Kaos (Ulvlek)

Förutom onda/goda funderar jag över specialroller.

Iom att vi har så lite information, undra om det finns många roller som får information på nåt sätt. För att liksom kompensera. Eller om LLs vill att vi skall vara helt i det mörka allihop.

Å andra sidan, iom att inte hinta om specialroller, kanske det inte finns några alls? Eller har alla?

BWÄÄÄH. Det här är ju värre än 'vanlig' lek!
 
Jag kommer inte att ha så mycket tid i eftermiddag/kväll så jag passar på att skriva ner lite tankar nu medan jag sitter på bussen. Jag tycker alltid att DL1 är skitsvårt, speciellt nu när vi inte har någon rollista (lek med dold rollista är nytt för mig :))

1/3 onda, som någon sa, låter rimligt med 12 deltagare. Då borde det vara 4 onda. Om alla är i lyan eller inte är dock oklart, speciellt eftersom vi inte har någon rollista. Den enda som helt säkert kan veta det är den eventuella onda utanför lyan, eventuellt kan lyamedlemmarna ha en aning. Men det beror på hur många de är i lyan.

Vet inte hur detta skulle fungera i praktiken, tänker bara högt nu, men det finns väl roller som är imuna mot att dö? Om den är god så är det väl inte helt omöjligt med 5 onda totalt, eftersom leken "förlängs" med roller som inte kan dö. Vet som sagt inte hur (eller ens om) detta skulle fungera i praktiken, det var bara en tanke jag fick…

Äh, slutsats: jag känner mig mer förvirrad än vanligt, även om det är kul att leka igen :D
 
Entropin säger att universum strävar mot oordning. Det gör också vissa LLs och lekarna blir allt mer kaos. Onda och goda fortsätter kämpa mot varandra, men frågan är om inte LL är det verkliga hotet :angel:

LL: Madalitso
Ständigt bihang: Derring-Do

Deltagare:
1. Hedinn
2. Heffaklumpen
3. cirkus
4. Qitis
5. LenaH
6. QueenLilith
7. Elo
8. Yem
9. Klara
10. karamell
11. Paddington
12. fio

Rollista:
Goda
Onda



Vinstvillkor:

  • Goda vinner när alla onda är döda
  • Onda vinner när lyan är fler än goda

Regler!
*Var snälla och trevliga mot varandra, kom ihåg att det är en lek!

*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier, ni måste motivera varför ni tror att någon är ond/god (och om ni vet, så får ni inte skriva det) och ni får inte hinta om er egen roll. Men, om någon redan har motiverat i femtioelva inlägg varför den tror en viss spelare är ond eller god, och sen inte tar med motivering i ett inlägg så innebär det inte att motståndarsidan får kompensation. Hintförbudet omfattar även att om man (exempelvis genom sia) får reda på att en viss roll är med i leken får man inte skvallra om den rollen i tråden.

*Alla röster måste ha en motivering som finns i samma inlägg (citat är ok). Man får inte rösta på sig själv och man måste rösta även om det ser "kört ut" för en själv. Röster läggs i fetstil typ "Madalitso röstar på Derring-Do". Röster får ändras fram till deadline men kom ihåg att även den nya rösten måste ha motivering, annars räknas den första. Bukeklockans tid gäller (dvs tiden som står på inlägget).
Det är ok att motivera sin röst med t.ex. "för att rädda mig själv" eller "för att samla rösterna". Det duger dock inte bara med "för jag tror x är ulv", eftersom det vanliga är att man röstar på den man tror är ond.

*Vid missad röstning och låg aktivitet kan man kickas från leken. Försök att varje dag skriva teorier om minst ett par deltagare förutom den ni röstar på. Har man missat en röst så vill LL att ni lägger en efterröst inklusive motivering så fort ni kan (så övriga deltagare har mer att gå på)

*För att underlätta för LL ska röstlistan hållas uppdaterad.

*När ni är döda får ni "spöka" lite men använd kursiv stil och annan färg. Ni får inte kommentera (eller kommunicera via reaktionsknapparna) på något sätt som påverkar leken.
Tänk på att inte skriva t.ex. "heja goda/onda!" innan din roll är avslöjad av LL eftersom det kan hända saker i det dolda.

DagDL 21.30
NattDL 9.00

Första DagDL imorgon (torsdag)
Nu har jag läst igenom detta inlägget ett antal gånger då det så här långt ger mest information om leken (hittills )
Reagerade ju direkt på att ingen rollista fanns med (trodde LL glömt bifoga den -men ack vad jag bedrog mig :banghead: )
Så tänkte att jag tar LL på orden efter min fråga angående lya att allt faktiskt står i lekstarten :idea:
Lya finns då det står med i vinstvillkoren.
Huruvida någon eller rent av alla onda står utanför lyan från början kan vi inte veta dock j

Jag tänker att onda har störst fördel av dold rollista faktiskt -jag har bestämt för mig att goda specialroller från början kom till just för det vart för ”enkelt” för onda att vinna över bybor?
Har för mig att det diskuterades för ett antal år sedan i anmälningstråden då. Obs här kan jag ha fel ! Det var så pass länge sedan (typ 7 år sedan ) det var på tapeten men så vill jag minnas iaf.

Oavsett det finns någon /några/alla onda utanför lyan från start så måste alla onda ur för att vinna oavsett enligt vinstvillkoren så varje ond ut är ett rätt steg för vinst för goda

För onda gäller att de i lyan är fler än de goda
Så om det finns en (eller flera ) onda utanför lyan så räknas de inte med i vinstvillkoren

Antal onda brukar vara en tredjedel av deltagarna så tja. 12/3 = 4 onda. Med brasklapp för att det kan vara tre eller fem som variabel (beroende på vilka roller som finns i leken , några andra antal än så torde inte vara aktuellt

Sedan tolkar jag jag det som LL fettydligat angående hintförbud och även särskilt påpekat extra i tråden att det är nytt att det är troligt att nögon /några roller som kan få vetskap om andra roller (via tex sia som LL själv skriver ) så nog tror jag det finns roller med förmågor i leken utifrån det

Jag finner det inte så omöjligt heller , baserat på min tanke att jag tycker att onda har störst fördel av dold rollista som jag skrev tidigare, att det rentav kan vara flertalet goda roller som har skills helt enkelt.
Det kommer visa sig genom leken om det antagandet är rätt -eller fel och det är inte viktigt just nu utan det är bara min högst personliga reflektion över balans och obalans i leken

Får man rösta på @Madalitso :D
Det om något vore väl entropi!:angel:
 
Ja det är sant ! Korrigerar mina tankar ang det :up:
Tack
Men åndra sidan så kan det ju vara att de kan hitta varandra genom gissningar tex ? Hade inte @Snurrfian en sådan roll (iofs som utanför lyan har jag för mig ?) de kan ju inte förlora heller så länge det finns någon ond kvar i leken ?
Kanske långsökt men här försöker jag ju tänka vad som kan förekomma iom dold rollista.
Typ. Allt kan vara möjligt ?
 
Jag har dyrt och heligt lovat att göra min plikt och rösta på Hedinn i DL1 eftersom det var ett villor för henne att kunna delta i anmälningstråden

Så eftersom jag står för mitt ord och ser till att det blir gjort så gör jag härmed som önskat , och röstar därmed på @Hedinn

Qitis röstar på Hedinn

Kan absolut tänka mig att ändra röst om något mer skumt framkommer , men har nu iaf gjort min medborgerliga plikt :heart
 
Röstlista DL 1

2/2 Karamelldrottningen röstar på cirkus
15.28 (?) qitis röstar på Hedinn

Cirkus 1
Hedinn 1
 
Hej. Jag är här!

Yem röstar på Elo.
För hon "stal" mitt lycko nr ,nr 7.:jawdrop:
Röstlista DL 1

2/2 Karamelldrottningen röstar på cirkus
15.28 (?) qitis röstar på Hedinn
16:26 yem röstar på Elo,
Cirkus 1
Hedinn 1
Elo1
 
Jag behöver rösta nu för att inte riskera att missa DL men hittar inget direkt jätteskumt. Ska försöka hålla koll här under kvällen ändå...

Men tycker nog att karamelldrottningens kommentar från igår kväll om att hon är villig att bli utröstad typ nu är liite skum. Vilja bli utröstad i DL1? När leken knappt kommit igång?
Heffaklumpen röstar på karamelldrottningen

(Kom på nu att den kommentaren kanske bara var ett skämt... i så fall ber jag om ursäkt :bag:)
 
Röstlista D1
2/2 Karamelldrottningen röstar på cirkus
15.29 qitis röstar på Hedinn
16:26 yem röstar på Elo
16.55 Heffaklumpen röstar på karamelldrottningen

Cirkus 1
Hedinn 1
Elo 1
karamelldrottningen 1
 
alltså, jag var dum som hängde på det här, min raid börjar om 15 minuter och sedan är jag upptagen hela kvällen.

Paddington röster på Qitis eftersom Q kommer efter P i alfabetet
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 175
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 434
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 052
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 009
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp