Kan ni Sveriges län?

Dalarna vet jag! Jag har VARIT i Dalarna. ;)

Men jag ska villigt erkänna att jag inte har särskilt bra koll på vad som faktiskt räknas till Mellansverige, och inte. För mig är liksom typ allt norr om Vänern Mellansverige, fast jag vet att det inte är logiskt, och jag förstår helt och hållet ur skevt det är att jag tänker så.

Jag har noll koll på mellansverige. Så någon får gärna bärätta det. :idea:

Jag tenderar att utgå från mig själv när det gäller norr, söder, öst och väst. Jag vet att det kan bli ganska knasigt och att mitten av sverige är en bit norrut från mig då jag bor i örebrolän. Men det blir liksom så om jag hoppar över det där med att tänka efter.:p
 
Jag har noll koll på mellansverige. Så någon får gärna bärätta det. :idea:

Jag tenderar att utgå från mig själv när det gäller norr, söder, öst och väst. Jag vet att det kan bli ganska knasigt och att mitten av sverige är en bit norrut från mig då jag bor i örebrolän. Men det blir liksom så om jag hoppar över det där med att tänka efter.:p

Lägger in länken igen :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_geografiska_mittpunkt

Kan tillägga att Ytterhogdal som nämns är en vansinnigt deprimerande håla men med en lämpligt placerad mack som har väldigt gott potatismos (för att vara pulvermos) :D
 
Njae, det är väl liksom inte så mycket att förstå? Eller? Nu är jag vilse. :o

Mitten, helt enkelt? Västernorrland ligger i mitten?

Jag det är inte mer än rätt, inte kan jag sitta och vara förvirrad helt ensam? ;)

Nej det är litet och pluttigt på högerkanten av kartan?(relativt med vad som är i närheten) Typ jag ville ju stoppa in det mer i mitten än vad det var.
 
Jäkla hästnördar på det här stället alltså. :meh:
(Tror jag du pratar om? :p)

Jag tror namnet på forumet, "Bukefalos", kan vara en viss hint... :rofl:

Ja, trots vissa förlegade idéer :crazy: (hej rasbiologiska institutet i Uppsala :wtf:) bedriver vi inte avel på människor. Kronobergs län har och hade många duktiga hästuppfödare :)
 
Lägger in länken igen :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_geografiska_mittpunkt

Kan tillägga att Ytterhogdal som nämns är en vansinnigt deprimerande håla men med en lämpligt placerad mack som har väldigt gott potatismos (för att vara pulvermos) :D

Intressesant, Är ju en liten bit från mig:angel: jag bor dock betydligt närmare den demografiska mittpunkten som verkar ligga (jag klicka vidare från din länk) i hjortkvarn(av alla ställen:rofl:) det kan en nog också kalla en håla, vet inte om jag varit där men har förmodligen åkt igenom/förbi.
 
Jag tänkte likadant innan jag började jobba i Norrland och innan jag blev ihop med en vildman (hint, kolla upp Lappland :D) för då insåg jag att Sverige verkligen är ett långt land. Jag har fortfarande inte varit ända upp i nordligaste delen fast sydspetsen har jag varit till.

Jag har varit så långt upp som i Haparanda - men jag kom via Finland. Och det är ju massor av Sverige kvar därovan. Det nordligaste jag har varit i Sverige då jag kommit genom Sverige torde vara Sälenfjällen.
 
Intressesant, Är ju en liten bit från mig:angel: jag bor dock betydligt närmare den demografiska mittpunkten som verkar ligga (jag klicka vidare från din länk) i hjortkvarn(av alla ställen:rofl:) det kan en nog också kalla en håla, vet inte om jag varit där men har förmodligen åkt igenom/förbi.

Finns det en mack med mos där? :) och isåfall, är det gott?
 
21 rätt.

Men Västernorrland är ju helt klart ett intressant namn, med tanke på geografisk position. (Ja, Västerbotten ligger också i östra Sverige, men dock väster om Österbotten)
 
21 rätt.

Men Västernorrland är ju helt klart ett intressant namn, med tanke på geografisk position. (Ja, Västerbotten ligger också i östra Sverige, men dock väster om Österbotten)

Sverige + Finland var ju ett under typ 500 år eller så, inte konstigt att län och landskapsnamn relaterar till varandra över Östersjön...:angel:
 
Alltså, det heter Kronobergs län.... (såg flera som kallade det Kronoborg)

Mvh lokalpatriot


Accepteras! :D (Du var ju inte ensam, så jag kände mig tvingad att påtala detta misstag!)

Tack för rättningen. :)

Inte konstigt att jag tyckte kronoborgslän lät som ett ställe som inte fanns, jag menar hade jag förståt att det var kronobergs län så hade jag ju kunnat det direkt :angel:
 

Liknande trådar

Mat Eftersom jag älskar Great British Bakeoff tänkte jag kolla på Hela Sverige Bakar. Och vet inte om det är just säsong 11, men deltagarna...
Svar
9
· Visningar
617
Senast: Jeps
·
Mat Jag ser att folk ofta startar trådar om tips på restauranger i en stad/ ett område. Och sen blir tråden äldre och glöms bort. Så jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 298
Senast: Lyan
·
Samhälle Som en utomstående får jag lite rapporter från familj och vänner i Sverige och läser ju här med. Tänker främst på elpriser och nu...
15 16 17
Svar
328
· Visningar
22 017
Senast: Kratus
·
Lantbruksdjur "Sedan den 25 augusti har sju vildsvin hittats döda inom ett begränsat område i Fagerstatrakten. Prover från ytterligare ett vildsvin är...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
16 277
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp