Kan man se genom näsan?

#77 + #78 Håller helt med er, det jag avsåg med psykosliknande tillstånd kommer nära det ni beskriver. Som rationell människa så sorterar våra hjärnor oftast bort sådan inkommande information.
Vem har inte hört mjuka tassar efter att ett älskat djur fått somna in? Eller känt en tröstande närvaro?

För mig är psykosliknande tillstånd ett allvarligt sjukdomstillstånd och inget som går att jämföra med såna vardagliga upplevelser som att tro att man hör klickande hundtassar trots att hunden bor hos mamma en vecka.
 
Vem har inte hört mjuka tassar efter att ett älskat djur fått somna in? Eller känt en tröstande närvaro?
När vi avlivat vår första katt så såg jag henne rätt länge i ögonvrån när det egentligen bara var en skugga som rörde sig.
Ja, sådant där är inte något man sorterar bort utan man ser och hör det verkligen.

Jag har ett antal gånger vaknat av att min älskad sista hund tassat in i sovrummet och lagt sig med en duns.
 
Under förutsättning att din sambo har ett par extraögon inne i själva näsan, så kan han troligen se genom sin näsa. Men vi andra vanliga människor har inte synnerver (som möjliggör inhämtning och omvandling av syn till bilder i vår bakre del av hjärnan) i våra näsor. Att tro att man gör det kan rimligen också klassas som en något udda men väldigt bizarr vanföreställning.

Kanske menar han att han upplever sig kunna "se igenom" näsan, så som att den är halvt genomskinlig? Vid överlappning av de båda synfälten i vissa lägen kan man få den upplevelsen av sin egen näsa. Men det är en perceptiv avvikelse och inte en verklig uppelvelse. För de människor som då inte har ögonglober i sina näsor.
 
retinal%20layers-micrograph.jpg

Näthinnan består av 10 olika lager av celler, det är verkligen en fantastisk missbildning om den lyckades skapa detta ur lite slemhinna!
 
Snacka om att man skulle få problem med ögonsnor!

TS, hur kommer det sig att det är just näsan du undrar över och inte öronen eller naveln, tex? Det är ju lika troligt att det går att se genom naveln i så fall?

Eller varför inte röven? Det skulle förklara termen "brunöga".


Kan det verkligen inte vara så att du hela tiden missförstått "se genom (=förbi) näsan" som "se med näsan", både tidigare och med länken du postade nu, och försöker rädda situationen? Sambo-källan dök ju upp först i senare inlägg.
 
Jag kommer inte ihåg hur det funkade eller ens vart jag läste det men det fastnade då min sambo sa att han kunde ibland göra det (eller fick synbilder därifrån vi har inte diskuterat detta mer) Jag är säker på att han inte skojade med mig eller att jag trollar (herregud jag har varit här i flera år vad tror ni om mig?) utan jag lutar åt att min sambo faktiskt kan ha en missbildning i näsan/nerverna eller synestesi som en annan var inne på.

Föreläsning är på universitetetsnivå så någon kvalitét är det ändå (även om den inte är lika ingående som den jag läste på receptarieprogramet)
Varför pratar ni inte mer om det? Kan du inte fråga din sambo hur det fungerar?

När jag var liten trodde jag att jag var en häxa för att jag typ kunde se genom mina händer ibland. Var skitglad! Sen upptäckte jag att om jag blundade med ena ögat, så försvann kraften...

För första gången i mitt liv har jag skrattat riktigt högt åt något jag läst på nätet. Grattis!! :D:laugh::laugh::rofl:
 
Kan inte motstå att skriva i denna underhållande tråd...

När jag läste dina första inlägg var jag helt övertygad om att det handlade om ett enkelt missförstånd. Du har läst någonstans att man "ser igenom näsan"; att hjärnan sållar bort det som oviktig information. När du läste detta tolkade du det inte som det var menat - att man ser igenom, bortom, förbi näsan - utan att man ser genom näsan - alltså med näsan, och att hjärnan inte tar upp dessa synintryck. Det låter för mig som den rimligaste förklaringen till denna märkliga fråga.

Men sen när jag läser vidare verkar du helt övertygad om att det inte handlar om ett missförstånd, utan att du faktiskt hört talas om att näsan skulle kunna vara ett fulländat synorgan? Då vill jag jättegärna ha lite länkar där denna teori diskuteras, låter onekligen intressant!

Vad din sambo beträffar så har jag ju ingen aning om vad han har sagt och inte, eller om han driver med dig eller inte. Men säger du att han inte driver med dig så tror jag på det - jag känner honom inte. Kan dock tänka mig att det även där handlar om ett missförstånd, och jag skulle jättegärna vilja veta vad exakt han har sagt om detta och hur hans syn genom näsan ter sig.

Ser att det blivit en ganska hård och lätt förlöljligande ton här i tråden, men jag hoppas du förstår att det låter helt befängt att man skulle kunna se genom näsan! Har själv aldrig hört talas om det tidigare, och jag tror som dom flesta andra här - att det är stört omöjligt.
 
Att man kan se genom näsan, vilket är det jag är nyfiken på om man kan. Mest för att min sambo säger att han gör det ibland.

Min morbror kan röka genom tårkanalen. Om han drar ett bloss, håller för näsan och trycker, kommer röken ut genom ögat. Uppenbarligen finns det alltså hemliga gångar mellan ögat och näsan. Med rätt teknologi borde man kunna montera små speglar i gångarna, som skickade upp det man ser genom näsan till ögat. Dock tveksam till att vi behärskar den tekniken. Än så länge.

Alltså nu säger jag inte att det är så, men... MEN... En tidsresenär från framtiden skulle mycket väl kunna se genom näsan. Har din man möjligen en kopparfärgad kroppsstrumpa gömd i någon garderob någonstans? Har du sett hans födelsebevis?:confused:

Hälsningar, MalinJ, som nyligen maratonkollat på serien Continuum :D
 
Min morbror kan röka genom tårkanalen. Om han drar ett bloss, håller för näsan och trycker, kommer röken ut genom ögat. Uppenbarligen finns det alltså hemliga gångar mellan ögat och näsan. Med rätt teknologi borde man kunna montera små speglar i gångarna, som skickade upp det man ser genom näsan till ögat. Dock tveksam till att vi behärskar den tekniken. Än så länge.

Alltså nu säger jag inte att det är så, men... MEN... En tidsresenär från framtiden skulle mycket väl kunna se genom näsan. Har din man möjligen en kopparfärgad kroppsstrumpa gömd i någon garderob någonstans? Har du sett hans födelsebevis?:confused:

Hälsningar, MalinJ, som nyligen maratonkollat på serien Continuum :D

Det finns en liten tunn kanal mellan ögat och näsan, för att avflödet av tårvätska inte ska rinna över hela tiden utan snyggt försvinna ner i näsan.
 
Det är ganska ovanligt om man inte är psykotisk, eller befinner sig i ett psykosliknande tillstånd.

Äsch, det händer hela tiden. Hjärnan fyller i saker som den tycker passar (exv ser vi två delar av en linje o hjärnan tolkar det som en hel, finns massa exempel på liknande synvillor), man hör saker som inte finns (särskilt när man går ute i mörkret lite lagom skraj efter en otäck film), och äldre ser mycket ofta gubbar här o där när hjärnan o ögonen åldras.

Det behövs inte en psykos för det. När man sitter vaktpost i det militära kan en buske som funnits där hela tiden i mörkret plötsligt se ut att röra sig. Vi skrattade gott åt en hemvärnsgubbe som dragit en salva rakt i en rotvälta.
När vi avlivat vår första katt så såg jag henne rätt länge i ögonvrån när det egentligen bara var en skugga som rörde sig.

Klassiska exempel.

Btw så borde den här tråden hamna i nån best of-lista.
 
Jag har en vän som när vi var små hävdade att hon kunde andas med ögonen! Jag tyckte det var jättehäftigt och ville också kunna. Blev brutalt besviken när jag insåg att jag inte fick nån luft när jag höll för mun och näsa, hur öppna mina ögon än var. :(
 

Liknande trådar

Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
793
Senast: Lingon
·
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 636
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag får hem brev minst en gång om året från den optikerkedja jag var hos sist att det är dags för synundersökning. Men det är ju lite...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 919
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag är inne på 5:e (minst...) Covid-dagen nu och mår sådär - värst av allt är nästäppan. Jag kan alltså inte andas alls genom näsan. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 418
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp