Katt som skriker efter mat hela tiden

Bukefalos 30 år!

MissFideli

Trådstartare
Jag håller på att bli tokig. Min överviktiga devon jamar och jamar och jamar efter mat hela tiden. Åtminstone så fort jag närmar mig delen av huset där matskålarna står. Det är otroligt jobbigt och slutar inte när hon fått mat, så fort hon är klar med den börjar hon skrika igen. Tyvärr blir det ju så att hon alltid lyckas eftersom hon ju börjar skrika direkt jag närmar mig vilket jag ju gör när dom ska få mat. Så även om hon bara får mat 3 ggr/dag, så har hon ju skrikit till sig den maten. Funderar på att köpa en automat som portionerar så det inte blir jag som ger maten? De har idag Surefeed-automater och jag skulle helst se en automat som både portionerar OCH bara öppnar för en katt, men konstigt nog finns det ingen sån på marknaden. Jo en, men den läser inte chip utan kräver halsband.
Hon är konstant hungrig, kastar i sig maten och försöker sno av de andra vilket gjorde att jag köpte Surefeed från början. De andra äter inte lika fort.
Det här är inget nytt, utan har hållit på några år så hennes värden är kollade flera gånger.
Kan det hjälpa om det är en automat som portionerar? Just nu behöver hon kanske inte nått som håller de andra utanför eftersom hon i princip inhalerar maten, det är när våren kommer det blir värre. Hon får kortison för gräsallergi och den tabletten får hon i sin mat, så då vill jag ju absolut inte att nån annan ens har möjlighet att smaka.
Vad gör jag?

Det är inte kortisonet. Hade ju varit enkelt, men tyvärr.
Hon vill inte ha enbart blötmat. Hon är galen i den till middag, men när hon får bara blött hela dagen, vill hon inte ha. Jättekonstigt. Då skriker hon efter torrfoder istället.

Då är nog ett bra alternativ att sätta på halsband och köpa en surefeed som är kopplad till de andra?

Ge henne bara blötmat hur mycket hon än klagar. Om hon är tillräckligt hungrig kommer hon nog äta den till slut.

Då är nog ett bra alternativ att sätta på halsband och köpa en surefeed som är kopplad till de andra?

Ge henne bara blötmat hur mycket hon än klagar. Om hon är tillräckligt hungrig kommer hon nog äta den till slut.

Då blir ju problemet samma, hon kommer skrika efter mat då som hon skriker efter mat nu?
Jag kommer in så fall köpa en automat som inte kräver halsband. Att ha halsband på 24/7 är inte ett alternativ.

Sen har jag lärt mig att katten är ett av få djur som faktiskt kan svälta sig själv till döds, har du nya rön om det?

Jag håller på att bli tokig. Min överviktiga devon jamar och jamar och jamar efter mat hela tiden. Åtminstone så fort jag närmar mig delen av huset där matskålarna står. Det är otroligt jobbigt och slutar inte när hon fått mat, så fort hon är klar med den börjar hon skrika igen. Tyvärr blir det ju så att hon alltid lyckas eftersom hon ju börjar skrika direkt jag närmar mig vilket jag ju gör när dom ska få mat. Så även om hon bara får mat 3 ggr/dag, så har hon ju skrikit till sig den maten. Funderar på att köpa en automat som portionerar så det inte blir jag som ger maten? De har idag Surefeed-automater och jag skulle helst se en automat som både portionerar OCH bara öppnar för en katt, men konstigt nog finns det ingen sån på marknaden. Jo en, men den läser inte chip utan kräver halsband.
Hon är konstant hungrig, kastar i sig maten och försöker sno av de andra vilket gjorde att jag köpte Surefeed från början. De andra äter inte lika fort.
Det här är inget nytt, utan har hållit på några år så hennes värden är kollade flera gånger.
Kan det hjälpa om det är en automat som portionerar? Just nu behöver hon kanske inte nått som håller de andra utanför eftersom hon i princip inhalerar maten, det är när våren kommer det blir värre. Hon får kortison för gräsallergi och den tabletten får hon i sin mat, så då vill jag ju absolut inte att nån annan ens har möjlighet att smaka.
Vad gör jag?
Nu har det ju säkert blivit en vana för henne, men skulle det hjälpa att fodra henne på en lickimat, i en kong eller pusselleksak... eller kanske ge något hälsosamt tugg mellan måtider? Om hon verkligen är superhungrig tänkte jag. :)

Inget råd om situationen, men gällande ”svälta sig till döds” handlar det väl främst om att det hos katter krävs relativt kort tid utan mat för att orsaka skador som i sin tur kan vara livshotande.

Precis! Så att försöka svälta över en katt till en matsort den inte tycker om, ska alltså ganska fort kunna bli farligt om den väljer att inte äta maten den inte tycker om.

Senast ändrad:
Aldrig hört talas om, låter mer som det isf hade varit något fel på katten.

Det har jag hört flera gånger. Av veterinärer dessutom. Så det är såklart inget jag tänker testa 😅
Att det skulle vara fel på katten är dock inte rätt, det är fakta att framförallt överviktiga katter riskerar förändringar på levern efter mindre än 12 h svält. Det gäller även friska katter. Googla, finns massor att läsa om risk för fettlever på katt!

Sen håller jag det för otroligt att hon skulle skrika mindre av att få mat hon inte tycker om, logiken i det tänket får jag inte ihop.
Och förövrigt funkar det inte på henne heller, hon har 2 ggr dragit tänder och tvingats äta blötmat i 10 dagar. Hon har definitivt inte varit tystare under den tiden!!

Låt henne inte skrika sig till mat. Om du planerar att ge mat, går dit och hon skriker så avbryt och gör nåt annat. När hon tystnar så kan du ge maten. Hon har lärt sig att det lönar sig att skrika fram maten. Det du behöver göra att istället lära henne att hon får inte mat så länge hon skriker. Kräver enorm envishet och uthållighet!! Annars är det "bara" att stå ut. Finns inget annat sätt tyvärr. Det gäller att vara 100% konsekvent för att det ska fungera.

Låt henne inte skrika sig till mat. Om du planerar att ge mat, går dit och hon skriker så avbryt och gör nåt annat. När hon tystnar så kan du ge maten. Hon har lärt sig att det lönar sig att skrika fram maten. Det du behöver göra att istället lära henne att hon får inte mat så länge hon skriker. Kräver enorm envishet och uthållighet!! Annars är det "bara" att stå ut. Finns inget annat sätt tyvärr. Det gäller att vara 100% konsekvent för att det ska fungera.

Hade nog funkat på vissa andra, men som jag skrev så skriker hon så fort jag kommer i närhet av skålarna. Och eftersom hennes radar är på konstant, så kan jag inte ens smyga dit. Skulle jag mot förmodan kunna det, så hör hon när jag tar tag i matbunken och kommer skrikandes. Eller så hör hon när jag öppnar automaterna och kommer skrikandes. Eller så hör hon när jag öppnar skafferidörren för att ta ut blötmaten och kommer skrikandes. Så hon vinner ju 3 gånger om dagen oavsett. Även om hon inte vinner de 15 andra gångerna/dag hon skriker efter mat, hjälper det ju inte.

Hade nog funkat på vissa andra, men som jag skrev så skriker hon så fort jag kommer i närhet av skålarna. Och eftersom hennes radar är på konstant, så kan jag inte ens smyga dit. Skulle jag mot förmodan kunna det, så hör hon när jag tar tag i matbunken och kommer skrikandes. Eller så hör hon när jag öppnar automaterna och kommer skrikandes. Eller så hör hon när jag öppnar skafferidörren för att ta ut blötmaten och kommer skrikandes. Så hon vinner ju 3 gånger om dagen oavsett. Även om hon inte vinner de 15 andra gångerna/dag hon skriker efter mat, hjälper det ju inte.

Då står du med matskålen i handen och väntar på henne. Väntar på att hon ska tystna. Så fort hon är tyst det minsta lilla så får hon maten. Timing och ett enormt tålamod är nyckeln!

Får se om det ens är praktiskt möjligt. Tanken är bra, men som sagt är jag osäker på om det kommer funka att göra det i längden.

Jag förstår att det kan bara omöjligt. Jag tror däremot att det tyvärr är det enda sättet att få henne att sluta skrika. Hon kommer ju fortsätta med beteenden som lönar sig. Så länge skrikandet lönar sig, inte hennes ögon, så kommer hon fortsätta med det.

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Blir med katt - vad får vi inte glömma?
  • Väldigt intensiv katt
  • Släppa ut skygg katt på nytt ställe?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar