Bukefalos 28 år!

Kan man bo i Linköping?

Ja men just ja! (Även om det är väldigt märkligt med tanke på antalet utländska konsulter som jobbar där..)
Jaså gör det? Jag har ingen koll. Men på hemsidan står det klart och tydligt i annonserna om tjänsten kräver svenskt medborgarskap och det har alltid gjort det på tjänster som skulle kunna passa honom.
 
Norrköping är miljoner gånger roligare!
Håller med!

Om man ska flytta, så kan man lika gärna bo i Norrköping, som är "den trevligare" staden, om man vill ha ett rikt kulturliv av allehanda slag, många museer och mysiga miljöer, inklusive att det finns gott om natur och sjö.

Där finns också närheten till Östersjön, skärgård om man gillar det och det är ett mer varierat landskap runt omkring.

Att pendla mellan Norrköping och Linköping, är ofta, mycket enklare än att pendla inom Storstockholm. Helt enkelt därför att bägge städerna är "mindre" än jättestora Storstockholm, och det finns ett rikt utbud av pendeltrafik.

Jämförelsen kan vara att pendla från någon förort i en kranskommun till innerstaden eller till en annan förort. Tänk något i stil med att pendla från en avkrok av Huddinge till Sundbyberg eller så....
 
Jag skulle helt klart rekommendera Norrköping framför Linköping! Inte så dyra lägenheter, allt en behöver samlat innanför promenaderna, rikt kulturliv, massa fina stora parker och nära till strövpmråden, och dessutom trevligt folk!
 
Jaså gör det? Jag har ingen koll. Men på hemsidan står det klart och tydligt i annonserna om tjänsten kräver svenskt medborgarskap och det har alltid gjort det på tjänster som skulle kunna passa honom.

Jo så är det att tjänsterna kräver svenskt medborgarskap. Vissa tjänster är man även diskvalificerad från om man har dubbelt medborgarskap. Men de har även väldigt mycket utländska konsulter. Men det är säkert så att de inte har samma sekretessnivå som de fast anställda.
 
Jaså gör det? Jag har ingen koll. Men på hemsidan står det klart och tydligt i annonserna om tjänsten kräver svenskt medborgarskap och det har alltid gjort det på tjänster som skulle kunna passa honom.
Kan man komma runt dessa regler om han kan få jobb som konsult? Hur långt fram i tiden ligger svenskt medborgarskap? Om Saab i järfälla är aktuellt framöver hade jag nog försökt att sikta på en stad där det är lätt att få jobb och där bostadspriserna är på väg upp för att kanske ha en chans att få en finare bostad när man i så fall flyttar tillbaka till sthlm, förutsatt att priserna är mer stabila i önskat område än i det man flyttar till. Där krävs ju att man läser på ordentligt och kanske vågar satsa. Vi gjorde ju en relativt stor vinst på vår 2:a i Solna på det året vi bodde där. Minns inte exakt men ett par hundra tusen var det i alla fall som satt fint som kontantinsats i nästa bostad. Jobba sig uppåt genom att köpa och sälja bostäder är ju faktiskt ganska smart.
 
@Amha Jag vet faktiskt inte, det är nåt jag får diskutera med min man tror jag.

Vi kommer inte att jobba oss uppåt genom att sälja och köpa, vi vill flytta nånstans för att bo. Kontantinsatsen i sig är inget bekymmer för vår del, även om det kanske låtit så i tråden.
 
Ni skriver mycket att Linköping inte har vatten.
Däremot finns Motala 40 minuter bort med bil där det finns långa sandstränder med helt klart vatten.
Norrköping är totalt vidrigt vatten i Östersjön som är full av alger.
Det är ingen puls på det sättet i varken Norrköping eller Linköping.
Har bott både i Östergötland och i Stockholm och det går inte jämföra.
För egen del tyxker jag Stockholm är som landet ingenstans och vantrivdes de år jag bodde där medan jag trivdes toppen de år jag Bodde i Östergötland.
 
Mälaren?
Skarholmen?

Ja jo, och en skitig å. Men förutom ån så finns ju bara vatten där staden i princip slutar. Och där är helt hopplöst att bada en varm dag. På ett ställe har det flera gånger varit kö ned till vattnet för att komma i. Så tycker man vatten är viktigt så känns ju inte Uppsala helt rätt. Visst, kohagen är fint och man kan promenera länge längs med vattnet men det är ju utanför stan och mer utflykt än vardag liksom.
 
Plats 4 på vilken ranking *nyfiken*

Min ranking om man vill bo i storstadsmiljö i Sverige, de tre storstäderna är de som slår Linköpingsregionen. Och då kasserar jag Uppsala som är en stad jag inte fått bra första intryck av (och därmed också vet ganska lite om :angel:)

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...istik/25788/25795/Topplistor-kommuner/228197/

Men jag är biaserad, både för att jag bor i kommunen själv och trivs bra - men också för att det inom mitt yrkesval är en ort med väldigt spännande utveckling. Massor av teknikbolag där det händer mycket intressant.
 

Ah, det kunde jag ju gissat nu när jag läst hela tråden. Hipster heaven :D Alla mina Stockholmsvänner har känt sig väldigt hemma i Prenzlauer.

Vore ruggigt kul om ni hamnade i Malmö! :D Sen ska man nog vara beredd på en del fördomar när man flyttar ner som Stockholmare. De flesta med glimten i ögat men jag har märkt en viss fördel av att inte vara alltför tydlig med mitt ursprung första gången jag träffar folk :p
 
@Araminta Men är inte det en urban myth eller nått? Jag som inflyttad sedan snart tio år (har det gått så fort?! :love: ) hör aldrig några fördomar riktade mot mig eller andra inflyttade, jag pratar rikssvenska. Om jag själv får bre på lite fördomar kan jag tänka mig att sådan attityd finns i typ Sjöbo eller Klippan ;) :p
 
@Araminta Men är inte det en urban myth eller nått? Jag som inflyttad sedan snart tio år (har det gått så fort?! :love: ) hör aldrig några fördomar riktade mot mig eller andra inflyttade, jag pratar rikssvenska. Om jag själv får bre på lite fördomar kan jag tänka mig att sådan attityd finns i typ Sjöbo eller Klippan ;) :p

Det kan ha att göra att jag umgås med väldigt inbitna Malmöiter ;) Nej, det är som sagt oftast med glimten i ögat "Åhå, du är en sån ...".
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 613
Senast: Mabuse
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 664
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 251
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp