Kan man bo i Malmö?

Extremt höga växlar? För att vi belyser det som faktiskt fortgående inträffar i den stad tråden handlar om?

Hur kan det bli fel att återge information om det är information som efterfrågas? Det är väl snarare en del av tråden som försöker tysta andra halvan, och det är knappast Malmös belackare som angriper Malmö-fansen.

Nu börjar ju även polisen belysa att det kan finnas en risk för allmänheten, för det går inte längre att neka utan att tappa ansiktet. När man väljer att skjuta ihjäl folk nära lekande barn är är väl risken rätt uppenbar att någon oskyldig förr eller senare blir drabbad.

Det ar val ingen som forsoker tysta nagon?
Poangen ar val snarare att aven om valdet i Malmo har eskalerat markant, och detta ar SAKLART en utveckling som maste vandas, sa betyder det inte att Malmo, eller Sverige i stort, ar nagot slags Mordor dar det ar fara for liv o lem for alla som vagar satta sin fot dar.
Det finns ju liksom grader i stegen mellan "Paradis" och "Systemkollaps".
 
Men öppna ögonen hela Sverige förfaller ju.. folk vill inte jobba som lärare och poliser längre och sjukvården. Skolor . Äldreomsorg. Allt håller på att gå under pga att vi ska" hjälpa " en utvald del av världen som Sverige absolut inte har resurser för att hjälpa ens hälften av.
Det ar val ingen som forsoker tysta nagon?
Poangen ar val snarare att aven om valdet i Malmo har eskalerat markant, och detta ar SAKLART en utveckling som maste vandas, sa betyder det inte att Malmo, eller Sverige i stort, ar nagot slags Mordor dar det ar fara for liv o lem for alla som vagar satta sin fot dar.
Det finns ju liksom grader i stegen mellan "Paradis" och "Systemkollaps".
 
Jag har bott i Rosengård i 3 år, på den "bättre" norra sidan av området. Blev inte utsatt för något direkt men det eldades bilar friskt ute på gatan, de slog in bilrutor för jämnan och man kunde bara glömma att ha saker på sin uteplats om man inte hade högt staket runt om för då stal de allt som inte var fastkedjat. Cyklar som stod ute antingen stals, eller om det inte gick så vandaliserades dem. Sopor slängdes vind för våg där det passade. När folk skulle flytta så slängde de ut alla möbler de inte ville ha rakt ut i buskagen runt husen. Det såg ut som ett helvete rent ut sagt, och då var detta den "bra" delen av Rosengård där det ansågs finnas minst problem.

Men sen finns det bättre delar i Malmö där det går hur bra som helst att bo.
 
Men öppna ögonen hela Sverige förfaller ju.. folk vill inte jobba som lärare och poliser längre och sjukvården. Skolor . Äldreomsorg. Allt håller på att gå under pga att vi ska" hjälpa " en utvald del av världen som Sverige absolut inte har resurser för att hjälpa ens hälften av.
Äldreomsorgen håller inte på att gå under för att resurser läggs på en annan utsatt grupp, utan pga. en ökande äldre befolkning i kombination med brist på utbildad personal.

Sjukvårdens kostnader har ökat pga. den medicinsktekniska utvecklingen går i raketfart. Man har alltså möjlighet att hjälpa fler med dyrare teknik = ökade kostnader. Även där är det brist på utbildad personal. '

Personalbristen kan inte nödvändigtvis lösas med ökad lön eller dylikt, utan det handlar nog snarare mer om att många inte vill arbeta med (sjuka/äldre) människor.
 
Äldreomsorgen håller inte på att gå under för att resurser läggs på en annan utsatt grupp, utan pga. en ökande äldre befolkning i kombination med brist på utbildad personal.

Sjukvårdens kostnader har ökat pga. den medicinsktekniska utvecklingen går i raketfart. Man har alltså möjlighet att hjälpa fler med dyrare teknik = ökade kostnader. Även där är det brist på utbildad personal. '

Personalbristen kan inte nödvändigtvis lösas med ökad lön eller dylikt, utan det handlar nog snarare mer om att många inte vill arbeta med (sjuka/äldre) människor.

Precis. Och utan invandrare hade vi sannolikt inte haft någon äldreomsorg alls. På mina föräldrars äldreboende har jag träffat en liten del ursprungssvensk personal. Tack och lov att invandrarna finns, säger jag.
 
Jag känner inte riktigt att jag orkar bry mig om att andra inte vill bo i Malmö. Jag bor där och trivs så himla himla bra! I tisdags var en sådan dag kan kände att just nu är Malmö verkligen bäst. Såg fotbollsmacthen i Folkets park med 13 000 andra peppade, glada Malmöbor. Vi köpte med falafelrullar efter matchen, la i cykelkorgarna och cyklade ut till Västra hamnen. Det tog 15 minuter för det var mycket folk i rörelse efter matchen. Satt på bryggorna, badade, solen sken och man kunde ligga i vattnet jättelänge. Köpte glass och såg solen gå ned och ett band spelade vid vattnet. Det berör inte mig alls att andra inte vill bo i Malmö; mer plats åt oss som vill det :D
 
Sorry, av någon anledning kom den citeringen inte upp hos mig.
Ingen fara! Tyckte väl att det verkade lite överdrivet att du ville att jag skulle tagga dig också :p

Fast du hävdar ju själv att vi andra (som inte tycker som du kan det antas) "smutskastar" Malmö. För mig är smutskastning när man sprider rykten om något som då inte är sant. I Malmös fall kan man väl knappast säga att de länkar som delats varit osanna, eller hur?

Sedan så förstår jag inte detta med att man enligt dig inte får återuppväcka trådar eftersom du anser att allt redan sagts som behöver sägas. Det kanske kommer som en överraskning men man kan inte styra vilken riktning trådar tar, inte ens om man är TS.
Det var inte jag som skrev det där om smutskastningen, men visst, jag håller till viss del med @Petruska där. Jag tycker att det är skrämmande likt smutskastning när samma person(er) väcker upp en tråd för att återigen hojta om hur farligt Malmö är och hur nära staden är förfall (vilket i mina ögon alltså är falsk information), när det som sagt redan framgått med all önskvärd tydlighet förra veckan. Vi hörde er första gången liksom, och jag tvivlar inte på att den intresserade kan hålla sig uppdaterad på läget i Malmö genom andra källor än ett diskussionsforum.

Men visst, jag kan inte styra över trådar mer än du kan och finns det folk som orkar dra det här några varv till står det dem naturligtvis fritt att göra så. Men jag orkar inte. Och egentligen bryr jag mig inte om huruvida andra vill/kan bo i Malmö eller ej, och det var ju trots allt det som var ursprungsfrågan.

Precis. Och utan invandrare hade vi sannolikt inte haft någon äldreomsorg alls. På mina föräldrars äldreboende har jag träffat en liten del ursprungssvensk personal. Tack och lov att invandrarna finns, säger jag.
Jag har precis samma erfarenhet från både farmors och mormors boenden/hemtjänst.
 
Jag känner inte riktigt att jag orkar bry mig om att andra inte vill bo i Malmö. Jag bor där och trivs så himla himla bra! I tisdags var en sådan dag kan kände att just nu är Malmö verkligen bäst. Såg fotbollsmacthen i Folkets park med 13 000 andra peppade, glada Malmöbor. Vi köpte med falafelrullar efter matchen, la i cykelkorgarna och cyklade ut till Västra hamnen. Det tog 15 minuter för det var mycket folk i rörelse efter matchen. Satt på bryggorna, badade, solen sken och man kunde ligga i vattnet jättelänge. Köpte glass och såg solen gå ned och ett band spelade vid vattnet. Det berör inte mig alls att andra inte vill bo i Malmö; mer plats åt oss som vill det :D

Det där är Malmö så som jag känner det. En fantastisk sommarstad med en massa möjligheter (och ett kallt blåshål på vintern:D).
 
Det där är Malmö så som jag känner det. En fantastisk sommarstad med en massa möjligheter (och ett kallt blåshål på vintern:D).

Det är bara ett blåshål om man bor i Västra hamnen! Där kan man enbart vistas typ 3 månader om året :D Kallbadhuset undantaget ;)
 
Det är bara ett blåshål om man bor i Västra hamnen! Där kan man enbart vistas typ 3 månader om året :D Kallbadhuset undantaget ;)

Nja det är ett blåshål så fort du sticker ut huvudet och det säger jag trots en brinnande Malmökärlek :D Men ja Västra Hamnen är värst, hua :crazy:
 
Det ar val ingen som forsoker tysta nagon?

Jaså, du tycker inte att nedanstående är att förklara att fortsatta inlägg från sidan som inte representerar den egna åsikten är oönskade? För det tycker nämligen jag.

Jag tycker att det är skrämmande likt smutskastning när samma person(er) väcker upp en tråd för att återigen hojta om hur farligt Malmö är och hur nära staden är förfall (vilket i mina ögon alltså är falsk information), när det som sagt redan framgått med all önskvärd tydlighet förra veckan. Vi hörde er första gången liksom, och jag tvivlar inte på att den intresserade kan hålla sig uppdaterad på läget i Malmö genom andra källor än ett diskussionsforum.
 
Jag har bott i Rosengård i 3 år, på den "bättre" norra sidan av området. Blev inte utsatt för något direkt men det eldades bilar friskt ute på gatan, de slog in bilrutor för jämnan och man kunde bara glömma att ha saker på sin uteplats om man inte hade högt staket runt om för då stal de allt som inte var fastkedjat. Cyklar som stod ute antingen stals, eller om det inte gick så vandaliserades dem. Sopor slängdes vind för våg där det passade. När folk skulle flytta så slängde de ut alla möbler de inte ville ha rakt ut i buskagen runt husen. Det såg ut som ett helvete rent ut sagt, och då var detta den "bra" delen av Rosengård där det ansågs finnas minst problem.

Men sen finns det bättre delar i Malmö där det går hur bra som helst att bo.

Alltså varför gör man så? Slänger saker i buskarna osv? Jag kan bara komma till en slutsats, att man är helt jävla efterbliven.
 
Precis. Och utan invandrare hade vi sannolikt inte haft någon äldreomsorg alls. På mina föräldrars äldreboende har jag träffat en liten del ursprungssvensk personal. Tack och lov att invandrarna finns, säger jag.
Ja det är ju jättefint. Problemet är inte ’’de invandrarna’’ utan tex alla flyktingar som kommit som inte har jobb och som inte vill integreras i det svenska samhället och anpassa sig efter svensk kultur (tex inte bära hilbab, att man jobbar och lär sig svenska språket) eller respektera svenska lagar för man anser att man sköter det själv inom klanerna i något slags parallellsamhälle, det är jävligt läskigt med deras egna hittepå-samhällen.

Sen har vi inte råd att hjälpa alla, så är det bara. Och straffen för alla brott borde skärpas. Jourdomstol som i Danmark med ett års fängelse direkt om du tas med ett vapen. Perfekt ju.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 170
Senast: kolblakkur
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 026
Senast: Queen
·
Hemmet Jag skulle egentligen helst vilja flytta tillbaka till Malmö men kom på idag att jag har typ 11-12 års kötid på hyresrätter i Lund...
2
Svar
24
· Visningar
3 855
Senast: vilde
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 697
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp