Kan man bo i Linköping?

@Petruska Ja, jag saknar schyssta och bra fik i Stockholm också. Och tänker att Malmös litenhet kanske kan kompenseras av att vara så nära Köpenhamn? Och världen liksom :p. Äsch, jag vet inte. Blev lite chockad när folk säger att man kan cykla vart som helst i Malmö, då måste det ju vara pyttelitet :D.
 
Ja den var seriös :D. Har aldrig hört nån prata om "långa avstånd" och Sthlm. Tvärtom, typ alla Stockholmare jag känner håller på att avlida när de hör att jag har 11 mil till närmsta stad. Men då är jag med på hur du menar. Håller med om att det är jobbigt i Sthlm att det tar sån tid att ta sig bara en kort sträcka. I bilen fastnar man ofta i köer och i kollektivtrafiken är det byten, tusen stationer/hållplatser det stannas för och man får ständigt trängas. Hua.

Haha nej, jag inser att det var helt missvisande med långa avstånd när jag eg menade lång pendlingstid :D Haha!
 
Alltså jag förstår inte det där med avsaknad av fik i Malmö. Jag kan nog räkna upp 10-15 riktigt trevliga och då är ingen av dem i centrum-centrum, men på gångavstånd från "allt".
 
Lite OT, men lite kul ändå hur man ser på avstånd och pendling.
Jag träffade en f.d. Stockholmare här i Linköping som tyckte det var galet att jag jobbar i Norrköping och pendlar 4 mil enkel väg varje dag, även om han var medveten om att halva sträckan ofta tar längre tid i Stockholm. Det var just avståndet som var problemet där, inte tiden. :D
När jag hade 17 mil till jobbet (från Linköping) hade jag lika lång pendlingstid rent tidsmässigt som min morbror i Stockholm som hade 2 mil till jobbet. Jag hade ALDRIG orkat med den typen av köer :p. Jag tycker till och med Linköpings köer i rusningstid är tillräckligt ibland.:laugh:
 
Utsikt från Silon i Nyköping.
nykoping_vyfransilon_guntapodina.jpg

På sommaren så är staden full av turister från världens alla hörn.
Skavsta Flygplats ligger ju nära.
 
När jag hade 17 mil till jobbet (från Linköping) hade jag lika lång pendlingstid rent tidsmässigt som min morbror i Stockholm som hade 2 mil till jobbet. Jag hade ALDRIG orkat med den typen av köer :p. Jag tycker till och med Linköpings köer i rusningstid är tillräckligt ibland.:laugh:
Jag håller med! Eller Tornby en lördag... :crazy:
Tacka vet jag cykel och att det oftast går snabbare att cykla än köra bil i stan! :)
 
@Marty Men man måste ju inte sitta i köer bara för att man bor i Stockholm? Många åker ju pendel eller tub och då slipper man ju allt sånt.

Jag åker buss och fastnar väldigt sällan i nån kö :). Överhuvudtaget har jag superbra kommunikationer, trots att jag bor i förorten.
 
Var du ironisk eller var frågan seriös? :D

Jag menar inte långa avstånd som uppe i Norrland där du kan ha mil till närmsta affär. Jag menar att man i Stockholm med lätthet kan få pendla en timma eller mer till både vänner/jobb/aktiviteter även fast allt befinner sig i samma stad egentligen. Det är inte för mig :) Jag tycker det är himmelriket att kunna ta spontana promenader med en vän, svänga ner på stan snabbt för att gå på bio, ta en bit käk eller ett glas öl etc. Även de allra längsta avstånden i en stad som Linköping blir väldigt nära i Stockholms mått mätt.
Ja fy fan, vi bor typ 25 minuter med bil från innerstaden, om trafiken flyter någorlunda. Det tar en timme att åka pendel. Och hur ofta står det inte stilla i tågen? Växelfel, spårfel, folk på spåret :arghh: och så tar det lång tid innan de går enligt tabellen igen.
 
@Marty Men man måste ju inte sitta i köer bara för att man bor i Stockholm? Många åker ju pendel eller tub och då slipper man ju allt sånt.

Jag åker buss och fastnar väldigt sällan i nån kö :). Överhuvudtaget har jag superbra kommunikationer, trots att jag bor i förorten.
Jag vet folk som åker kollektivt och har en restid på över en timme till jobbet också trots att det är korta sträckor det egentligen handlar om. I min morbrors fall fanns det inga möjligheter till att åka kollektivt :). Men allt handlar ju om vad man är bekväm med och vad man trivs i för samhälle. Jag trivs inte i en småstad, men jag tror heller inte att jag skulle trivts i någon av Sveriges största städer.
 
@Marty Jo givetvis. Min poäng är bara att man knappast måste sitta i köer bara för attman bor här, det var allt :).
 
@niphredil Jag har egentligen inte så mycket att tillägga utöver att om jag skulle bo i en större stad i framtiden så hade det tveklöst landat på Malmö. Jag älskar Malmö :love:

Men det finns inte särskilt mycket skog att prata om alldeles inpå, landskapet är rätt flackt och åkrigt runt stan. Däremot tar det bara 10-30 min med buss åt valfritt håll för att komma ut i naturen, busshållplatserna tycks vara anpassade för att man ska kunna kliva rakt ut på Skåneleden och se en gran eller två lite varstans i hela länet :p.
 
@Petruska Ja, jag saknar schyssta och bra fik i Stockholm också. Och tänker att Malmös litenhet kanske kan kompenseras av att vara så nära Köpenhamn? Och världen liksom :p. Äsch, jag vet inte. Blev lite chockad när folk säger att man kan cykla vart som helst i Malmö, då måste det ju vara pyttelitet :D.
Det är pyttelitet. Jag har inga planer på att flytta, men jag brukar när jag är där tänka att jag skulle kunna bo i Malmö och jobba i Lund. Absolut inte bo i Lund! Det är alldeles för präktigt där, men det har också lite andra aspekter av urbanitet än Malmö, så kombinationen känns hanterlig och överlevnadsbar.

Om jag jobbade i Köpenhamn, skulle jag hellre bo där också. Jag fattar inte poängen med den pendlingen om den går att undvika.

Det som är bra med Malmö, Lund och Köpenhamn är att det är så himla bra att cykla där. Dels det platta landskapet, dels de utmärkta cykellederna. Jag har nog aldrig cyklat i Stockholm, iofs, men i Göteborg är det anmärkningsvärt dåligt för cyklister.
 
Appropå "hipster" och köpenhamn så måste jag halvtipsa om Örestad vid Bella center utanför köpenhamn.
En stadsdel till köpenhamn som verkligen är på tillväxt! jag tror det är för långt ifrån centrum för dig (men det är ändå nära centrala köpenhamn), men området känns så himla ungdomligt och roligt! ett av de få ställen jag hade kunnat tänka mig att bo på om jag skulle bo i en stad Men jag gillar ju Danmark förstås :D http://www.orestad.dk/

Lite såhär
DSCF6940.jpg

Och jag som tycker att Örestad är bland det mest deprimerande som planerats i Danmark på länge :p
ørestad-38.jpg

20080703_151826_byparken_3.jpg
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
24 301
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 934
Senast: hundtant
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 999
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 360
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp