Kan man tacka nej till extra kompis på playdate?

Vad svarar man på. "Vi kan väl försöka ändå? Det är ju så sällan vi ses"

Jag har svarat att jag hellre bokar om och får då svaret "men vi bestämde ju först"

Då har jag skrivit ett längre rätt uttömmande emotionellt svar att jag inte vill utsätta vare sig mitt barn för att hamna utanför eller vill vara otrevlig så att det då är bättre att de leker och så tar vi en annan gång.

Varför frågar man inte innan i stället för att säga "jag ska dit och kan fråga om ni också kan följa med". Så mycket onödigt drama. :(

Jag säger som det är: nej, för JAG orkar inte, men en annan dag kanske.
 
...annars föreslår jag att föräldrarna hakar på, och att vi går till en park eller nåt.

1: jag föredrar att barnens kompisar har vettiga föräldrar

2: har de svårt att komma överens men ändå har kul ihop drejat till att de har en aktivitet mer än en planlös lek.

3: jag ringer efter föräldrarna om de bara gnabbas, sen får vi hjälpas åt. I viss ålder/faser är de ju som konfliktsökande missiler.
 
...annars föreslår jag att föräldrarna hakar på, och att vi går till en park eller nåt.

1: jag föredrar att barnens kompisar har vettiga föräldrar

2: har de svårt att komma överens men ändå har kul ihop drejat till att de har en aktivitet mer än en planlös lek.

3: jag ringer efter föräldrarna om de bara gnabbas, sen får vi hjälpas åt. I viss ålder/faser är de ju som konfliktsökande missiler.

Tanken var i så fall park. men med sju barn varav tre är mina och minstingen är en rymmareså räknar jag inte med att kunna ha full kontroll. B har historiskt inte sagt till sin son.
 
Det är verkligen inte ts om krånglar utan människan som föröker tjata in en person till med vidhängande unge. TS sa ju nej och förklarade varför - uppenbarligen så har vissa människor problem att acceptera ett nej.
Återigen det var inte tjatandet jag kommentera utan att hänga upp sig på att två barn inte ”klickade” för över ett år sedan. Dessutom att göra det till ett problem att av någon anledning inte bara kunna säga ”Nej det funkar inte för mig”.
 
Återigen det var inte tjatandet jag kommentera utan att hänga upp sig på att två barn inte ”klickade” för över ett år sedan. Dessutom att göra det till ett problem att av någon anledning inte bara kunna säga ”Nej det funkar inte för mig”.

Problemet uppstod ju efter "Nej, det funkar inte för mig" när det inte respekterades. Tjatandet.
 
Problemet uppstod ju efter "Nej, det funkar inte för mig" när det inte respekterades. Tjatandet.
Och återigen var det inte det jag kommenterade utan att det verkar överdrivet att dra så stora växlar på att barnen inte lekte så bra för över ett år sedan.
Och det andra är ju bara att stå på sig. Ser inte problemet där.
 
Och återigen var det inte det jag kommenterade utan att det verkar överdrivet att dra så stora växlar på att barnen inte lekte så bra för över ett år sedan.
Och det andra är ju bara att stå på sig. Ser inte problemet där.

Ja det är tydligt att du inte kan sätta dig in i ts situation. Lustigt också att det är stora växlar att inte vilja ha hem en objuden person pga en massa skäl som ts redovisat för, bland annat för hur just HENNES barn fungerar. Men det är inga problem att skicka hem folk. Vi lever i olika världar helt klart
 
Ja det är tydligt att du inte kan sätta dig in i ts situation. Lustigt också att det är stora växlar att inte vilja ha hem en objuden person pga en massa skäl som ts redovisat för, bland annat för hur just HENNES barn fungerar. Men det är inga problem att skicka hem folk. Vi lever i olika världar helt klart
En massa skäl? Att barnen för över ett år sedan inte lekte perfekt ihop? Ja jag tycker det är att dra på för stora växlar.

Jag har inga som helst problem att tacka nej till folk eller skicka hem dom om saker och ting inte fungerar. Tack och lov att vi lever i skilda världar. Orka att hålla på och göra det så svårt och komplicerat för sig.
 
En massa skäl? Att barnen för över ett år sedan inte lekte perfekt ihop? Ja jag tycker det är att dra på för stora växlar.

Jag har inga som helst problem att tacka nej till folk eller skicka hem dom om saker och ting inte fungerar. Tack och lov att vi lever i skilda världar. Orka att hålla på och göra det så svårt och komplicerat för sig.

Men du har ju ingen aning om VARFÖR de inte lekte bra ihop? Det kan ju handla om ren mobbing, eller uteslutning, eller att den ena handgripligen gav sig på den andra? Du vet ju inte vad som hänt innan.

Om ditt barn blev uteslutet från gruppen barn som leker, tycker du det är helt okej att bjuda hem den gruppen barn igen, när det ALDRIG, på sex ÅR, enligt TS, har fungerat, samt där föräldrarna inte säger till sina/sitt barn?
 
Men du har ju ingen aning om VARFÖR de inte lekte bra ihop? Det kan ju handla om ren mobbing, eller uteslutning, eller att den ena handgripligen gav sig på den andra? Du vet ju inte vad som hänt innan.

Om ditt barn blev uteslutet från gruppen barn som leker, tycker du det är helt okej att bjuda hem den gruppen barn igen, när det ALDRIG, på sex ÅR, enligt TS, har fungerat, samt där föräldrarna inte säger till sina/sitt barn?
Ts skrev att dom inte klickade. Om barnet är 6 år (skulle börja i 0:an) nu och detta hände för två år sedan så var barnet 4 år då (även om Ts ändrade det till 1 år senare i tråden).
Den infon har jag fått av Ts och det är den jag utgår från.
 
Om du hade läst ts inlägg och haft förmåga att sätta dig in i situationer andra än din egen så kanske du också hade förstått att det fanns en massa skäl.
Eller så går man bara på det som Ts skriver och hittar inte på en massa andra om och men.
 
En massa skäl? Att barnen för över ett år sedan inte lekte perfekt ihop? Ja jag tycker det är att dra på för stora växlar.

Jag har inga som helst problem att tacka nej till folk eller skicka hem dom om saker och ting inte fungerar. Tack och lov att vi lever i skilda världar. Orka att hålla på och göra det så svårt och komplicerat för sig.

Och jag skulle tycka det var skitjobbigt rent ut sagt att skicka hem folk. Jag skulle anse det oerhört oartigt.
 
Och jag skulle tycka det var skitjobbigt rent ut sagt att skicka hem folk. Jag skulle anse det oerhört oartigt.
Så då är det bättre att vara tyst och lida? Nä då tycker jag det är bra mycket bättre att helt enkelt bara säga ”Tyvärr det här ser inte ut att fungera idag, vi får ta det någon annan dag”.
 
Eller så går man på tidigare erfarenhet, som TS gjort, och utsätter inte sitt barn för en situation som antagligen inte kommer att fungera.
Något som hände för år sedan. Så visst vill man noja så kan man givetvis göra det. Men då förstår jag inte varför man känner sig besvärlig (eller vad det nu var för ord Ts använde) för att man säger att man inte vill att ens barn skall leka med ett annat barn.

Jag förstår faktiskt inte alls varför man krånglar till en så pass enkel grej.
 
Eller så går man bara på det som Ts skriver och hittar inte på en massa andra om och men.

Jag upplever inte alls att du läser vad jag skriver utan förutsätter att det är del okomplicerat att skicka hem gäster hux flux (fast att b¨de jag och flera med mig inte anser att det är så).
Att barn kan utvecklas och diverse exempel på vad dina barn har gjort i varierande åldrar.

Jag har två döttrar som inte är i närheten så känslig som sonen och den äldsta dottern säger till på vuxna och barn om hon inte är nöjd. Jag skulle ändå vara rätt tveksam att sätta henne i situationen att leka med två tajta kompisar.
 
Jag upplever inte alls att du läser vad jag skriver utan förutsätter att det är del okomplicerat att skicka hem gäster hux flux (fast att b¨de jag och flera med mig inte anser att det är så).
Att barn kan utvecklas och diverse exempel på vad dina barn har gjort i varierande åldrar.

Jag har två döttrar som inte är i närheten så känslig som sonen och den äldsta dottern säger till på vuxna och barn om hon inte är nöjd. Jag skulle ändå vara rätt tveksam att sätta henne i situationen att leka med två tajta kompisar.
Inget jag skulle tveka över. Går det så går det och går det inte så går det inte.
 
Det beror väl lite på hur gamla barnen är? De kanske är så små att de behöver övervakning oavsett. Jag håller med om att det hade inte varit okej att ta med sig en extra och sen hade värd/värdinna fått vara barnvakt och de andra hade haft en trevlig fikastund.
Det finns ju många som släpper barnen att leka ganska fritt från ca 4 år eller så om det är på ett rum. Det är ju bara den förälder som misstänker att det kanske inte kommer att gå bra som då kommer att vara orolig. Det var två år sedan de lekte senast och då var barnen gamla nog att inte fungera ihop, och så gamla att ts inte tror att det kan ha ändrat sig. Så jag gissar på minst fyra åringar i alla fall.
 
En massa skäl? Att barnen för över ett år sedan inte lekte perfekt ihop? Ja jag tycker det är att dra på för stora växlar.

Jag har inga som helst problem att tacka nej till folk eller skicka hem dom om saker och ting inte fungerar. Tack och lov att vi lever i skilda världar. Orka att hålla på och göra det så svårt och komplicerat för sig.
Fast skickar du ofta hem dina vänner när du bjöd hem dem på middag eller dylikt?

Det är ju inte någon som skickar över ett barn utan ett besök från vuxna väninnor som även har med barn.

Om jag bjudit hem min kompis Karin och vi ska dricka te så ringer hon dagen innan och säger. Kan jag ta med Petra också som inte pratar med dig när ni ses på stan utan bara tokignorerar dig? Du bara njaeej Petra var ju inte så snäll mot mig på den där resan för ett år sedan jag kände mig jätteutanför. Kan vi ta det en annan gång? Men? snällla kan jag inte få ta med Petra hem till dig nu har jag ju lovat att vi alla skulle till dig?

Man har ju alltid möjlighet att om man besöker någon ta sitt pick och pack och sticka. Men om man har besök är det svårare att säga åt folk att dra. Speciellt vuxna. Speciellt vuxna som verkar helt ha missat att deras barn inte är så himla snälla och inte verkar begripa att de ska säga till sina barn när de är läskiga.
 

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 856
Senast: Mirtai
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 935
Senast: ako
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 899
Senast: Mois
·
Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp