Kan ni Sveriges län?

14 av 21, woho, sämst hittils! :angel:

Jag hade fel på Kronoberg (jag tänkte landskap och letade efter småland, men det fanns inte som alternativ så tänkte jag att jaha då var det Blekinge då :o ), Jämtland (svarade Västerbotten), Östergörland (svarade Jönköping), Jönköping (svarade Kronoberg), Västmanland (svarade Örebro), Västernorrland (svarade Jämtland), Örebro (svarade Västmanland)

Såg nu att @Tigertofflan slog sig "före" mig ;)
 
Alla rätt, det enda jag tvekade på var Kronoborg och Jönköping - det är ju så många smålän där nere. Hade varit bättre test om man skulle para ihop rätt län, nu blev det ju barnsligt enkelt med alternativ.
 
21/21. Län är plättlätt. Brukar kunna impa även med att kunna många småorter över hela landet. Jag blir mer och mer bevandrad i Sveriges geografi för varje dag som går pga mitt jobb och till viss del kanske även min bakgrund som orienterare.
 
Alla rätt,
21 av 21! Men det var tack vare uteslutningsmetoden=) Skulle någon be mig rita ut västra götalands län på en tom sverigekarta skulle det gå dåligt!

Klart det blir svårt att rita Västra Götalands Län! :cry:
Det är ju en ologisk, rätt ny hoprafsning av en hel bunt län, med med förtecken att finansiera vården och regionaltrafiken (den ena biltillverkaren fich ny motorväg, och har gått i KK). Natur, miljö, historia, lantbruk och annat bjäfs bryr man sig föga om (har min stockkonservativa dag idag).

Hade alla rätt på quizen...
 
14/21, men jag kunde länen i norr iallafall, men kommer man från västerbotten så är det ju faktiskt inte så många län runt omkring
 
20/21. Var faktiskt säker på de flesta, annars tycker jag mig ha bättre koll på landskap än län, men underlättar ju med koll på var vissa städer ligger.

Kan ju dock erkänna att mitt felaktiga svar var på Södermanlands län, då mina tankegångar gick "haha, Södermanlands län? Det finns ju inte!" Insåg strax efteråt att det inte alls var en kuggis... :angel:
 
Hela 8 rätt ::banana:: kunde typ bara skåne, Halland och Gotland. Sen gissade jag på resten :rofl:.

Är inte bra på geografi och kan inte landskapen som ligger mellan lappland och småland ;).
 
19/21
Kom på mig att välja örebro när det var västmanland.
Stockholmsregionen över lag är ett svart hål för mig :angel:
 

Liknande trådar

Mat Eftersom jag älskar Great British Bakeoff tänkte jag kolla på Hela Sverige Bakar. Och vet inte om det är just säsong 11, men deltagarna...
Svar
9
· Visningar
617
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 936
Mat Jag ser att folk ofta startar trådar om tips på restauranger i en stad/ ett område. Och sen blir tråden äldre och glöms bort. Så jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 298
Senast: Lyan
·
Samhälle Som en utomstående får jag lite rapporter från familj och vänner i Sverige och läser ju här med. Tänker främst på elpriser och nu...
15 16 17
Svar
328
· Visningar
22 018
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp