Kan man se genom näsan?

Jag kommer inte ihåg hur det funkade eller ens vart jag läste det men det fastnade då min sambo sa att han kunde ibland göra det (eller fick synbilder därifrån vi har inte diskuterat detta mer) Jag är säker på att han inte skojade med mig eller att jag trollar (herregud jag har varit här i flera år vad tror ni om mig?) utan jag lutar åt att min sambo faktiskt kan ha en missbildning i näsan/nerverna eller synestesi som en annan var inne på.

Föreläsning är på universitetetsnivå så någon kvalitét är det ändå (även om den inte är lika ingående som den jag läste på receptarieprogramet)
För att få några andra intryck än mörker eller ljus så krävs det mer än bara några synnerver. Det kräver även ett visst utseende på organet i fråga. Så hade din sambo kunnat se med näsan så hade det kunnat ses tydligt även av oss andra.

Snarare är det din sambos hjärna som tolkar de vanliga synintrycken från ögonen på ett annat sätt än det vanliga.

Fast jag tror fortfarande att han bara tycker det är kul att driva med dig lite.
 
För att få några andra intryck än mörker eller ljus så krävs det mer än bara några synnerver. Det kräver även ett visst utseende på organet i fråga. Så hade din sambo kunnat se med näsan så hade det kunnat ses tydligt även av oss andra.

Snarare är det din sambos hjärna som tolkar de vanliga synintrycken från ögonen på ett annat sätt än det vanliga.

Fast jag tror fortfarande att han bara tycker det är kul att driva med dig lite.
Och jag känner honom och inte du och jag säger att det inte är så
 
I nåt program förut så fick blinda klicka med tungan, typ som nåt form av eko likt det fladdermössen använder sig av, för att "se".
Kan det vara så att nåt liknande är möjligt med näsan?
 
Helt ärligt, är jag asförkyld vill jag inte behöva se eländet i näsan! :yuck:

Jag fortsätter nog att se mig omkring på det traditionella sättet.
 
Eftersom det var vad jag har läst och min sambo ser (dock inte så att han kan blunda och se genom näsan, vet inte hur det funkar för honom) Sen så ligger näsan så nära ögat så känns troligare än naveln men med rätt missbildning lär man kunna se något där med
Varför är det troligare att han har en missbildning som gör att han ser med näsan, än att det är någon missbildning/felkoppling som ger fel signaler i hjärnan? Hjärnan är ju ganska komplex, det är ju inte ovanligt att vi hör saker som inte låter, eller ser saker som inte finns.
 
Sambon kanske har en varulv bland sina förfäder o har nosen påsatt hela tiden? Dvs exceptionellt bra luktsinne vars impulser hjärnan tolkar som bilder?
 
Det är ganska ovanligt om man inte är psykotisk, eller befinner sig i ett psykosliknande tillstånd.

Det behövs inte en psykos för det. När man sitter vaktpost i det militära kan en buske som funnits där hela tiden i mörkret plötsligt se ut att röra sig. Vi skrattade gott åt en hemvärnsgubbe som dragit en salva rakt i en rotvälta.
När vi avlivat vår första katt så såg jag henne rätt länge i ögonvrån när det egentligen bara var en skugga som rörde sig.
 
Det är ganska ovanligt om man inte är psykotisk, eller befinner sig i ett psykosliknande tillstånd.
Beror väl på nivå. Jag tyckte jag hörde en snarkande/spinnande katt igår kväll när jag hade gått och lagt mig. Nåt ljud var det säkert, men definitivt ingen katt. :D Och så vitt jag vet ska jag inte vara psykotisk. Oftast är det väl kanske ljud/saker som finns, men hjärnan gör om det till något annat/större än vad det faktiskt är.
 
#77 + #78 Håller helt med er, det jag avsåg med psykosliknande tillstånd kommer nära det ni beskriver. Som rationell människa så sorterar våra hjärnor oftast bort sådan inkommande information.
Vem har inte hört mjuka tassar efter att ett älskat djur fått somna in? Eller känt en tröstande närvaro?
 
Det är det jag är säker på att jag inte har gjort vilket är det störiga i det hela.

På något sätt så tror jag ändå att du har blandat ihop det. :D Påståendet att man kan se genom näsan bör ju menas att man upplever att man kan se rakt igenom den? Ungefär som om att den inte skulle vara där. Tex om jag tittar ner på min näsa (eller tittar övht med båda ögonen rakt fram) så upplever jag det som att jag bara ser konturer av min näsa och att jag ser igenom den. Säker på att det inte är det som menas?
 

Liknande trådar

Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
796
Senast: Lingon
·
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 636
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag får hem brev minst en gång om året från den optikerkedja jag var hos sist att det är dags för synundersökning. Men det är ju lite...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 919
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag är inne på 5:e (minst...) Covid-dagen nu och mår sådär - värst av allt är nästäppan. Jag kan alltså inte andas alls genom näsan. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 418
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp