Kan ni Sveriges län?

19. skäms lite.
Men jag tror det beror på att jag varit så lite i norr.:crazy:
Allt söder om jämtland - gävleborg är jag stensäker på.
 
Full pott, även om jag fick fundera lite mer när det gällde sörlänningarnas smålän ;) resultatet är förmodligen en kombination av min skolgång (jag är så gammal att det var ordentlig rabbling på geografin med blindkartor) och mitt jobb, jag måste veta vilken länsstyrelse jag behöver ringa om det är något :p
 
Alla rätt!?! Det hade jag aldrig gissat att jag skulle få! :laugh:
Dock var det nog mer uteslutningsmetoden som hjälpte mig framåt än någon vidare kunskap. :angel:

Tydligen är Skåne lättast (99% har rätt på det - fast 188 pers lyckas ändå inte :D), och Västernorrland (bara 58% kan räkna ut vad det är) svårast? Skåne fattar jag, men Västernorrland? :confused:

Jag tycker det är fullt logiskt att ha fel på västernorrland:angel: Jag gick ju på namnen och västernorrland borde ju vara längre norrut än västerbotten! Men uppenbarligen inte..:meh:

Fick 18 av 21 vilket jag är rätt nöjd med då jag anser mig rätt kass på län men jag har ganska bra(i varje fall klart bättre än länen) koll på landskap och ett hum om var städer ligger så använde mig av den kunskapen men det hjälper ju inte så mycket längst i norr gränserna är ju helt fel där, inte alls som landskapen.:p.

För övrigt så kunde jag inte kronoborgslän tryckte jönköping där också men det felet insåg jag så snart jag kom till "rätt" jönköping. :laugh:
 
Jag tycker det är fullt logiskt att ha fel på västernorrland:angel: Jag gick ju på namnen och västernorrland borde ju vara längre norrut än västerbotten! Men uppenbarligen inte..:meh:

Fick 18 av 21 vilket jag är rätt nöjd med då jag anser mig rätt kass på län men jag har ganska bra(i varje fall klart bättre än länen) koll på landskap och ett hum om var städer ligger så använde mig av den kunskapen men det hjälper ju inte så mycket längst i norr gränserna är ju helt fel där, inte alls som landskapen.:p.

För övrigt så kunde jag inte kronoborgslän tryckte jönköping där också men det felet insåg jag så snart jag kom till "rätt" jönköping. :laugh:

Men jag tycker ju det är rimligt att åtminstone kunna tre, botten, mitten och längst upp. Så kan man tänka "i närheten av" på resten. :angel:

Och Västernorrland är just i mitten. Och det kan folk sämst? O_o

Jag hade inte ens en svag aning om att det fanns ett Kronobergs län, det var bara det som blev över iom att jag visste att de andra alternativen inte kunde ligga där. :D
 
Du är medveten om att sagda län ligger i Norrland, eller hur? :p :D

Jag hoppas VERKLIGEN att du vet var det nobla länet Dalarna ligger någonstans?! :mad: Som för övrigt borde heta Kopparberg... :cautious:

/traditionalistkärringen

Dalarna vet jag! Jag har VARIT i Dalarna. ;)

Men jag ska villigt erkänna att jag inte har särskilt bra koll på vad som faktiskt räknas till Mellansverige, och inte. För mig är liksom typ allt norr om Vänern Mellansverige, fast jag vet att det inte är logiskt, och jag förstår helt och hållet ur skevt det är att jag tänker så.
 
Men jag tycker ju det är rimligt att åtminstone kunna tre, botten, mitten och längst upp. Så kan man tänka "i närheten av" på resten. :angel:

Och Västernorrland är just i mitten. Och det kan folk sämst? O_o

Jag hade inte ens en svag aning om att det fanns ett Kronobergs län, det var bara det som blev över iom att jag visste att de andra alternativen inte kunde ligga där. :D

:D

Alltså eftersom jag var rätt säker på att norrbotten var längst upp så borde jag kunnat räknat ut att det andra botten skulle ligga brevid men varför skulle jag vara så smart det är väl ändå lite onödigt? :cool:

När frågan om kronoborgs län kom hade jag ännu inte förståt att det bara var "riktiga" län med som alternativ :o :rofl: så jag var ju då mycket skeptisk till att det alls fanns. :cautious:

Mitten? :confused: Är det meningen att jag ska vara smart nu igen och förstå det? :o


Jag tror många gjort samma ihopblandning som jag, västerbotten hade ju många också fel på.
 
Dalarna vet jag! Jag har VARIT i Dalarna. ;)

Men jag ska villigt erkänna att jag inte har särskilt bra koll på vad som faktiskt räknas till Mellansverige, och inte. För mig är liksom typ allt norr om Vänern Mellansverige, fast jag vet att det inte är logiskt, och jag förstår helt och hållet ur skevt det är att jag tänker så.

Jag tänkte likadant innan jag började jobba i Norrland och innan jag blev ihop med en vildman (hint, kolla upp Lappland :D) för då insåg jag att Sverige verkligen är ett långt land. Jag har fortfarande inte varit ända upp i nordligaste delen fast sydspetsen har jag varit till.
 
Alltså, jag ska skvallra för särbon att (nästan) ingen vet var Västerbotten ligger någonstans! :rofl:

Jag tror han kommer att morra något om sörlänningar då :p
 

Liknande trådar

Mat Eftersom jag älskar Great British Bakeoff tänkte jag kolla på Hela Sverige Bakar. Och vet inte om det är just säsong 11, men deltagarna...
Svar
9
· Visningar
617
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 939
Mat Jag ser att folk ofta startar trådar om tips på restauranger i en stad/ ett område. Och sen blir tråden äldre och glöms bort. Så jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 298
Senast: Lyan
·
Samhälle Som en utomstående får jag lite rapporter från familj och vänner i Sverige och läser ju här med. Tänker främst på elpriser och nu...
15 16 17
Svar
328
· Visningar
22 018
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp