Bukefalos 28 år!

karaktärsdrag och storlek?

imported_gerbera

Trådstartare
Jag kom att tänka på idag hur jag alltid tyckt att mellanpinchers verkar så härliga hundar, de jag har träffat. Men har aldrig fastnat för dobber då jag tycker de verkar mer nervösa.

Blev nyfiken på hur/om de typiska karaktärsdragen för tex. stora pudlar och dvärgpudlar skiljer sig. Och avlar man på de minsta inom rasen eller kan det vara en blandning med andra raser som gör att man får fram en toypudel tex? Och är den största sorten av rasen oftast den som funnit längst?

Jag vet ingenting om hundavel men är väldigt nyfiken.
 
Sv: karaktärsdrag och storlek?

Doberman och mellanpincher har inte haft något gemensamt på mycket, mycket länge (sådär drygt 100 år) till skillnad mot tex dvärg/toy/mellanpudlar där det är mankhöjden som avgör vad det är för ras.
 
Sv: karaktärsdrag och storlek?

Doberman och mellanpincher har inte haft något gemensamt på mycket, mycket länge (sådär drygt 100 år) till skillnad mot tex dvärg/toy/mellanpudlar där det är mankhöjden som avgör vad det är för ras.

så en stor pudel och en toypudel har samma genetiska förutsättningar så att säga? Samma humör och karaktär? Finns det andra exempel på hundar som inte har haft med varandra att göra på hundra år?

Hur är det med alla olika staffar och pitbulls? Hur mycket släkt är de? Hur gamla är raserna?
 
Sv: karaktärsdrag och storlek?

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det bara storleken som avgör om det är en toy/dvärg eller mellanpudel. Alltså kan du i en kull få ett par toy och ett par dvärg, beroende på hur stora de blir.

Rätta mig den som vet bättre?
 
Sv: karaktärsdrag och storlek?

Mellan toy och storpudel är det rätt uppenbart större skillnader mentalt än toy och dvärg, eftersom det endast är några få centimeter som skiljer toy från dvärg, och dvärg från mellan. Det kan alltså vara samma föräldrar som ger både toy och dvärg och samma som ger dvärg och mellan. (Teoretiskt sett det bli både toy, dvärg och mellan i samma kull)
Storpudlar är mer en "egen ras" i den bemärkelsen.

Utseendemässigt ska pudlarna ha samma drag och proportioner, endast mankhöjd ska skilja dem åt.
 
Senast ändrad:
Sv: karaktärsdrag och storlek?

Men en stor pudel kan inte få mellanpudlar? Jag tänker som pellegrisfenomenet?


Men varför finns det inte små små golden retrievers?

Och varför ser fransk bulldog mer ut som en boston terrier än som en engelsk bulldog?

dvärgpincher och mellanpincher då? är det som med pudlarna?
 
Sv: karaktärsdrag och storlek?

'och när blir en ras en ras? jag antar att det är SKK som bestämmer det men hur länge måste den funnits och vilka är kraven?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 391
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 820
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 038
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 480
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp