Om man tittar på lantrasbegreppet, så är det en distinkt population av ett djurslag, som uppstått i relation till den miljö där de finns.
Det kan vara ett lantbruksdjur som anpassats till kallt/varmt klimat, vissa vegationstyper som det finns gott om, att behöva mer eller mindre vatten, klara av att dricka vatten med högre salthalt m.m.
Det gäller för katter också.
Lantras i Sverige är t.ex. de katter som genuint kan kallas för bondkatter.
Men dessa är i det närmaste utrotade idag,
De s.k. huskatterna, är korsningskatter med vad som helst, och resultat av mer eller mindre oplanerad avel.
Katter är en blandning av nyttodjur och sällskapsdjur.
Samtidigt som de effektivt reducerar gnagarpopulationen i sin närhet, så kommer de in på kvällen och sitter i knät...
De flesta i mitt närområde på landet som har katt, har katten kastrerad och märkt (om de inte rejält gamla).
Vissa väljer att bland en tre-fyra katter ha en hona fertil under en begränsad tid (en kull eller kanske två) och att lite mer organiserat se till att den får träffa en lämplig fertil hankatt.
Tyvärr blir de där fertila hankatterna allt mer sällsynta. Man väljer att kastrera i så stor utsträckning att det knappt finns fertila hankatter längre.
Jag tror inte att jag sett röken av av en fertil hankatt på snart 15-20 år.
Längre tillbaka sprang jämnt runt hankatter på vårkanten som lät, och skvätte urin lite här och där.