligt. Jag känner inte en stockholmare som mäter nåt i avstånd, allt handlar om tid och transportmedel.

KL

Tack alla! Mina slutsatser från tråden: Nej, jag kan inte bo i Linköping men jag kanske kan bo i Malmö och när vi får en chans får vi åka dit och framförallt spana in @VLMF s tips på hipsteriga och schyssta områden :).

@Araminta Prenzlauer Berg!
 
Jag känner lite för många akademiker som hellre pendlar från både Göteborg och Stockholm till Linköping hellre än att bo där, så jag tror inte på Linköping. Möjligen passar staden bra om man vill leva ett mycket stillsamt och konventionellt liv i ett villaområde.

Men Malmö är trevligt! Jag föredrar klart Malmö framför Stockholm. Det finns en rak och ruffig stadskänsla i Malmö, där Stockholm istället känns mycket för ängsligt välputsat. Och så tillkommer ju Köpenhamns arbetsmarknad.

Den stora nackdelen med Malmö som jag ser det, är bristen på bra fik. Men det problemet har jag även i Stockholm. Sen är Malmö för litet, egentligen, men väldigt bra för sin storlek.

Jag skulle nog säga att storstadslivet är mer konventionellt. Jag trivs inte alls i villaområde men trivs utmärkt i Linköpings kommun.

Fast jag håller med om att @niphredil verkar vilja leva ett sånt där konventionellt storstadsliv som väldigt många i världen gör, och då är Linköping bara nummer 4 på listan i Sverige.
 
Var du ironisk eller var frågan seriös? :D

Jag menar inte långa avstånd som uppe i Norrland där du kan ha mil till närmsta affär. Jag menar att man i Stockholm med lätthet kan få pendla en timma eller mer till både vänner/jobb/aktiviteter även fast allt befinner sig i samma stad egentligen. Det är inte för mig :) Jag tycker det är himmelriket att kunna ta spontana promenader med en vän, svänga ner på stan snabbt för att gå på bio, ta en bit käk eller ett glas öl etc. Även de allra längsta avstånden i en stad som Linköping blir väldigt nära i Stockholms mått mätt.

Ja den var seriös :D. Har aldrig hört nån prata om "långa avstånd" och Sthlm. Tvärtom, typ alla Stockholmare jag känner håller på att avlida när de hör att jag har 11 mil till närmsta stad. Men då är jag med på hur du menar. Håller med om att det är jobbigt i Sthlm att det tar sån tid att ta sig bara en kort sträcka. I bilen fastnar man ofta i köer och i kollektivtrafiken är det byten, tusen stationer/hållplatser det stannas för och man får ständigt trängas. Hua.
 
Nyköping är fint också.
Du som är van att bo i Stockholm är ju också van att pendla, eller hur?
Här (Nyköpings Kommun) så ser vi det hela som en region.
Den består av Nyköing, Norrköping och Linköping.
Kommunikationerna mellan Norrköping och Linköping är utmärkta.
Så jag skulle se mig om i hela den regionen efter något ball att bo i.
Höghus i form av en silo i Nyköpings hamn t.ex?
De lägenheterna är mycket populära hos Stockholmarna.
 
@niphredil

Jag tycker idéen om Öresundsregionen låter strålande! Jag vet inte hur långt Hosey är villig att pendla eller om hans ingenjörsinrikting kan funka til det, men tipsa honom ändå om att det råder skrikande behov av folk inom robot engineering i och omkring Odense (där jag bor)! Det råder dille på (industri)robotar och rekruteringen av folk kan inte hänga med :). Tar en dryg timme med tåget hit från Köpenhamn :).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
24 300
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 934
Senast: hundtant
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 999
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 360
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp